Claes Sörmland
Sittställning Forlowt skrev:
Nu drar du det till det extrema, nej skolan är långt ifrån perfekt. Men det var inte poängen.

Kortslutning?
Min poäng var att det fanns mycket kvar att göra vad gäller anpassade undervisningen i skolan och resurser till den. Att diagnoser bara är första steget men ingen lösning i sig. Du bemötte det med att det är toppen i skolan och att det var märkligt att jag hade insikt i hur skolan fungerar. Det var det hela.
 
Sittställning
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Min poäng var att det fanns mycket kvar att göra vad gäller anpassade undervisningen i skolan och resurser till den. Att diagnoser bara är första steget men ingen lösning i sig. Du bemötte det med att det är toppen i skolan och att det var märkligt att jag hade insikt i hur skolan fungerar. Det var det hela.

Ja det är märkligt hur insatt du är när du slänger runt med kommentarer som du gjort. Även hur du fört dig i denna diskussion.

Oavsett är jag klar här, tack för diskussionen osv.

Hare gott!
 
  • Älska
Claes Sörmland
  • Laddar…
A Avarell_Dalton skrev:
Att du här på byggahus.se omtalar människor nedlåtande med hjälp av en psykiatrisk diagnos och sedan dessutom startar en ny tråd där du vill ha medhåll för det är säger mer än ditt, i denna tråd, nyanserade språkbruk, jag väntar fortfarande på ett nedvärderande diagnosbaserade omtalande om någon som orkar svara dig.
Oproportionerliga känsloutbrott?? Har du ADHD eller? Jag önskar ingen människa att drabbas av ADHD men du kan nog vara undantaget från det. Oproportionerliga känsloutbrott?? Jag ska nu anmäla både denna tråd och dina inlägg om adhd-byggarna. Jag hoppas innerligt att moderatorerna är större än dig. Går det att blocka medlemmar här? Kanske gör jag det i så fall eller också gör jag det till min mission att bekämpa dig och dina skeva människosyner.
Och varför menar du att det ska diskuteras om vi ska få tala nedvärderande om andra med hjälp av en diagnos som tyvärr drabbad många? Vad skulle nyttan vara? Återkom när ditt barnbarn drabbas, skitstövel. Nej, jag har inte adhd, däremot empati vilket du inte ens har i ditt vokabulär. På riktigt, skapa ett nytt konto, starta om, var en intagande människa med en önskan om att alla ska behandlas lika, var någon andra ser upp till
Oproportionerliga känsloutbrott??

Många frågetecken, indikerar känsloutbrott? Nästa steg är versaler.
——

”Att du här på byggahus.se omtalar människor nedlåtande med hjälp av en psykiatrisk diagnos”

”Seriöst? Har du ADHD eller? Jag önskar ingen människa att drabbas av ADHD men du kan nog vara undantaget från det.”


:rolleyes:
————-
”Nej, jag har inte adhd, däremot empati vilket du inte ens har i ditt vokabulär.”

”min mission att bekämpa dig och dina skeva människosyner.”


”skitstövel”
:surprised:
———

”önskan om att alla ska behandlas lika”

Är inte poängen med att diagnostisera ADHD (och andra diagnoser) att sedan ge (positiv) särbehandling, inte att behandla alla lika?

——

”Jag ska nu anmäla”

”Går det att blocka medlemmar här?”


Du gör det på samma ställe, kan du det ena så kan du det andra. Eller tvärtom, måste du fråga om att blocks kan du inte anmäla.
 
J jocke31 skrev:
Har en dotter som har mild ASD, dvs en mild autismspektrumdiagnos vilket är ett samlingsnamn för denna typ av diagnoser. Hon och jag skojar ibland om olika diagnoser, utan att hon känner sig ett dugg kränkt. Hon är mycket intelligent, men har lite problem med planering och när det är för ”många bollar i luften” samtidigt.
När hon fick sin diagnos så berättade hennes psykiatriker att en stor del av alla som läser programmering på KTH har just denna typ av diagnoser, vilket hon också sade kan vara en stor tillgång då de som har ASD ofta har bättre detaljfokus än de som inte har diagnosen. Dottern jobbar BTW som spelutvecklare. Det som kanske inte passar de som har denna typ av diagnoser lika bra är vissa jobb som går ut på mycket sociala kontakter, eller att tala inför folk.

Jag tror snarast att det handlar om att hitta jobb/karriär som passar respektive personlighetstyp och utnyttja styrkan som en specifik diagnos kan innebära. En person med ADHD kan ofta ha en massa energi som går att utnyttja på bra sätt vid rätt yrkesval.

