BirgitS
E Elektra skrev:
Nu tror jag du gör dig dummare än vad du egentligen är, men trampade jag på en öm tå när jag skrev misogyna typer på nätet?
Ibland undrar jag hur det står till med folks läsförståelse :thinking:;)
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att du i alla fall har jobbat med en liten andel av alla programutvecklare som finns i Sverige (kring 100 000 ?). De finns inte ens bara i Stockholmsområdet. Sen har det låtit på dig som att du har en rätt snäv syn på vad som är en bra utvecklare, man behöver faktiskt inte vara just som du för att vara en välmeriterad utvecklare som företag anser är mycket bra för dem.
Det finns statistik på KTHs utbildningar. Titta på den istället för att gissa. Det beror helt på vilken typ av teknisk utbildning som avses. Högskoleingenjör i elektronik och datorteknik: 13% kvinnor / 87% män. Civilingenjör inom medicinsk teknik: 62% kvinnor / 38% män
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Talang kommer av erfarenhet, att ha jobbat med något i många timmar. Det har ju visat sig att de som söker utbildningar med arbetsprov, t.ex. idrott, musik och konst, och anses vara talangfulla har lagt ner kring 10 000 timmar inom sitt område. Björn Borg stod och slog bollar mot garaget timme efter timme t.ex.. Det är sånt som ger kunskap och erfarenhet och de som gjort det anses vara talangfulla. På samma sätt är det så att om man börjar programmera som 10-åring och fortsätter att göra det så har man fått mer erfarenhet och kunskap om programmering när man börjar på en teknisk högskola, får bättre betyg och får ändå tid över för att ha sidoprojekt så att man har mer talang när man går ut.
Jag håller med om allt utom att "det visat sig" att 10000 timmar är ett magiskt tal då man helt plötsligt blir expert. Det är en feltolkning "at best" och bör nog inte användas för att beskriva någons kompetens. Det statistiska underlaget för påståendet är högst ifrågasatt och anses vara en alltför enkel bild.
 
Det stora problemet är alla personer som medvetet undviker att använda det vett de har. Både män och kvinnor. Det är så enkelt att flyta med strömmen och bli en patetisk stereotyp.
 
BirgitS
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Det finns statistik på KTHs utbildningar. Titta på den istället för att gissa. Det beror helt på vilken typ av teknisk utbildning som avses. Högskoleingenjör i elektronik och datorteknik: 13% kvinnor / 87% män. Civilingenjör inom medicinsk teknik: 62% kvinnor / 38% män
Och på vilket sätt säger det något om hur många programutvecklare som Anders har jobbat med?
Det säger inte ens något om hur många programutvecklare det finns i Sverige.
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Jag håller med om allt utom att "det visat sig" att 10000 timmar är ett magiskt tal då man helt plötsligt blir expert. Det är en feltolkning "at best" och bör nog inte användas för att beskriva någons kompetens. Det statistiska underlaget för påståendet är högst ifrågasatt och anses vara en alltför enkel bild.
Nu skrev jag inte exakt 10 000 timmar och jag skrev inte om vare sig bli en expert eller om kompetens.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och på vilket sätt säger det något om hur många programutvecklare som Anders har jobbat med?
Det säger inte ens något om hur många programutvecklare det finns i Sverige.

Nu skrev jag inte exakt 10 000 timmar och jag skrev inte om vare sig bli en expert eller om kompetens.
Det finns potentiellt 13% kvinnliga utvecklare om KTHs siffror har förankrign i totala fördelningen. Antagligen mycket färre än det då kvinnor tenderar byta uppgifter från utveckling till mjukare roller som UX, projektledning och krav. Alltså väldigt liten chans träffa på en duktig kvinnlig utvecklare.
 
  • Gilla
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och på vilket sätt säger det något om hur många programutvecklare som Anders har jobbat med?
Det säger inte ens något om hur många programutvecklare det finns i Sverige.

