Hej,
Söker efter tips att fixa felet.
Startknappen har krånglat nu. I början provtrykckte man några gånger och maskinen kommer igång. Nu tar det längre tid och behöver trycka många gånger för att maskinen startar igång. Vet någon vad det kan vara fel? Är det lätt att åtgärda? Det är inget fel på själva diskningen och den stänger av sig själv som det ska. Andra knapparna fungerar också som normalt.
Tacksamt för tips.
Mvh//JP
Närbild av en BOSCH diskmaskinens kontrollpanel med fokus på startknappen som krånglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du får nog lossa panelen och se om nån liten plasthake har släppt.
 
  • Gilla
Anna Ca
  • Laddar…
torbeno torbeno skrev:
Du får nog lossa panelen och se om nån liten plasthake har släppt.
Tack för tipset. Det är mer utnött på krysset än "släppt". Startknappen trycker man minst en gång per dag. Jag limmade dit en bit plast så det fungerar nu problemfritt.
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
JP Zheng JP Zheng skrev:
Hej,
Söker efter tips att fixa felet.
Startknappen har krånglat nu. I början provtrykckte man några gånger och maskinen kommer igång. Nu tar det längre tid och behöver trycka många gånger för att maskinen startar igång. Vet någon vad det kan vara fel? Är det lätt att åtgärda? Det är inget fel på själva diskningen och den stänger av sig själv som det ska. Andra knapparna fungerar också som normalt.
Tacksamt för tips.
Mvh//JP
[bild]
JP Zheng JP Zheng skrev:
Hej,
Söker efter tips att fixa felet.
Startknappen har krånglat nu. I början provtrykckte man några gånger och maskinen kommer igång. Nu tar det längre tid och behöver trycka många gånger för att maskinen startar igång. Vet någon vad det kan vara fel? Är det lätt att åtgärda? Det är inget fel på själva diskningen och den stänger av sig själv som det ska. Andra knapparna fungerar också som normalt.
Tacksamt för tips.
Mvh//JP
[bild]
Hej
Jag har en likadan diskmaskin och samma problem. Letar också efter en lösning.
/Peter
 
Peka70 Peka70 skrev:
Hej
Jag har en likadan diskmaskin och samma problem. Letar också efter en lösning.
/Peter
Leta i inlägg #2.
Det kan vara lätt fixat om en hake bara kommit på sniskan.
 
Tack för detta utmärkta svar när knappen slutade att fungera på vår maskin.
Femton minuters arbete och en tillskuren gul plastkil (för golvläggning) löste problemet, nu diskar den som aldrig förr och de sparade pengarna går till öl istället:D

Reparerad diskmaskin med öppen kontrollpanel och en tillskuren gul plastkil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparerad maskinkomponent med en gul plastkil använd för att åtgärda ett knappfel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hälsningar
CJ
 
Tack för tråden och tipsen. Nu startar min Bosch diskmaskin igen. Vi satte dit en plugg.
 
  • Interiör av Bosch diskmaskin med öppet kontrollkort där en ny plugg installerats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
Letade på Google med engelska söktermer bara för att finna imbecilla amerikaner som lägger upp halvtimmesavsnitt om hur man reset:ar diskmaskinen eller stänger av barnspärren.

Skruvade upp luckspärren för att se om den slitits ut utan att se något större fel på den. Suck.

Växlade till svenska och fick en rad träffar på kära gamla Byggahus där en av träffarna var denna tråden. Med en mycket snygg plugg på plats hoppade den omedelbart igång. Fantastiskt - det är detta jag älskar med Byggahus! Intelligenta inlägg från intelligenta medlemmar. Briljant!

Inuti elektronisk apparat, kabelanslutningar, kretskort, plastkomponenter, demonterad, teknisk, underhåll eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
B Biff Tannen skrev:
Letade på Google med engelska söktermer bara för att finna imbecilla amerikaner som lägger upp halvtimmesavsnitt om hur man reset:ar diskmaskinen eller stänger av barnspärren.

Skruvade upp luckspärren för att se om den slitits ut utan att se något större fel på den. Suck.

Växlade till svenska och fick en rad träffar på kära gamla Byggahus där en av träffarna var denna tråden. Med en mycket snygg plugg på plats hoppade den omedelbart igång. Fantastiskt - det är detta jag älskar med Byggahus! Intelligenta inlägg från intelligenta medlemmar. Briljant!

[bild]
Ja, detta var super!
Även våran Bosch hade samma problem.
 
B
Knappen på min bosch började också glappa, dock fanns det ingen sådan där klyka att lägga en plastplug som ni har gjort i tråden.

Det som funkade var att ta bort kretskortet och sedan klippa till en möbeltass och placera bakom gummit rakt på knappen på plastkrysset för den mekaniska knappen. Glömde ta en bild men typ något sådan här i bilden nedan. Obs glöm inte dra ur kontakten i väggen till diskmaskinen innan ni börjar koppla bort kretskortet!
 
  • Inuti elektronisk enhet, kretskort med etikett, kablar, markerad orange del, annotationer på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade exakt samma problem som löstes på 2 minuter med hjälp av en plastplugg.

Stort tack till de som postat lösningen! :)
 
Hej

Ledsen att jag väcker en gammal tråd. Jag har precis samma diskmaskin och problem med knappen och behöver göra samma fix. Min fråga är Hur lossar man plastpanelen för att komma åt insidan av knappen och kretskortet?
Tack på förhand!
 
A
S szoze ernany skrev:
Hej

Ledsen att jag väcker en gammal tråd. Jag har precis samma diskmaskin och problem med knappen och behöver göra samma fix. Min fråga är Hur lossar man plastpanelen för att komma åt insidan av knappen och kretskortet?
Tack på förhand!
några skruvar från insidan av luckan
 
  • Gilla
szoze ernany
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
några skruvar från insidan av luckan
Tack! Och sedan lyfter jag upp från en hake?
 
A
S szoze ernany skrev:
Tack! Och sedan lyfter jag upp från en hake?
panelen brukar lossa lätt sen får du ta ur kort och hållare och vill du reparera delar du kort och hållare
 
  • Gilla
szoze ernany
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.