Nissens
G guggen skrev:
Det sitter ju likadana lister i alla moderna kaminer. Det blir således ingen skillnad om ni byter, ni kommer förstöra bästa kamin en också. Som andra har skrivit, lär er elda, men framförallt säg till din partner att sluta spruta rengöringsmedel stup i kvarten. Det gör man normalt ngn per år när man har fiseldat för mkt av misstag och inte orkar skrubba med aska.
Så är det inte. Keddy har inga lister. De har planslipat istället.
 
  • Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Säkert fått detta svar innan, har inte läst igenom hela tråden. Men det låter som ni har för dåligt drag i rökkanalen. Be sotaren att mäta hur många pascal ni har i den nästa sotningstillfälle.
Mvh
det fins ingen sotare som har utrustning eller tid för att mäta när de är där för att sota skorstenen, ska du mäta undertrycket i skorstenen måste den brinna.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Lite betraktelser...

En kamin i vit plåt kommer missfärgas om man eldar i den, oundvikligt...

Även under optimala förhållanden, förutsättningar och hantering kommer det att ryka in en aning från en "lokaleldstad", kamin, vedspis osv. Är då insidan av lokalen den står i målad i vitt kommer det vita att vid frekvent eldning snart missfärgas, oundvikligt.

Var tar kaminen sin tilluft? Tar den luften från rummet den står i och detta har FTX-ventilation finns inte förutsättningar för funktion, det kommer att ryka in och brinna dåligt. FTX:en kräver något slags "eldningsläge" och/eller öppen ventil eller fönster, eller tilluft utifrån.


Vilken sorts kamin är detta? Det finns kaminer, öppna spisar osv som mest är till för en liten mysbrasa på några små pinnar en afton, designelement mer eller mindre. Eldas dessa hårt och länge varje dag som mer primär källa till värme kommer de snart att tappa formen.

Hur är det beställt från leverantör, "Vi vill ha denna, installera!" eller "Vi vill ha den här funktionen, vad rekommenderar ni?"
En skillnad...

Jag hittar inga svar på ovanstående frågor.

Läser jag denna tråd tycker jag det verkar som om problemen beror på orealistiska förväntningar, bristande förkunskaper i ämnet och bristande praktisk kunskap i eldning. Att man fortsätter använda ett uppenbart olämpligt rengöringsmedel och olämplig metod tyder tyvärr även på bristande förmåga att ta till sig erfarenhet. Det är även lite smått knepigt att hålla glas i en braskamin som eldas konstant blanka.


Mina funderingar, lycka till med att komma vidare!
Tror Ts ev behöver byta fru alternativ komma till insikt med att det skapas avlagringar av fossilt bränsle speciellt om man man använder fel samt med för hög fuktighet.
Känns som det redan innan innan den monterades in hade en vision av en Stockholm idyll med vita blanka fina ytor utan nån tendens till smuts någonstans.
Backa tillbaka från scratch och många fel efter vägen som många skriver, krävs många minutliter syre för ha en öppenspis.
Eldat i många olika kaminer, eldstäder sedan jag själv var liten dvs 47 år och aldrig haft problem med se det som beskrivs utan det får man med på köpet med fina glasytor med sot på och tror du ska ta bort kaminen och skaffa en elspis som man nog ändå måste göra i framtiden alternativ byta fru om man går med en trasa torkar låter hel tokigt??
 
  • Gilla
Arne Borg och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Danin Danin skrev:
jag tvättar glas med rekommenderar glastvätt för kamin som jag köper av företaget. Så inte helt korrekt beskrivning.
Är det då samma företag som säger att du inte skall använda medlet så att det kommer på listerna?
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Cheesen
jsiei97 jsiei97 skrev:
Betyder det att detta är en kamin som man absolut inte kan småelda i?
Det gäller alltså att elda ordentligt så det blir varmt i hela kaminen.
.
Det finns ingen kamin idag som är gjord för att småelda i. Om man läser instruktionen till kaminen så inser man snart att den är konstruerad för ett visst eldande och det är inte att peta in två trän och en tändkloss.
 
