J JohanLun skrev:
Man kan fundera på om Texas hade en bra eller dålig elmarknad?

[länk]

[länk]

[länk]
Texas har gjort en grej av att inte koppla ihop sitt elsystem med närliggande stater, det var därför situationen blev som den blev. Inte på grund av avreglering.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
E
K Kallens skrev:
Nej, men det bör ju gå att bygga så mycket kraft att vi kan maximera exportkablarna och på så sätt inte importera kontinentens priser. Det var väl i princip den situationen vi hade innan halva ringhals lades ned.
När de stängde två block i Ringhals hade Putin inte strypt gasen och det var inga sanktioner på oljan.
 
  • Gilla
Fumble
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Texas har gjort en grej av att inte koppla ihop sitt elsystem med närliggande stater, det var därför situationen blev som den blev. Inte på grund av avreglering.
Utan att kunna detta och bara skummat texten verkar det vara dubbelt, man hade sitt eget nät men det var också helt avreglerat med spot/rörligt pris ut till många slutkunder.

Själva blackouts kanske berodde främst på att man inte var hopkopplad, men att kunder fick elräkningar på $ 5-10k verkar berott på den "fria marknaden".

Om vi inte kan bygga bort detta med ohejdat många kärnkraftverk som kan försörja halva europa så tror jag enda vägen är att politiskt ändra prissättningsmodellen och tekniskt tillämpa den princip jag har med Tibbers smartladdning på bilen. All förbrukning som går att flytta i tid låter man sin elleverantör få flytta (med nån smart device) mot att man blir garanterad ett lägre pris.

Nå, det enda bra med detta är att vi kommer bygga oss mer fria från fossilbaserad och diktaturproducerad olja och gas.

Vi har ganska många utmaningar framför oss. Ekonomisystemet med en ökande inflation. CO2/klimateffekten som tvingar oss agera (eller kastar oss i fördärvet). Krig och andra händelser som påverkar utbudet inte bara på energi. I nån slags försök att se positivt på saker så tänker jag att även här kanske vi kan ändra vår livsstil till att bli mindre konsumtionsfixerad och mer fokuserad på livskvalitet som inte kommer av att ha de senaste prylarna.

Jag måste iallafall ta till mig av de råd som gets hur man så billigt som möjligt bygger in automatik som slår av onödiga förbrukare automatiskt. Då jag redan har lite smarta lampor så borde det gå att fixa, även om besparingen inte ligger just där... Tvätt och disk gäller starta på kvällen. Bilen fixar sig själv. Värmen är den stora förbrukaren. Och att lära barnen att inte låta datorerna stå på i onödan. Sonen brukar lägga nåt på keyboardet för att inte få AFK när han måste ta paus från spelandet. Med en inte helt modern speldator så tror jag den kan dra 3-4-500 watt. Det blir nog uppfostring på det. Eller tillåta gaming nattetid, men han är bara 8 så det känns lite fel... Ska leta upp min energimätare och kolla vad datorn faktiskt drar när man spelar för fullt, ganska mkt är det nog för den blåser ut mkt värme när man kör vissa spel...
 
DennisCA DennisCA skrev:
Då undrar jag om det är värt att köpa billigaste julapumpen? Jag fick nyss min Mitsubishi Electric FT25 installerad för 18900:- installerat & klart. Mitsubishi är ett av de pålitligaste märkerna.

[bild]
DennisCA DennisCA skrev:
Då undrar jag om det är värt att köpa billigaste julapumpen? Jag fick nyss min Mitsubishi Electric FT25 installerad för 18900:- installerat & klart. Mitsubishi är ett av de pålitligaste märkerna.

[bild]
Din pump är ju bättre, men inte har du väl betalat fullt för den där installationen?

Om du kunnat köpa Climapumpen i SC utförande, markmonterat den själv eller åtminstånde haft riktiga fjädrar under utedelen och gjort eljobbet själv istället för den klåpare som monterat elen till din FT25a hade du haft 10000 kvar i plånboken och ett snyggare montage.
 
Jag har drygt 1kW som alltid är på och som jag behöver förklara för mig själv och åtgärda där det går.
  • 2 servrar (runt 240W)
  • övriga datorer med tillbehör
  • kyl/frys + frysbox i garaget
  • ventilationsfläkt
  • golvventilation (Nivell) i källaren (40W)
  • utebelysning (ja, bara när det är mörkt, förstås, men ändå)
  • dekorationsbelysning inne (20W)
Utsprungligen var båda servrar tänkta att vara virtuella och dela hårdvara, men det gick inte. NAS-servern måste vara fysisk. Möjligen skulle man kunna ersätta hårddiskar med energieffektivare solid-state-diskar, men det blir rätt kostsamt. Den andra servern är överdimensionerad och skulle kunna ersättas med en liten en som man sätter bakpå bildskärmen. När jag köpte en sådan 2017, kostade den 2000.- lite drygt. Idag går motsvarande på 6000.-! Får borra mer i det. Kan det verkligen stämma?

