Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Maxwells demon TotalControl skrev:
Är det många? Har aldrig stött på någon. Kanske inom politiker och kommunala/statliga arbeten.

Bara sätta sig i skolbänken. Ta en masters i teknisk fysik på KTH eller liknade så är framtiden väldigt ljus.
Jag har gått en fyraårig eftergymnasial utbildning till byggnadsingenjör. På Batchelor nivå. Bara litet lägre än en svensk civilingenjör. Kom ut med toppbetyg.
Det innebär i klartext att jag ibland kan få något smärre planeringsuppdrag på svart och att jag kan konstruktionsplanera och hållfasthetsberäkna det jag själv bygger och själv får vara både ansvarig planerare och ansvarig platschef på bygget där jag själv arbetar. Allt det här kan under goda år ge en nettoavkastning på upp till ett par tre hundra euro.
Efter 13 års målmedvetet och aktivt arbetssökande gav jag upp hoppet om att få anställning som ingenjör. Visst erbjöds jag sådana anställningar men ingen som skulle ha gett mer än 800 eller i allra bästa fall 1000 euro i månaden netto för heltid efter skatt och omkostnader. De flesta skulle ha gett under 500 i månaden. Det är inte värt att köra sig i personlig konkurs för att få kalla sig ingenjör. Bättre att vara timmerman och hanka sig fram på något vis.
 
  • Gilla
joakim_j
  • Laddar…
Nissens
H heimlaga skrev:
Jag har gått en fyraårig eftergymnasial utbildning till byggnadsingenjör. På Batchelor nivå. Bara litet lägre än en svensk civilingenjör. Kom ut med toppbetyg.
Det innebär i klartext att jag ibland kan få något smärre planeringsuppdrag på svart och att jag kan konstruktionsplanera och hållfasthetsberäkna det jag själv bygger och själv får vara både ansvarig planerare och ansvarig platschef på bygget där jag själv arbetar. Allt det här kan under goda år ge en nettoavkastning på upp till ett par tre hundra euro.
Efter 13 års målmedvetet och aktivt arbetssökande gav jag upp hoppet om att få anställning som ingenjör. Visst erbjöds jag sådana anställningar men ingen som skulle ha gett mer än 800 eller i allra bästa fall 1000 euro i månaden netto för heltid efter skatt och omkostnader. De flesta skulle ha gett under 500 i månaden. Det är inte värt att köra sig i personlig konkurs för att få kalla sig ingenjör. Bättre att vara timmerman och hanka sig fram på något vis.
1000 EUR i månaden??
Jag har blivit erbjuden 10 ggr den summan + förmåner och boende… det låter märkligt…
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
I Sverige kan du utbilda dig till vad du vill, kostnadsfritt! Alla har precis samma möjligheter till välbetalda jobb som kan ge dig grundplåten till att starta en verksamhet. Den som hävdar motsatsen är bara trams!
Jag känner många som har utbildat sig, kört 60-80-timmars veckor, för att sedan starta sin egna verksamhet och några år senare ha +50 anställda. Allt detta utan rika föräldrar eller lån mot ockerränta.
All forskning visar att högutbildade föräldrar har barn som oxå studerar och blir högutbildade
Likaså med lågutbildade vars barn inte studerar vidare och dessutom så gör de det inte när de får höga betyg.
Dessutom så diskrimineras lågutbildade föräldrar och barn vid val av skolor och utbildning
Dessutom har barn vars föräldrar är högutbildade fler behöriga lärare.
Så att alla har samma möjlighet till utbildning är ju ren dumhet.
Det finns ju undantag i alla riktningar naturligtvis men högutbildade föräldrar har lättare att hjälpa barn som inte klarar skolan då de oftast har ett stort kontaktnät. Men all forskning i den här frågan är väl trams.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Alla jag känner är driftiga personer.
:crysmile:
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Varför är det då så många som nästan helt saknar drivkraft och framåtanda och likväl når höga positioner? Du borde ju veta litet om sådant för du verkar umgås i de kretsarna säger du.......
Jo sådana chefer har man ju haft
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Hade nästan varit lite roligt om löntagarfonderna gick igenom och ni arbetare fick kontroll över företagen. Hade var lite kul se hur det skulle gå när ni leder skutan.
 
