maah maah skrev:
Jag har Tibber och Easee laddare. Bilar har vi en Raw 4 hybrid och en el Nissan Leaf.
Hybriden behöver laddas varannan dag medans elbilen max en gång i veckan.

Jag har inte riktigt förstått vad jag behöver göra för att komma igång med att låta Tibber styra laddningen, är det nån som kan guida mig?
Vi fick ny elmätare från Vattenfall i vintras.
Hej @maah
Antar att du redan har Tibber appen, i denna väljer du "Power-ups" så listas alla tillgängliga integrationer (Power-ups) som Tibber idagsläget kan "prata med". I listan väljer du till att börja med Easee för att ansluta din laddbox till Tibber. Därefter finns det en Power-up till din Nissan Leaf som du även kan "Koppla in". Någon Toyota Power-up verkar inte vara tillgänglig så den får du hantera "manuellt" med bilens inställningar. Du kommer nu ha två nya ikoner i Tibber appens hemskärm, en för laddboxen och en för Leafen. Nu kan du ställa in vilken tid du vill att laddningen ska vara klar (varje veckodag för sig). Om du behöver hjälp så skicka ett chatmeddelande till Tibber genom Tibberappen så hjälper de dig så fort de kan (oftast inom 1 timme).
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
J
En fråga som inte direkt är relaterad till Tibber + Easee utan snarare Tibber + vattenfall. Har skummat igenom några trådar om Tibber och googlat i sinne men inte hittat någon som nämner hur det funkar med tidstariff T4 (60 öre på dagen, 18 på natten i överföringsavgift) som Vattenfall kör med. Räknar Tibber med det? Rent teoretiskt kan det ju bli billigare att förbruka el någon annan tid än när spotpriset är lägst, det finns nog inte så många exempel på när det har hänt men det borde ju ha skett någon gång? Eller får man någon annan överföringsavgift om man har timprisavtal?
 
”- - - om du vill testa Tibber och som @Smacke37 också skrev så binder man sig inte utan kan testa en månad utan att det kostar skjortan för att dra sig ur vilket vi är vana vid från de traditionella elbolagen. Det kostar alltså 39:- att testa en månad!”

Ovan är väl inte riktigt sant om man inte har timdebitering redan. Det verkar som vissa elbolag iallafall inte låter en gå tillbaka. Om man inte har elbil och solceller; och tror sig behöva värma huset med el även dagtid (och inte har vattenburen värme) så verkar det ju lite mer osäkert vad man kan spara. Eller har jag tolkat alla inlägg i olika forum fel?
 
J JonTh skrev:
[hur funkar det] med tidstariff T4 (60 öre på dagen, 18 på natten i överföringsavgift) som Vattenfall kör med. Räknar Tibber med det?
Skulle förvåna mig mycket om nätavgiften beaktas. Det är ju ett annat avtal än elavtalet. I teorin skulle man förstås kunna beakta avtalen ihop, men jag tror inte någon som Tibber gör det.

För övrigt ett intressant upplägg och synbart bättre än den effekttaxa som finns i Götelaborg exempelvis.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Skulle förvåna mig mycket om nätavgiften beaktas. Det är ju ett annat avtal än elavtalet. I teorin skulle man förstås kunna beakta avtalen ihop, men jag tror inte någon som Tibber gör det.

För övrigt ett intressant upplägg och synbart bättre än den effekttaxa som finns i Götelaborg exempelvis.
Tibber laddar som jag förstår inte ens när priset är som lägst utan när de anser belastningen är det. Oftast sammanfaller det.
 
J
Okej, men om man har Vattenfall, behåller man exakt samma nätavgifter när byter till ett timprisavtal?
 
Tibber kör ren timdebitering. Bor i SE4 med pool och spabad. Via min Homey-hub kör jag pool och varmvattenberedare på billiga timmar. Ingen annan anpassning. Som ni ser av bilden är besparingen stor mot vanligt rörligt även om denna bild inte ger exakt rätt siffror eftersom man vet det först när månaden är slut.

och egentligen är det lägre. Smartladdning av bilen med 50% prisgaranti räknas också av i slutet. Jag har laddat denna månad ett par gånger till rätt dyrt pris men det kommer ändå bli ca 55 öre/kWh på laddningen. Älskar deras prisgaranti. I SE4 är det ju ofta inte billigt på nätterna heller.
 
  • Skärmdump som visar elkonsumtion och kostnadsbesparingar, med kostnader för timdebitering och viktat spotpris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J JonTh skrev:
Okej, men om man har Vattenfall, behåller man exakt samma nätavgifter när byter till ett timprisavtal?
Ja, nätavtalet är helt skilt från elavtalet, så det kan du göra.
 
