Undrar lite om vad jag kan göra med utrymmet under min tambur. Alla väggar runtomkring är murade ner i marken vilket gör att det är helt oventilerat, en läcka från ytterdörren har dessutom gjort att vatten har runnit ner då regnet legat på. Detta har lämnat mig med en väldigt otrevlig doft som jag nu försöker bli av med. Vad jag undrar är följande.


Går det att gjuta upp hela golvet, altså från marken upp och sen lägga klinker eller liknande. Skall man isåfall plasta underst, isolera och sen på med betong? Skall man/kan man kapa bjälkarna?

Huset är byggt 1896 i tegel och alla husets väggar är murade hela vägen ner på marken. Alla utrymmen förutom under tamburen är ventilerade så där funderar jag på att nöja mig med plast på marken och lagom med isolering i golvet. I vad som tidigare har varit kalldel av huset är golvet någon form av platta, antagligen helt uppmurat då det tidigare har stått en bakugn där.
 
  • IMG_7745_640x426.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7765_640x426.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7789_640x426.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du har tänkt gjuta ingen hela så skulle jag först gräva mig nedåt en bra bit och lägga in isolering och sedan inte gjuta högre upp än vad grunden går där syllen ligger.
Och baka in lite golvvärme om du har tillgång till en panna.
Sen skulle jag regla ut väggarna och tilläggsisolera så att du får väggarna till att gå ned till det nya lägre golvet.
Sen får du väl passa på att göra ett snyggt trappsteg i samma klinkers som golvet ut genom dörren.
Sen gör du nog titta över dräneringen utanför eftersom det nu rinner in vatten. Det låter inte bra.
(Reglarna på första bilden måste bytas ut om du beslutar dig för en annan lösning.)

/Fredrik
 
Jag har inte tillgång till panna utan skall värma med luft/luft pump och vedkamin. Angående att regla och isoleara väggar, gör inte det den gamla väggkonstruktionen kallare, dvs. fuktigare?
Om man skall ha kvar det som det är menar du att bjälkarna skall bytas? Antar att det är lika bra då man har golvet uppe och dom ser ut som de gör.
Vattnat som rinner in har inget att göra med dränering utan pressas in av vinden mellan dörren och trösklen, dörrhålet ligger ca 40-50 cm ovan mark.

Vill tillägga att bild tre är från rum nr. 2 nästa projekt.

//Johan
 
Börjar luta åt att gjuta en platta av hela torpargrunden, är mycket intresserad av att höra om det är någon som har erfarenhet av detta om det låter sig göras överhuvudtaget. Hur blir det t.ex. med murarna från väggarna, skall de gjutas in? Hur får man cellplast isoleringen tät mot muren? Skall genomgående golvbjälkar tas bort helt? Diffspärr? Stiger fukten i de murade väggarna?

Många frågor men om du kan svara på en av dom blir jag glad (givetvis gladare om du kan svara på alla...).

//Johan
 
Om man tittar på bild 1 så ser det ut som att det är bra mkt fukt i stocken i mitten.
Men tittade senare på bild 2 så ser den lite bättre ut där.
Varför jag föreslog att du skulle regla ut väggen är ifall du bryter bort reglarena och gjuter en sula i torpargrunden.
Då kan du inte gjuta den högre än vad betongen som syllen ligger på är.
Då blir det ett mellanrum mellan golvet och väggen. Och då är det lika bra att stoppa in lite extra i väggen när du ändå måste göra om den.

Men det låter som att du vill behålla torpargrunden.
Då är markförhållandena rätt så avgörande. Står huset bra på sandbacke så kan en vanlig gammeldags torpargrund funka.
Annars så kan du blir tvingad att maskinellt ventilera grunden för att bli av med fukten.
Detta gör du på 2 olika sätt. Antingen med ex. Nivell systemet, kortfattat så suger du ned inomhus luft ned under golvet och på så sätt höjer tempen där under och därmed sänker fuktigheten. Eller så köper du en bra avfuktera tex. från Munters och kör den under golven.
Båda lösningarna är ganska så kostsamma.

Personligen så skulle jag gräva ur ordentligt och lägga ned markisolering och gjuta en platta med golvvärme. Regla ut väggarna med 45or 60cc och pula in isolering och sätta upp gips.
 
Svårt att se en sak på bilderna. Är det stenväggar?
 
Tack för ditt svar.

