Isakare Isakare skrev:
Nä, bra skit kostar.
Åkte 9 år/27" mil med en 89a 2,4 bensin. Bytte en hjälpstyrarm (hade missat smörjnippeln på den), annars inga fel alls, inte ens batteriet gav upp.
Udda var att framvagnen inte hade några smörjnipplar monterade när den var ny, men gängade hål med lock fanns.
Fick nerslag på glapp i spindelleder vid första besiktningen, åkte till Toyota för att köpa nya, men fick en påse fettnipplar, "sätt dit de här och smörj framvagnen före varje besiktning"
Alla Japanska/Amerikanska Pickups och motsvarande SUV från den tiden har smörjnipplar på framvagn och kardan.
Frågan är, är en Hilux så mycket bättre än de andra 80 tals japanerna? Mazda, Isuzu, Nissan, Mitsubishi?
 
Man undrar också om det är ett misstag att bortse från 80 tals jänkarna då det gäller pickuper. Jag har lite avfärdat dom för dom är så överdimensionerade för det mesta, V8or och dylikt med hög bränsleförbrukning. Men har jag fel, finns det jänkarbilar från den här tiden som kunde vara värda att se på?

Jag tänker de där jänkarmotorerna kanske är hållbara i längden, mycket massa och låga varv, men jag vill ändå inte ha ett bränsleslukande monster och prestanda är inte min prioritet, skulle vilja försöka få till en snål pickup som drar runt 0,7l/milen eller mindre om möjligt. Kanske för stora förhoppningar dock även med en japanare?
 
Kan man hitta en som varit rostskyddsbehandlad från början kanske det inte är helt tokigt......men jag tror känslan av att man kör stenåldersbilar är mer påtaglig på en 80-tals US bil än med en eu eller japsbil.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Frågan är, är en Hilux så mycket bättre än de andra 80 tals japanerna? Mazda, Isuzu, Nissan, Mitsubishi?
Ja, det var den perioden Toyotas bilar var i absolut topp när det gäller mekanisk/elektrisk kvalité.
De andra hade några typfel och rostade värre.
Mazda B2600 tex hade en motor från sportbilen Mitsubishi Station, som hade klen topplockspackning.
Nissan hade en dyr bränslepump som gav upp i förtid.
Mitsubishi som blev populär lite senare med dieselmotor hade en hel del problem. Isuzu har jag inte varit i kontakt med, mins inte att de fanns som pickis då.
 
Går ju att hitta us pickup med v6 dom borde väl i teorin dra mindre.

Den stora frågan är väl hur mycket du kör med bilen och hur mycket pengar det är värt att betala för att få en som inte drar så mycket bränsle.

Här i Finland är det väl ganska svårt att hitta någon pickup eller paketbil som inte går på diesel.

Dieselskatten är väl dessutom ganska låg på en gammal paketbilsregistrerad bil.

Dessutom så hade Marty Mcfly en hilux.
 
Jo en Hilux vore idealkandidaten låter det som... Fast jag måste ju hejda mig, det är några år bort än innan det är aktuellt. Måste förbereda och göra färdigt andra grejer först.

Biogaskonverteringen är det som gör mig intresserad av en bensinare, at miljö och kostnadsskäl samt en ovilja att äga en modern bil... Men jo det går att konvertera en diesel till biogas, men den måste alltid dra litet diesel så frågan är hur ekonomiskt det är att göra.

Marty McFlys hilux är lite av det jag har i fantaisin också som idealbilen.

Motorbyte kanske också kunde vara en möjlighet om man bara hittar en diesel, alt prova köra med dieseln, men med prisutveckligen känns det tveksamt, tror inte det blir billigare å köra diesel med tiden.
 
