Hur matar ni in elpriser i systemet? Ser att man kan mata in manuellt men set blir ju lite drygt om man har timpris och Tibber. Borde inte Huawei tänkt på detta?
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Apistogramma Apistogramma skrev:
Hur matar ni in elpriser i systemet? Ser att man kan mata in manuellt men set blir ju lite drygt om man har timpris och Tibber. Borde inte Huawei tänkt på detta?
Ja där har tyvärr Huawei lite att arbeta med.
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Nu har jag fått mitt batteri och Modbus-kabeln är på plats. Därmed har jag full tillgång husets egna förbrukning, laddning/urladdning av batteriet etc.

Det tog inte lång stund förrän jag insåg att default inställningarna skapar en Ebberöds bank med nuvarande variationer av elpriset. Jag laddar batteriet med solel jag kan sälja för 7-8kr/kWh och använder batteriet i stället för el från nätet när solen går ner. Usel affär när "köp-elen" kostar långt mindre än 1kr. Nu får man ta med nätavgiften för att jämförelsen ska bli korrekt, men det är uppenbart att jag förlorar pengar på detta.

Är det någon som har satt sig in i batteri-parametrarna och hur man skruvar på dessa för att undvika att gå back?
 
B bengtner skrev:
Nu har jag fått mitt batteri och Modbus-kabeln är på plats. Därmed har jag full tillgång husets egna förbrukning, laddning/urladdning av batteriet etc.

Det tog inte lång stund förrän jag insåg att default inställningarna skapar en Ebberöds bank med nuvarande variationer av elpriset. Jag laddar batteriet med solel jag kan sälja för 7-8kr/kWh och använder batteriet i stället för el från nätet när solen går ner. Usel affär när "köp-elen" kostar långt mindre än 1kr. Nu får man ta med nätavgiften för att jämförelsen ska bli korrekt, men det är uppenbart att jag förlorar pengar på detta.

Är det någon som har satt sig in i batteri-parametrarna och hur man skruvar på dessa för att undvika att gå back?
Har testat med både app och webbsida. Verkar inte som det går att ändra inställningen. Kanske med installatörsinloggning, vem vet? Men det kanske inte hjälper om man ändå inte kan få systemet att fatta vad elen kostar. Har bara hittat hur man matar in elpriset manuellt med start och slutdatum. Funkar ju inte med timpris…
 
K
B bengtner skrev:
Nu har jag fått mitt batteri och Modbus-kabeln är på plats. Därmed har jag full tillgång husets egna förbrukning, laddning/urladdning av batteriet etc.

Det tog inte lång stund förrän jag insåg att default inställningarna skapar en Ebberöds bank med nuvarande variationer av elpriset. Jag laddar batteriet med solel jag kan sälja för 7-8kr/kWh och använder batteriet i stället för el från nätet när solen går ner. Usel affär när "köp-elen" kostar långt mindre än 1kr. Nu får man ta med nätavgiften för att jämförelsen ska bli korrekt, men det är uppenbart att jag förlorar pengar på detta.

Är det någon som har satt sig in i batteri-parametrarna och hur man skruvar på dessa för att undvika att gå back?
Du behöver få ditt konto uppgraderat till installatör från nivån ägare. Det gör din installatör

Men systemet är inte bra. Det är väldigt statiskt.

Men tycker inte det är fel om man jobbar 7-16 att ladda dagtid och ladda ur kvällstid när man är hemma. Så länge man inte flyttat sin förbrukning. Det är ju dyrt att köpa in även på kvällen. Förutsatt att man har timpris. Men man hinner ofta med att ladda en gång på natten, sälja på förmiddagen och sedan ladda med sol inför kvällen
 
Med dagens priser/svängningar är det bättre att ladda batteriet på natten när priset går under 20 öre och istället sälja så mycket solel som möjligt då priset på dagen oftast ligger mellan 5-10kr.
 
K
Apistogramma Apistogramma skrev:
Med dagens priser/svängningar är det bättre att ladda batteriet på natten när priset går under 20 öre och istället sälja så mycket solel som möjligt då priset på dagen oftast ligger mellan 5-10kr.
Ja men då måste man också tänka sig för på vad man drar igång för maskiner på kvällen. Imorgon mellan 18-21 är dygnets dyraste. Men försäljningen under dagen kanske täcker upp för det?
 
