Höghus Höghus skrev:
Det finns speciella ventiler att skruva på om man har långa rör.
Jag har tyvärr ingen koll på om dom funkar bra, finns i Sverige eller vad dom kostar. Jag råkade se dom på nätet.
[länk]

/Höghus
Blev riktigt sugen på detta. Wagners ventil ligegr dock på ca 1500-2000:-:(
Har hitta billigare 3e parts ventiler på nätet, så överväger att köpa det.
Har kommit fram till att jag kommer behöva köra 1,6m lans så det är nog ett vettigt tillbehör utifrån vad jag läst på nu:)...
 
martin43 martin43 skrev:
Körde 400,600,1000,2000våt,3000våt,4000våt, och sen våffelrondell+polish. Det gick igenom färgen lite halvt om halvt ,men där det finns färg kvar är det nära spegelblankt!
[...]
Det är enbart original snickerifärg på dörrens insida. Efter P1000 var ytan halvblank igen (färgstoft borta). Sen blev den blank,för blank för en dörr.
Jo, jag körde ett varv till med PFS 5000:en; spädde en aning, minsta munstycket och sänkt luftflödet. Funkade absolut bättre men pga. hur skåpen är byggda får jag nog inse att det är omöjligt att få en konsekvent påföring av färgen utan rinn, apelsin och overspray, iaf med just den här sprutan. Vissa delar blev bra; andra mindre...

Hade nu tänkt komplettera med skumroller/pensel/planstrykare på själva hyllplanen och slipa ner de tydligaste apelsinerna och knotterierna med typ 240 för att sedan ge mig på att polera så som du testade! När jag hört mig för har många varit tveksamma till att det är möjligt med en vattenburen lackfärg men det verkar som du blev nöjd! Jag vill ju bara upp till motsvarande glans 40 – det ska ju inte bli något spegelpalats av det hela :) – så det kanske räcker att gå till P1000?
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Det finns speciella ventiler att skruva på om man har långa rör.
Jag har tyvärr ingen koll på om dom funkar bra, finns i Sverige eller vad dom kostar. Jag råkade se dom på nätet.
[länk]

/Höghus
Har nu "forskat" lite kring Anti spit ventiler. Troligen lagt mer tid på d etta än vad målningen kommer ta:)
Verkar vara en vedertaget fungerande teknik.

Wagner har en egen ventil, men med fast arbetsområde, 16-170 bar. Därav funkar den inte med nya lågtryckssprutor. Vår 350 r, ger ju bara 110Bar.

Gracos går ju dock att använda. Den har inställbart tryck, från 700PSI till 3600 PSI, vilket då är 48-248 bar. Kostar dock då i snitt 2000:-

På aliexpress går de att köpa avsevärt billigare. skulle inte förvåna mig om någon av dessa tillverkar för Graco. Kostar där från ca 500:- inkl moms och frakt. De säljer i diverse paket, komplett med nozzle/munstycke etc.

Har nu beställt en Clearshot ventil , en Tip komplett med 517 munstycke och ett 30 cm rör , ett 100cm rör en 5 pack vita filter, för totalt 1300:- inkl frakt.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Har nu "forskat" lite kring Anti spit ventiler. Troligen lagt mer tid på d etta än vad målningen kommer ta:)
Verkar vara en vedertaget fungerande teknik.

Wagner har en egen ventil, men med fast arbetsområde, 16-170 bar. Därav funkar den inte med nya lågtryckssprutor. Vår 350 r, ger ju bara 110Bar.

Gracos går ju dock att använda. Den har inställbart tryck, från 700PSI till 3600 PSI, vilket då är 48-248 bar. Kostar dock då i snitt 2000:-

På aliexpress går de att köpa avsevärt billigare. skulle inte förvåna mig om någon av dessa tillverkar för Graco. Kostar där från ca 500:- inkl moms och frakt. De säljer i diverse paket, komplett med nozzle/munstycke etc.

Har nu beställt en Clearshot ventil , en Tip komplett med 517 munstycke och ett 30 cm rör , ett 100cm rör en 5 pack vita filter, för totalt 1300:- inkl frakt.
Intressant, tack!
Då ser vi fram mot unboxing-videon och målning med redigt långt rör...

