JLyck JLyck skrev:
Tveksamt för den stora massan. Kanske för den enskilda individer som är tekniskt intresserade. Men man vet aldrig.
Sådär ja, nu har jag uppgraderat samtliga EL element i huset till wifi styrda, senare under hösten kommer jag optimera fram ett temperatur schema som drar ner effekten vid höga eltimpriser (läs vardagar 6-22) och högre effekt vid låga pristimmar, mäta hur mycket av den billigare energin som går att lagra genom "husets tröghet", återkommer efter första kalla månaden.
 
  • Gilla
CrazyAnt4 och 1 till
  • Laddar…
S Seglarvännen skrev:
Sådär ja, nu har jag uppgraderat samtliga EL element i huset till wifi styrda, senare under hösten kommer jag optimera fram ett temperatur schema som drar ner effekten vid höga eltimpriser (läs vardagar 6-22) och högre effekt vid låga pristimmar, mäta hur mycket av den billigare energin som går att lagra genom "husets tröghet", återkommer efter första kalla månaden.
Vad blev kostnaden?
 
JLyck JLyck skrev:
Vad blev kostnaden?
Kostnaden blev 13000:-, de gamla elementen som satt i huset tidigare är nästan 30 år så det var dags att byta ut dem ändå.
 
A
S Seglarvännen skrev:
Sådär ja, nu har jag uppgraderat samtliga EL element i huset till wifi styrda, senare under hösten kommer jag optimera fram ett temperatur schema som drar ner effekten vid höga eltimpriser (läs vardagar 6-22) och högre effekt vid låga pristimmar, mäta hur mycket av den billigare energin som går att lagra genom "husets tröghet", återkommer efter första kalla månaden.
varför inte en luftvärmepump? Tror tyvärr timpris på natten kommer öka framöver
 
Johan1975z skrev:
varför inte en luftvärmepump? Tror tyvärr timpris på natten kommer öka framöver
Vi hade det alternativet på tapeten innan vi beslutade att satsa på att istället schemalägga elelement, vi har redan en kompletterande värmepump I ventilationen (Nilan VPL15) som ger 2-3 extra kW samt en värmepumps vatten beredare och ett ganska modernt hus med låg energiförbrukning... LLVP känns som en lokal lösning i största rummet samt vill undvika en "hårblås" I trappan, vi satsar på att ladda huset med billigare energi nattetid och vakna med varmt i alla rum, ska bli intressant och följa upp detta i vinter
 
Anonymiserad 182623 skrev:
varför inte en luftvärmepump? Tror tyvärr timpris på natten kommer öka framöver
Sådär, nu har jag lite driftsdata med nya wifi elementen inkopplade.

Vi spar ca 35-40% på elpriset med spotpris avtal jämfört med "rörligt genomsnittpris"/mån, besparingen kommer bli betydligt högre när kylan slår till o priset rusar mer, än så länge har vi varma sköna mornar ca 23 grader, inne temp går ner till 19-20 eftermiddag/kväll så huset håller värmen helt ok vid 0-2 grader utetemp pga husets värmetröghet, blir ett nytt schema och rapport när det är kallare ute, se hur den schemalagda driften rör sig motsatt spotpriset (den svarta linjen i bilden)
 
  • Skärmavbild av mobilapp visar elförbrukning och spotpris för el 24 november 2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nerdybynature och 1 till
  • Laddar…
Ja så ser min förbrukning ut också. Typ 22–06 kör värmepumpen och sedan stänger den av sig. Ska bli ointressant att se hur det ser ut nästa vecka när det ska bli lite minusgrader och antagligen ännu dyrare el.
 
  • Gilla
  • Haha
Elon Musk och 2 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Ja så ser min förbrukning ut också. Typ 22–06 kör värmepumpen och sedan stänger den av sig. Ska bli ointressant att se hur det ser ut nästa vecka när det ska bli lite minusgrader och antagligen ännu dyrare el.
Styrningen av värmepumpen fungerar som så att värmen i princip stängs av när elpriset överstiger nittionde centilen (30 dagars fönster) oavsett värmebehov*. I veckan när priset varit väldigt högt innebär det att pumpen går igång typ kl 21/22 och stängs av 06/07 sisådär. Detta räcker inte till för att hålla värmen när det varit så kallt som tio minus, utan temperaturen har gått ned typ 1–1,5 grader per dag. I torsdags var det som kallast ca 15 på övervåningen innan värmen kickade igång på kvällen.

