Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det ser ju ut som att råttor har gnagt hål!

Men vad skönt då är du två skjutmuffar 110 mm för markavlopp och en bit 110 mm markrör bort från en lösning! Det blev inte så dyrt i alla fall.

Råttorna måste bort!
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det ser ju ut som att råttor har gnagt hål!

Men vad skönt då är du två skjutmuffar 110 mm för markavlopp och en bit 110 mm markrör bort från en lösning! Det blev inte så dyrt i alla fall.

Råttorna måste bort!
tror inte dem har gjort sprickan tyvärr!
 
  • Finger pekar på en spricka i ett rött tegelrör med hål, vid marken med småsten och mossa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
J JJP94 skrev:
tror inte dem har gjort sprickan tyvärr!
Nä det är nog en sten från fyllningen tänker jag. Röret ser uråldrigt ut. är det gammal PVC från 70-talet? Man hade inte riktigt fått ordning på mjukgörarna då så ett och annat rör kan bli rätt sprött med åren. Sen hade man väl heller inte fått ordning på återfyllningen, fanns typ AMA-instruktioner spridda i samhället då?

Men nog måste råttorna ha gnagt på sprickan för detta perfekta runda hål?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
J JJP94 skrev:
tänker du på hur man ska göra? jobbar själv snickare och ska ha ditt grävmaskin inom den närmsta veckorna till att dränera om huset. Men kunde man fått hjälp med lite ekonomiskt så hade inte varit fel
Passa då på att gräva upp avloppsledningen och byt den?

Varför ska du få hjälp av någon annan med pengar för att byta ditt gamla avlopp? Du visste väl om att det var ett gammalt hus med gamla rör som du köpte?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Inte gammalt rör på den delen! Köper ju huset för det fungerar allt som det är idag. Och inte med ett söndrigt avlopp….
 
Claes Sörmland
J JJP94 skrev:
Inte gammalt rör på den delen! Köper ju huset för det fungerar allt som det är idag. Och inte med ett söndrigt avlopp….
Det finns inte riktigt någon funktionsgaranti vid köp av gamla hus på det sättet. Det handlar mer om vad man kan anses förvänta sig och i äldre hus förväntas tekniska rörproblem av denna typ.

Annat är det om man köper ett nybyggt hus, då förväntas typiskt sett allt vara nytt, fräscht och funktionellt.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns inte riktigt någon funktionsgaranti vid köp av gamla hus på det sättet. Det handlar mer om vad man kan anses förvänta sig och i äldre hus förväntas tekniska rörproblem av denna typ.

Annat är det om man köper ett nybyggt hus, då förväntas typiskt sett allt vara nytt, fräscht och funktionellt.
förstår hur du tänker!
Det jag tänker på är att det är inte den gamla delen av huset som är dåligt utan den nya delen som är från 70 talet någon gång
 
Claes Sörmland
J JJP94 skrev:
förstår hur du tänker!
Det jag tänker på är att det är inte den gamla delen av huset som är dåligt utan den nya delen som är från 70 talet någon gång
Utifrån åldern på tekniska installationer för VVS så är 70-talet väldigt länge sedan. Särskilt som man inte riktigt hade fått kläm på plasten då som var helt ny på marknaden. Man hade just bytt från betong- och gjutjärnsrör.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Utifrån åldern på tekniska installationer för VVS så är 70-talet väldigt länge sedan. Särskilt som man inte riktigt hade fått kläm på plasten då som var helt ny på marknaden. Man hade just bytt från betong- och gjutjärnsrör.

Detta va ju då plats rör som har varit sönder sen dem gjorde tillbyggnaden!
 
  • Söndrigt plaströr i en grävd grop med omgivande jord och sten, relaterat till byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person pekar på ett större hål i ett orange plaströr vid en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J JJP94 skrev:
Detta va ju då plats rör som har varit sönder sen dem gjorde tillbyggnaden!
Klart att alla som skriver om att avloppet är gammalt och skulle behövt bytas ut ändå har helt fel.
Det är ju bara runt 50 år.
Så stäm säljarna och begär ersättning för nytt avlopp.
Du kan ju ha tur och att de erbjuder dig pengar.
Skulle tingsrätten döma till din nackdel så innebär det absolut inte att du har fel om att det fanns dolda fel som du ska ha ersättning för.

Ta det till hovrätten och deras jurister så får du så bra svar som som juridiken kan ge dig.
Kanhända det kostar en bra slant men du slipper åtminstone kommentarer här...
 
  • Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Är det kommunalt VA så kan man kontrollera var anslutningspunkten är enligt kommunen. Jag köpte ett hus med friskrivningsklausul där VA förvisso fungerade, men det visade sig att vattenrören från ~1940 (anslutet under WW2 beredskapsarbeten) var igensatta så man fick 2 minutliter i bästa fall.

