M Moa.L skrev:
Alternativet till att boka en kranbil är att skicka ett sms, skriva typ ”Ni har glömt lite saker här. Eftersom ni inte svarar på mina förfrågningar om att flytta dem, utgår jag från att ni inte ska ha dem. Vänligen flytta dem inom en timme så jag väntar på egen leverans”.
Får du inget svar, lägger du ut en annons på TippTapp eller Blocket om gratis byggmaterial som skänkes till första bästa som plockar upp det ‍♀️
Ett annat alternativ är att läsa tråden och förstå att problemet redan är löst
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Ett annat alternativ är att läsa tråden och förstå att problemet redan är löst
Oj, trampade jag på dina små tår nu?
 
  • Haha
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej. Behövs kronofogde för det. Läs här:

[länk]
Borde man inte kunna baxa undan en del saker så att räddningstjänsten kan komma förbi?
Det skulle jag säga är den viktigaste aspekten. att man inte kan köra bil hem är mest störigt.
jag hade nog placerat mina bilar framför deras grejor på min tomt och sen åkt på semester…
 
A
To66e To66e skrev:
Hej. Byggbolaget som ska bygga ett hus på fastigheten brevid min har ockuperat min uppfart så jag inte kan komma till mitt hus.

Uppfarten är min mark. De skickade ett sms och skrev i eftermiddags att de är tvunga att ockupera min mark och tar bort det på måndag, dvs 4 dygn senare. Jag svarade att det inte är möjligt och att de får ställa av det någon annan plats. De skrev och frågade om jag kan fråga grannarna om att lösa logistiken. Jag är rätt så upprörd nu att man beter sig så, ockuperar min mark. Vad är en rimlig kompensation av att de har material på min mark i 4 dygn och om häckarna är förstörda? Allt ni ser på bilden står på min mark bortanför den asfalterade ytan.
Har ”roat mig” och läst tråden. Hur tusan orkar ni att skriva så jädra mycket runt en liten fråga om erfarenhet på ersättning? Inte konstigt att det ser ut som det gör i världen när stridsviljan är så hög för en ur värdsligt perspektiv ”skitsak”. Jag vill inte ha svar på min fråga. Vill bara skapa eftertanke. Detta forum har börjat spåra ur pga just den stridslystna attityden, i ställen för att lösa konkreta problem eller dela med sig av unika lösningar som man är stolt över. Önskar alla en fridens lördag med glädje över det ni skapar i era projekt. // Gunnar
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
To66e To66e skrev:
Har god lust eftersom han inte svarar på samtal eller sms. Lust att skriva imorgon bitti att jag kommer boka bortforsling. Ibland tänker jag hur han tänker. Jag menar jag kanske hade haft planer på att asfaltera i helgen eller väntar på leverans av ett spabad eller annat. Beteendet att ockupera min mark och hindrar oss att komma med bil till vårt hus är märkligt. Jag bara undrar var som är skäligt att söka i ersättning eller om jag ska påminna dem att läsa i brottsbalken. Ja, jag är bara lite extra frustrerad nu på beteendet. Hade gått att komma överens om man frågade innan. Inte kontaktar samma dag som leverans sker.
Ring polisen!
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja det är extremt frustrerande med dessa oseriösa ADHD-byggare som försöker driva företag men inte kan planera ens det mest basala.

Har själv stålsatt mig nu i månader p g a tre parallella husbyggen i grannskapet som breder ut sig, sabbar och blockerar. Men man vinner inget på annat än att visa tålamod och försöka kommunicera tydligt var gränsen går och vad de måste återställa. Man får påminna sig om att snart är de borta. Stålsätt dig så att din Falling-Down-personlighet inte bryter igenom.
du får gärna utveckla ditt synsätt på oserösa ADHD-byggare vs. oserösa byggare utan ADHD.
 
  • Gilla
Janetgorgis
  • Laddar…
Scouten skrev:
Skönt att se att TS och byggaren båda tycks vara mognare och mer sansad än större delen av mobben här.

