Sätt dig ner med säljaren och titta gemensamt på beräkningen av ventilation och transmissonsförluster.

Jag gissar att du har 3 kW i ventilation och 5 kW i transmissionsförluster vid DUT.

Fråga då om det verkligen är seriöst att sälja en ”värmepump” som inte ens ger tillbaka effekten som den förbrukar d.v.s. den har tillgång till 3 kW ”gratisenergi” samt kompressorn förbrukar 650 watt, men ger ”bara” 2 kW tillbaka.

Då ger nog en elpanna och FTX bättre ekonomi….alltså vid DUT.

Nibe har en styrning som ger värme när det inte behövs, som ytterligare försämrar verkningsgraden.
 
Jättetack alla för er pushning osv!! Har nu fått svar och pannan går att välja bort. Underbart! Är så lättad nu!!! :)
 
Grattulerar!
Hoppas inte att de tog bort ventilationen också, så nu är det bara att ta kontakt med Comfortzone och börja diskutera när ni skall ha den. Ett tips är att sätta den så långt ifrån sovrum som möjligt enligt vissa. Jag har min i tvättstugan och har ett rum ovanför och vardagsrum bredvid och vi blir inte störda. Vi har alltid dörren öppen till tvättstugan och har lite extra issolering i taket i tvättstugan (för rummet ovanför).
 
Vi kommer också ha den i tvättstugan mot en yttervägg. Rummen närmast är badrum och master bedroom. Ovanför kommer ett badrum.

Är rätt ljudkänslig, bor i souterräng-radhus idag med kök på övervåningen. Har kylskåpet ovanför sovrummet och jag stör mig på brummet. Hoppas jag slipper det i villan. Å-andrasidan så skall vi flytta upp så snart övervåningen är inredd och då kommer gamla sovrummet nog bli biorum och då lär vi inte störas av den... :)
 
Som sagt vissa störs av det lite annorlunda ljudet, men det finns lösningar på det om man nu sulle bli störd. Vi har tex spånskivor gips och isolering i alla väggar i huset som kanske dämpar något. Du kanske kan planera in så att du har något tjockare väggar i tvättstugan och kanske dubbelgips + spån eller något likvärdigt. Vi har inte gjort någon extra isolering förutom lite extra i taket. Eftersom jag installerade min pump själv så står den något högre än vad den hade gjort om jag bara hade haft de medföljande fötterna. Jag var tvungen att lägga in en bräda på varje sida under fötterna och det kanske dämpar en del, jag vet inte faktiskt, vi störs hur som helst inte av den iaf.
 
Jo, Comfortzone är ju inte kända för att gå tyst, deras enda akillehäl kanske...verkar ju annars vara en perfekt lösning vid nybygge och utbyte av frånlufts-vp.
 
Kommer nog inte ta Comfortzonen torts allt. Avdraget för Nibe-pannan är inte mkt (har ej någon exakt prisuppgift) men det ser ut som att vi måste lägga minst 50 000 för att få Comfortzonen. Det känns inte så där jättemotiverat.... Så fort vi får reda på vad avdraget blir så kan vi ta ställning till detta.
 
Alternativet kan ju vara att sälja på blocket om du inte får något för nibe skiten av hustillverkaren. Låt dig inte nedslås, du kommer att bli fasen så mycket nöjdare med en comfortzone än med en nibe. Skulle du nu få betala några kilo kronor extra för comfortzonen så tror jag inte att du ångrar dig, i slutändan är det ju inte så mycket mer om du ändå skall betala 1,5 -2.5 mille för huset.
 
ja inte skulle jag satsa på elvärme om jag byggde hus


(360=el värme)
 
Jo, visst får du punga ut 50-60 000 extra, men din månadskostnad kommer att bli bättre. Du har alltså mer pengar över varje månad, trots att du fått låna mer pengar. Då har du fått igen investeringen på ca 7 år. Vänta tills elpriset går upp, då kommer du att vara väldigt glad för din investering. Den dagen huset skall energideklareras och kanske säljas kommer det också att vara till din fördel. Med en CZ CE-L kommer du också att ha en ackumulatortank som ger dig stor flexibilitet i ditt värmesystem.
Själv står jag i valet mellan bergvärme eller CZ CE-65L med 500 l acktank.
 
Tja då är det väl bara att ta en Comfortzone då! ;-)
För det andra alternativet existerade inte för mig iaf, bergvärme ger dig en extra pump för brinevätskan och en extra mekanisk avluftning. För att inte tala om att det blir dubbelt så dyrt i inköp. Det får man många kilowatt el för.
 
CarMan skrev:
(360=el värme)
ALLA värmepumpar = elvärme. För inte har jag sett någon värmepump som går på olja eller ved?
 
Ja, men bergvärme ger ju en bättre besparing på sikt och i tider av skenande energipriser, passiv-hus och energideklarationer tror det kan vara en poäng att bygga ett så bra system som möjligt för att huset skall stå sig i konkurrensen på andrahandmarknaden den dagen vi skall bygga nästa hus :)

Men visst skulle CZ vara ett ännu hetare alternativ om det hade gått att ordna under totalentreprenaden.
 
Om vi räknar lågt... säg att vi får 15 000 för Niben och att CZ kostar 65 000 installerad och klar. Mellanskillnad = 50 000 kr. Hur lång tid tar det att tjäna in de pengarna?

Obs! Detta är en ärlig fråga, har ingen aning om vad förbrukningen ligger på för en villa i denna storlek (120kvm nu och ca 197 om ett par år). Säg att vi har ca 19-20 grader inne.

Idag ligger vi på 16 000 kwh på ett souterrängradhus om ca 125 kvm och dir. el.

Men visst, 50 000 är inte mkt i månaden men 50 000 är vad uterummet går på, eller halva garaget, isolering till övervåning osv...... Pengarna tas ju "från andra bäckar" om man säger så. ;) Men självklart, tjänar man in den på 5 år så är det givet!! Men om den hinner gå sönder innan den tjänas in så kan vi ju lika gärna ta en sådan sen när Niben går sönder. För då har den sannolikt gått ned i pris eller så har det kommit nya påfund.

Bergvärme är inte aktuellt....

Men, än är inget klart! Väntar på svar för vad avdraget blir. :)
 
Vi har oxå köpt ett nybro med en nibe 360 men vi kommer ha en fjärrvärmemodul till den, är det någon som vet om pannan "räcker" då eller har man ändå samma problem med hög elkostnad? Vår panna kommer ju gå på fjärrvärme men elpatronen kanske går in ändå??
Är absolut inte mitt område så jag är tacksam för alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.