Både ytter och innerväggar är murade (tegel), så ligger det till i hela huset. Vad gäller syllen så är den inget problem eftersom den inte verkar existera (för syllen är väl träbjälken som borde gå längs med ytterväggarna som golvbjälkarna ligger på?). Golvbjälkarna ligger på en hylla av tegel, skall ta en lite bättre bild av detta. Gör det att man kan gjuta högre?
Den avsevärda fukten är läckan i dörren så den kan man bortse från eftersom det skall åtgärdas.
Huset står på sand, vet inte om jag vill kalla det för backe men lite fall från huset finns, ganska högt grundvatten dock, speciellt i dessa tider.


///Johan
 
Jag tycker du har 2 val.
Alt1
Gräv ned lite till fyll 1-2 dm med tvättad singel, lägg plast, gör nya golvåsar, installera en seriös avfuktare från tex Munters. (Lägg inte in golvmatta.)

Alt2
Gräv ned en bra bit lägg isolering, golvvärme och gjut en sula (Ja du kan gjuta högre om det inte finns något organsikt i vägen). (Lägg inte in golvmatta.)

Det bästa du kan göra med väggarna är att bara fortsätta jobba med sten.

Var det någon mögelpåväxt på något när du rev upp golven?
 
Har kommit fram till att det nog blir bäst att gjuta. Hadde tänkt mig något sånt här:

1.markduk (för att skilja sand från den makadam som jag skall lägga)
2. Tvättad makadam, 20-30 cm. Vet någon mer exakt hur mycket som behövs?
3. Cellplast, 20 cm ihoptejpade med silvertejp, fylla längs väggarna med skum.
4. Flytgolv eller armerad betong, 3-10 cm beroende på material.

Längs väggarna skall läggas plast för att hindra att flyt/betong försvinner ut i eventuella sprickor. Hade även tänkt lägga ner golvvärmeslingor när man ändå gjuter.

Allt trä skall väck och vad gäller påväxt på bef. trä så finns det nog men syns inte än så länge. Kan ju dock inte påstå att det luktar hallon om virket...
I slutändan kommer det alltså inte finnas något trä kvar i konstruktionen.

Verkar detta rimligt? Tacksam för alla svar.
 
Har man inte någon form att fuktspärr?
 
Som jag har fattat det skall det inte vara det...
 
Har köpt ett gammalt hus med timmerstock. Tänkte gräva ut grunden som består av sand o stenbumlingar när jag fått upp golvet. Funderar också på att gjuta men annars fundera jag också på denna variant med reglar Tips 62 Tryckimpregnerat trä och torpargrund men då funkar det väl inte att lägga in vattenburen golvvärme???

Om man gjuter, vad blir det för påfrestningar på stenmuren som ligger runt om, stengrundmuren bär inte syllen bara hörnen? Om man gräver ur grunden, underminerar man inte stenmuren så att den kan falla inåt?

Hur lägger man vattenburet när man gjuter, måste detta göras av fackman?
 
Hallå aggen

Jag har just tömt mitt hus på sand, tog dit en sugbil som tog hand om det på tre timmar, kanon! Angående underminering så kan du ju inte gräva djupare än där grundmuren står, jag har grävt ca 60 cm då det är vad min fyllnad kommer att bygga. Det var nog max vad jag kunde ta ut i det huset.

Jag har också funderat på påfrestningarna för muren då man fyller grunden, specielt då man skall köra med padda och packa mackadam innomhus. Jag tänkte slå en signal till någon rådgivare på Svensk Byggtjänst på måndag så jag kan höra av mig då jag fått besked.
 
johan_byggare skrev:
Vattnat som rinner in har inget att göra med dränering utan pressas in av vinden mellan dörren och trösklen, dörrhålet ligger ca 40-50 cm ovan mark.
//Johan
Hur löste du det problemet? (Har liknande dörrläckage)
 
johan_byggare skrev:
Hallå aggen

Jag har just tömt mitt hus på sand, tog dit en sugbil som tog hand om det på tre timmar, kanon! Angående underminering så kan du ju inte gräva djupare än där grundmuren står, jag har grävt ca 60 cm då det är vad min fyllnad kommer att bygga. Det var nog max vad jag kunde ta ut i det huset.

Jag har också funderat på påfrestningarna för muren då man fyller grunden, specielt då man skall köra med padda och packa mackadam innomhus. Jag tänkte slå en signal till någon rådgivare på Svensk Byggtjänst på måndag så jag kan höra av mig då jag fått besked.
Aha, vad fick du betala för tömning. Skulle du fylla igen med cement eller regla upp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.