Med det sagt så finns det säkert någon som känner sig kränkt av diagnosrelaterade skämt. Men många är rätt coola med sin diagnos (de flesta?) och för dem så är det bättre att få en tydlig diagnos och möjlighet till rätt stöd än att bara känna sig allmänt värdelösa. Så var det för dottern. Hon blev faktiskt genuint lättad när hon fick sin diagnos.

Detta är en bra väg till framgång för den enskilde med denna typ av diagnoser.

En jag käne ( karln är nu i en bit över 50 iaf) har troligen ADHD
Han uppfyller alla kriterier om man säger så, men då på 60-70 då han var barn & ung så fanns inte ens diagnosen öht. Han hade stora problem under uppväxten om jag förstått rätt.
Sen började han jobba och snöade in som nätverkstekniker.
Killen är helt enormt duktig och kan hitta svåra nätverksproblem betydligt snabbare än alla andra.
Varför? Han är noga och metodisk och avviker inte från sin beprövade metod.
Jämfört med alla normala, som först kollar de lätta sakerna (som inte ens visar att det är ett fel), sen de medelsvåra och effter de saker man kan ha råkat ut för tidigare för att slutligen ge upp eller stenhårt hävda att det inte finns ett problem.
(PS det är alltid "näts" fel ;) ;) )
Så använder man egenskaperna på rätt sätt så ger de enorma fördelar och där är endel av lösningen till att ta bort att diagnoserna kan upplevas som ett hinder och att de upplevs kränkande.

Den andra delen är att folk måste lära sig
"The Subtle Art of Not Giving a Fuck"
https://markmanson.net/not-giving-a-fuck
enl mitt tycke iaf
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Oproportionerliga känsloutbrott??

Många frågetecken, indikerar känsloutbrott? Nästa steg är versaler.
——

”Att du här på byggahus.se omtalar människor nedlåtande med hjälp av en psykiatrisk diagnos”

”Seriöst? Har du ADHD eller? Jag önskar ingen människa att drabbas av ADHD men du kan nog vara undantaget från det.”


:rolleyes:
————-
”Nej, jag har inte adhd, däremot empati vilket du inte ens har i ditt vokabulär.”

”min mission att bekämpa dig och dina skeva människosyner.”


”skitstövel”
:surprised:
———

”önskan om att alla ska behandlas lika”

Är inte poängen med att diagnostisera ADHD (och andra diagnoser) att sedan ge (positiv) särbehandling, inte att behandla alla lika?

”Jag ska nu anmäla”

”Går det att blocka medlemmar här?”


Du gör det på samma ställe, kan du det ena så kan du det andra. Eller tvärtom, måste du fråga om att blocks kan du inte anmäla.
Frågetecknet var ett misstag, tack för att du påpekade det. Två frågetecken är fel, att kommunicera med ett otal smileys däremot modernt och tidskorrekt, tack för kommunikationslektionen. Jag har uppenbarligen lite att jobba på där. Och tack för att du ledde bort samtalet från huruvida man ska raljera över diagnoser eller inte. Jag förstår inte frågan om särbehandling? Ska man ha förtur till anställningar? Gå före i kön på ICA? Och gav TS positiv särbehandling för ADHD-diagnostiserade när denne skrev "ADHD-byggare" tycker du?

Nu fick jag till med formateringen, tycker du inte??????????????????? (Fyi, det går utmärkt att inleda en mening med "Och")
 
Kilrain Kilrain skrev:
Det är okej att skämta och raljera om allt och alla.

[media]
Där det tar stopp är ju när man håller på att trakassera individer bara för att jävlas. Det är inte okej.
En av mina favoriter
 
wildeside
R Rkarlsson skrev:
Egentligen var det nog inte enklare.

På den tiden fanns ju sjukdomen homosexualitet. Sen fanns det ju idioter.

Så på den aspekten var 70 talet och tidigare sjukt.
Japp men man både vågade och fick tycka/säga vad man ville utan att alla blev kränkta och en själv fick stå i skampålen på torget..
 
A Avarell_Dalton skrev:
Frågetecknet var ett misstag, tack för att du påpekade det. Två frågetecken är fel, att kommunicera med ett otal smileys däremot modernt och tidskorrekt, tack för kommunikationslektionen. Jag har uppenbarligen lite att jobba på där. Och tack för att du ledde bort samtalet från huruvida man ska raljera över diagnoser eller inte. Jag förstår inte frågan om särbehandling? Ska man ha förtur till anställningar? Gå före i kön på ICA? Och gav TS positiv särbehandling för ADHD-diagnostiserade när denne skrev "ADHD-byggare" tycker du?

