Hej!
Har byggt på en våning på huset och i samband med det bytt takfläkt till en Vilpe ECo160P/500 Flow (https://www.vilpe.com/sv/product/eco160p-500-flow-takflakt/) med manuell styrning typ vridpotentiometer 0-10V (https://www.vilpe.com/sv/product/eco-controller-0-10v-2/). Fläkten hanterar både badrum, kök och övrig boyta och är injusterat med BBR-rekommenderade flöden. Dock upplever jag att luftflödet i badrummet efter tre-fyra efterföljande långduschar är otillräckligt och hygrometern lyckas inte leta sig ner på acceptabla nivåer igen under dagen och hela badrummet känns fuktigt.

Min plan är således att kunna öka fläktflödet temporärt från grundflödet, vid t ex långkok, hygrometerstyrt efter långdusch osv. Hemautomatiseringen sker just nu mha Homey Pro (efter diverse utflykter i andra system) vilket jag är nöjd med. Jag skulle iaf för tillfället helst vilja undvika Plejd då mina prylar är huvudsakligen Zigbee och z-wave och jag känner mig osugen på att peta in ytterligare ett protokoll.

Så hur gör jag bäst? Jag vill alltså ha ett grundflöde som temporärt ökas. Praktiskt vore ju också att kunna "falla tillbaks" på ett manuellt vred. Har ju varit med i den "smarta" världen så pass länge nu att jag lärt mig att en liten uppdatering kan sätta halva huset ur spel...
 
Qubino 0-10 V dimmer (Z-wave) är ett alternativ. Till den går det även att koppla en mekanisk brytare.
Nexa LDR-230 (433 MHz) är en annan typ, matas med 230 V, ej ingång för extern brytare.
 
  • Gilla
ninjaman
  • Laddar…
Jag kör med nämnda Qubino. Den har lätt att tappa kontakten, men det är svårt att veta om det är den som är dålig eller Aeotecs z-wave-förstärkare. Den har också buggen att ingången för det manuella vredet inte fungerar...

Det är väldigt trevligt att kunna styra ventilationen. Hos oss sätts den på minimum när vi larmar huset och upp till något "normalvärde" när man larmar av. I övrigt styr vi manuellt. Har lurat på CO2-sensorer i sovrummen, men de är dyra. Men här finns ju alla möjligheter att göra något fiffigt med avseende på CO2, fuktigheter och temperaturer inne resp ute.

/Fumble
 
B
@Fumble finns ju co2 mätare från tuya med zigbee. Säkert inte nån supernogrannhet, men kanske kan användas som indikation i alla fall.
 
B BSOD skrev:
@Fumble finns ju co2 mätare från tuya med zigbee. Säkert inte nån supernogrannhet, men kanske kan användas som indikation i alla fall.
B BSOD skrev:
@Fumble finns ju co2 mätare från tuya med zigbee. Säkert inte nån supernogrannhet, men kanske kan användas som indikation i alla fall.
Bättre att styra på temperatur i min värld. Co2 lär inte bli ett problem.
 
I Installation skrev:
Bättre att styra på temperatur i min värld. Co2 lär inte bli ett problem.
Mja, med CO2-sensorer kan man ju styra ner ventilationen mer, inte bara till något minimalt normvärde som gäller när det är folk i huset. Respektive dra upp den tillräckligt, så att man slipper vakna groggy på morgonen, i stället för fräsch och utvilad.

Men det är en svårbedömd investeringskalkyl. Att ventilera ut varmluft kostar mycket, men det gör sensorerna också. Jag som har mekanisk frånluftsventilation har förmodligen större anledning att göra något.

/Fumble
 
B
I Installation skrev:
Bättre att styra på temperatur i min värld. Co2 lär inte bli ett problem.
Nej, temperatur är inget bra mått på hur mycket eller lite ventilation man har. Det säger faktiskt inget alls om ventilationen.

Uppmätt Co2, möjligtvis RH eller bara styra på närvaro är vettigare än att försöka styra ventilationen baserat på temperatur.

Det är rätt känt att co2 över 800 till 1000 ppm kan orsaka besvär.
 
E etompau skrev:
Qubino 0-10 V dimmer (Z-wave) är ett alternativ. Till den går det även att koppla en mekanisk brytare.
Nexa LDR-230 (433 MHz) är en annan typ, matas med 230 V, ej ingång för extern brytare.
Vet du hur tillkopplingen av qubino-dimmern då skulle gå till? Som jag förstår det skulle jag då ersätta befintlig potentiometer med en elektronisk (qubino). Jag har hittills upplevt alla "smart hem" komponenter, oavsett märke, som relativt instabila. Tänker att det är rätt trist att ha en ventilation på full flås, avstängd eller på lägsta, när zigbee kopplingen fuckar ur i vanlig ordning.
 
