Lite betraktelser...

En kamin i vit plåt kommer missfärgas om man eldar i den, oundvikligt...

Även under optimala förhållanden, förutsättningar och hantering kommer det att ryka in en aning från en "lokaleldstad", kamin, vedspis osv. Är då insidan av lokalen den står i målad i vitt kommer det vita att vid frekvent eldning snart missfärgas, oundvikligt.

Var tar kaminen sin tilluft? Tar den luften från rummet den står i och detta har FTX-ventilation finns inte förutsättningar för funktion, det kommer att ryka in och brinna dåligt. FTX:en kräver något slags "eldningsläge" och/eller öppen ventil eller fönster, eller tilluft utifrån.


Vilken sorts kamin är detta? Det finns kaminer, öppna spisar osv som mest är till för en liten mysbrasa på några små pinnar en afton, designelement mer eller mindre. Eldas dessa hårt och länge varje dag som mer primär källa till värme kommer de snart att tappa formen.

Hur är det beställt från leverantör, "Vi vill ha denna, installera!" eller "Vi vill ha den här funktionen, vad rekommenderar ni?"
En skillnad...

Jag hittar inga svar på ovanstående frågor.

Läser jag denna tråd tycker jag det verkar som om problemen beror på orealistiska förväntningar, bristande förkunskaper i ämnet och bristande praktisk kunskap i eldning. Att man fortsätter använda ett uppenbart olämpligt rengöringsmedel och olämplig metod tyder tyvärr även på bristande förmåga att ta till sig erfarenhet. Det är även lite smått knepigt att hålla glas i en braskamin som eldas konstant blanka.


Mina funderingar, lycka till med att komma vidare!
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Hur eldar du?
 
  • Gilla
Dublin och 2 till
  • Laddar…
Kan du beskriva vad ny ventilation innebär? Är det ventiler i väggen bredvid fönstret? I så fall, är dessa öppna? Hjälper det om du öppnar ett fönster när du eldar?

Och vad eldar du med, har du mätt fukthalten i veden? Har du fortfarande problem om du gör en brasa med finkluven ved som du vet är torr?
 
  • Gilla
Rover88 och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
Var många inlägg här !
Har en braskamin med stålskorsten , ca 7 m lång med 2 st böjar för sidodragning på vinden .

Upplevde också att glaset fick rengöras ofta .

Lösningen blev att montera en ballerina längst upp på skorstenen .

Rengör nu glaset mycket sällan , nästan för bra drag :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Kan du beskriva vad ny ventilation innebär? Är det ventiler i väggen bredvid fönstret? I så fall, är dessa öppna? Hjälper det om du öppnar ett fönster när du eldar?

Och vad eldar du med, har du mätt fukthalten i veden? Har du fortfarande problem om du gör en brasa med finkluven ved som du vet är torr?
Öppet fönster åtminstone när man börjar elda är bra, så får man fart på skorstenens drag. Men är huset för tätt blir det ändå svårt. Det är STORA mängder luft som åker ut genom skorstenen och som måste ersättas i huset.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
i har helt rak skorstensmodul
Om kaminen läcker rök så tyder det på dåligt drag i skorsten eller att ni inte öppnar spjället tillräckligt.
När ni eldar och gläntar på nån lucka så ska en tändstickslåga sugas in stadigt, men ej slockna.
 
  • Gilla
Thomas XXX och 2 till
  • Laddar…
Jag tror vi har en likadan kamin, upplever inte att vi har problem att det ryker in, man kan behöva ha en dörr på glänt under upptändningsfasen men sen går det bra. Bifogar en bild på våran list som gått 2 vintrar utan byte.

Vi gör rent våran med blött hushållspapper och aska, är det svåra fläckar brukar jag ta lite ättika. Man behöver elda ganska hårt för att hålla glasen rena, tror detta är ett problem med dagens kaminer då dom flesta vill myselda med ett par vedträn. Sen gör designen att det blir lite kallare i hörnen men det brukar räcka att göra rent nån gång i veckan.

jag kan dock hålla med om att kaminen är sådär, jag hade förväntat mig mer av contura för dom pengarna men den fungerar och vi valde den framförallt för utseendet eftersom vi har fjärrvärme och aldrig kommer kunna räkna hemm frekvent eldande..
 
  • Nötta och sotiga delar av en kamin med synliga skruvar och askrester på en svart list.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Davidbagare
Säkert fått detta svar innan, har inte läst igenom hela tråden. Men det låter som ni har för dåligt drag i rökkanalen. Be sotaren att mäta hur många pascal ni har i den nästa sotningstillfälle.
Mvh
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Det sitter ju likadana lister i alla moderna kaminer. Det blir således ingen skillnad om ni byter, ni kommer förstöra bästa kamin en också. Som andra har skrivit, lär er elda, men framförallt säg till din partner att sluta spruta rengöringsmedel stup i kvarten. Det gör man normalt ngn per år när man har fiseldat för mkt av misstag och inte orkar skrubba med aska.
 
  • Gilla
unosko och 3 till
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Hej vi har köpt en ny kanin för ca 50.000kr ca 88 ink montage med ny skorsten.

Den har stor öppning med glas på 3 sidor. Varav listorna, vilket jag då misstänker gör att rök läcker ut.

Kamin ink skorsten är vit plåt. Vi hade även målat om hela huset på insidan vitt sen vi köpte denna.

De har nu bytt listor 3 ggr sen inköp okt 2020. Det vita har börjat gulna och tak och väggar också på grund av rök.

Denna gången kom inte återförsäljares montör som byter list på garanti av dem, utan nu kom företagets egna kille.

