Rickard.
M Mikael K. skrev:
Spolarvätska måste vara bäst i avloppen? Den är ju tänkt att hamna utomhus. Outspedd tål väl typ -30 eller så.. Billigt alternativ också...
Spolarvätska är sprit så det dunstar, hur fort har jag dock ingen aning men hört att det tydligen ska gå att hälla matolja över som lock men har aldrig provat även fast det skulle kännas bättre än alternativet.

Vet hur tråkigt det blir när det inte fungerar så är lite feg.
 
Spolarvätska är sprit med ”diskmedel” det är inte miljövänligare än ren sprit. Snarare tvärtom. Glykol är inte särskilt miljöfarligt, trotts att det är giftigt för människor.
 
Har du tänkt igenom hur du tömmer vattenrör, vv beredare, mm?
Vi låter värmen var på till 10 grader i badrummet men kallt i övriga stugan.
Vattenrör till kök går att öppna i båda ändar för att tömmas helt. Har även extra frostvakt för extra säkerhet i badrum.
Bevakar temp i badrum med Ontech GSM relä. Har vi något tillfälle fjärrstartat värme vid någon kall period för att undvika att gå under 2 grader.

Angående inkommande vatten så är det ett plaströr så har inte värmeslingan påslagen. Kommer vi till stugan starta jag värmeslingan i vattenledningen någon timma innan jag startar vattenpumpen.
 
Använd absolut inte glykol. Biltema har ett miljövänligt alternativ som vi använt ett par vintrar utan några problem. Helt kallställt hus.
 
  • En flaska miljövänlig antifrostvätska från Biltema på 3 liter med bild av röda stugor och båt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Blåsalvia19
  • Laddar…
Biltemas och andra varumärkens vätskor är ofta Propylenglykol, så söker ni på det hittar ni flera fabrikat.
Så det är inte fel att använda glykol bara det är rätt sort.;)
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Rickard.
daddydj daddydj skrev:
Använd absolut inte glykol. Biltema har ett miljövänligt alternativ som vi använt ett par vintrar utan några problem. Helt kallställt hus.
Det där är glykol…

Dom påstår att den är bättre än ”vanlig” vilket den kanske är men det är fortfarande glykol. Modern kylarvätska som ofta kallas glykol är väl egentligen inte det så det är kanske det dom menar, jag är osäker :thinking:
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Glykol är giftigt för människor. Men inte direkt miljöfarligt.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Det där är glykol…

Dom påstår att den är bättre än ”vanlig” vilket den kanske är men det är fortfarande glykol. Modern kylarvätska som ofta kallas glykol är väl egentligen inte det så det är kanske det dom menar, jag är osäker :thinking:
Det är en jäkla skillnad på propylenglykol och glykol i toxicitet.
Propylenglykol kan du köpa på apoteket som hudkräm: https://www.kronansapotek.se/Propyless/p/000764/
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Rickard.
C cotillion skrev:
Det är en jäkla skillnad på propylenglykol och glykol i toxicitet.
Propylenglykol kan du köpa på apoteket som hudkräm: [länk]
Och med glykol är då etylen eller vad det nu heter som främst används i bilar?
 
Det går att använda både etylenglykol och propylenglykol i fordon.

Tillägg: Det är inte TS' fråga! TS funderar kring luftfuktigheten och risken för att det möglar i det kallställda huset under vintern.
 
Samtidigt så hänger frågorna ihop. Vi kallställer alltid samt tömmer ledningarna. Vanlig glykol ska absolut inte användas så jag tycker att Biltemas eller andra alternativ är väl värda att nämna i tråden.
 
Redigerat:
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det går att använda både etylenglykol och propylenglykol i fordon.

Tillägg: Det är inte TS' fråga! TS funderar kring luftfuktigheten och risken för att det möglar i det kallställda huset under vintern.
Har kanske en koppling, vad händer med vätska i vattenlås, toa, etc, om man kör avfuktare?
Kan man kallställa och köra enkel avfuktare med minusgrader inne?
Spontant så skulle jag enbart köra en kontinuerlig ventilation av luft, vilket blr vara underhållsfritt.
 
A AndersS skrev:
Kan man kallställa och köra enkel avfuktare med minusgrader inne?
Spontant så skulle jag enbart köra en kontinuerlig ventilation av luft, vilket blr vara underhållsfritt.
Det finns två saker att tänka på här.

1. När det är minusgrader kan inte mögel växa och det finns ingen orsak att avfukta.

2. När man inte värmer upp och bara ventilerar så kan man inte få lägre luftfuktighet inne än ute. Ute är det ofta fuktigt nog för mögel att växa.

Det finns ju många fritidshus utan el som står kallställda utan problem. Så i praktiken fungerar det många gånger. Men det kan vara bra att tänka på att ventilation inte alltid löser eventuella fuktproblem.
 
Min efarenhet från kallställd husvagn är att fukthalten blir lägst med ventilationen stängd till minimum. Det finns av säkerhetsskäl alltid viss ventilation så helt stängt blir det inte.
Inkommande solljus räcker då för att hålla torrt. De perioder då det är kallare inne än ute så ökar fuktigheten långsammare än med öppen ventilation. Materialet hinner absorbera fukten och hinner torka ut vid solsken.
Tidvis har jag kollat fukthalt väldigt ofta i vagnen och kört avfuktare nån enstaka gång.
Behovet av avfuktning har minskat med minskad ventilation helt klart.
Detta under förutsättning att tak mm är helt tätt så regn inte tränger in. Dvs i normalt fräscha hus.
Våra fritidshus har jag inte bevakat lika hårt med mätare men som det upplevs så funkar det med sparsam ventilation även där.
Se även till att hålla undan träd som hindrar solljuset att värma huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.