I Installation skrev:
Bättre att styra på temperatur i min värld. Co2 lär inte bli ett problem.
Jag är mer på jakt efter att öka ventilationen vid fuktbelastning. Jag är på gång att installera en central kylkonvektor och hoppas att med tilluft och mekanisk frånluft i samtliga sovrum borde räcka för kyla och gasutbyte :)
 
N ninjaman skrev:
Vet du hur tillkopplingen av qubino-dimmern då skulle gå till? Som jag förstår det skulle jag då ersätta befintlig potentiometer med en elektronisk (qubino). Jag har hittills upplevt alla "smart hem" komponenter, oavsett märke, som relativt instabila. Tänker att det är rätt trist att ha en ventilation på full flås, avstängd eller på lägsta, när zigbee kopplingen fuckar ur i vanlig ordning.
Jo, det är min erfarenhet också. Den tappar kontakten ibland. Ofta löser det sig själv, men ibland behöver man hjälpa till med att köra repair eller re-interview. Nu var detta Z-wave - inte Zigbee.
Inkopplingen får man läsa på om, för Qubinon är väldigt konfigurerbar. Men det är riktigt att den ersätter befintlig potentiometer. Den ska dock kunna ha en potentiometeringång för manuell styrning också, men det är den som inte vill funka.

/Fumble
 
B BSOD skrev:
Nej, temperatur är inget bra mått på hur mycket eller lite ventilation man har. Det säger faktiskt inget alls om ventilationen.

Uppmätt Co2, möjligtvis RH eller bara styra på närvaro är vettigare än att försöka styra ventilationen baserat på temperatur.

Det är rätt känt att co2 över 800 till 1000 ppm kan orsaka besvär.
Bra vent är rätt flöde punkt.
man ofta styr just frånluft på temperatur hellre än co2 om det inte är onormala belastningar som kräver forcering.
Nåväl. Det är egentligen skitsamma.
Ett flöde runt 10-15 l/s så är det nog lugnt med co2 i ett sovrum på en 10-15 m2. Det många upplever som ”dålig” luft är ofta temperatur och inte co2. I synnerhet i småhus med låg intern co2 belastning.

men en temp/rh givare som forcerar på båda känns väl som en rimlig lösning för att forcera flödet under perioder.
 
Redigerat:
Jag fattar inte hur ventilationsstyrning på fuktighet skulle funka. Utandningsluft är förvisso fuktig, men fukt kan komma utifrån också. Nu i dagarna har vi haft 98% fuktighet ute. När det då börjar bli lite för fuktigt i huset, skulle ju fläkten dra in ännu fuktigare luft och gå i taket, eller?
Det enda som känns stringent att mäta på är CO2, eftersom det bara förekommer i utandningsluft, eller efter eldning av stearinljus el motsvarande. Båda goda skäl att öka ventilationen...

Ventilationsstyrning på temperatur förstår jag inte heller - den sätter man ju med termostater och/eller värmekurvor i uppvärmningssystemet.

Har jag fel?

/Fumble
 
B
Att styra på fuktighet kan vara lämpligt i vissa utrymmen, som badrum, tvättstuga. Tror knappast det blir bra luft i ett sovrum om man styr på rh.

Det spelar egentligen ingen roll om ventstyrning på fukt ballar ur nån gång om året.

Men annars är det ju co2 som är bra att mäta för att kunna skruva ner ventilationen lite när det inte behövs.
 
Kan slänga in ett tips som jag själv byggde för ett tag sedan till sovrummet, funkat utan problem ett halvår.
https://create.arduino.cc/projecthub/Chronosaurus/z-wave-pwm-controlled-fan-c77a37
Lite kostsam lösning kanske men helt klart värt i min mening, jag styr den på temperatur och dimmar upp/ner den precis som jag vill, tex blir den tyst när vi ska sova. Detta var den enda lösningen jag hittat efter flera års letande på en ”färdig produkt” som kan styras och dimmas
 
  • Gilla
ninjaman
  • Laddar…
I Installation skrev:
Bra vent är rätt flöde punkt.
man ofta styr just frånluft på temperatur hellre än co2 om det inte är onormala belastningar som kräver forcering.
Nåväl. Det är egentligen skitsamma.
Ett flöde runt 10-15 l/s så är det nog lugnt med co2 i ett sovrum på en 10-15 m2. Det många upplever som ”dålig” luft är ofta temperatur och inte co2. I synnerhet i småhus med låg intern co2 belastning.
temperaturen inne är oftast någon grad lägre på sommarn om vi inte kyler inne. På höst och vår är den förhållandevis konstant. Vintern låg 15-25% give or take.
Vi suger frånluft i kök, wc och dusch och tar tilluften/uteluft via spaltventiler eller vad det nu kan vara i sovrum och andra run utan frånluft. Då tänker jag såhär.
1) dimensionerande i wc/dusch är fukt
2) dimensionerande i kök är temperatur


