G
D Dilato skrev:
  • Kina har drabbats av en värmebölja som lett till problem med elförsörjningen som konsekvens.

  • I Sichuan-provinsen har 19 av 21 städer stängt ned alla sina fabriker, då hushållens elbehov ska prioriteras. Den viktiga Yangtzefloden är också drabbad av torka.
    [länk]
Kina verkar ha stora strategiska mål internationellt och det tycker jag är lite läskigt, bakslag, javisst men det påverkar nog inte stategin.
 
G
L Lars51 skrev:
Verkar som du känner dig träffad och samtidigt lägger till en massa som jag inte skrivit!
Återigen så kan du inte hänvisa till vad jag "har lagt till" fast jag frågat flera gånger och kopierat din tidigare text EXAKT ord för ord. Mycket märkligt beteende...
 
  • Haha
Lars51
  • Laddar…
TRJBerg
Alltför mycket "skräp" inlägg på sistone.
 
  • Gilla
o1aEtqFW8W4HLAV
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Nej, jag förutsatty inte att alla tre överlevde, det va ett av två scenarion. Och jag skrev "Naturligtvis måste man ändå tillsammans lösa nuvarande problem så gott det går när man sitter i en "rutten båt" och det gäller när det är kris, men tyvärr verkar det inte vara så i verkligheten...
och ja, jag känner verkligen till problemet med tex Uniper.
Hej OMathson

Det viktiga nu, om vi skall hantera energiproblematiken i Europa det är att vi förstår att det är allvar och att vi alla måste ”dra vårt strå till stacken”.

Det är lite av allvaret som vår föräldrageneration upplevde under andra världskriget med ransonering av både energi och andra förnödenheter.

Desto tidigare och ju mer engagerat vi försöker minska vår elanvändning och desto mer vi är beredda på svårigheter, desto större möjlighet har vi att vi ”rider ur stormen” med begränsad skadeverkan.


.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
G
M Martin Lundmark skrev:
Hej OMathson

Det viktiga nu, om vi skall hantera energiproblematiken i Europa det är att vi förstår att det är allvar och att vi alla måste ”dra vårt strå till stacken”.

Det är lite av allvaret som vår föräldrageneration upplevde under andra världskriget med ransonering av både energi och andra förnödenheter.

Desto tidigare och ju mer engagerat vi försöker minska vår elanvändning och desto mer vi är beredda på svårigheter, desto större möjlighet har vi att vi ”rider ur stormen” med begränsad skadeverkan.


.
Javisst, men samtidigt inte glömma vilka som skapade "stormen"!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
V mutalisken skrev:
Inte för att hälla på bensin på en eld, men det finns en nu en förbrukningsprodukt som kan skalas upp och ned väldigt fort som anvämder all överkapacitet om det finns för mycket t.ex. kärnkraftseffekt. Produkten kan sedan även säljas och ger mer pengar. Så oavsett kraftkälla, vind eller vatten eller sol så kan vi väldigt väldigt enkelt hantera toppar och dalar. Men det är väldigt väldigt kontroversiellt, särskilt i ett land som vårt.
Ja du... Har tänkt i samma banor. Tänker att någon klokare än jag har tänkt samma och dumpad det av anledningar jag inte begriper... Effektivitet är enligt en försäljare av sådan infrastruktur upp emot 70% (från el->elektrolys->turbin->el). Men även vid 50% skulle det va skitbra. Vindmöllar och solceller är relativt billiga, och vatten har vi (vanligvis) gott om.
 
