Jag har en i källaren på hemmanet. Första året gick den konstant. Vid driftsättning visade displayen på 99% RH. Efter 1 vecka var RH nere på 78%. Nästa år ställde jag om den till läge mögel vill jag minnas. Det görs med DIP-switchar inne i maskinen. Läs manualen noga.
https://s3.eu-west-1.amazonaws.com/storage.quickbutik.com/stores/15254m/files/ManualA250.pdf

Den drar givetvis mkt energi, speciellt i början, och i mitt fall vill jag påstå att maskinen + åtgärder som plastning och tätning av ventiler i källaren räddade huset.
 
När det är varm och fuktigt går min som mest, 6h per dygn. 200m2 täckt med plast.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Varför inte?

0,805 kW * 24 h = 19,3 kWh.
TS skrev i inlägget jag citerade att den gör av med 2 kWh varje timme. Det kan bli svårt att åstadkomma med 800W.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fukten kommer ju in någon stans. Så det som hjälper är att täta. Är det öppen jord så är plast på marken ett effektivt sätt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Avemo skrev:
TS skrev i inlägget jag citerade att den gör av med 2 kWh varje timme. Det kan bli svårt att åstadkomma med 800W.
Ledsen jag missade det, jag kom ihåg trådstart:

A Adrian.x skrev:
Hej
Jag har en air green 250 pro i en krypgrund på ca 150m2 och ser att den går kontinuerligt och drar ca 20kwh per dag efter jag satte mätare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vad har den för inställning, den kanske är satt att köra kontinuerligt ?

19 liter/dygn (som den enligt spec avfuktar) är ju rejält mycket vatten som skulle finnas i luften kontinuerligt i ett stängt utrymme?
Det måste alltså antingen tillföras rejält med fuktig luft någonstans ifrån eller så är avfuktaren trasig.
 
D Dilato skrev:
Vad har den för inställning, den kanske är satt att köra kontinuerligt ?

19 liter/dygn (som den enligt spec avfuktar) är ju rejält mycket vatten som skulle finnas i luften kontinuerligt i ett stängt utrymme?
Det måste alltså antingen tillföras rejält med fuktig luft någonstans ifrån eller så är avfuktaren trasig.
Hej, det är standard inställning. 65% rh, rak och sista kommer jag inte ihåg.
Som sagt jag får kolla så det är täppt ordentligt och rent i grunden sen om det fortsätter så är den nog trasig och garanti finns inte kvar heller men den är bara 3år gammal.
 
Om alla med avfuktare stängde av sina aparater skulle vi kunna stänga ett till kärnkraftsverk. / Bolund
 
  • Haha
TreeView och 2 till
  • Laddar…
A Adrian.x skrev:
Hej, det är standard inställning. 65% rh, rak och sista kommer jag inte ihåg.
Som sagt jag får kolla så det är täppt ordentligt och rent i grunden sen om det fortsätter så är den nog trasig och garanti finns inte kvar heller men den är bara 3år gammal.
Avfuktaren går tills den har nått 62% RH enligt manualen, sen stänger den av tills 68% har nåtts, då startar den igen. Du ligger på 71% skrev du?
Se till att byta filter om du inte gjort det. Kolla även skicket på drivremmen.

Du kan köpa en separat temp- o fuktmätare för att dubbelkolla avfuktarens värden. Den här är rätt ok i pris, Shelly H&T.
https://www.styrahem.se/p/577/termometer-och-luftfuktighet-vit-wifi-shelly-ht
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Avfuktaren går tills den har nått 62% RH enligt manualen, sen stänger den av tills 68% har nåtts, då startar den igen. Du ligger på 71% skrev du?
Se till att byta filter om du inte gjort det. Kolla även skicket på drivremmen.

Du kan köpa en separat temp- o fuktmätare för att dubbelkolla avfuktarens värden. Den här är rätt ok i pris, Shelly H&T.
[länk]

Nu så har jag testat med de råd som jag fick här. Och märkte stor skillnad på förbrukning efter jag stängde av den (8kr kwh är ju inte så himla kul) så jag passa på att stänga haha
Och vilken skillnad i förbrukning, 2kwh/h mindre i förbrukning.
Ringde företaget och de sa att jag skulle testa rem som du skrev där och lite annat.
Roliga va att när jag väl starta om den va värdet 68 och inte 71% så det gick ner

tack alla för era råd!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.