J JonTh skrev:
En fråga som inte direkt är relaterad till Tibber + Easee utan snarare Tibber + vattenfall. Har skummat igenom några trådar om Tibber och googlat i sinne men inte hittat någon som nämner hur det funkar med tidstariff T4 (60 öre på dagen, 18 på natten i överföringsavgift) som Vattenfall kör med. Räknar Tibber med det? Rent teoretiskt kan det ju bli billigare att förbruka el någon annan tid än när spotpriset är lägst, det finns nog inte så många exempel på när det har hänt men det borde ju ha skett någon gång? Eller får man någon annan överföringsavgift om man har timprisavtal?
Tibber är ett elbolag och inte ett elnätbolag därmed har de inget med elöverföringen att göra. Vet inte om det svarar eller klargör något men jag kände att det blev en blandning av begreppen.
 
W Wilier skrev:
Ovan är väl inte riktigt sant om man inte har timdebitering redan. Det verkar som vissa elbolag iallafall inte låter en gå tillbaka.
Va! Skulle man som kund alltså stå där utan ström för att man testat ett annat elbolag? Var har du hört/fått det ifrån? Eller du menar att man inte får gå tillbaka till medelpris per månad?

W Wilier skrev:
Om man inte har elbil och solceller; och tror sig behöva värma huset med el även dagtid (och inte har vattenburen värme) så verkar det ju lite mer osäkert vad man kan spara. Eller har jag tolkat alla inlägg i olika forum fel?
Nej, jag tycker nog du tolkat rätt! Förmodligen ingen större mening med att gå över till timprisavtal om man inte har möjlightet att "flytta" elförbrukningen till de billigare timmarna under dygnet.
 
Redigerat:
J
T Texan skrev:
Tibber är ett elbolag och inte ett elnätbolag därmed har de inget med elöverföringen att göra. Vet inte om det svarar eller klargör något men jag kände att det blev en blandning av begreppen.
Det förstår jag, men jag undrar vad Vattenfall eldistribution hittar på om jag väljer ett elHANDELsavtal med timpris hos t.ex. Tibber. Därför så frågar jag dem som bor inom något av Vattenfalls områden, om deras elNÄTsavtal ändrats när de gick över till timpris eller om det är tidstariff T4 fortfarande.

Edit: Och jag tror att jag har fått svar :D
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
J JonTh skrev:
Det förstår jag, men jag undrar vad Vattenfall eldistribution hittar på om jag väljer ett elHANDELsavtal med timpris hos t.ex. Tibber. Därför så frågar jag dem som bor inom något av Vattenfalls områden, om deras elNÄTsavtal ändrats när de gick över till timpris eller om det är tidstariff T4 fortfarande.
Jag har inte Vattenfall utan Eon och de har inga olika tariffer för elöverföringen. Men om jag läser här så tolkar jag det som att det inte är någon skillnad oavsett vilken elleverantör du har https://www.vattenfalleldistribution.se/el-hem-till-dig/elnatspriser/
 
  • Gilla
JonTh
  • Laddar…
T Texan skrev:
Va! Skulle man som kund alltså stå där utan ström för att man testat ett annat elbolag? Var har du hört/fått det ifrån? Eller du menar att man inte får gå tillbaka till medelpris per månad?
Sorry. Jag var otydlig. Menade just att gå tillbaka till medelpris. Jag har E.ON och de tänker inte byta elmätare (och gå över till timdebitering har jag tolkat det som) före sommaren 2024 för min del. Andra har skrivit att då de har direktverkande el så har det blivit dyrare med att gå över till Tibber med timavläsning. Men när de går ”tillbaka ” till sitt tidigare elbolag har de fått fortsätta med timdebiteringen.
 
  • Ledsen
Texan
  • Laddar…
J JonTh skrev:
Därför så frågar jag dem som bor inom något av Vattenfalls områden, om deras elNÄTsavtal ändrats när de gick över till timpris eller om det är tidstariff T4 fortfarande.
De har ingen rätt att låta det påverka. När man splittade nät- och elmarknaden förbjöd man nätbolagen att ställa villkor på vilken elleverantör man har och de var också tvungna att ha vattentäta skott mellan sina nätbolag och elbolag om de har båda sakerna (som Vattenfall).

Så du kan lugnt kombinera avtalen så att de är som mest lönsamma för dig.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
W Wilier skrev:
Sorry. Jag var otydlig. Menade just att gå tillbaka till medelpris. Jag har E.ON och de tänker inte byta elmätare (och gå över till timdebitering har jag tolkat det som) före sommaren 2024 för min del. Andra har skrivit att då de har direktverkande el så har det blivit dyrare med att gå över till Tibber med timavläsning. Men när de går ”tillbaka ” till sitt tidigare elbolag har de fått fortsätta med timdebiteringen.
Usch! Det är därför jag bestämde mig för att inte stödja dessa dinosauriebolag längre. Jag har inget emot att betala för bra produkter, tyvärr saknar Eon bra produkter och har en uråldrig syn på marknaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.