Nu fick jag till med formateringen, tycker du inte??????????????????? (Fyi, det går utmärkt att inleda en mening med "Och")
Nu vet jag inte hur det är med frågetecken men med utropstecken från Sir T.Pratchett
“Five exclamation marks, the sure sign of an insane mind.”
― Terry Pratchett, Reaper Man
 
  • Gilla
Avarell_Dalton och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag råkade i ögonblickets hetta använda uttrycket "ADHD-byggare" i en annan tråd. De flesta förstår andemeningen med uttrycket och hur dessa byggare som väckte min irritation fullständigt misslyckades med logistikplaneringen. Men uttrycket är utom på ett väldigt ytligt plan naturligtvis skiljt från den kliniska diagnosen ADHD. Fan va känsliga alla är! Orka!

Några skribenter irriterade sig över att detta uttryck alls användes och jag erbjuder denna tråd för möjlighet att vädra dessa känslor.

Här är vid dags datum reaktionerna från tråden som alla tycks visa irritation som uttrycket kan orsaka:







(Jag inser nu att det också i brinnande valrörelse kanske finns en politisk dimension i detta som jag nog inte tänkte på när jag oreflekterat skrev det raljanta uttrycket. M har gått till val på ökad ADHD-screening av barn i utsatta områden eftersom diagnosen är underrepresenterad där: [länk] )
 
Claes Sörmland
wildeside wildeside skrev:
Japp men man både vågade och fick tycka/säga vad man ville utan att alla blev kränkta och en själv fick stå i skampålen på torget..
Jag tror mer det står och väger i vårt samhälle. De flesta kan säga vad de vill med kanske några kränkta men ingen skampåle på torget. Men sen finns det en liten auktoritär grupp som också är väldigt högljudd som vill införa skampålen och rätt drakoniska straff, t ex att folk förlorar jobbet. Jag hoppas inte den gruppen vinner mark p g a att de skränar så mycket och därmed är skrämmande för andra som då blir följsamma.

Samtidigt finns det ju en god poäng i att vara respektfull och artig när man pratar med sina medmänniskor. Det har ju framkommit tydligt i tråden. Men det betyder ju inte att man inte får säga emot andra.
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Japp men man både vågade och fick tycka/säga vad man ville utan att alla blev kränkta och en själv fick stå i skampålen på torget..
Jo på den delen var det enklare fram till ungefär 2000 talet började.

Finns ju både fördelar och nackdelar. Inte gick man innan 2000 och sa sånt till okända personer utan någon form av konflikt som man inte gör det idag heller.
Eller ja, det kommer ut en del filmer där folk gör det. Men det är oftast inte svenskar som snackar om judar eller mörkhyade, inte i södra sverige iallafall. Sen förekommer det ju tyvärr.

Enklare hade det varit om folk inte skapat konflikter och inte blivit så kränkta om något råkar slippa upp.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med. Det svenska samhället gillar inte olika och toleransen är låg mot det annorlunda. Den sociala kontrollen är stenhård. Det faktum att denna tråd behövs är väl ett utmärkt exempel på det.
Jag skulle nog säga att anledningen till att den här tråden behövs är för att det fortfarande finns de som tror att använda generaliserande och nedvärderande kommentarer är acceptabelt. Jag skulle absolut påstå att det går bra att använda ordet adhd och prata om det. Men att använda det för att påmåla någon nedvärderande epitet är var problemet uppstår. Det skulle jag också säga gäller många andra ord; Stockholmare, Skåning, tonåring, estet, etc. I många sammanhang är det absolut inte några problem att använda generaliserande och raljerande termer, då man vet var kommunikationen träffar. Alla tar illa upp av olika saker och på ett forum är det en väldigt bred träffbild så då är det större risk för att personer tar illa vid sig, så då kan det behövas lite mer eftertanke bakom skulle jag säga.
 
  • Gilla
Ibruks och 3 till
  • Laddar…
A Avarell_Dalton skrev:
Frågetecknet var ett misstag, tack för att du påpekade det. Två frågetecken är fel, att kommunicera med ett otal smileys däremot modernt och tidskorrekt, tack för kommunikationslektionen. Jag har uppenbarligen lite att jobba på där. Och tack för att du ledde bort samtalet från huruvida man ska raljera över diagnoser eller inte. Jag förstår inte frågan om särbehandling? Ska man ha förtur till anställningar? Gå före i kön på ICA? Och gav TS positiv särbehandling för ADHD-diagnostiserade när denne skrev "ADHD-byggare" tycker du?

Nu fick jag till med formateringen, tycker du inte??????????????????? (Fyi, det går utmärkt att inleda en mening med "Och")
Och du är lika duktig på att besvara essensen i mitt inlägg (y):D.

Jag ville belysa ett flertal motsägelser i ditt inlägg som till stor del inte heller handlade om sakfrågan.

