E Emmandel skrev:
berätta för mig gärna hur byggaren är mogen i det här?
Han vet att han gjort fel och erbjuder ersättning för det.

Det är klart att man kan välja att se honom som en kalkylerande jävel som medvetet bryter mot lagen och köper sig loss för en spottstyver, men man kunde också tänkt sig att han skitit i TS över helgen och bara låtit allt vara till nästa vecka.

Ser man det som ett måttligt övertramp i en för byggaren svårhanterad situation så är väl lösningen just mogen. Hade TS varit strikt beroende av att kunna ta sig fram med bil hade man säkert kunnat lösa det med, men nu verkar ju det inte behövts, utan plåster på såren räckte.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
To66e To66e skrev:
Hej. Byggbolaget som ska bygga ett hus på fastigheten brevid min har ockuperat min uppfart så jag inte kan komma till mitt hus.

Uppfarten är min mark. De skickade ett sms och skrev i eftermiddags att de är tvunga att ockupera min mark och tar bort det på måndag, dvs 4 dygn senare. Jag svarade att det inte är möjligt och att de får ställa av det någon annan plats. De skrev och frågade om jag kan fråga grannarna om att lösa logistiken. Jag är rätt så upprörd nu att man beter sig så, ockuperar min mark. Vad är en rimlig kompensation av att de har material på min mark i 4 dygn och om häckarna är förstörda? Allt ni ser på bilden står på min mark bortanför den asfalterade ytan.
Vid första anblicken är det en kränkande handling från deras sida. Det logiska vore att kräva dem från polisen och begära ersättning för skador och förluster. Eftersom det inte finns något dokument som bevisar att du samtyckt till ockupationen av din mark, vad du bör göra är att kräva så snart som möjligt. Det de har gjort liknar att tälta ute på någon annans mark, med den försvårande omständigheten att de inte är i ett socialt behov. Du kommer själv att beräkna beloppet utifrån de olägenheter som kränkningen orsakar. Men det första steget vore att göra anspråk på polisen.
 
To66e To66e skrev:
Hej. Byggbolaget som ska bygga ett hus på fastigheten brevid min har ockuperat min uppfart så jag inte kan komma till mitt hus.

Uppfarten är min mark. De skickade ett sms och skrev i eftermiddags att de är tvunga att ockupera min mark och tar bort det på måndag, dvs 4 dygn senare. Jag svarade att det inte är möjligt och att de får ställa av det någon annan plats. De skrev och frågade om jag kan fråga grannarna om att lösa logistiken. Jag är rätt så upprörd nu att man beter sig så, ockuperar min mark. Vad är en rimlig kompensation av att de har material på min mark i 4 dygn och om häckarna är förstörda? Allt ni ser på bilden står på min mark bortanför den asfalterade ytan.
Ja 1 mille är väl rimligt.
 
  • Haha
Bengt Numelin
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
22:30 är en bra tid. Säg att du inte hade möjlighet att komma förbi tidigare.
Byggledaren kanske inte ens bor inom 100 km
 
M maria01 skrev:
Så det var inte viktigt att få tillgång till dit hus en då för dom kommer inte flytta på dom endå så det viktigaste var bara få en ursäkt och nån dricka
Vilket småaktigt svar. Nu är ju situationen den det är. Byggaren pudlade och TS var stor nog att nöja sig med det. Vi ansvarar som samhälle för att inte fylla myndigheter och domstolar med skitfall som stammar från individens ha-begär och avgränsningsbeteende mot resten av samhället. För 30 år sedan hade gemene man skakat på axlarna och parkerat bilen lite längre bort ett par dagar. Hela den här grejen är en förolämpning från byggaren, inte ett faktiskt problem på det stora hela. Skäms Maria.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
B Bengt Numelin skrev:
Byggledaren kanske inte ens bor inom 100 km
Nej, då blir det till att ta bilen dit då.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Eller så låsas man som ingeting.
"Vilka fräcka tjuvar"
Vi som ”känner” dig vet att du själv absolut inte skulle gjort något av det du föreslår, eller hur? Du är en seriös och framgångsrik företagare. Dels skulle det förvåna mig mycket om du hade det i dig, lika lite som att du skulle slå någon på käften, men framför allt skulle du inte vara så dum att du äventyrade ditt rykte. Om jag själv gjorde liknande och landsbygdstidningen blev tipsad skulle byggaren ha orsakat långt mycket verkligare skador på mig och min anställning.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A
E Emmandel skrev:
Mobb… snälla . Och berätta för mig gärna hur byggaren är mogen i det här?
Han ringde, vad om ursäkt, de enades om en lösning.

Moget och rimligt. Alla gör fel, alla har inte vett att försöka rätta det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F
To66e To66e skrev:
Hej alla tack för alla inputs. Byggaren ringde mig nyss och bad om ursäkt. Jag skällde lite och han bad om ursäkt lite och frågade vad jag vill ha i ersättning och jag ville få honom först komma med ett bud. De ville han inte så jag sa bara att jag förstår hans dilemma och att tycker han låter schysst och att jag godtar ursäkten. Så om jag får en låda med goda drycker blir det bra. Det tyckte han var bra också.
Nu har du ju tydligt aviserat att du ser det som avslutat och allt besvarat men ändå. Jag har varit i liknande situation tidigare flera gånger fast i form av entreprenören då man behövt en etableringsplats eller nåt liknande, uppställningsplats får en byggcontainer mm.

vi har alltid frågat innan och att bara ställa upp på annans mark skulle aldrig vara aktuellt. Kan inte minnas att vi någon gång fått ett nej och det har faktiskt aldrig varit nån som frågat efter ersättning. Det hände också att vi lånade ström. Vi har dock alltid betalat för oss oavsett vilket. Standard började på den tiden med två flak bryggkaffe om man lånade en plätt mark men det har varit annat med som en pall markplattor, ett par lass bärlager till grusvägen, trädgårdsredskap mm. Att få ett positivt bemötande av närbelägna grannar är jävligt viktigt och kostar för ett företag inte ett jävla skit även om det är ett varuvärde på 3-4000kr för en privatperson.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
To66e To66e skrev:
Hej. Byggbolaget som ska bygga ett hus på fastigheten brevid min har ockuperat min uppfart så jag inte kan komma till mitt hus.