/Höghus
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Kanske lite off topic, pratade med Wagner kundsupport idag gällande hur länge man kan låta en maskin stå med färg i efter att man har målat första omgången? Ska måla hela huset och vill ta taket på respektive våning dag 1 o väggarna dag 2-3.

svaret var att, efter omgång 1 ska man försluta färgen i en stor påse (svarta sopsäckar) UTAN ATT TA UT uppsugningsslangarna från färgen o täta till påsen efter det ta bort munstycket från pistolen och rengöra den eller lägga den i vatten. När man ska påbörja omgång 2 ska man spruta ut en del av färgen som finns i slangen tillbaka till färghinken och sen sätta på munstycket och påbörja omgång 2.
Detta kan man göra under 24h och maskinen tar inte skada av det. Alla vattenfärger kan man göra det på.
Jag frågade för en Wagner 350R maskin men samma process gäller för deras 250R/M serie också.

Tack
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Idag grundmålade jag med maskinen (Wagner 350R). Använde 60cm förlängningsmunstycket för taket o 30cm till väggarna.
Måste säga att det var väldigt enkelt men självklart missades det lite och överlappningen är inte det enklaste men helt klart värt att sprutmåla.
Är relativt övertygad om att jag tog för mycket färg o sprutade lite för mycket .
Caparol färg behöver inte spädas ut (även grundfärgen) dock spädde jag ut 1st 10l hink och den andra späddes inte ut för att testa skillnaden, 0 5l ljummet vatten, gick superbra.

mvh//A
 
Hej, har tänkt införskaffa en färgspruta för att måla om garderob samt tillhörande dörrar och har då kikat på att införskaffa en LVMP pistol som kopplas till en kompressor jag redan har. Är dock osäker på om kompressorn är kompatibel med följande färgspruta eller om den är för klen?https://www.jula.se/catalog/verktyg...ckluftsverktyg/fargsprutor/fargspruta-082210/


Tacksam för er hjälp då jag ej har Tillräcklig kunskap för att förstå om färgsprutan kommer fungera med kompressorn.








Sida ur bruksanvisning för Biltemas kompressor 11-8 med tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Biltema kompressor med specifikationsetikett för färgsprutans kompatibilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spec för färgspruta Skärmdump av specifikationer för en färgspruta med artikelnummer och tekniska detaljer från Jula webbplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alldeles för klen kompressor. Sprutan skall ha 170-280l/s luftflöde
Bilteman avger 54l/s. Du behöver en större tank för att komma upp i luftmängd. Sen styr styrkan på motorn hur snabbt den återfyller tanken. Dom 2 ihop avgör vilken kontinuerlig luftmängd du uppnår. Din är på 8l och 800w. Du bör ha något
Runt 50l tank och 2kw. Luftmängd måste matcha sprutan här finns tyvärr inte utrymme dör kompromiss. Är ny kompressor inget alternativ, överväg en elektrisk spruta typ wagner https://www.wagner-group.com/se/goe...ehoer/produkt/universal-sprayer-w-590-flexio/. Gör att komplettera med en gravity behållare som monteras över handtaget om man skall köra lackfärger. https://www.amazon.se/WAGNER-Sprayfäste-metall-gravity-behållarvolym/dp/B092VK1W4K

har köpt båda, har dock inte använt gravity behållaren utan har bara sprutat ett tak ännu.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A aydins skrev:
Idag grundmålade jag med maskinen (Wagner 350R). Använde 60cm förlängningsmunstycket för taket o 30cm till väggarna.
Måste säga att det var väldigt enkelt men självklart missades det lite och överlappningen är inte det enklaste men helt klart värt att sprutmåla.
Är relativt övertygad om att jag tog för mycket färg o sprutade lite för mycket .
Caparol färg behöver inte spädas ut (även grundfärgen) dock spädde jag ut 1st 10l hink och den andra späddes inte ut för att testa skillnaden, 0 5l ljummet vatten, gick superbra.

mvh//A
Spännande, såg på instruktionsfilmer att man skall köra ett varv horisontalt och direkt ett vertikalt för att få bra täckning. Gjorde du så eller körde du bara en riktning?

Skall snart dra igång mitt projekt, med 1,6m förlängning (en 3e part 1m ihopsatt med 060 cm wagner). Skall bli intressant..
 