H heimlaga skrev:
Jag har gått en fyraårig eftergymnasial utbildning till byggnadsingenjör. På Batchelor nivå. Bara litet lägre än en svensk civilingenjör. Kom ut med toppbetyg.
Det innebär i klartext att jag ibland kan få något smärre planeringsuppdrag på svart och att jag kan konstruktionsplanera och hållfasthetsberäkna det jag själv bygger och själv får vara både ansvarig planerare och ansvarig platschef på bygget där jag själv arbetar. Allt det här kan under goda år ge en nettoavkastning på upp till ett par tre hundra euro.
Efter 13 års målmedvetet och aktivt arbetssökande gav jag upp hoppet om att få anställning som ingenjör. Visst erbjöds jag sådana anställningar men ingen som skulle ha gett mer än 800 eller i allra bästa fall 1000 euro i månaden netto för heltid efter skatt och omkostnader. De flesta skulle ha gett under 500 i månaden. Det är inte värt att köra sig i personlig konkurs för att få kalla sig ingenjör. Bättre att vara timmerman och hanka sig fram på något vis.
När företaget jag arbetade på lade ned verksamheten så av ca 300 arbetar så var det 5 st som aldrig fick arbete medan av ungefär lika många ingenjörer var det säkert 50 st som inte fick arbete flera tog oxå arbetaryrken.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hade nästan varit lite roligt om löntagarfonderna gick igenom och ni arbetare fick kontroll över företagen. Hade var lite kul se hur det skulle gå när ni leder skutan.
Men påfallande ofta så är det dåliga beslut av välutbildade som gör att företag går dåligt och upphör.
Just Dessa beslut brukar ju ofta fackföreningarna protestera mot men men.
Och jag ska väl påpeka att jag absolut är för hög utbildning men min erfarenhet är att det är stor skillnad på välutbildade och välutbildade som är kloka. För många kan plugga och bli ex ingenjör el jurist men någon större nytta har man inte av dom. Men man lärde sig ju vem man skulle fråga
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
1000 EUR i månaden??
Jag har blivit erbjuden 10 ggr den summan + förmåner och boende… det låter märkligt…
Det är verkligheten. Tyvärr.
 
Nissens
H heimlaga skrev:
Det är verkligheten. Tyvärr.
Så låga löner har ju inte de lägst betalda yrkena, det måste vara något fel.

Ungdomar som har sommarjobb tjänar mer.
 
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hade nästan varit lite roligt om löntagarfonderna gick igenom och ni arbetare fick kontroll över företagen. Hade var lite kul se hur det skulle gå när ni leder skutan.
Med tanke på hur du leder din lilla jolle, så hade det säkert gått bra, jämförelsevis. :)
 
Med Anders vid rodret hade Sverige varit Wakanda om fem år.
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hade nästan varit lite roligt om löntagarfonderna gick igenom och ni arbetare fick kontroll över företagen. Hade var lite kul se hur det skulle gå när ni leder skutan.
Nissens Nissens skrev:
1000 EUR i månaden??
Jag har blivit erbjuden 10 ggr den summan + förmåner och boende… det låter märkligt…
Om man tittar på din bransch så lyckas väl CHRISP rätt bra med roterande ledarskap?
Väldigt många företag i Småland leds av - nej jag säger inte ägs av - individer som gjort väldigt många år på verkstadsgolvet.
Samtidigt har många av oss stött på företag som drivits av ledningar som kortsiktigt optimerat på bonusutbrtalning och sänkt hela affären.
Det är snarare de som driver bolag långsiktigt med en filosofi om att alla medarbetarna som har stora utsikter att lyckas? Alltså inte ledningens utbildningsbakgrund då det finns psykopater i alla utbildningsnivåer.
Kolla till exempel på värderingsstyrda företag som Fresh, inte många konflikter med facket där inte.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Alla ni dom påstår att det inte gör skillnad på att vara med i facket eller inte, har uppenbarligen inte blivit uppskrivna på en Avtalsturlista under en lågkonjunktur.
Avtalsturlistor åsidosätter alla principer om "sist-in-först-ut", men förutsätter att arbetsgivare och lokala fackliga företrädare kommer överens om vilka namn som står på listan och då får lämna sin anställning. "Arbetsrättsjurister" kan då endast försöka stämma facket för att ha diskriminerat icke-medlemmar, dock med ytterst små utsikter till framgång.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
V VRZ skrev:
Med Anders vid rodret hade Sverige varit Wakanda om fem år.
Du menar Wakanda för de 1% av befolkningen som är självgående programmerare, de som vill organisera sig eller "saknar driv" får kanske söka asyl på lämplig plats?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.