Nu är elpriset över helgen bara hysteriskt högt, men inte så sagolikt högt som under veckan, så jag gissar att värmepumpen kommer att gå mer eller mindre oavbrutet under ett par dygn. Är fortfarande kyligt nu på morgonen (i runda slängar 18–20 beroende på rum och våning) och det ska väl till rätt många megajoule innan betongbjälklaget, väggar, inventarier osv är uppvärmda. Jag gissar att elen blir billigare i början av nästa vecka. Det vore skönt. Fem dagar med uppvärmning bara 1/2–1/3 av dygnet fungerar inte med vårt hus. En kraftigare pump och en stor tank hade varit bra.

Det positiva (ur ett komfortperspektiv) är förstås att den nionde decilen nu flyttats upp rejält, så under dagar när elen bara är löjligt dyr men inte sätter nya rekordnivåer kommer värmen tuffa på till vis del. Just nu kostar en kWh absurda 530 öre sisådär, men det är bara omkring åttonde decilen. Blerk

* Mer exakt sätts parallellförskjutningen till -20, vilket innebär att om styrningen kraschar så fryser inte huset om det blir svinkallt.
 
  • Gilla
Seglarvännen
  • Laddar…
halper halper skrev:
Styrningen av värmepumpen fungerar som så att värmen i princip stängs av när elpriset överstiger nittionde centilen (30 dagars fönster) oavsett värmebehov*. I veckan när priset varit väldigt högt innebär det att pumpen går igång typ kl 21/22 och stängs av 06/07 sisådär. Detta räcker inte till för att hålla värmen när det varit så kallt som tio minus, utan temperaturen har gått ned typ 1–1,5 grader per dag. I torsdags var det som kallast ca 15 på övervåningen innan värmen kickade igång på kvällen.

Nu är elpriset över helgen bara hysteriskt högt, men inte så sagolikt högt som under veckan, så jag gissar att värmepumpen kommer att gå mer eller mindre oavbrutet under ett par dygn. Är fortfarande kyligt nu på morgonen (i runda slängar 18–20 beroende på rum och våning) och det ska väl till rätt många megajoule innan betongbjälklaget, väggar, inventarier osv är uppvärmda. Jag gissar att elen blir billigare i början av nästa vecka. Det vore skönt. Fem dagar med uppvärmning bara 1/2–1/3 av dygnet fungerar inte med vårt hus. En kraftigare pump och en stor tank hade varit bra.

Det positiva (ur ett komfortperspektiv) är förstås att den nionde decilen nu flyttats upp rejält, så under dagar när elen bara är löjligt dyr men inte sätter nya rekordnivåer kommer värmen tuffa på till vis del. Just nu kostar en kWh absurda 530 öre sisådär, men det är bara omkring åttonde decilen. Blerk

* Mer exakt sätts parallellförskjutningen till -20, vilket innebär att om styrningen kraschar så fryser inte huset om det blir svinkallt.
Låter som en smart optimering vintertid du kommit fram till, har du någon kamin eller spiskassett? Det är perfekt att boosta lite med nu dagtid när det är -10 ute och svindyrt elpris, ja raggsockor på!
 
S Seglarvännen skrev:
Låter som en smart optimering vintertid du kommit fram till, har du någon kamin eller spiskassett? Det är perfekt att boosta lite med nu dagtid när det är -10 ute och svindyrt elpris, ja raggsockor på!
Tyvärr har vi ingen annan uppvärmning än atomkraftsdriven bergkylare. Luftkvaliteten är rätt usel i villaområdet. Alla andra eldar för fullt! Vi har ett gammalt pannrum (oljepanna på sextiotalet) som man skulle kunna bygga om till bastu efter lite asbestsanering kanske. Tjocka betongväggar som skulle hålla värmen länge efter ett (vedeldat) bastubad! Nytta + nöje. Kanske.
 
  • Gilla
Seglarvännen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.