A Axeltorparn skrev:
Någon som har erfarenhet av Sumo 25?
Är det en bra värmepump, fördelar/nackdelar?
Mycket bra modell
Hög effekt även om det tex är -15 ute
Bra ljudnivå även på hög fläkthastighet
Nackdel är att innerdelen är bred så kan vara svår att hitta tillräckligt med utrymme, utedelen är även lite högre än normalt så en del tycker den är för stor
 
  • Gilla
Axeltorparn och 1 till
  • Laddar…
D
Har precis beställt en sumo 35. Fick reda på att den har en större innerdel men för vår del spelar det ingen roll när man får ner ljudnivån och den skall prestera väldigt bra
 
  • Gilla
Axeltorparn och 1 till
  • Laddar…
Installerade en Sumo 25 i somras till fritidshuset i norra dalarna. Ska bli mycket intressant inför vintern och jämföra mot när vi körde med direktverkande el.

Erfarenheterna hittills då den enbart cirkulerat luft och kört med kyldrift är goda. Låg ljudnivå.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Har kört en sumo 35 sedan oktober. Är mycket nöjd. Värmer hela vårt hus på 137kvm utan problem så länge dörrarna hålls öppna. Har en bra placering i trappen vilket möjliggör detta, i och med att ena luftriktaren kan vara uppåt och den andra nedåt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
S Sasol skrev:
Installerade en Sumo 25 i somras till fritidshuset i norra dalarna. Ska bli mycket intressant inför vintern och jämföra mot när vi körde med direktverkande el.

Erfarenheterna hittills då den enbart cirkulerat luft och kört med kyldrift är goda. Låg ljudnivå.
Har du hunnit utvärdera besparingen ännu ? Då vi också investerade i en likadan så är jag nyfiken ...:)
 
L micke880 skrev:
Har kört en sumo 35 sedan oktober. Är mycket nöjd. Värmer hela vårt hus på 137kvm utan problem så länge dörrarna hålls öppna. Har en bra placering i trappen vilket möjliggör detta, i och med att ena luftriktaren kan vara uppåt och den andra nedåt.
Var i landet finns huset?
 
D Docendo Discimus skrev:
Har du hunnit utvärdera besparingen ännu ? Då vi också investerade i en likadan så är jag nyfiken ...:)
Javisst. Här är min uträkning. Det är det grönmarkerade som är väsentligt, då vi installerade LLVP i slutet på oktober.

Den är avbetald till 77% på endast fyra månader. Jag har inte fått fakturan för mars än men den borde vara ungefär samma som februari. 8786:- bara i december känns skönt :D

Uträkningen är alltså jämfört om jag skulle haft direktverkande el.

Excel-kalkylblad med elanvändningsdata, kostnader och procentandelar per månad.

Jag har räknat att vi får ut 4,1 gånger så mycket el via LLVP än vad vi trycker in. Det är ju givetvis en gissning men Sumo 35 har ju ett SCOP på 5,1 för normalt klimat och 4,0 för kallt klimat. Så det borde väl vara där någonstans?

Excel-tabell med månadsdata för energiförbrukning, andel via LLVP och extra kostnader.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Var i landet finns huset?
Vi bor i en förort till Stockholm.
 
  • Gilla
Boende45
  • Laddar…
D Docendo Discimus skrev:
Har du hunnit utvärdera besparingen ännu ? Då vi också investerade i en likadan så är jag nyfiken ...:)
Jag gjorde en enkel jämförelse för månaderna jan, feb, och mars. Den visar att vi hade 44 procents lägre förbrukning med sumo 25. 2715 kWh jämfört med 1529 kWh.

Men i detta finns det flera osäkerheter i jämförelsen. Bland annat temperatur både inomhus och utomhus och hur ofta vi är i fritidshuset. Men jag gissar att det är relativt lika förutsättningar.

Men vi är nöjda hittills. Den har funkat felfritt det korta tid som ännu förflutit. Dock tyckte jag att den lät relativt mycket (utomhusdelen) när det var -25 och den fick jobba hårdare. Inget jag märkte inomhus men jag kunde höra pumpen på 50 meters avstånd i ett övrigt tyst vinterlandskap.

Huset står i norra Dalarna.
 
L micke880 skrev:
Javisst. Här är min uträkning. Det är det grönmarkerade som är väsentligt, då vi installerade LLVP i slutet på oktober.

Den är avbetald till 77% på endast fyra månader. Jag har inte fått fakturan för mars än men den borde vara ungefär samma som februari. 8786:- bara i december känns skönt :D

Uträkningen är alltså jämfört om jag skulle haft direktverkande el.

[bild]

Jag har räknat att vi får ut 4,1 gånger så mycket el via LLVP än vad vi trycker in. Det är ju givetvis en gissning men Sumo 35 har ju ett SCOP på 5,1 för normalt klimat och 4,0 för kallt klimat. Så det borde väl vara där någonstans?

[bild]
Imponerande reducering med lite drygt 20 lakan på endast några månader :D. En investering att vara nöjd med ...(y)
 
  • Gilla
Lekmanna
  • Laddar…
L micke880 skrev:
Javisst. Här är min uträkning. Det är det grönmarkerade som är väsentligt, då vi installerade LLVP i slutet på oktober.

Den är avbetald till 77% på endast fyra månader. Jag har inte fått fakturan för mars än men den borde vara ungefär samma som februari. 8786:- bara i december känns skönt :D

Uträkningen är alltså jämfört om jag skulle haft direktverkande el.

[bild]

Jag har räknat att vi får ut 4,1 gånger så mycket el via LLVP än vad vi trycker in. Det är ju givetvis en gissning men Sumo 35 har ju ett SCOP på 5,1 för normalt klimat och 4,0 för kallt klimat. Så det borde väl vara där någonstans?

[bild]
Kostade den endast 26 000 kr inkl installation?
 
B Boende45 skrev:
Kostade den endast 26 000 kr inkl installation?
Nej 28500:- totalt med tak och stativ, men vi fick 2500:- för vår 15 år gamla IVT som sjöng på sista versen och knappt gav någon värme.
 
D Docendo Discimus skrev:
Imponerande reducering med lite drygt 20 lakan på endast några månader :D. En investering att vara nöjd med ...(y)
Ja det är det verkligen, förmodligen en av de bästa investeringarna man gör. Ska bli spännande att se hur den kyler i sommar också.
 
L micke880 skrev:
Har kört en sumo 35 sedan oktober. Är mycket nöjd. Värmer hela vårt hus på 137kvm utan problem så länge dörrarna hålls öppna. Har en bra placering i trappen vilket möjliggör detta, i och med att ena luftriktaren kan vara uppåt och den andra nedåt.
Vi har också LLVP placerad i trappen idag och tittar på att byta ut den, t.ex. mot en Sumo 35. Hur högt har du den placerad i trappen? Den vi har idag en Panasonic CS-XE9EKE som sitter precis i höjd med golvet på övervåningen. Det är lite på gränsen att den är i vägen när man går upp för trappan (klassisk svängd trappa) man får vrida axeln eller hålla ut mot mitten av trappen. Sumon är både bredare och djupare så jag funderar på om vi kan placera den lite högre upp utan att det försämrar luftspridningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.