M mojjen skrev:
Alldeles för klen kompressor. Sprutan skall ha 170-280l/s luftflöde
Bilteman avger 54l/s. Du behöver en större tank för att komma upp i luftmängd. Sen styr styrkan på motorn hur snabbt den återfyller tanken. Dom 2 ihop avgör vilken kontinuerlig luftmängd du uppnår. Din är på 8l och 800w. Du bör ha något
Runt 50l tank och 2kw. Luftmängd måste matcha sprutan här finns tyvärr inte utrymme dör kompromiss. Är ny kompressor inget alternativ, överväg en elektrisk spruta typ wagner [länk]. Gör att komplettera med en gravity behållare som monteras över handtaget om man skall köra lackfärger. [länk]

har köpt båda, har dock inte använt gravity behållaren utan har bara sprutat ett tak ännu.
ok, då är jag med. Såg att det finns en annan spruta hos Jula som inte kräver samma flöde 28-120 l/min. Vad tror du ni? Funkar denna med nuvarande kompressor? Ska måla insida av garderob samt släta garderobsdörrar med Alcro Servalac, vattenlöslig.

https://www.jula.se/catalog/verktyg...ckluftsverktyg/fargsprutor/fargspruta-082211/
 
  • Skärmdump som visar specifikationer för färgspruta, inkluderar flödesområde 28-120 l/min från Jula webbsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nån som kört Bosch PFS 5000E och kan uttala sig om hur bra finishen blir? Vill inte få knottrig yta…
 
N Niklas777 skrev:
ok, då är jag med. Såg att det finns en annan spruta hos Jula som inte kräver samma flöde 28-120 l/min. Vad tror du ni? Funkar denna med nuvarande kompressor? Ska måla insida av garderob samt släta garderobsdörrar med Alcro Servalac, vattenlöslig.

[länk]
den funkar nog bra till din och kompresssor. Men är troligen lite väl liten. Behållare 100ml känns som mer får riktigt små jobb. Sen är väl frågan om det är rätt typ av spruta för träfärg. Den behöver nog spädas rätt ordentligt om du skall spruta med den. Men det är en gissning..
 
M mojjen skrev:
Spännande, såg på instruktionsfilmer att man skall köra ett varv horisontalt och direkt ett vertikalt för att få bra täckning. Gjorde du så eller körde du bara en riktning?

Skall snart dra igång mitt projekt, med 1,6m förlängning (en 3e part 1m ihopsatt med 060 cm wagner). Skall bli intressant..
tjenare
Detta var bara grundfärg därav att jag inte la ngn större vikt på att det ska bli perfekt, mer att gipset skulle suga åt sig färgen.
Var dock i kontakt med Wagner under veckan och dem rekommenderade att man ska rolla efter sista gången man har sprutat.

Inteessant att du ska köra med ett så pass långt munstycke, upplevde lite känningar i axeln (att det blev tungt) att hålla armen rakt med en 60cm förlängningsmynstycke.
Lycka till nu.
//A
 
A aydins skrev:
tjenare
Detta var bara grundfärg därav att jag inte la ngn större vikt på att det ska bli perfekt, mer att gipset skulle suga åt sig färgen.
Var dock i kontakt med Wagner under veckan och dem rekommenderade att man ska rolla efter sista gången man har sprutat.

Inteessant att du ska köra med ett så pass långt munstycke, upplevde lite känningar i axeln (att det blev tungt) att hålla armen rakt med en 60cm förlängningsmynstycke.
Lycka till nu.
//A
Har varit en del frågor om rolla eller inte. Olika psiktet helt klart. Kräver vad jag förstått ett grymt underabete om man kör utan roller Samtidigt lan jag känna att jag vill åt den släta känslan. Anledningen till mitt långs rör är att jag har 3,5m högt. Blir jädrigt jobbigt att efterdra tak och väggar med den höjden.

Återkoppla gärna vad su tycker om finnish när
Du lagt första lagret täckfärg
 
  • Gilla
aydins
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Har varit en del frågor om rolla eller inte. Olika psiktet helt klart. Kräver vad jag förstått ett grymt underabete om man kör utan roller Samtidigt lan jag känna att jag vill åt den släta känslan. Anledningen till mitt långs rör är att jag har 3,5m högt. Blir jädrigt jobbigt att efterdra tak och väggar med den höjden.

Återkoppla gärna vad su tycker om finnish när
Du lagt första lagret täckfärg
yes sir!
Tycker att finishen e grym med självaste grundfärgen, ska spruta första omgången slutet av kommande vecka och om den är bra kanske jag struntar i att efterrolla efter andra sprutningen.

Maffigt med 3,5m takhöjd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.