Nissens Nissens skrev:
Låter krångligt, det är enklare med tändkub. En räcker.
Krångligt?
Självklart tänder man med papper eller tändkub, tändkub är absolut det bästa, undvik papper.
 
jsiei97 jsiei97 skrev:
Betyder det att detta är en kamin som man absolut inte kan småelda i?
Det gäller alltså att elda ordentligt så det blir varmt i hela kaminen.

Ett tips kan därför vara att läsa instruktionsboken om hur mycket ved som är max enligt rekommendation, och sedan se hur den beter sig när man eldar väldigt nära maximalt så att man får upp temperatur på både kamin och skorsten.

Sedan elda 3-4 h med rejält flås, och så jämför du hur mycket sot som blir på glasrutan.
Det skulle jag vilja påstå, eldningsutrymmet blir helt enkelt för stort för effekten. Det är även väldigt mycket glasyta vilket också bidrar till att sänka temperaturen i brännkammaren. Mina föräldrar har en täljstenskamin med ganska stort glas men endast ett framåt och upplever inte att den alls har samma problem. Där kan man utan problem lägga in en ensam rejäl klabbe utan att det sotar nämnvärt mer än i kanterna på glaset.
 
  • Gilla
jsiei97
  • Laddar…
C Chefred skrev:
tändkub är absolut det bästa
Nja, det bästa är att spinka upp rejält med olika storlekar,
så man har något stort, men sedan mindre och mindre.
Och kanske t.o.m. tänder en fjäderpinne (som man täljer till från något lagom stort).

Men det tar lite väl mycket tid, och har man inte den tiden, då är tändkub ett bra alternativ.
 
  • Gilla
alchemilla mollis och 1 till
  • Laddar…
jsiei97 jsiei97 skrev:
Nja, det bästa är att spinka upp rejält med olika storlekar,
så man har något stort, men sedan mindre och mindre.
Och kanske t.o.m. tänder en fjäderpinne (som man täljer till från något lagom stort).


Men det tar lite väl mycket tid, och har man inte den tiden, då är tändkub ett bra alternativ.
Det var ungefär så jag beskrev i mitt förra inlägg
 
  • Gilla
jsiei97
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Hej vi har köpt en ny kanin för ca 50.000kr ca 88 ink montage med ny skorsten.

Den har stor öppning med glas på 3 sidor. Varav listorna, vilket jag då misstänker gör att rök läcker ut.

Kamin ink skorsten är vit plåt. Vi hade även målat om hela huset på insidan vitt sen vi köpte denna.

De har nu bytt listor 3 ggr sen inköp okt 2020. Det vita har börjat gulna och tak och väggar också på grund av rök.

Denna gången kom inte återförsäljares montör som byter list på garanti av dem, utan nu kom företagets egna kille.

Han säger vi ska inte använda glasputsen och spruta på glaset, ammoniaken förstör listerna.

Utan spruta på papper sen rengör, vilket blir svårare. Instruktionen säger spruta på glaset, vilket vi gör sen väntar lite.

nu undrar jag, vilken rätt har vi att byta ut denna pjäs ?

Garantin är 10 år , men en kamin ska ju hålla många många mer år än så. Ska vi då behöva byta listor 1-2 ggr om året tills den har bytts ut, samt måla om hemmet var tredje år.

Vad är rimligt att begära ? Vi är extremt missnöjda, vi vill inte ha kvar den, samt nu när de faktiskt uppger listorna går sönder av glasputsmedel så är det ju konstruktionsfel.

Är det galet att viljan byta ut skiten samt begärt att måla om nedervåningen. Eller hur ska vi få till en permanent åtgärd utan att de kommer varje år.
Ett litet tips bara! Använd blött hushållspapper som du doppar i askan som ligger kvar i kaminen, torka sedan av med torrt hushållspapper, det fungerar klockrent, det blir heit rent
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Läser ni ens vad TS skriver eller försöker ni bara leka duktiga och hävda er? Hur många gånger ska TS behöva skriva det för att ni ska förstå ? Han använder putsmedel rekommenderat ifrån ÅF ändå sitter ni och skriver ”använder man fönsterputs inte rekommenderat så får man skylla sig själv”

läs genom tråden och kolla vad TS skriver istället för att sitta här och trampa på honom/hen.

köper man en Kamin för 50 papp så ska man fan inte ha lister som ser ut som dom gör på bilderna.
 