Övriga datorer har fått sig en översyn av strömsparinställningarna. En vägrar strömspara - den låser sig då. Det löser jag tillfälligt med att stänga av den manuellt, men blir rätt bökigt att hålla på så varje gång och hitta tillbaka till där man var. Master/slave-uttag stänger av tillkopplade förstärkare, skrivare, hubbar mm.

Kyl/frys är inte så mycket man kan göra åt, annat än att mäta och jämföra med vad som finns att köpa nu. Troligen inte lönsamt att byta av effektiviseringsskäl.

Ventilationsfläkten vet jag inte vad den drar, men vintertid drar den ut massor med varmluft. Den smartstyrs nu med hjälp av Home assistant, som har koll på om vi är hemma. Det kan ev förfinas ytterligare, t ex med CO2-sensorer, men de är tyvärr rätt dyra.

Golvventilationen drar också ut varmluft vintertid. Nu finns fuktsensor installerad under källargolvet, så vi kan smartstyra den också. Dessbättre låg fuktigheten på endast 37% i vintras, så den behövde inte köras då. Nu på sommaren ligger fuktigheten skyhögt, men det blir bara värre om man kör golvventilationen. Undrar vad man ska ha den till?

Utebelysningen är helt LED-konverterad, men jag vet inte vad den drar. Ev kunde det vara idé att styra den med detektorer i stället för att den står på under hela dygnets mörka tid. Ska kika på det.

Dekorationsbelysningen inne är LED-konverterad med undantag av en saltlampa som "måste" ha en glödlampa för att avge de magiska och välgörande saltgaserna... Tror det är en ugnslampa på 15W. Gånger tolv timmar per dygn blir 88kWh per år. Eftersom Home assistant styr dem, skulle jag kunna lägga till en logik som släcker vid hög kostnad. Enkelt åtgärd!

Ja, nog kan man sysselsätta sig med energisparåtgärder om man vill!

/Fumble
 
J JohanLun skrev:
Kanske blir lite OT, Är det denna som avses?
[länk]

Jag har köpt (men inte packat upp) en förfylld Julapump för 6000:-. Inselo "kopplar in" den pumpen för 1900:- inkl ROT om man fixat håltagning och monterat stativ och fästplatta för inne/utedel. För stdinstallation var det 3700:- Så Julapumpen kostar då 9700:-, bauhaus Panasonic 14990:- med montering.
Panasonic verkar inte ha WiFi utan det är tillägg? Men förmodligen bättre kvalitet.
De verkar presentera på pappret rätt lika.
Julas montageservice komplett ingår inte material för kanalpaket eller stativ.
Kanske ingår det hos Bauhaus, isåfall känns det som ett bättre köp... Lägger man på kanalpaket och stativ så är det upp minst 1500 på Julapumpen... Nån som vet?

Undrar om Panasonic är 50% bättre köp?
Köpte min julapump för 5500kr och fick den installerad för en månad sedan ungefär av Inselo till en kostnad av 5500kr så totalt 11 000kr då med kanalpaket och borrning genom puts o leca. Sen tillkommer kostnad för elektriker på ett par tusen för att montera säkerhetsbrytare och koppla in pumpen på egen säkring. Inselo gjorde det tillfälligt med stickpropp.

Qlima varumärkesvärmepump installerad på mörk vägg, med rör som leder in i huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Utan att kunna detta och bara skummat texten verkar det vara dubbelt, man hade sitt eget nät men det var också helt avreglerat med spot/rörligt pris ut till många slutkunder.

Själva blackouts kanske berodde främst på att man inte var hopkopplad, men att kunder fick elräkningar på $ 5-10k verkar berott på den "fria marknaden".

Om vi inte kan bygga bort detta med ohejdat många kärnkraftverk som kan försörja halva europa så tror jag enda vägen är att politiskt ändra prissättningsmodellen och tekniskt tillämpa den princip jag har med Tibbers smartladdning på bilen. All förbrukning som går att flytta i tid låter man sin elleverantör få flytta (med nån smart device) mot att man blir garanterad ett lägre pris.

Nå, det enda bra med detta är att vi kommer bygga oss mer fria från fossilbaserad och diktaturproducerad olja och gas.

Vi har ganska många utmaningar framför oss. Ekonomisystemet med en ökande inflation. CO2/klimateffekten som tvingar oss agera (eller kastar oss i fördärvet). Krig och andra händelser som påverkar utbudet inte bara på energi. I nån slags försök att se positivt på saker så tänker jag att även här kanske vi kan ändra vår livsstil till att bli mindre konsumtionsfixerad och mer fokuserad på livskvalitet som inte kommer av att ha de senaste prylarna.

Jag måste iallafall ta till mig av de råd som gets hur man så billigt som möjligt bygger in automatik som slår av onödiga förbrukare automatiskt. Då jag redan har lite smarta lampor så borde det gå att fixa, även om besparingen inte ligger just där... Tvätt och disk gäller starta på kvällen. Bilen fixar sig själv. Värmen är den stora förbrukaren. Och att lära barnen att inte låta datorerna stå på i onödan. Sonen brukar lägga nåt på keyboardet för att inte få AFK när han måste ta paus från spelandet. Med en inte helt modern speldator så tror jag den kan dra 3-4-500 watt. Det blir nog uppfostring på det. Eller tillåta gaming nattetid, men han är bara 8 så det känns lite fel... Ska leta upp min energimätare och kolla vad datorn faktiskt drar när man spelar för fullt, ganska mkt är det nog för den blåser ut mkt värme när man kör vissa spel...
Tja, jag kan väl inte påstå att jag är expert på amerikanska elsystem, men följer några youtubers som bor i staten, så jag har ju sett deras genomgångar av vad som hände.. Plus din sista länk som beskriver det hela ganska bra.