JesperKn JesperKn skrev:
Ja du... Har tänkt i samma banor. Tänker att någon klokare än jag har tänkt samma och dumpad det av anledningar jag inte begriper... Effektivitet är enligt en försäljare av sådan infrastruktur upp emot 70% (från el->elektrolys->turbin->el). Men även vid 50% skulle det va skitbra. Vindmöllar och solceller är relativt billiga, och vatten har vi (vanligvis) gott om.
Du kommer inte upp i så hög verkningsgrad.
En riktigt bra gasturbin med efterföljande ångturbin ligger under 60% i verkningsgrad. Sedan tillkommer förlusterna i elektrolysen. Den verkningsgraden är inte över 70%. Så du lär inte komma upp till 50% verkningsgrad. Ens med bra grejer.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du kommer inte upp i så hög verkningsgrad.
En riktigt bra gasturbin med efterföljande ångturbin ligger under 60% i verkningsgrad. Sedan tillkommer förlusterna i elektrolysen. Den verkningsgraden är inte över 70%. Så du lär inte komma upp till 50% verkningsgrad. Ens med bra grejer.
Det är nog anledningen till att ingen vill röra det isf. Dyr erfaranhet om någon har gått på Siemens hoax: Hydrogen Power Plants | Siemens Energy Global | Power plant solutions | Siemens Energy Global (siemens-energy.com) - bliver kanske lite bättre när dom återanvänder värmen oxo, men verkar ändå väääldigt optimistisk. :)
 
D Daniel 109 skrev:
Nu börjar fler som faktiskt kan ekonomi förklara det idiotiska med dessa stöd.
[länk]

Man kan inte subventionera sig ur en bristsituation. Det drar bara upp priset ännu mer.
Har vi brist nu igen?
 
K karlmb skrev:
Har vi brist nu igen?
Ja, på EU nivå. Men påståendet att Sverige har brist stämmer inte.
 
L Lars51 skrev:
Du glömmer du att den den blåbruna sörjan kuppat in sin budget vid 2 tillfällen, vilken man därefter tvingats arbeta efter. Sedan 8 år är en väääldigt kort tid när man ska rätta till något som kostar pengar, även i ett litet land som Sverige.
Du har rätt, 8 år är en kort tid.
Sossarna har styrt sverige i typ 75 av de senast 100 åren, så att M har kuppat in TVÅ budgetar skulle ha tillstymmelse till så mycket betydelse som S 75 år vid makten är helt befängt, inte en de 8 åren som alliansen styrde är av någon större betydelse , för ”8 år är en väääldigt kort tid” (dina egna ord) i förhållande till 75 år vid makten.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, på EU nivå. Men påståendet att Sverige har brist stämmer inte.
Effektbristen väntas uppgå till 1400MW under topplasttimmen i vinter enligt ekonomifakta.se

Både du @Daniel 109 och jag har nog förberett oss med välfyllda vedlager, men att stoppa huvet i sanden som du gör här ovan angående eltillgången i vinter hjälper oss knappast att hålla bostaden upplyst, kyl och frys kall, datorn strömförsörjd och kläderna rena trots att vi fixar värmen med lokalproducerat biobränsle.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, på EU nivå. Men påståendet att Sverige har brist stämmer inte.
Så att vinster från konstgjorda prisökningar delas ut till de som betalat är ju knappast ngn subvention. Det är ju bara hederligt.
Nu väntar vi bara på vinsterna som elproducenterna gjort pga Karlshamns- eller Tysklandspriser trots att deras egen produktion knappast ökat med en bråkdel i pris ens.
Hur mycket av de vinsterna är det rimligt att få behålla?
Intäkter man fått helt utan eget värdeskapande.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Effektbristen väntas uppgå till 1400MW under topplasttimmen i vinter enligt ekonomifakta.se

Både du @Daniel 109 och jag har nog förberett oss med välfyllda vedlager, men att stoppa huvet i sanden som du gör här ovan angående eltillgången i vinter hjälper oss knappast att hålla bostaden upplyst, kyl och frys kall, datorn strömförsörjd och kläderna rena trots att vi fixar värmen med lokalproducerat biobränsle.
Fast vi får ju än en gång skilja på tillfälliga maxtimmar och hela året med dessa sjuka priser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.