En sak som man kan vara säker på är att när mäklaren återkommer med sina jurister kan man anta att hen är partisk och jag hade inte litat sekund på den informationen förutsatt det gynnar TS.
 
  • Gilla
Missy77 och 1 till
  • Laddar…
K Knight skrev:
En sak som man kan vara säker på är att när mäklaren återkommer med sina jurister kan man anta att hen är partisk och jag hade inte litat sekund på den informationen förutsatt det gynnar TS.
Väntar fortfarande mäklaren har inte hört av sig..
Tack vare er har jag mycke info och lämna till han vad som gäller.
Väntar på att kommunens lantmäteriet ska komma ut nästa vecka och söka de rg rör som saknas som ska vara vid grannen mot vägen
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Missy77 skrev:
Väntar fortfarande mäklaren har inte hört av sig..
Tack vare er har jag mycke info och lämna till han vad som gäller.
Väntar på att kommunens lantmäteriet ska komma ut nästa vecka och söka de rg rör som saknas som ska vara vid grannen mot vägen
Mäklaren behöver egentligen inte återkomma med något av substans för att gå vidare med försäljningen. Uppdraget som mäklaren har är ju med din granne som uppdragsgivare och sen finns vissa skyldigheter mot köparen. Men inga skyldigheter mot dig.

En praktisk mäklare kommer att fråga om det snabbt går att skriva ett avtalsservitut med dig före försäljningen. Vill du och grannen inte det så har grannen att välja på att sälja sin fastighet utan carporten (att behålla problemet) eller upplysa köparen att carporten är en del av affären i form av lös egendom som står på ofri grund (sälja problemet).
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Birde inte det facto att den verkar vara ett svartbygge underlätta handräckningsvägen via KF??
Även om inte kommunen kan tvinga borde en 12 år gammal svartbygge, så borde TS ha mandat att kräva att en otillåten byggnad avlägsnas från sin tomt. Denna kan ju med detta påverkad av egna bygglovsbeslut som i princip kan villkorad med att svartbygget avlägsnas. Mäklaren bör ju här också tydligt underrättas, inte bara att byggnaden står på TS tomt, det förefaller också vara ett svartbygge, under konflikt.
Hade jag varit TS så hade jag innan visning ställt ut ett par betongsuggor på infarten så det tydligt framkommer att vägen till carport inte är tillgänglig. Kanske med skylt ”privat mark” biltrafik förbjuden. Skylten står på TS mark, så denna kan de inte röra utan att riskera egenmäktigt förfarande. Lär tvinga Mäklaren att besvara en del obekväma frågor till potentiella köpare.
 
  • Gilla
Missy77
  • Laddar…
Problemet bör ju lösas och ingen tidpunkt är bättre än nu vid ägarbyte. Har du bestämt dig för vilket av tre alternativ du själv tycker vore bäst, så du har något konkret att diskutera med både nuvarande och kommande granne?

1. Upprätta ett servitut eller markupplåtelseavtal så att carport och infart får vara kvar där de är på din fastighet - ev. mot någon monetär ersättning (markhyra).

2. Riva/flytta carport och infartsväg bort från din fastighet och in på grannens, så du får din mark tillbaka.

3. Sälja en bit av din fastighet till grannen (om Lantmäteriet och detaljplanen medger det) så att carport och infartsväg får stå kvar där de är men nu på grannens fastighet - och du får en slant för markförsäljningen.
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Mäklaren behöver egentligen inte återkomma med något av substans för att gå vidare med försäljningen. Uppdraget som mäklaren har är ju med din granne som uppdragsgivare och sen finns vissa skyldigheter mot köparen. Men inga skyldigheter mot dig.

En praktisk mäklare kommer att fråga om det snabbt går att skriva ett avtalsservitut med dig före försäljningen. Vill du och grannen inte det så har grannen att välja på att sälja sin fastighet utan carporten (att behålla problemet) eller upplysa köparen att carporten är en del av affären i form av lös egendom som står på ofri grund (sälja problemet).
Precis de är sant dock sa han själv att han skulle återkomma.
Men ja redan då fråga han om papper va skrivet nopp svarade jag och va länge vardera bott på platsen .
Och även om nått skulle skrivas..
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Missy77 skrev:
Precis de är sant dock sa han själv att han skulle återkomma.
Men ja redan då fråga han om papper va skrivet nopp svarade jag och va länge vardera bott på platsen .
Och även om nått skulle skrivas..
Ja han slår säkert en signal, mäklare är bra på det. Tänkte mer att han kanske inte återkommer med något av substans. Mäklaren är egentligen inte lösningen på detta problem är det jag försöker säga. Det är åtgärder av grannen som är det. Eller att ni sluter en överenskommelse.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Birde inte det facto att den verkar vara ett svartbygge underlätta handräckningsvägen via KF?
Egentligen inte. Bygglovet är ett förhållande till staten, medan rätten att kräva att carporten flyttas är en civilrättslig fråga mellan grannarna.

TS hade alltså haft lika stor rätt att kräva borttagande av en bygglovsgiven byggnad givet att den med flit var byggd på hennes mark utan avtal om rätt att ha den där.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kanske ser ni nu på ett ungefär de inringade är min mark och går över där grannen har carport och infart.
 
  • Luftfoto av en fastighet med en markerad gräns som visar var tomten går i förhållande till en närliggande carport och infart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och ja marken framför husen äger ingen av oss..knepig avstyckning utan en bonde längre upp på byggden
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Så din pol ligger till hälften utanför din fastighet? Det verkar ju vara ett bra utgångsläge att börja bråka.
 
  • Haha
b8q
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Så din pol ligger till hälften utanför din fastighet? Det verkar ju vara ett bra utgångsläge att börja bråka.
De gör den men vi har pratat med bonden och de är okej en mark han inte använder :)
 
  • Gilla
nissebrun
  • Laddar…
Bonden äger hela längan för alla framför husen och även infarter problematiskt för många
 
D Daniel 109 skrev:
Så din pol ligger till hälften utanför din fastighet? Det verkar ju vara ett bra utgångsläge att börja bråka.
Du kommer med skarpa kommentarer. Det har väl inte ett und ned ts konflikt med grannen att göra. Dessutom kan den flyttad på 1 dag om bonden får för sig att odla majs där.
 
  • Gilla
nissebrun och 3 till
  • Laddar…
Skarp? Det var bara en reflektion. Inte en skarp kommentar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.