Status
Inte öppen för fler kommentarer.
R Rkarlsson skrev:
Jo en arbetsgivare anställer dig för att du skall arbeta så att det blir intäkter. Min chef använder ordet "arbeta" och han vill tjäna pengar. Så han anställer alla i sitt företag för att de skall arbeta.

Vi har maskinställare och vi har sedan maskinskötaren som laddar maskinerna. Vi har även maskinställare för formsprutning som arbetar för att få fram detaljer.

Så jo man anställer folk för att de ska jobba. Jobbar de inte har de inget i en industri eller i byggbranchen att göra. Då kanske de kan sitta på kontor och proucera noll värde.
Mitt exempel är ett direkt citat drygt 20 år gammalt där en stor maskinverkstad i Falköping hade en maskinskötare per tre maskiner, men där det ibland blev dags att byta arbetsstycken eller ställa på två maskiner samtidigt. Stilleståndstiden kunde enkelt räkna hem en maskinskötare till, men det fanns bara maskinarbete runt 30% av arbetstiden, dock oplanerat när.
VD var bekymrad över att den ectra gubben skulle ha för lite att göra, men ekonomiska kalkyler visade att det ändå var rätt att anställa en till.
Jag begriper inte att det kan vara så dyrt att göra sig av med personal, en månads uppsägningstid med arbetsplikt första året av anställningen och sedan i steg upp till sex månader vid 10 års anställning.
Korttidssjukdom förstår jag att det kan vara tufft för mindre företag, men där får det väl prövas vad de nya reglerna kring personliga skäl kommer att ge för praxis.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så låga löner har ju inte de lägst betalda yrkena, det måste vara något fel.

Ungdomar som har sommarjobb tjänar mer.
Någonting är fel. Det håller jag med om. Jag kan bara hänvisa till fakta för detta har hänt.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
@heimlaga Jättemärkligt att du inte hittar jobb på din utbildning samt med hyfsad lön.
Även där så känner/vet jag ingen av mina studiekamrater som inte fick jobb nästan direkt efter examen. Många blev haffade till samma företag som de gjorde xjobbet på.
Dock så var det ingen med inriktning "träslöjd" ;) Några maskinare.
Kanske brister vid personlighetstestet och intelligenstestet?
Jag vet bara vad som har sagts vid intervjuer:
Exempelvis:
-Uppvuxen på landet
-Föräldrar från fel samhällsklass. Riktig överklass var det enda som dög.
-Finlandssvensk och alltså varken riktig finne eller riktig svensk.
-Kom till intervjun med en alltför gammal bil
-Har för lång arbetserfarenhet som timmerman
-Har suttit i fängelse (Jag har aldrig blivit dömd eller ens åtalad för någonting vad jag vet men intervjuaren visste tydligen bättre)
-Fel hobbyer. Jag borde ha rest och fyllefestat sade han. Inte huggit i skogen och snickrat och renoverat maskiner och varit kassör i hembygdsföreningen.
-Har stämt en tidigare arbetsgivare till tingsrätten för att få ut obetalad lön.
-Har vägrat betala mina "avgifter" (stora summor ibland mer än halva lönen som krävdes kontant utan kvitto) till denna tidigare arbetsgivare. Detta visste tydligen intervjuaren på ett annat företag.
-Inte tillräckligt rik. För att passa som ingenjör måste man vara ekonomiskt oberoende av lönen.
-Har varit sjuk. Den delen stämmer faktiskt. Jag har haft ryggproblem efter en arbetsskada.
-För gammal för att anställa. (första gången jag fick nej av den orsaken hade jag nyss fyllt 29 sedan har det hänt många gånger)
-Hade inte fått första anställningen direkt efter avslutade studier. Det stämmer faktiskt. Jag gick över två månader arbetslös sedan de som jag gjorde slutarbetet åt och som hade lovat anställa mig drog tillbaka löftet. Orsaken var att mitt slutarbete kan användas för att påvisa ett grovt systemfel i deras fuktmätningar och att jag sade att jag inte ville byta ut mina flerdubbelt kontrollerade mätvärden mot påhittade mätvärden. Jag bråkade inte. Jag bara skrev vad jag själv hade mätt och konstaterat utan att påstå någonting gällande företaget. Fler år senare var de två månadernas arbetslöshet tydligen en giltig orsak att inte anställa i ett helt annat företag. Eller så var det civilkuragen som var problemet.

Och så vidare

När man en gång kar halkat bredvid karriären finns det ingen väg in igen.
 
