J
Hej!

Elpriserna är höga och att hålla stugan på 10 grader celsius ser ut att bli dyrt i vinter.

Så, för första gången tänkte jag stänga av huset i vinter. Kör glykol i vattenlås (kök, toa, dush, badrum).
Men, har också förstått att fukt/mögel kan bli ett problem.

Skulle det hjälpa att köra en avfuktare som kör i vinter värmen är avstängd? Kommer jag spara i el?

Tankar, erfarenheter av att stänga av hus uppskattas!
 
Väldigt många fritidshus kallställs utan problem. Men visst är avfuktning bra, ska det fungera när det blir kallare behövs en sorbtionsavfuktare.
 
Cheesen
J Jokka skrev:
Hej!

Elpriserna är höga och att hålla stugan på 10 grader celsius ser ut att bli dyrt i vinter.

Så, för första gången tänkte jag stänga av huset i vinter. Kör glykol i vattenlås (kök, toa, dush, badrum).
Men, har också förstått att fukt/mögel kan bli ett problem.

Skulle det hjälpa att köra en avfuktare som kör i vinter värmen är avstängd? Kommer jag spara i el?

Tankar, erfarenheter av att stänga av hus uppskattas!
Det hela beror lite grand på vart fritidshuset står. Det är en oerhörd skillnad mellan jämtlandsfjällen och blekinge skärgård
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vårt står utan värme på vintern. I Smålandsskogen typ 16 meter från sjön. Går kanonbra.

Kolla lite på solventilatorer typ solarventi.
 
Så länge hus är täta så blir det ju inte nämnvärt med fukt inne om ingen är där.....Finns ju otaliga fastigheter som står runt om i landet ouppvärmda som man bara stegar in i på våren utan nåt speciellt. Eller rättare sagt gamla hus........Bygger man ett nytt supertätt hus så vet jag faktiskt inte riktigt vad som sker. Det kanske blir så "dött" inne att minsta lilla kvarglömd sak som är fuktig kanske ställer till med vad som helst....
 
Är huset så nytt att det har plast i väggarna behöver det vara varmare inne än ute för att fukt inte ska kondenseras på fel sida plasten.
 
Hjälper till att hålla fukten borta.
Finns olika åsikter här men vi har kört en sådan i 15 år varav de senaste 10 med underhållsvärme.
En liknande modell, Solarventi, som denna kör vi.
Vi fick bättre inomhusklimat även när vi inte hade underhållsvärme.
Huset i Astrid Lindgrenbygd, sjön är frusen på vintern;)
https://www.bauhaus.se/solvarmepanel-sunwind-airplus-120
 
Om man inte gillar giftigheten i glykol, så kan man byta till spolarvätska eller möjligen rödsprit. Jag använder rödsprit, men har läst att spolarvätska är snällare mot naturen.
I mina kallställda gäststugor har jag solventilation ( Solarventi).
 
Kolla bara så det som hälls i inte torkar ut gummipackningar, vet att det diskuterats i tidigare trådar
 
Det här diagrammet har jag sparat undan någon gång. Det är inte så enkelt som att det skall vara tillräckligt varmt. Är det minusgrader är det riskfritt. Är det varmare inne än ute är det också nästan alltid riskfritt. Och som sagt finns det otaliga hus där det fungerar utmärkt att helt stänga av värmen på vintern. Det kan vara bra att känna till att det inte är tillåtet att hälla glykol i avloppet. Sprit är tillåtet och fungerar lika bra.
Diagram visar samband mellan temperatur och relativ luftfuktighet (RH) för mögelrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Propylenglykol är väl inte giftigt? Det finns i min tandkräm, som är Svanenmärkt.

Etylenglykol är däremot giftigt.
 
Spolarvätska måste vara bäst i avloppen? Den är ju tänkt att hamna utomhus. Outspedd tål väl typ -30 eller så.. Billigt alternativ också...
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Propylenglykol är väl inte giftigt? Det finns i min tandkräm, som är Svanenmärkt.

Etylenglykol är däremot giftigt.
nja det har blivit lite av en skröna det där.........i stora mängder är ingendera bra att hälla i naturen. Propylenglykol används i livsmedel ja men mängderna är ju så små att det inte riktigt blir samma sak.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.