På sommarn har vi högre rf inne och kan då välja om vi skall styra på temp eller RF.
Fukten i frånluften i wc/dusch forcerar FF vid ärvärde över säg 65%. På sommaren/vår/höst kan det betyda att man antingen förskjuter börvärdet.
i köket går vi på temperatur istället.
Vi får då 2 givare vilket man kan diskutera listigheten i och istället sätta en kombigivare i samlingslådan GT/GM som man kan välja vilket värde vi skall styra fläkten på. CO2 ute ligger väl på en 4-500 ppm och i ett hus med flöde på 0,35 l/m2 lär du inte få ett CO2 problem i normalfallet.
F Fumble skrev:
Jag fattar inte hur ventilationsstyrning på fuktighet skulle funka. Utandningsluft är förvisso fuktig, men fukt kan komma utifrån också. Nu i dagarna har vi haft 98% fuktighet ute. När det då börjar bli lite för fuktigt i huset, skulle ju fläkten dra in ännu fuktigare luft och gå i taket, eller?
Det enda som känns stringent att mäta på är CO2, eftersom det bara förekommer i utandningsluft, eller efter eldning av stearinljus el motsvarande. Båda goda skäl att öka ventilationen...

Ventilationsstyrning på temperatur förstår jag inte heller - den sätter man ju med termostater och/eller värmekurvor i uppvärmningssystemet.

Har jag fel?

/Fumble
Du har ju en frånluftsfläkt och tar således uteluft/tilluft via spaltventiler eller vad det nu kan vara.
Jag läser också att du vill styra frånluftsflödet vid ökad fuktbelastning i duschen och vid långkok. Båda är fukt styrda och i långkoket då även temperatur styrt.

På sommaren ligger RF dagtid runt 45% give or take när det regnar kanske runt 85% inne något högre vanligtvis. På hösten/våren är RF ute högre men i den lägre temperaturen ute gör att du får lägre RF inne. Om du nu inte kyler luften men det gör vi inte i det här fallet. På vintern är RF ute 90-95% men inne endast 15-25% beroende på temperaturskillnaden.
Då tänker jag såhär.
Fuktbelastning i dusch är dimensionerande. Då vill du öka frånluftsflödet för att bli av med fukten. Samma scenario vid långkok. Även om tempen då lär sticka innan RF gör det. Sen har jag ju ingen aning om din spiskåpa forcerar fläkten vid aktivering eller inte. Däremot så lär ju uteluftsintagen vara begränsningen forcerar man för hårt så blir det panflöjtsfestival:)

Om man då sätter en GT/GM i samlingskanalen kan du välja på vilket börvärde du vill styra varvtalet på fläkten. Jag har ingen aning om hur stor kåken är men jag antar nu att du har en wc, en dusch och ett kök. Det ger ett frånluftsflöde på 45-50 l/s vilket är 140 m2 ungefär. Kanske har man lagt till för personbelastning också 7 l/s och person säg att du har 100 l/s i normalflöde och 4 personer i huset. Det räcker gott och väl på 140 m2 att hålla Co2 halten under 1000 ppm. Under dessa förutsättningar. Ökar du personbelastningen i huset så lär det bli sämre luft och du kanske vill forcera. Det kan du då göra på temperaturen om du vill. Klart du kan välja Co2 i det fallet men du har ingen användning av det vid normal personbelastning.

Luftkvalitet i sovrum och andra rum med tilluft är helt beroende av frånluftsflödet. Eftersom du tar uteluft utan efterbehandling så har du inte mycket att leka med heller. Hur tar du in uteluften? Spaltventiler eller via ventiler bakom radiatorer eller rena uteluftsventiler? Hur ser överluften ut? Tar du luften via tröskel, ovankant dörrar eller i tak?
Sen återigen dålig luftkvalitet är oftast kopplat till högre temperaturer oavsett om co2 är över eller under 1000 ppm.
Anläggningar med co2 styrning brukar oftast vara där man får hög personbelastning periodvis typ konferensrum eller dylikt. Då brukar styrningen vara att man först ökar luftflödet för att hålla ned temperaturen när det inte räcker så kyler man tilluften. I vissa fall kan man co2 styra den. Det primära är dock inte att hålal ned Co2 det är att sänka temperaturen.

Kan ju vara så att du har frånluftventiler i fler rum jag vet inte. Men vill du styra på Co2 så gör det även om det inte kommer ge nånting med ingångsparametrarna RF vid dusch och långkok. Har du separat frånluft i sovrum så kan dessa däremot påverkas av högre co2 belastning.
 
  • Gilla
Fumble
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.