Nu skrev jag inte exakt 10 000 timmar och jag skrev inte om vare sig bli en expert eller om kompetens.
Läs Anders svar så förstår du vad jag menade. Svårt med läsförståelsen var det nån som sa för inte så länge sen.

Jag hade inte använt "10 000 timmar" alls. Exakt eller inte. Det är en simplifiering av något väldigt komplext.
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det finns potentiellt 13% kvinnliga utvecklare om KTHs siffror har förankrign i totala fördelningen. Antagligen mycket färre än det då kvinnor tenderar byta uppgifter från utveckling till mjukare roller som UX, projektledning och krav. Alltså väldigt liten chans träffa på en duktig kvinnlig utvecklare.
Mindre chans än att träffa på en man javisst och jag har inte påstått något annat heller. Men det motsäger ju inte vad jag skrev:
Tråkigt för dig att du inte har gjort det, det tyder kanske på att du har en begränsad kunskap om branschen (alternativt kanske är fördomsfull). Du har ju trots allt träffat en mycket liten andel med tanke på att det utexamineras några 1000 från KTH:s datateknik och liknande utbildningar varje år.
 
BirgitS
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Läs Anders svar så förstår du vad jag menade. Svårt med läsförståelsen var det nån som sa för inte så länge sen.

Jag hade inte använt "10 000 timmar" alls. Exakt eller inte. Det är en simplifiering av något väldigt komplext.
Läs svaret till Anders så förstår du vad jag menade.

Du skrev att jag hade använt 10 000 timmar gällande bli expert och klagade på att det var fel att använda det för att beskriva någons kompetens, men jag påstod inte att man blir expert efter 10 000 timmar och jag använde det inte heller för att beskriva någons kompetens. Apropå läsförståelse.
 
  • Gilla
Elektra
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Läs svaret till Anders så förstår du vad jag menade.

Du skrev att jag hade använt 10 000 timmar gällande bli expert och klagade på att det var fel att använda det för att beskriva någons kompetens, men jag påstod inte att man blir expert efter 10 000 timmar och jag använde det inte heller för att beskriva någons kompetens. Apropå läsförståelse.
Uttrycket "10 000 timmar" används just i det syftet. Felaktigt enligt de flesta. Om man använder det har man inte förstått vad man läst. Utöver det saknas det en del kritik mot något som är fel men ändå använder det.
 
BirgitS
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Uttrycket "10 000 timmar" används just i det syftet. Felaktigt enligt de flesta. Om man använder det har man inte förstått vad man läst. Utöver det saknas det en del kritik mot något som är fel men ändå använder det.
Och vad skrev jag då?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Mindre chans än att träffa på en man javisst och jag har inte påstått något annat heller. Men det motsäger ju inte vad jag skrev:
Jag har träffat på fler utvecklare än de flesta då jag varit konsult i 20 år. Aldrig stött på en duktig kvinnlig utvecklare. Det betyder dock inte att kvinnor är sämre utvecklare än män. Det går 9 dåliga utvecklare på en bra. Det finns helt enkelt inte tillräckligt många kvinnliga utvecklare för att man ska stöta på en bra.
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det finns helt enkelt inte tillräckligt många kvinnliga utvecklare för att man ska stöta på en bra.
Om du menar "Det finns/fanns helt enkelt inte tillräckligt många kvinnliga utvecklare på de arbetsplatser där jag är/har varit för att jag ska ha stött på en bra." så har jag inga invändningar.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om du menar "Det finns/fanns helt enkelt inte tillräckligt många kvinnliga utvecklare på de arbetsplatser där jag är/har varit för att jag ska ha stött på en bra." så har jag inga invändningar.
Jag har ju som sagt varit i princip överallt.

Edir: men det är absolut anekdotiskt
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har ju som sagt varit i princip överallt.
Så på hur många arbetsplatser i Göteborg och Sundsvall har du varit?
Bara som två exempel. Det räcker ju inte ens att ha varit på två Volvo-avdelningar för att ha lärt känna en majoritet av deras programutvecklare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.