K knightjocke skrev:
Ja men då måste man också tänka sig för på vad man drar igång för maskiner på kvällen. Imorgon mellan 18-21 är dygnets dyraste. Men försäljningen under dagen kanske täcker upp för det?
Jag tänker att det är just på kvällen man tömmer batteriet och inte på natten, som Huaweis inställning är. På natten bör man ladda, om priset är bra.
 
K
Apistogramma Apistogramma skrev:
Jag tänker att det är just på kvällen man tömmer batteriet och inte på natten, som Huaweis inställning är. På natten bör man ladda, om priset är bra.
Det normala läget brukar vara maximal egenkonsumtion. Där den först och främst laddar batterierna med överskottet, sedan undviker import och använder battieret för att minska inköp av ström. Oavsett tid på dygnet.
 
  • Gilla
KÅMH
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
Det normala läget brukar vara maximal egenkonsumtion. Där den först och främst laddar batterierna med överskottet, sedan undviker import och använder battieret för att minska inköp av ström. Oavsett tid på dygnet.
Ja det funkar ju om man har fastpris. De flesta av oss har väl timavtal nu. Vi får hoppas att EMMA fungerar tillfredsställande. Kan ju inte vara så svårt att räkna ut vad som blir bäst när man har timpriserna på förhand. EMMA ska ju även ta hänsyn till väderprognosen, om man ska tro Huawei.
 
K
Apistogramma Apistogramma skrev:
Ja det funkar ju om man har fastpris. De flesta av oss har väl timavtal nu. Vi får hoppas att EMMA fungerar tillfredsställande. Kan ju inte vara så svårt att räkna ut vad som blir bäst när man har timpriserna på förhand. EMMA ska ju även ta hänsyn till väderprognosen, om man ska tro Huawei.
Det man kan göra är att programmera batteriet att laddas på natten mellan kl01-05 och sedan ha batteriet redo molniga dagar och kvällar, dvs tillåta urladdning dygnets övriga timmar.
 
K knightjocke skrev:
Det man kan göra är att programmera batteriet att laddas på natten mellan kl01-05 och sedan ha batteriet redo molniga dagar och kvällar, dvs tillåta urladdning dygnets övriga timmar.
Jag kan inte hitta den inställningen. Måste man vara inloggad som installatör då?
 
K
Apistogramma Apistogramma skrev:
Jag kan inte hitta den inställningen. Måste man vara inloggad som installatör då?
Ja ju behöver få ditt konto uppgraderat till installatör från nivån ägare. Det gör din installatör. Tror man behöver göra inställningen från datorn sedan
 
Systemlösningen för att styra batteriladdning i kombon SUN2000 och LUNAR2000 batteri är långt ifrån enkel att förstå sig på. Jag har brottats med det här ett par dagar nu. Med god hjälp av andra tror jag att jag har fått till det. Det finns en beskrivning här: https://support.huawei.com/enterprise/en/doc/EDOC1100167258/ff9f37a6/setting-the-grid-tied-ess-mode

Det viktigaste (och långt ifrån självklara) är att det verkar inte gå att ladda batteriet från nätet annat än i TOU mode. Och för att TOU mode ska fungera, så måste man dela upp dygnet i segment där man talar om vilka segment man tillåter laddning från nätet. Detta gör man i FusionSolar appen ansluten mot lokal management via inbyggt nät (inte via dongle). Sedan ska Charge from grid vara satt. När detta är gjort kan man styra laddning av batteriet med parametern Maximize charging power. Är denna satt till > 0 och tiden motsvarar ett laddsegment, kommer batteriet att laddas. Normalt sätter man Maximize charging power till 2500w vilket är vad ett 5kwh batteri klarar att hantera. Befinner man sig i ett discharge segment och Maximize discharging power > 0 så laddas batteriet ur. Om man inte konsumerar denna el, så säljs den på samma sätt som överskottet från solpanelerna. Svårare än så är det inte......... ;)
 
  • Gilla
Clausius
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.