  • Gilla
Simba52 och 2 till
  • Laddar…
C Chefred skrev:
Det var ungefär så jag beskrev i mitt förra inlägg
Jag gör en trave med dom största längst ner och några tunna stickor i mitten och nån mellanpinne uppepå sen tänder jag på. Skulle inte ha tålamod att elda igång en storlek åt gången.
 
  • Gilla
jsiei97 och 1 till
  • Laddar…
Hällrengöring är kanonbra att rengöra glaset med! Lämnar en skyddande hinna, som gör att jag aldrig behöver gnugga när det väl ska rengöras. Vid rengöring, blöt papper och torka av, torka tort, lägg på ny hällrengöring.

Många av de tips som ges i tråden ovan är avgörande för att jag ska få en "ren eldning".
Jag har haft min kamin i 10år och har experimenterat en del.
Husets uppvärmning är mekanisk frånluftsvärmepump med golvvärme.
Jag har en Contura 665 med tilluft som ligger ingjutet i golvet.
Jag upplever att det viktigaste är att få bra fart på elden så fort som möjligt och att man inte får strypa elden förrän det nästan är dax att lägga på mer ved.
* Öppna ett fönster/dörr
* Är köksfläkten på, stäng av!
* Öppna spjället på max tilluft.
* Jag använder 4st tändpåsar för att få igång elden snabbt och lite papper på toppen för att snabbt trycka ut den kalla luften i skorstenen och få rätt riktning på luftflödet. Den kalla luften kan annars lägga sig som ett lock, och då ryker det in.
* Låt luckan stå på glänt.
* När brasan fått rejäl fart, testa att stänga lucka. Dämpas elden kraftigt, ha luckan öppen en stund till.
* När du kan ha luckan stängd, så kan du börja testa med mindre tilluft. Men börja inte med det för tidigt!
* Sen så kan jag börja "snålelda" lite om jag vill. Men börjar det bli soligt i kaminen, så ökar jag tilluften rill det brinner rent.
* Jag avslutar varje eldning med att maxa tilluft och då gör kaminen istort sätt rent sig själv.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Många skriver lär dig elda och en del säger mer drag så sotar det inte. Så fungerar det inte hos mig. Jag gör så här. Har ftx ventilation. Kaminen tar ej uteluft. Först öppnar jag ett fönster på glänt. Lite späntad torr ved och några sidor reklam i botten ( ej de blanka pappren) tänder upp och stänger luckan och fullt spjäll. Man ser när värmen börjar nå pipan och draget ökar. Jag låter det brinna ner rätt så mycket sen lägger jag på ett normalt pålägg ca 3 bitar som är 8cm i diameter och 28cm långa. Låter det brinna upp ordentligt. ( Nu är det en del sot på glaset) Sedan stänger jag fönstret och draget nästan helt. Förbrännings temperaturen ökar och bränner bort sotet på glaset.

Man får inte vara för ivrig och lägga på mer utan låt det brinna ner så mycket som möjligt det ska bara vara lite glöd kvar så är risken för att det ryker in mycket mindre.
 
  • Gilla
Anders_Nilsson
  • Laddar…
Jag kan till 99% säkerhet säga att du har för tätt hus, bor själv i ett -70tals hus med nya fönster. Jag satte dock in spaltventiler i alla fönster utan kök och bad och de står alltid öppna för att jag ska få tillräckligt med luft till min kamin.

Jag jobbar som sotare och problemet du beskriver är vanligt hos kunder när de bytt fönster, de har helt enkelt fått för tätt.

Pröva att elda som du brukar och ha ett fönster på glänt, antagligen kommer du märka att det inte ryker in vid listerna.

Kamintillverkarna rekommenderar en skorstenen på minst 3,5 - 4m för att få tillräckligt drag, din skorsten är ju det dubbla så det är inget fel på skorstenen.

Sen är det viktigt att man inte lägger in för lite ved, använd tändblock och 5-6 vedträn när du tänder upp. När de brunnit ner och du ska fylla på så lägger du in 3-4 nya. Många kunder jag är hos lägger in för lite ved och då sotar det och blir tjära. Sen som någon ovanför skriver så upplever jag i min kamin att det brinner bättre om jag har veden stående mot bakkant.
 
  • Gilla
Sigfrid och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.