  • Ledsen
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
H heimlaga skrev:
Jag vet bara vad som har sagts vid intervjuer:
Exempelvis:
-Uppvuxen på landet
-Föräldrar från fel samhällsklass. Riktig överklass var det enda som dög.
-Finlandssvensk och alltså varken riktig finne eller riktig svensk.
-Kom till intervjun med en alltför gammal bil
-Har för lång arbetserfarenhet som timmerman
-Har suttit i fängelse (Jag har aldrig blivit dömd eller ens åtalad för någonting vad jag vet men intervjuaren visste tydligen bättre)
-Fel hobbyer. Jag borde ha rest och fyllefestat sade han. Inte huggit i skogen och snickrat och renoverat maskiner och varit kassör i hembygdsföreningen.
-Har stämt en tidigare arbetsgivare till tingsrätten för att få ut obetalad lön.
-Har vägrat betala mina "avgifter" (stora summor ibland mer än halva lönen som krävdes kontant utan kvitto) till denna tidigare arbetsgivare. Detta visste tydligen intervjuaren på ett annat företag.
-Inte tillräckligt rik. För att passa som ingenjör måste man vara ekonomiskt oberoende av lönen.
-Har varit sjuk. Den delen stämmer faktiskt. Jag har haft ryggproblem efter en arbetsskada.
-För gammal för att anställa. (första gången jag fick nej av den orsaken hade jag nyss fyllt 29 sedan har det hänt många gånger)
-Hade inte fått första anställningen direkt efter avslutade studier. Det stämmer faktiskt. Jag gick över två månader arbetslös sedan de som jag gjorde slutarbetet åt och som hade lovat anställa mig drog tillbaka löftet. Orsaken var att mitt slutarbete kan användas för att påvisa ett grovt systemfel i deras fuktmätningar och att jag sade att jag inte ville byta ut mina flerdubbelt kontrollerade mätvärden mot påhittade mätvärden. Jag bråkade inte. Jag bara skrev vad jag själv hade mätt och konstaterat utan att påstå någonting gällande företaget. Fler år senare var de två månadernas arbetslöshet tydligen en giltig orsak att inte anställa i ett helt annat företag. Eller så var det civilkuragen som var problemet.

Och så vidare

När man en gång kar halkat bredvid karriären finns det ingen väg in igen.
Låter väldigt konstigt alltihop.
 
Nissens Nissens skrev:
Låter väldigt konstigt alltihop.
Det håller jag med om.

Min hypotes är att personalchefer ofta har gått på samma kurser och umgås med varandra och påverkas av varandra. Småningom skapar de för sig en stereotyp bild av vem de vill anställa.
Om en sökande inte passar in i stereotypen gäller det att snabbt hitta på en ursäkt och slänga ut personen och leta vidare.
Om hypotesen stämmer kunde den förklara det mesta och samtidigt förklara varför vissa bekanta har varit med om lika absurda eller ännu värre avfärdanden medan andra förvånas över att det förekommer och aldrig har sett minsta antydan. De som råkar passa in exakt i mallen märker det aldrig.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju för att jag tar ut över en miljon i lön
Nu tror jag att du har börja slira på sanningens lameller igen. Är så lätt hänt i ivern att framhäva sig själv.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Nu tror jag att du har börja slira på sanningens lameller igen. Är så lätt hänt i ivern att framhäva sig själv.
Börjar du frågasätta dina egna siffror från tidigare i tråden
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Börjar du frågasätta dina egna siffror från tidigare i tråden
Nä, bara din påstådda lön på över miljonen.
 
N nybyggarn3 skrev:
Nä, bara din påstådda lön på över miljonen.
Du får gå tillbaka och titta på dina egner inlägg om lönekostnader. Rätt spot on om jag mins rätt. Men jaja. Move along
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du får gå tillbaka och titta på dina egner inlägg om lönekostnader. Rätt spot on om jag mins rätt. Men jaja. Move along
Ingen aning vad du menar med det. Är ganska säker på att jag inte har hittat på några siffror i denna tråd.

Däremot är jag ganska säker på att du inte tar ut över miljonen i lön ur din lilla låda. Ska vi kolla?
 
JanneJanne123
N Niq skrev:
Jag känner inte en enda högutbildad som startat företag.
Oj, då kan du inte känna många högutbildade. Du kanske ska ta en lunch med @AndersMalmgren, så lär du känna en i alla fall.
 
  • Gilla
  • Haha
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Oj, då kan du inte känna många högutbildade. Du kanske ska ta en lunch med @AndersMalmgren, så lär du känna en i alla fall.
Känner några stycken och är mindre bekant med flera. Dom har alla så bra löner och förmåner på sina arbetsplatser att dom inte tycker det är värt besväret att starta eget.

Känner flera företagare.
 
JanneJanne123
Hur din eller min bekantskapskrets ser ut är ju egentligen rätt ointressant, men baserat på de människor jag känner är det precis tvärt om. De med ”arbetar”-jobb knegar på, men de välutbildade vill förverkliga sig själva.

Det jag egentligen vill ha sagt är att jag tror det finns gott om entreprenörskap både bland lågutbildade och högutbildade.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Hur din eller min bekantskapskrets ser ut är ju egentligen rätt ointressant, men baserat på de människor jag känner är det precis tvärt om. De med ”arbetar”-jobb knegar på, men de välutbildade vill förverkliga sig själva.

Det jag egentligen vill ha sagt är att jag tror det finns gott om entreprenörskap både bland lågutbildade och högutbildade.
Säkert gör det så. Men jag tror allmänt sett att om man sitter på ett jobb man trivs med med en bra lön och bra förmåner så är steget större att starta eget företag.
 
N Niq skrev:
Säkert gör det så. Men jag tror allmänt sett att om man sitter på ett jobb man trivs med med en bra lön och bra förmåner så är steget större att starta eget företag.
Japp alla vi som startat eget kommer från horribla anställningsformer
 
  • Haha
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.