Vilken robotgräsklippare är bäst för stora gräsmattor, vilken är bäst för trånga passager och vilken är bäst för den som har liten budget? Vi listar modellerna av robotgräsklippare som passar olika behov.

Du kan läsa artikeln här: De 15 bästa robotgräsklipparna för olika behov

Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.
 
Jag ska köpa en gräsklippare till nösta säsong, det blir väll snart eller nästa år.
Men jag blev tipsad om gardena smart silent life lona. Den hade nån AI teknik så den skulle kunna ta sig runt på min tomt. Som tack vare husets placering blir U-format ca 700m²
Den finns en del passager som ena sida där en trädäck lämnar en smal remsa endast för klipparen.
Den rekommenderas inte alls här? Har jag fått ett dåligt tips?
 
Skaffade Biltemas ”dyrare” variant i år efter att ha varit väldigt emot robotklippare tidigare pga dyrt och vi har en ”krånglig” stor tomt med backar, mossa, ojämn ”gräsmatta” (det är inte så mycket en gräsmatta som en blandning av mossa, en del gräs och diverse ogräs), blött osv. Räknade med att den absolut inte skulle klara den värsta backen pga lutningen är runt gränsen för var klipparen ska klara på pappret. Men jäklar vad bra den är! Lite meck att lägga ut kabeln förvisso men så otroligt värt det. Det enda den haft problem med är våt lera (bakhjulen slirar) och studsmattan (löstes genom att sätta plankor runt om).
 
  • Gilla
Dave Lister och 1 till
  • Laddar…
hamhamham hamhamham skrev:
Skaffade Biltemas ”dyrare” variant i år efter att ha varit väldigt emot robotklippare tidigare pga dyrt och vi har en ”krånglig” stor tomt med backar, mossa, ojämn ”gräsmatta” (det är inte så mycket en gräsmatta som en blandning av mossa, en del gräs och diverse ogräs), blött osv. Räknade med att den absolut inte skulle klara den värsta backen pga lutningen är runt gränsen för var klipparen ska klara på pappret. Men jäklar vad bra den är! Lite meck att lägga ut kabeln förvisso men så otroligt värt det. Det enda den haft problem med är våt lera (bakhjulen slirar) och studsmattan (löstes genom att sätta plankor runt om).
Spännande. Funderar på Biltemas lilla maskin då vår gräsmatta är mindre, förhoppningsvis har den liknande kvalitet då. Prisskillnaden är ju rätt liten men trevligt att maskinen är mindre så den blir lättare att gömma undan.
 
T TheGame skrev:
Jag ska köpa en gräsklippare till nösta säsong, det blir väll snart eller nästa år.
Men jag blev tipsad om gardena smart silent life lona. Den hade nån AI teknik så den skulle kunna ta sig runt på min tomt. Som tack vare husets placering blir U-format ca 700m²
Den finns en del passager som ena sida där en trädäck lämnar en smal remsa endast för klipparen.
Den rekommenderas inte alls här? Har jag fått ett dåligt tips?
Den gardena som är med i det här testet beskriver dom med Lona.
Jag införskaffade en Gardena smart sileno life Lona 700. Måste säga att jag är nöjd med den. Tog ca 16 h att logga min gräsmatta med Lona funktionen dock. Det jag inte tycker är bra än så länge är gardena assistent läget i appen, där har jag inte full kontroll över schemaläggningen vilket jag tycker är synd.
Se också till att dra guidekabel över hela gräsmattan.
En annan sak som är lite irriterande om man inte lagt begränsningskabel runt lätta hinder så som träd och större stenar så kör den bara rätt på dvs den saktar inte in innan hindret. Det tar ändå en tid att logga gräsmattan innan du kan göra egna no go zoner. Min klippare har fått en hel del smällar så ett tips är att göra s.k. öar på alla hårda hinder.

i övrigt är min uppfattning att det är samma mjukvaruteknik i gardena som i Husqvarna vilket gjorde att jag valde Gardena, mycket billigare men då får man också leva med att den "krockar" in i hindren.
T TheGame skrev:
Jag
 