Det är klart att de dyra räkningarna är dåligt, men det var många hus som frös sönder pga kylan kombinerat med avstängd el, så försäkringskostnaderna hade kunnat bli betydligt lägre om andra stater kunde hjälpt upp tillfälligt...
 
Ang pumpar verkar ju Installationskosten kunna dra iväg, jag ser i inselos prislista de tar extra för allting. Julapumpen känns prisvärd om man får ner installationskostnaden rejält, tar de så bra betalt som ovan verkar man lika bra kunna ta en annan pump där jag gissar installatören tjänar lite på pumpen åxå.
 
TRJBerg
Jag skulle aldrig köpa en "billig" VP. Främst för att jag behöver tillförlitlighet över allt annat.
Tänk t ex på om pumpen slutar fungera mitt i vintern. Bortsett från uppvärmningsproblemet och allt trassel med att ta hand om situationen blir extrakostnaden med dagens elpriser enorm.
(Det är ju inte särskilt troligt du kan få den reparerad eller ersatt ens samma vecka.)
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag skulle aldrig köpa en "billig" VP. Främst för att jag behöver tillförlitlighet över allt annat.
Tänk t ex på om pumpen slutar fungera mitt i vintern. Bortsett från uppvärmningsproblemet och allt trassel med att ta hand om situationen blir extrakostnaden med dagens elpriser enorm.
(Det är ju inte särskilt troligt du kan få den reparerad eller ersatt ens samma vecka.)
om man ska ha en billig eller inte beror ju var man vill ha den.
Vill man tex ha den i ett garage för avisning så är ju frågan om den extra tillförlitligheten är värd pengarna.
Eller om värmepumpen är som en av mina till för lite extra värme i ett uterum som ska vara kallställt 3mån.
Det är ju inte så att det är kritiskt där.
Husets värmepump ... där har du helt rätt där vill man ha tillförlitlighet + garrantier + nån som kan fixa SNABBT om det går sönder då det är -15C eller kallare ute.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag skulle aldrig köpa en "billig" VP. Främst för att jag behöver tillförlitlighet över allt annat.
Tänk t ex på om pumpen slutar fungera mitt i vintern. Bortsett från uppvärmningsproblemet och allt trassel med att ta hand om situationen blir extrakostnaden med dagens elpriser enorm.
(Det är ju inte särskilt troligt du kan få den reparerad eller ersatt ens samma vecka.)
Som grundlösning skulle jag aldrig köpa en ”billig” VP.

Men som stöd/reservlösning känns det vettigt.

Just ifall grundlösningen slutar fungera plötsligt mitt i vintern. Säg t.ex. att man har en pålitlig bergvärmepump som grundlösning. Då skulle det kännas ganska tryggt att ha en billig luft/luft på plats, som kan användas tills man kan ersätta bergvärmepumpen med en ny pålitlig lösning. I stället för att sitta med noll värme och tvingas hitta en dyr paniklösning.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
(Det är ju inte särskilt troligt du kan få den reparerad eller ersatt ens samma vecka.)
Det gäller ju dyra pumpar också.

En bra pump till bostaden, en enklare och billigare till garaget och/eller sommarstugan tänker jag
 
Kilrain Kilrain skrev:
Som grundlösning skulle jag aldrig köpa en ”billig” VP.

Men som stöd/reservlösning känns det vettigt.

Just ifall grundlösningen slutar fungera plötsligt mitt i vintern. Säg t.ex. att man har en pålitlig bergvärmepump som grundlösning. Då skulle det kännas ganska tryggt att ha en billig luft/luft på plats, som kan användas tills man kan ersätta bergvärmepumpen med en ny pålitlig lösning. I stället för att sitta med noll värme och tvingas hitta en dyr paniklösning.
Ja en billig pump som AC så här års som kan agera reserv till bergvärme/vedpanna/pelletspanna är en god idé
 
F fribygg skrev:
Ja en billig pump som AC så här års som kan agera reserv till bergvärme/vedpanna/pelletspanna är en god idé
Det är min idé med att skaffa en, jag har en äldre BVP. Detta är en backup lösning och ev ett tillskott om det visar sig min BVP inte klarar att hålla värmen om jag tar bort tillskott på dyra timmar...
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Alright! Återkom gärna med resultat, har också en 310P i nya kåken så kollar efter sätt att minska förbrukningen.

Men har 310 ingen innegivare utan enbart ute normalt sätt? Lär ju bli fasligt varmt om man eldar inne då.
Har man tune känner de ju av att det är varmt inne o lurar då pump att det är varmt ute. Därför är den så generell o funkar på alla pumpar som har vanlig utegivare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.