Hade begränsad budget, men jag kontaktade kommunens VA-avdelning för råd och då visade det sig att deras anslutningspunkt var förlagd vid min husvägg, så jag fick nya vattenrör och avloppsrör hela vägen ut till anslutningspunkt, under väg mm, helt gratis. Förre ägaren hade redan bytt till PEM-slang under huset, så det var bara att ansluta den nya slangen utan problem. Ny spolbrunn och avstängning på tomten som inte fanns tidigare.

Räddade mig ekonomi vid det tillfället och trots att den gamle trevlige VA-räven som snart skulle pensioneras och var ansvarig använde slagruta (fanns viss osäkerhet var vattnet gick in), så visste han vad han gjorde och hans grävande i arkiven sparade mig massor av pengar. :love:

(Och ja, jag stod och tittade på och slagrutan verkade fungera, eller så mindes han från ungdomen då han tydligen var med och gjorde den ursprungliga anslutningen. :thinking::D De grävde iaf inom 30 cm rätt.)
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J JJP94 skrev:
Detta va ju då plats rör som har varit sönder sen dem gjorde tillbyggnaden!
Det måste ju vara oerhört svårt att veta när sprickan och det kanske senare tillkomna råtthålet tillkom. Sprickan kan ju ha uppstått vid rörläggningen men lika gärna 50 år senare.

Men det ändrar vad jag förstår av lagstiftningen inte på situationen att röret har överskridit sin förväntade livslängd med råge när du köpte huset.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det måste ju vara oerhört svårt att veta när sprickan och det kanske senare tillkomna råtthålet tillkom. Sprickan kan ju ha uppstått vid rörläggningen men lika gärna 50 år senare.

Men det ändrar vad jag förstår av lagstiftningen inte på situationen att röret har överskridit sin förväntade livslängd med råge när du köpte huset.
tänker man till lite ungefär hur en spricka på ett rör tillkommer så är det 99% att det är när man återfaller, träffar med en Sten på.
Det runda hålet i bilden är ju råttor som har väl känt att det inte är slätt i röret så har dem försökt bita sig igenom röret för att se va det leder till! Och sen insett att dem inte kommer längre!

tror tillbyggnaden är gjort antingen 73 eller 75.
 
  • Finger pekar på ett runt hål gnagt av råttor i ett rör med text och småsten i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostigt rör med ett hål som ser ut att ha blivit bitet av råttor, omgivet av grus och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
lunnabo lunnabo skrev:
Klart att alla som skriver om att avloppet är gammalt och skulle behövt bytas ut ändå har helt fel.
Det är ju bara runt 50 år.
Så stäm säljarna och begär ersättning för nytt avlopp.
Du kan ju ha tur och att de erbjuder dig pengar.
Skulle tingsrätten döma till din nackdel så innebär det absolut inte att du har fel om att det fanns dolda fel som du ska ha ersättning för.

Ta det till hovrätten och deras jurister så får du så bra svar som som juridiken kan ge dig.
Kanhända det kostar en bra slant men du slipper åtminstone kommentarer här...

Jaa exakt! Nu har jag ju grävt upp röret och ska passa på att dränera huset. Men inte mer än att man tar dit en firma som att gett en pris bild på det hela vad det hade kostat att återställa felet! Hålet låg ju under ett trädäck där det är 3 stolpar som håller en limträbalk. Och det är en kostnad i sig att riva och återställa det. Sen ska man ha dit en firma som kan filma rören och spola rören så man ser vart det är sönder någonstans.
Det anser jag iaf
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Utifrån åldern på tekniska installationer för VVS så är 70-talet väldigt länge sedan. Särskilt som man inte riktigt hade fått kläm på plasten då som var helt ny på marknaden. Man hade just bytt från betong- och gjutjärnsrör.
Rören är rätt lika dem plast rör som säljs idag
 
J JJP94 skrev:
tänker man till lite ungefär hur en spricka på ett rör tillkommer så är det 99% att det är när man återfaller, träffar med en Sten på.
Det runda hålet i bilden är ju råttor som har väl känt att det inte är slätt i röret så har dem försökt bita sig igenom röret för att se va det leder till! Och sen insett att dem inte kommer längre!

tror tillbyggnaden är gjort antingen 73 eller 75.
Mycket möjligt att sprickan uppstod redan vid återfyllning, men det spelar ingen roll. Det är 50 år sedan och rören har antagligen fungerat bra under lång tid, även med sprickan. Finns inte en chans att du får ett fel i ett 50 år gammalt rör klassat som dolt, oavsett när det uppstod.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.