H Holstian skrev:
Den gardena som är med i det här testet beskriver dom med Lona.
Jag införskaffade en Gardena smart sileno life Lona 700. Måste säga att jag är nöjd med den. Tog ca 16 h att logga min gräsmatta med Lona funktionen dock. Det jag inte tycker är bra än så länge är gardena assistent läget i appen, där har jag inte full kontroll över schemaläggningen vilket jag tycker är synd.
Se också till att dra guidekabel över hela gräsmattan.
En annan sak som är lite irriterande om man inte lagt begränsningskabel runt lätta hinder så som träd och större stenar så kör den bara rätt på dvs den saktar inte in innan hindret. Det tar ändå en tid att logga gräsmattan innan du kan göra egna no go zoner. Min klippare har fått en hel del smällar så ett tips är att göra s.k. öar på alla hårda hinder.

i övrigt är min uppfattning att det är samma mjukvaruteknik i gardena som i Husqvarna vilket gjorde att jag valde Gardena, mycket billigare men då får man också leva med att den "krockar" in i hindren.
Tack för svar, ja det är exakt den du har jag tänkt köpa.
Ja hårda hinder tänker jag måste man nog ringa in.
Men vad menar du med att lägga guidekabrl över hela gräsmattan?
Ska man dra kabeln från stationen mitt på gräsmattan till ena änden sen vända till andra änden?
Guidekabel ser jag hos en kompis bara har några meter ut från stationen.
Menndet är en helt annan klippare och kanske inte lika "svår" tomt mer en ruta :)
 
Jag väntar sedan i april på en HQ AM 415x men har nog tappat hoppet om att den kommer klippa vårt gräs denna säsong. Är det någon annan som haft problem med leveranser av Husqvarna?
 
T TheGame skrev:
Tack för svar, ja det är exakt den du har jag tänkt köpa.
Ja hårda hinder tänker jag måste man nog ringa in.
Men vad menar du med att lägga guidekabrl över hela gräsmattan?
Ska man dra kabeln från stationen mitt på gräsmattan till ena änden sen vända till andra änden?
Guidekabel ser jag hos en kompis bara har några meter ut från stationen.
Menndet är en helt annan klippare och kanske inte lika "svår" tomt mer en ruta :)
Gardena förklarar ganska bra hur man ska lägga guidekabeln. Jag har också en ganska krångliga matta, U-formad. Laddstationen hamnar en liten bit in dvs en del av mattan kan jag inte dra kabeln över vilket kan göra att roboten inte drar sig dit. Min gardena kommer dit ibland, har en trång passage dit också vilket försvårar lite. Enligt bilden kan du se var min placering av laddstationen är och guidekabeln är den streckade linjen och det blir då området till höger som är svårt att komma till. Nu har jag jag plockat in min robot därför har jag felmeddelanden.
En annan sak jag har haft problem med är att dela in mattan i zoner, jag gav upp efter ett tag och lade bara ut förbudszoner än så länge.
 
  • Appskärm som visar gräsklipparrobotens guidekabel på en U-formad gräsmatta med förbudszoner och felmeddelande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
H Holstian skrev:
Gardena förklarar ganska bra hur man ska lägga guidekabeln. Jag har också en ganska krångliga matta, U-formad. Laddstationen hamnar en liten bit in dvs en del av mattan kan jag inte dra kabeln över vilket kan göra att roboten inte drar sig dit. Min gardena kommer dit ibland, har en trång passage dit också vilket försvårar lite. Enligt bilden kan du se var min placering av laddstationen är och guidekabeln är den streckade linjen och det blir då området till höger som är svårt att komma till. Nu har jag jag plockat in min robot därför har jag felmeddelanden.
En annan sak jag har haft problem med är att dela in mattan i zoner, jag gav upp efter ett tag och lade bara ut förbudszoner än så länge.
Ok jag förstår, jag funderade på att placera stationen i själva Uet om man säger så, men det kansle inte är nån bra idé då, bättre ha i ena änden och dra längst hela
 
