Hej
Jag har en air green 250 pro i en krypgrund på ca 150m2 och ser att den går kontinuerligt och drar ca 20kwh per dag efter jag satte mätare.
Är det någon kunnig som kan förklara lite varför den går kontinuerligt och hur kan jag göra för att minska på den förbrukning, elpriser är ju upp mot 8kr/kwh.
Hälsningar
Adrian
 
Claes Sörmland
A Adrian.x skrev:
Hej
Jag har en air green 250 pro i en krypgrund på ca 150m2 och ser att den går kontinuerligt och drar ca 20kwh per dag efter jag satte mätare.
Är det någon kunnig som kan förklara lite varför den går kontinuerligt och hur kan jag göra för att minska på den förbrukning, elpriser är ju upp mot 8kr/kwh.
Hälsningar
Adrian
Den drar ju över 800 W så du hamnar där om den går kontinuerligt:

Specifikationstabell för en avfuktare med effektförbrukning 805W och fläkteffekt 55W.

Och så här års är luften ute och i grunden som fuktigast på hela året så den kommer att gå och gå och gå om grunden släpper in luft utifrån.
 
  • Gilla
Adrian.x
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den drar ju över 800 W så du hamnar där om den går kontinuerligt:

[bild]

Och så här års är luften ute och i grunden som fuktigast på hela året så den kommer att gå och gå och gå om grunden släpper in luft utifrån.


Jaha så det är ganska normalt då.
Tätt ska det vara hoppas jag. Kan det vara så att det inte är tätt?
Sen såg jag vattenpöl inne i grunden vilket jag antar att det är från rören när det är kondens, kan det orsaka att avfuktaren pckså går kontinuerligt? Som ni märker är jag ganska okunnig på sånt haha
 
Min vanliga fråga, fanns det ett verkligt problem med fuktskada i grunden eller har Anticimex trollat?
 
Redigerat:
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Min vanliga fråga, fanns det ett verkligt problem med fuktskada i grunden eller har aboriginer trollat?

Ingen fuktskada i grunden alls och inga troll haha
 
Investera i ett hygrometer och mät luftfuktigheten. Kanske apparaten behöver inte gå kontinuerligt.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Investera i ett hygrometer och mät luftfuktigheten. Kanske apparaten behöver inte gå kontinuerligt.

Den mäter RH som ligger nu på 71% jag antar att det är fuktigheten?
 
A Adrian.x skrev:
Den mäter RH som ligger nu på 71% jag antar att det är fuktigheten?
Många grunder har inga problem och behöver inga maskiner för att trolla bort problem som inte finns…
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
A Adrian.x skrev:
Jaha så det är ganska normalt då.
Tätt ska det vara hoppas jag. Kan det vara så att det inte är tätt?
Sen såg jag vattenpöl inne i grunden vilket jag antar att det är från rören när det är kondens, kan det orsaka att avfuktaren pckså går kontinuerligt? Som ni märker är jag ganska okunnig på sånt haha
Hur stor pöl och vad för rör? Ja en pöl kommer absolut att göra att avfuktaren får gå mer. Om den upprätthåller 70% RH när den går kontinuerligt så låter det som att den behövs. Är marken täckt av plast i grunden?
 
A Avemo skrev:
Hur stor pöl och vad för rör? Ja en pöl kommer absolut att göra att avfuktaren får gå mer. Om den upprätthåller 70% RH när den går kontinuerligt så låter det som att den behövs. Är marken täckt av plast i grunden?

Mark täckt med plast upp ca 10cm mot vägg.
Det som stör mig är att jag ser ca 2kwh går åt varje timma och jag hittar inget annat än den avfuktaren. allt annat har jag mätt.
Ska testa stänga av den i 24h och se skillnaden.
 
A Adrian.x skrev:
Mark täckt med plast upp ca 10cm mot vägg.
Det som stör mig är att jag ser ca 2kwh går åt varje timma och jag hittar inget annat än den avfuktaren. allt annat har jag mätt.
Ska testa stänga av den i 24h och se skillnaden.

Pölen är inte så stor men torkar jag kommer tillbaka efter en vecka, rör gubbar har vart och det är tätt, enda jag kan tänka mig är kondens då 2 kopparrör inte har sån frigolit eller vad det är runt dom
 

Bästa svaret

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Många grunder har inga problem och behöver inga maskiner för att trolla bort problem som inte finns…
Med fritt vatten i grunden , en RF på över 70% och avfuktarintermittens på 100% har jag svårt att se att man kan råda TS att ta bort avfuktaren.
Möglet som inte finns idag kommer komma även om det tar tid. Och sen finns ingen återvändo med mindre än att byta ut trossbotten.

En avfuktare som inte behöver avfukta drar heller ingen ström.

Jag skulle råda TS att se till så aggregatet fungerar.
Se till så grunden är tät.
Se till så vatten inte tillförs grunden.

När dessa vilkor är uppfyllda får inte avfuktaren mycket att göra och drar betydligt mindre ström.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Med fritt vatten i grunden , en RF på över 70% och avfuktarintermittens på 100% har jag svårt att se att man kan råda TS att ta bort avfuktaren.
Möglet som inte finns idag kommer komma även om det tar tid. Och sen finns ingen återvändo med mindre än att byta ut trossbotten.

En avfuktare som inte behöver avfukta drar heller ingen ström.

Jag skulle råda TS att se till så aggregatet fungerar.
Se till så grunden är tät.
Se till så vatten inte tillförs grunden.

När dessa vilkor är uppfyllda får inte avfuktaren mycket att göra och drar betydligt mindre ström.

Tack alla för svaren, ska kolla så det är ordentligt tätt och ta bort så det inte kommer vatten mer sen får jag se resultatet.
 
A Adrian.x skrev:
Pölen är inte så stor men torkar jag kommer tillbaka efter en vecka, rör gubbar har vart och det är tätt, enda jag kan tänka mig är kondens då 2 kopparrör inte har sån frigolit eller vad det är runt dom
Hänger det några kondensdroppar på rören då?

A Adrian.x skrev:
Det som stör mig är att jag ser ca 2kwh går åt varje timma och jag hittar inget annat än den avfuktaren.
Jag vet inget om din avfuktare. Men enligt infon som @Claes Sörmland presenterar har den en effekt på 800W. Om det stämmer kan den inte rimligen stå för hela förbrukningen. Men att stänga av den ett dygn är en idé för att se vad den drar. Glöm inte att kolla vad som händer med fuktigheten också.
 
Claes Sörmland
A Avemo skrev:
Jag vet inget om din avfuktare. Men enligt infon som @Claes Sörmland presenterar har den en effekt på 800W. Om det stämmer kan den inte rimligen stå för hela förbrukningen. Men att stänga av den ett dygn är en idé för att se vad den drar. Glöm inte att kolla vad som händer med fuktigheten också.
Varför inte?

0,805 kW * 24 h = 19,3 kWh.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.