Redigerat:
Känns dumt att gå omkring och söka, men hittade en hilux i min kommun, den är inte i körskick, besiktningsutdraget visade en massa fel, fast det var 2014 men det ska vara en 2.4l diesel AWD, 1500€, släpet i dålig skick och inte monterat, ramen blästrad å målad. Ahh synd det går inte just nu, varesig ekonomiskt eller utrymmesmässigt.

82e2244719fc8a085fd5f568c1f4ddc5.jpg
 
Det kan nog vara svårt att konvertera en diesel till gas på egen hand. Om man bara låter den gå på tomgång så stryper den dieseltillförseln så fort varvtalet höjs dvs man får inget som tänder gasen. Så det måste till mekanisk eller elektronisk anpassning av dieselinsprutningen för att den inte ska avreglera helt. Samtidigt ska stabil låg tomgång regleras och avreglering efter högsta tomgångsvarvtal (maxvarv) fungera för att undvika övervarv.
 
Jo jag kan tänka det blir för jobbigt, därför en bensinare känns som den rätta vägen att gå.
 
Vad är det för gas du tänkt köra på? Samma som finns på vissa bensinstationer?
Är det billigare?
Hur konverterar man, nu blev jag nyfiken :)
 
Här i österbotten finns det biogas som tillverkas från hushållsavfall i regionen samt andra källor och ett flertal stationer, jag bor 20km från närmaste stationen i Vasa. Priset på den stationen är 1.55€/kg vilket bör motsvara ett pris på 1€/liter för bensin. Billigt och miljövänligt gör det till en attraktiv lösning för den som inte vill hoppa på EV tåget eller ha en modern bil man inte kan serva själv.

Är inte hundra på hur konverteringen går till men det ska till en gastank, ledningar, tryckregulator och styrenhet. Jag har även sett riktigt simpla konverteringar på förgasade motorer där man manuellt byter genom att vrida på en ventil i motorutrymmet.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Även värt att kontrollera regelverket kring besiktning av tankarna.
Det verkar i sverige inte finnas krav på provtryckning av tankar (cng) men man ska visa upp inspektionsintyg. Jag har sett "bäst före datum" på tankar och har det datumet passerat så lär man inte få ett intyg hur fina än tankarna är.
Köpa nya tankar är dyrt.

Jag kan inte detta ämne fullt ut, så ta det som en rekommendation att man bör kolla vad som gäller.
 
galento
DennisCA DennisCA skrev:
Man undrar också om det är ett misstag att bortse från 80 tals jänkarna då det gäller pickuper. Jag har lite avfärdat dom för dom är så överdimensionerade för det mesta, V8or och dylikt med hög bränsleförbrukning. Men har jag fel, finns det jänkarbilar från den här tiden som kunde vara värda att se på?

Jag tänker de där jänkarmotorerna kanske är hållbara i längden, mycket massa och låga varv, men jag vill ändå inte ha ett bränsleslukande monster och prestanda är inte min prioritet, skulle vilja försöka få till en snål pickup som drar runt 0,7l/milen eller mindre om möjligt. Kanske för stora förhoppningar dock även med en japanare?
Har en 83,a med 5 liters åtta jag använder en hel del , även som pendlarbil när jag jobbade.
Med 0,7 liter milen kan du nog avskriva alla från us :cool: . Men ingen skatt och bra pris på reservdelar är ju ett plus. Hade tidigare en -92,a med 5,7 l bensin och den ville ha 1,9 på blandad körning , men tittar efter en sån igen.
Det är slitstarka grejer.
 
Här i Finland är det annorlunda skatteregler så här slipper man inte undan med gammal bil.

Jo allt som drar sådär skulle vara helt ekonomiskt självmord för mig. Jag brukade ha en firebird med 5.7l motor och det vill jag inte direkt uppleva igen, jag fick den att dra 0,7 en gång, då körde jag Vasa - Åbo med farthållare på natten.
 
En Hi Lux 2,4 bensin 4WD drar 1,2 l/mil på 2 hjulsdrift, med framhjulen inkopplade 1,4.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.