Bra jobbat!
Mobb… snälla . Och berätta för mig gärna hur byggaren är mogen i det här?
 
  • Gilla
twoody och 3 till
  • Laddar…
Stackars TS som får notiser varje gång ett nytt pucko kommer med åsikter och synpunkter på ett problem som redan är löst.

Hur J----a svårt skall det vara att läsa en tråd, eller åtminstone skumma igenom den innan man skriver i den?
Är det månne ordbajsargenen hos vissa typer som tar överhanden när det måste kommenteras och diskuteras i det oändliga när det är överflödigt.

Det är synd om människan, som Strindberg skrev i Ett Drömspel, ännu mera synd om oss övriga som måste genomlida konsekvenserna av dem...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Självklart polisanmäler man en sån sak
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej. Behövs kronofogde för det. Läs här:

[länk]
Inget av alternativen för egenmäktigt förfarande gäller om Tobbe anlitar en kranbil för att flyta sakerna till annan uppställningsplats. Jag tycker att Tobbe faktiskt talar om för byggledaren att det bolag han/hon jobbar för kan betala 10000 omgående i hyra eller att han/hon kommer att åtalas för egenmäktigt förfarande om byggmaterielen inte flyttas omgående. Straffet är böter.
 
Byggfirman gör fel … troligen för att det är det smidigaste sättet att lösa deras problem. Om den byggande grannen har uppmuntrat det är det än värre.

Förstår din vilja att forsla bort materialet men det känns dyrt, omständigt och ev. egenmäktigt.

Förslag; Gå direkt till grannen och prata med dem. Inte via email/SMS. Om han/hon inte lyssnar/agerar på vad du framför … så hade jag nog istället hyrt några betongsuggor och ställt dem (fortfarande på din mark) så att det stör byggaren/grannen men inte dig. Bara för att fysiskt visa hur fel det kan bli med egenmäktigt agerande utan kommunikation.

Risk för ’konflikt’; mycket troligt. Fast ibland fungerar bara konfrontation när någon utnyttjar en annan …
 
M mnils skrev:
Lägg ut sakerna på blocket och skicka länk till byggaren…
Bortskänkes mot avhämtning snarast.
 
  • Arg
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Bengt Numelin skrev:
Inget av alternativen för egenmäktigt förfarande gäller om Tobbe anlitar en kranbil för att flyta sakerna till annan uppställningsplats. Jag tycker att Tobbe faktiskt talar om för byggledaren att det bolag han/hon jobbar för kan betala 10000 omgående i hyra eller att han/hon kommer att åtalas för egenmäktigt förfarande om byggmaterielen inte flyttas omgående. Straffet är böter.
Stämmer verkligen detta att flytta på grannens saker inte skulle vara egenmäktigt förfarande. Kan jag då olovligen flytta på grannen bil t ex utan risk för egenmäktigt förfarande. Jag tvivlar.

Men i praktiken tror jag aldrig frågan kommer upp. Vad kostar det att få ut en kranbil på jour i TS trakter? 50 000 kr? Vill TS vill nog inte betala den summan.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M MrsForest skrev:
Ett alternativ kan väl vara att råka blockera materialet så att den inte kan ta bort det? Det blir rätt dyrt med arbetskraft som åker hem igen med oförrättat ärende några dagar.
Så tänkte jag med, blokera din väg så dom inte kommer åt grejorna på en vecka, det svider nog
 
To66e To66e skrev:
Det är byggfirman som kontaktade mig och skrev att de lastar sin material på min mark. Det är inte mina privata grannar som lastat av där. Byggaren hörde av sig att de inte hade något annat val och fick lämna allt på min mark och drog och att vi får lösa logistiken med andra grannar i området...

1

Skulle vara mycket enklare om man bara kunde svara på frågan istället för att fördjupa sig i ämnet. Frågan är fortfarande VAD är skäligt att kräva om de erbjuder en ersättning att hyra tomtplats av mig som jag har laglig rätt till att vägra och laglig rätt att forsla bort ?
10 Lax ska du ha!
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.