Status
Inte öppen för fler kommentarer.
M
K kortis skrev:
All forskning visar att högutbildade föräldrar har barn som oxå studerar och blir högutbildade
Likaså med lågutbildade vars barn inte studerar vidare och dessutom så gör de det inte när de får höga betyg.
Dessutom så diskrimineras lågutbildade föräldrar och barn vid val av skolor och utbildning
Dessutom har barn vars föräldrar är högutbildade fler behöriga lärare.
Så att alla har samma möjlighet till utbildning är ju ren dumhet.
Det finns ju undantag i alla riktningar naturligtvis men högutbildade föräldrar har lättare att hjälpa barn som inte klarar skolan då de oftast har ett stort kontaktnät. Men all forskning i den här frågan är väl trams.
Att studiebenägenheten är högre med högutbildade föräldrar är väl inte märkligare än att man gillar idrott om föräldrarna är aktiva. Alla i detta landet har samma förutsättningar till att utbilda sig och därmed kunna få välbetalda arbeten.
 
M
H heimlaga skrev:
Jag har gått en fyraårig eftergymnasial utbildning till byggnadsingenjör. På Batchelor nivå. Bara litet lägre än en svensk civilingenjör. Kom ut med toppbetyg.
Det innebär i klartext att jag ibland kan få något smärre planeringsuppdrag på svart och att jag kan konstruktionsplanera och hållfasthetsberäkna det jag själv bygger och själv får vara både ansvarig planerare och ansvarig platschef på bygget där jag själv arbetar. Allt det här kan under goda år ge en nettoavkastning på upp till ett par tre hundra euro.
Efter 13 års målmedvetet och aktivt arbetssökande gav jag upp hoppet om att få anställning som ingenjör. Visst erbjöds jag sådana anställningar men ingen som skulle ha gett mer än 800 eller i allra bästa fall 1000 euro i månaden netto för heltid efter skatt och omkostnader. De flesta skulle ha gett under 500 i månaden. Det är inte värt att köra sig i personlig konkurs för att få kalla sig ingenjör. Bättre att vara timmerman och hanka sig fram på något vis.
Det låter ju jättemärkligt! Nästan som en sandförsäljares öde i sahara. Du har aldrig haft en tanke på att flytta?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
M
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Alla ni dom påstår att det inte gör skillnad på att vara med i facket eller inte, har uppenbarligen inte blivit uppskrivna på en Avtalsturlista under en lågkonjunktur.
Avtalsturlistor åsidosätter alla principer om "sist-in-först-ut", men förutsätter att arbetsgivare och lokala fackliga företrädare kommer överens om vilka namn som står på listan och då får lämna sin anställning. "Arbetsrättsjurister" kan då endast försöka stämma facket för att ha diskriminerat icke-medlemmar, dock med ytterst små utsikter till framgång.
Om jag ska vara ärlig så har vi ett par stycken på firman som har +30 års anställning som helt tappat intresset. Väldigt hög frånvaro och det är ett lotteri om dom kommer nästkommande dag vilket gör planeringen hopplöst svår för cheferna. Men dom har sina anställningsår på företaget och sitter fint parkerade med röven i fåtöljen tack vare fackets påhitt om först in sist ut. Sist det var uppsägningar så var det ett helt gäng med starka arbetsvilliga 25-30-åringar som fick lämna pga. arbetsbrist.

Jag förstår tanken bakom sist in först ut, men tycker samtidigt att det borde finnas en bättre lösning för alla parter. För företagets bästa så är det knappast en bra ide att säga upp människor i sin bästa ålder till förmån för några 50+are som har stor del frånvaro.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Om jag ska vara ärlig så har vi ett par stycken på firman som har +30 års anställning som helt tappat intresset. Väldigt hög frånvaro och det är ett lotteri om dom kommer nästkommande dag vilket gör planeringen hopplöst svår för cheferna. Men dom har sina anställningsår på företaget och sitter fint parkerade med röven i fåtöljen tack vare fackets påhitt om först in sist ut. Sist det var uppsägningar så var det ett helt gäng med starka arbetsvilliga 25-30-åringar som fick lämna pga. arbetsbrist.

Jag förstår tanken bakom sist in först ut, men tycker samtidigt att det borde finnas en bättre lösning för alla parter. För företagets bästa så är det knappast en bra ide att säga upp människor i sin bästa ålder till förmån för några 50+are som har stor del frånvaro.
Det är ju just den typen av ointresserade typer som ligger illa till vid en Avtalsturlista.
De lär ligga illa till redan i höst när nya huvudavtalet börjar gälla och uppsägning av personliga skäl inte längre tar hänsyn till lång anställningstid eller tidigare skötsamhet.
 
@heimlaga Jättemärkligt att du inte hittar jobb på din utbildning samt med hyfsad lön.
Även där så känner/vet jag ingen av mina studiekamrater som inte fick jobb nästan direkt efter examen. Många blev haffade till samma företag som de gjorde xjobbet på.
Dock så var det ingen med inriktning "träslöjd" ;) Några maskinare.
Kanske brister vid personlighetstestet och intelligenstestet?
 