Jag har redan skrivit tidigare i tråden att jag är odiagnostiserad ofrivillig språkpolis och nu ger du dig på min personlighet med sarkasm och ironi.

Punkten om särbehandling förklarar jag gärna. Du skrev att alla ska behandlas lika. Jag hävdar att det inte är så. Alla ska behandlas olika så att de kan prestera lika. Barn med ADHD får därför tillgång till extra hjälp i skolan. Alltså behandlas de inte lika. Dina exempel på positiv särbehandling tror jag inte hjälper någon med ADHD. Om någon av någon anledning har bråttom låter jag denne gå före mig i kön omhand inte själv har bråttom, men det har inte med ADHD att göra. Förtur till jobb tycker jag inte, däremot nödvändig extrahjälp i skolan så att den med ADHD kan få jobbet utan förtur.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Och du är lika duktig på att besvara essensen i mitt inlägg (y):D.

Jag ville belysa ett flertal motsägelser i ditt inlägg som till stor del inte heller handlade om sakfrågan.

Jag har redan skrivit tidigare i tråden att jag är odiagnostiserad ofrivillig språkpolis och nu ger du dig på min personlighet med sarkasm och ironi.

Punkten om särbehandling förklarar jag gärna. Du skrev att alla ska behandlas lika. Jag hävdar att det inte är så. Alla ska behandlas olika så att de kan prestera lika. Barn med ADHD får därför tillgång till extra hjälp i skolan. Alltså behandlas de inte lika. Dina exempel på positiv särbehandling tror jag inte hjälper någon med ADHD. Om någon av någon anledning har bråttom låter jag denne gå före mig i kön omhand inte själv har bråttom, men det har inte med ADHD att göra. Förtur till jobb tycker jag inte, däremot nödvändig extrahjälp i skolan så att den med ADHD kan få jobbet utan förtur.
Extrahjälp i skolan är knappast till för enbart barn med diagnos så det exemplet är ju egentligen helt, ja, jag är mållös nästan. Är du född 31:a december istället för 1:a januari har du en extrem nackdel i form av mognad, även om du är fullt frisk. Så din kommentar om diagnosticerad är ju helt felaktig men så är det med det här forat, det svämmar över av folk med allt för stort ego och alldeles för lite kunskap, snacka starkströmsinstallationer för att de googlat lite, livsfarligt, -visa ett foto så att vi ser färgerna på kablarna.
På flashback är modereringen i alla fall stenhård och konsekvent

F.ö är språkpolis ingen diagnos eller sjukdom men visst är det gött att gömma sig bakom sånt. Jag är bipolär, ska ta och krypa ner bakom det i fortsättningen och skriva saker för att avsiktligt irritera folk och strunta i ts.

Okej, ha en fin kväll

Bonus content: :heart::heart::heart::heart::heart::heart::heart::heart::heart::heart::heart:
 
  • Haha
Pin
  • Laddar…
O
Jag skulle inte säga att det handlar om något politiskt utan bara okunskap. Vi vet mer om neuropsykiatriska funktionshinder idag än vad man gjorde förr. ADHD förr beskrevs oftast som ”spring i benen” och ”ouppfostrade barn”.

Varför antalet ADHD-diagnoser ökar så mycket är för att vi har ett skolsystem som gör att barn med dessa neuropsykiatriska funktionshinder märks mer. De förväntas sitta still i ett klassrum från förskolan fram tills att de tar examen från gymnasiet/universitet.

Jag kan förstå att den äldre generationen ser det som att det delas ut diagnoser till höger och vänster och så farligt kan det väl inte vara. Det är ju bara att säga åt barnen att sitta still. Men om man inte själv har ADHD eller har ett barn som har ADHD, eller en bekant eller släkting så har man förmodligen inte kunskap kring vad det faktiskt innebär att ha ADHD.

Om man inte har kunskap om vad ADHD så tycker inte jag man ska använda det i ett sammanhang där man beskriver en persons beteende eller agerande.

Jag hade ingen aning om vad ADHD faktiskt var tills jag fick barn och min ena dotter nu fått diagnosen ADHD och autism. Det är en otrolig lättnad att hon fått den diagnosen för nu kan vi få stödet vi behöver när hon börjar skolan.

När jag gick i skolan fick de här barnen inget stöd, kallades för ”damp-barn” och fick det väldigt svårt i livet efter skolan. Idag har vi ett skolsystem med väldigt stora brister men samtidigt är det 100 gånger bättre än bara för 15 år sedan.

Summa kardemumma, om du får den här reaktionen på ett uttryck du använder så titta inåt i dig själv och se vad det är kring det som du behöver skaffa dig kunskap kring om du ska fortsätta beskriva människor på detta vis.
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.