T TheGame skrev:
Ok jag förstår, jag funderade på att placera stationen i själva Uet om man säger så, men det kansle inte är nån bra idé då, bättre ha i ena änden och dra längst hela
Som jag förstår så kan de dyrare varianterna av Husqvarna hantera flera guidekablar, man kan med lite trix och guidning av nätet säkert få det att funka men följer man instruktionerna från Gardena så vill dom att man gör enligt bilden.
Du kan köra en slinga runt hela gräsmattan om du väljer att placera laddstationen i mitten, dvs dra den till en hörnet gör "U-sväng i en hörnet och sen dra den till andra hörnet och fäst den där, lägg inte kabel för nära varandra dock. Då täcker kabeln hela mattan. Sen kan man programmera startpunkter på kabeln så att den börjar på olika ställen varje gång.
 
  • Illustration av installationsguide för gräns- och guidekabel till Gardena SMART Sileno Life 750 robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
Vi har en 310 och den klarar av branta ställen och klipper runt 800kvm, vi har inte en enkel gård för en gräsklippare och jag gjorde inte det något lättare för den då jag inte gjorde några avgränsningar runt diverse föremål. Fast det borde jag fixa på några ställen.

Qi68ZuVh.png

Gjorde en ramp och efter jag ställde in den rätt så har den inga problem att komma ner och upp
Jpv0zY6h.jpg

Det enda jag ogillar med 310an är den här automower appen som inte funkar med bluetooth, bara krashar och är allmänt värdelös.
 
H Holstian skrev:
Som jag förstår så kan de dyrare varianterna av Husqvarna hantera flera guidekablar, man kan med lite trix och guidning av nätet säkert få det att funka men följer man instruktionerna från Gardena så vill dom att man gör enligt bilden.
Du kan köra en slinga runt hela gräsmattan om du väljer att placera laddstationen i mitten, dvs dra den till en hörnet gör "U-sväng i en hörnet och sen dra den till andra hörnet och fäst den där, lägg inte kabel för nära varandra dock. Då täcker kabeln hela mattan. Sen kan man programmera startpunkter på kabeln så att den börjar på olika ställen varje gång.
Tack för dina svar, det gav lite klarhet :)
 
  • Gilla
Holstian
  • Laddar…
En annan, för mig viktig, aspekt är hemautomation. Robomow kan t ex inte integreras med något annat, bara styras från sin app på telefonen. På Robomow säger man att man "inte vet vad hemautomation är". Konstigt, robotar är väl just hemautomation?
Husqvarna har ett öppet API och jag tror att samtliga modeller går att styra från t ex Home assistant.

Varför är det viktigt, då? Jo, med hemautomation kan man automatiskt sätta klippintensiteten utifrån hur det regnat, få larm om klipparen fastnat och ständigt se status på sin kontrollpanel, t ex om den står i laddaren, batteristatus, tid och möjligen plats för nästa körning och enkelt kunna ändra om den ska gå ut eller inte, utan att behöva starta någon app och ev gå nära klipparen för att ansluta.

Men visst, att bara slippa klippa har också sin tjusning! :cool:

/Fumble
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
N Niklas Ekborg skrev:
Spännande. Funderar på Biltemas lilla maskin då vår gräsmatta är mindre, förhoppningsvis har den liknande kvalitet då. Prisskillnaden är ju rätt liten men trevligt att maskinen är mindre så den blir lättare att gömma undan.
Tycker att kvaliteten känns bra också, den stannar om det börjar regna men klipper även om gräset är lite fuktigt (har en del av gräsmattan nedanför ett berg och där är det konstant blött). Servicen har funkat bra också, de har ett särskilt nr man ringer om man får problem. Var helt inställd på att behöva köpa en vanlig gräsklippare och ha som komplement men det har vi alltså inte behövt göra. :)
 
  • Gilla
Niklas Ekborg
  • Laddar…
E
Stihl 632 PC har väl ”upp till 5000m2” som angiven kapacitet, inte 3000m2 som anges här.


Jag skulle vilja ha en klipparmodell som fungerar i svärm. Kanske 2-4 st som klipper mina 6000m2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.