M Markarbetaren skrev:
Om jag ska vara ärlig så har vi ett par stycken på firman som har +30 års anställning som helt tappat intresset. Väldigt hög frånvaro och det är ett lotteri om dom kommer nästkommande dag vilket gör planeringen hopplöst svår för cheferna. Men dom har sina anställningsår på företaget och sitter fint parkerade med röven i fåtöljen tack vare fackets påhitt om först in sist ut. Sist det var uppsägningar så var det ett helt gäng med starka arbetsvilliga 25-30-åringar som fick lämna pga. arbetsbrist.

Jag förstår tanken bakom sist in först ut, men tycker samtidigt att det borde finnas en bättre lösning för alla parter. För företagets bästa så är det knappast en bra ide att säga upp människor i sin bästa ålder till förmån för några 50+are som har stor del frånvaro.
Vi hade en arbetskamrat som var sjuk titt som som tätt o gubbarna pratade skit det pågick säkert ett par år men tystnade den dagen han dog,
 
K kortis skrev:
Men påfallande ofta så är det dåliga beslut av välutbildade som gör att företag går dåligt och upphör.
Just Dessa beslut brukar ju ofta fackföreningarna protestera mot men men.
Och jag ska väl påpeka att jag absolut är för hög utbildning men min erfarenhet är att det är stor skillnad på välutbildade och välutbildade som är kloka. För många kan plugga och bli ex ingenjör el jurist men någon större nytta har man inte av dom. Men man lärde sig ju vem man skulle fråga
Ja det är väl klart. Det är ledningen och tjänstemännen som ser till ett företag går bra inte arbetarna. Likadant är det på deras ansvar om det går dåligt
 
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Alla ni dom påstår att det inte gör skillnad på att vara med i facket eller inte, har uppenbarligen inte blivit uppskrivna på en Avtalsturlista under en lågkonjunktur.
Avtalsturlistor åsidosätter alla principer om "sist-in-först-ut", men förutsätter att arbetsgivare och lokala fackliga företrädare kommer överens om vilka namn som står på listan och då får lämna sin anställning. "Arbetsrättsjurister" kan då endast försöka stämma facket för att ha diskriminerat icke-medlemmar, dock med ytterst små utsikter till framgång.
Sist in först ut är en totalt efterbliven LAS regel som betyder trötta gamla latmaskar får sitta kvar medans driftiga och duktiga unga får sparken / inte chans till jobbet. Går jobba runt men det hämmar ändå marknaden
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K kortis skrev:
Vi hade en arbetskamrat som var sjuk titt som som tätt o gubbarna pratade skit det pågick säkert ett par år men tystnade den dagen han dog,
Mysiga ni är arbetarna.
 
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Du menar Wakanda för de 1% av befolkningen som är självgående programmerare, de som vill organisera sig eller "saknar driv" får kanske söka asyl på lämplig plats?
Låter fan som en bra idé. Måste bara köpa en ö någonstans.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sist in först ut är en totalt efterbliven LAS regel som betyder trötta gamla latmaskar får sitta kvar medans driftiga och duktiga unga får sparken / inte chans till jobbet. Går jobba runt men det hämmar ändå marknaden
Du kan behöva läsa på om nya huvudavtalet och relaterade ändringar av LAS i avsnitt om uppsägning av personliga skäl. Latmaskar kan klara sig, men misskötsamhet blir mycket snabbare sakliga skäl än tidigare.
 
Fick nytta av fackeet en gång, jag var runt 22år arbetade på ett itföretag som skulle varsla i stort sett alla.
Då kom en kort liten gumma från facket centralt, det första hon sa när hon tittade på avtalen var.
Man kan inte skriva sådana här avtal och dom gjordes om till våran fördel.


En fördel med att vara med i både A-kassan och facket är deras extra inkomstförsäkring, 80% av lönen i 100dagar täcker nog det mesta för de flesta medans man söker nytt arbete.

Om man inte vill vara med i facket så kanske det finns andra inkomstförsäkringar som ger en ersättning vid atbetslöshet?

En nackdel med kollektivavtal är att en arbetsgivare kan hänvisa att "du har fått 1,x % " när en person borde ha mer pga kanske förändrade arbetsuppgifter eller att nuvarande lön är låg och inte i rätt lönespann.
 
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Du kan behöva läsa på om nya huvudavtalet och relaterade ändringar av LAS i avsnitt om uppsägning av personliga skäl. Latmaskar kan klara sig, men misskötsamhet blir mycket snabbare sakliga skäl än tidigare.
Du måste fortfarande erbjuda dem omplacering.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du måste fortfarande erbjuda dem omplacering.
Omplacering en gång per individ vid personliga skäl.
Ingen hänsyn till tidigare skötsamhet, anställningstid eller liknande.
 
Redigerat:
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Omplacering en gång per individ vid personliga skäl.
Ingen hänsyn till tidigare skötsamhet, anställningstid eller liknande.
Hur ska man omplacera dem på ett litet bolag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.