Uppfarten är min mark. De skickade ett sms och skrev i eftermiddags att de är tvunga att ockupera min mark och tar bort det på måndag, dvs 4 dygn senare. Jag svarade att det inte är möjligt och att de får ställa av det någon annan plats. De skrev och frågade om jag kan fråga grannarna om att lösa logistiken. Jag är rätt så upprörd nu att man beter sig så, ockuperar min mark. Vad är en rimlig kompensation av att de har material på min mark i 4 dygn och om häckarna är förstörda? Allt ni ser på bilden står på min mark bortanför den asfalterade ytan.
sälj skiten på blocket.
Avhämtas omgående mot lägre pris, eller bortskänkes kanske.
alternativt så kan du ju tända eld på brädhögarna
 
  • Arg
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
To66e To66e skrev:
Tyckte du det var farligt ? Andra skulle ju ställa 100 irrilevanta frågor som jag besvarad. Tycker hela denna tråd har spårat ur. Det är inte längre något som behöver fortsättas diskuteras. Bra svaren försvinner i mängden i forumet och jag anser alla nya frågor och kommentarer som inte är kloka svar förstör.
Så är det på vilda internet... det finns andra forum (tex https://stackoverflow.com) som har en smart finess för detta. Frågeställaren kan markera ett inlägg som svar på frågan, då hamnar den högst upp också. Det gör att i framtiden när någon läser frågan så ser de "rätt" svar direkt (eller iallafall det som frågeställaren tyckte var rätt svar). Det kanske vore en bra feature även för detta forum?
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Skulle ju snabbt byggt ihop en liten gäststuga av materialet.
 
Se till att få på papper att dom återställer om dom har sönder något för dig… annars är risken att det rinner ut i sanden

To66e To66e skrev:
Hej. Byggbolaget som ska bygga ett hus på fastigheten brevid min har ockuperat min uppfart så jag inte kan komma till mitt hus.

Uppfarten är min mark. De skickade ett sms och skrev i eftermiddags att de är tvunga att ockupera min mark och tar bort det på måndag, dvs 4 dygn senare. Jag svarade att det inte är möjligt och att de får ställa av det någon annan plats. De skrev och frågade om jag kan fråga grannarna om att lösa logistiken. Jag är rätt så upprörd nu att man beter sig så, ockuperar min mark. Vad är en rimlig kompensation av att de har material på min mark i 4 dygn och om häckarna är förstörda? Allt ni ser på bilden står på min mark bortanför den asfalterade ytan.
 
U UpptagetAnvändarNamn skrev:
Så är det på vilda internet... det finns andra forum (tex [länk]) som har en smart finess för detta. Frågeställaren kan markera ett inlägg som svar på frågan, då hamnar den högst upp också. Det gör att i framtiden när någon läser frågan så ser de "rätt" svar direkt (eller iallafall det som frågeställaren tyckte var rätt svar). Det kanske vore en bra feature även för detta forum?
"Bästa svaret" finns ju som möjlighet för TS att ange. Även om det kan vara svårt att utse vilket som är det absolut bästa bland alla dessa guldkorn som dyker in nu! :)
 
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Men du ska inte asfaltera? Eller få ett spabad? Utan är bara arg för att de ställt sakerna på din tomt?

Slappna av, ingen skada är ju skedd, förklara att du utgår ifrån att du får en smörgåstårta som tack och chilla!
To66e To66e skrev:
Hej. Byggbolaget som ska bygga ett hus på fastigheten brevid min har ockuperat min uppfart så jag inte kan komma till mitt hus.

Uppfarten är min mark. De skickade ett sms och skrev i eftermiddags att de är tvunga att ockupera min mark och tar bort det på måndag, dvs 4 dygn senare. Jag svarade att det inte är möjligt och att de får ställa av det någon annan plats. De skrev och frågade om jag kan fråga grannarna om att lösa logistiken. Jag är rätt så upprörd nu att man beter sig så, ockuperar min mark. Vad är en rimlig kompensation av att de har material på min mark i 4 dygn och om häckarna är förstörda? Allt ni ser på bilden står på min mark bortanför den asfalterade ytan.
To66e To66e skrev:
Hej. Byggbolaget som ska bygga ett hus på fastigheten brevid min har ockuperat min uppfart så jag inte kan komma till mitt hus.

Uppfarten är min mark. De skickade ett sms och skrev i eftermiddags att de är tvunga att ockupera min mark och tar bort det på måndag, dvs 4 dygn senare. Jag svarade att det inte är möjligt och att de får ställa av det någon annan plats. De skrev och frågade om jag kan fråga grannarna om att lösa logistiken. Jag är rätt så upprörd nu att man beter sig så, ockuperar min mark. Vad är en rimlig kompensation av att de har material på min mark i 4 dygn och om häckarna är förstörda? Allt ni ser på bilden står på min mark bortanför den asfalterade ytan.
Har de ävenlagt de så att utrymningsväg för ambulans och brandfordon hindras?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.