Han säger vi ska inte använda glasputsen och spruta på glaset, ammoniaken förstör listerna.

Utan spruta på papper sen rengör, vilket blir svårare. Instruktionen säger spruta på glaset, vilket vi gör sen väntar lite.

nu undrar jag, vilken rätt har vi att byta ut denna pjäs ?

Garantin är 10 år , men en kamin ska ju hålla många många mer år än så. Ska vi då behöva byta listor 1-2 ggr om året tills den har bytts ut, samt måla om hemmet var tredje år.

Vad är rimligt att begära ? Vi är extremt missnöjda, vi vill inte ha kvar den, samt nu när de faktiskt uppger listorna går sönder av glasputsmedel så är det ju konstruktionsfel.

Är det galet att viljan byta ut skiten samt begärt att måla om nedervåningen. Eller hur ska vi få till en permanent åtgärd utan att de kommer varje år.
Om det sotar igen på glaset så rengör glaset med aska och vatten. Går lika bra, så gör jag..

Och om det sotar har du för blöt ved eller för lite syre in. Testa det först, om det sotar med fullt blås, så är det fel på kaminen... be då företaget visa hur ni skall elda så att det blir rätt . Hoppas det hjälper som en första test innan ni går vidare. Om ni får det att fungera, då kan ni begära att de skall måla om men vänta tills felet är åtgärdat först ❤️
 
  • Gilla
matso100
  • Laddar…
Vet inte om någon skrivit om detta innan i tråden.
Det är ju viktigt hur man tänder upp kaminen. Jag tycker att man ska ha minst tio tändpinnar att tända med, någon aningen större så där blir lite glöd innan andra inläggningen. Sen när där är en fin glödbädd lägger man in nästa omgång som är aningen större än tändpinnarna, det får inte va för stort, då bara pyr det. Det ska ta eld ganska snabbt annars är det för stort. Efter det så ska det vara tid för de normalstora bitarna.
Tänk på att inte lägga för nära glaset då det ger sotmärke. Luckan kan gärna va på glänt tills andra inläggningen tagit sig.
Tänk på att du har torr ved och inte för stor.
Jag har själv en ganska liten kamin och jag tycker det är en fördel att ställa veden mot ryggen i kaminen, upplever att det tar sig bättre då istället för att bara lägga in det över glöden. Sen får jag ett bättre avstånd till glaset vilken gör att det är mindre risk för att det ska bli sotigt.
Lycka till
 
  • Gilla
Anders_Nilsson och 1 till
  • Laddar…
De få gånger jag behöver göra rent glaset har jag använt Electrolux hällrengöring, vanlig sotrengöring för kamin rinner som sagt ner på listen och blir kladdig. Den rengöringen är mer som ett polermedel som jag tyckt fungerar bra trotts att det är avsett för något annat, inte sett några repor eller liknande. Lägger en klick på ett hushållspapper och torkar av insidan.
 
  • Gilla
Mangan1977
  • Laddar…
Jag gissar på att TS har conturas I-serie precis som mig. Den är ganska sotkänslig, jag bedömer mig som en ganska kunnig eldare då jag är uppväxt med vedeldning för värme och varmvatten i både panna och vedspis och glasen sotar även på våran, man har låtit designen ta över och det blir helt enkelt inte tillräckligt hett i hörnen i vinkeln mellan glasen vilket gör att den tids nog blir lite mörk där, mitt på glasen finns inte detta problem.

Jag tror således att eldningskurser inte kommer hjälpa TS utan dom behöver snarare acceptera viss nedsmutsning och bara torka den med sot istället. Dessutom att iläggen motsvara maxeffekt eller strax därunder alla fall vid första och sista inlägget så man bränner ur den lite.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Nissens
C Chefred skrev:
Vet inte om någon skrivit om detta innan i tråden.
Det är ju viktigt hur man tänder upp kaminen. Jag tycker att man ska ha minst tio tändpinnar att tända med, någon aningen större så där blir lite glöd innan andra inläggningen. Sen när där är en fin glödbädd lägger man in nästa omgång som är aningen större än tändpinnarna, det får inte va för stort, då bara pyr det. Det ska ta eld ganska snabbt annars är det för stort. Efter det så ska det vara tid för de normalstora bitarna.
Tänk på att inte lägga för nära glaset då det ger sotmärke. Luckan kan gärna va på glänt tills andra inläggningen tagit sig.
Tänk på att du har torr ved och inte för stor.
Jag har själv en ganska liten kamin och jag tycker det är en fördel att ställa veden mot ryggen i kaminen, upplever att det tar sig bättre då istället för att bara lägga in det över glöden. Sen får jag ett bättre avstånd till glaset vilken gör att det är mindre risk för att det ska bli sotigt.
Lycka till
Låter krångligt, det är enklare med tändkub. En räcker.
 
  • Gilla
Mr Marqs
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
man har låtit designen ta över och det blir helt enkelt inte tillräckligt hett i hörnen i vinkeln mellan glasen vilket gör att den tids nog blir lite mörk där, mitt på glasen finns inte detta problem.
Betyder det att detta är en kamin som man absolut inte kan småelda i?
Det gäller alltså att elda ordentligt så det blir varmt i hela kaminen.

Ett tips kan därför vara att läsa instruktionsboken om hur mycket ved som är max enligt rekommendation, och sedan se hur den beter sig när man eldar väldigt nära maximalt så att man får upp temperatur på både kamin och skorsten.

Sedan elda 3-4 h med rejält flås, och så jämför du hur mycket sot som blir på glasrutan.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.