Magnus E K Magnus E K skrev:
en ljuset blir värme i huset (utom det ytterst lilla som slinker ut genom fönstren
Ytterliggare en som tror på perpetum mobile?
 
  • Haha
gone_fishing
  • Laddar…
F fribygg skrev:
"vörda" Undrar du fortfarande om jag har svårt att läsa, eller kan det vara så att du är lite dålig på att kolla vad du skriver ibland?

För ett år sedan hade jag nog delat åsikten att alla ställen värda att bygga vattenkraft på i södra Sverige är utbyggda, men med den här sommarens priser tror jag att det kan finnas flera vattendrag värda att fundera på om de skulle vara lönsamma att ta mer kraft ur.
Hur ska vi kunna ha mer vindkraft om vi inte har mer reglerkraft och baskraft som håller frekvensen? , kan inte ändrade vattendommar och större variation i vattenmagasinen vara värt att fundera på?

I våra trakter(Östergötland) kanske Motalaström, Boren, Norrbysjön, Roxen och Glan borde tillåtas att ha lägre lägsta nivå än nu för att slippa återstarta oljeeldad reservkraft i Stenungsund. Om det är lämpligt att ha en högre högsta nivå i vattenmagasinen jag nämnde eller om det innebär för stor risk för bostäder och infrastruktur vet jag inte.
Lägre nivåer ger lägre fallhöjd och därmed lägre produktion. Höga flöden med låga nivåer kan dra med sig skräp och bottensediment som sliter hårt på turbinen.

Att höja nivåerna tar mer land i anspråk och dammar blir utsatt för ökad risk för dammbrott. Lika så skulle det komma skyfall vid redan "överdämt" vattendrag så kan det ställa till det rejält nedströms då större volymer vatten måste släppas på kortare tid... Med risk för nedan liggande dammar inte klarar flödet.
 
L lat skrev:
Ytterliggare en som tror på perpetum mobile?
Nej, det är helt rätt. All el som en lampa förbrukar blir värme. Det är grundläggande kunskap.
 
  • Gilla
Mats och 1 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Japp, känns garanterat att vi kommer att få ransonering via rullande strömavbrott nu. Eftersom incitamentet att skära ner på förbrukningen minskar ju mer ”elstöd” som ges. Och alla partier verkar vara överens om att trycka in pengar, på nåt sätt.

Sen är ju en annan baksida att ju mer ”elstöd” som ges, desto högre blir elpriserna.

Räkneexempel (påhittade siffror): Om folk i snitt är beredda att betala 5 kr/kWh, men staten går in med pengar som stöd, så kommer priset i slutändan att bli 5 kr/kWh + vartenda öre som staten går in med. För folk är fortfarande beredda att betala 5 kr/kWh, och kommer att bjuda över varandra med vartenda öre de ”får” från staten.

Men statliga åtgärder är ju oundvikliga, oavsett hur felriktade eller trubbiga de blir. Något måste ju göras...

Och som du säger, det gäller för folk att göra sig redo att klara sig själv så mycket man kan. Det är nog det bästa råd man kan ge, även om det börjar bli bråttom nu.
Om resonemanget bakom räkneexemplet stämde, så hade vi väl sett ett helt annan konsumtionsmönster av el? Där vi festat loss ordentligt när det är billigt?
Eller är det snarare så att vi helt enkelt förbrukar det vi har som vana att förbruka, och svär och betalar räkningen när den kommer?

Men ja, just nu finns det ju starka incitament att energieffektivisera. Och de försvinner delvis om elen subventioneras.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är helt rätt. All el som en lampa förbrukar blir värme. Det är grundläggande kunskap.
Om all energi blr värme, var kommer ljuset i från då?
 
Var tar ljuset vägen när du släcker lampan?
Det blir värme.
 
J
N noone70 skrev:
Om all energi blr värme, var kommer ljuset i från då?
Solen är all energis moder, den allsmäktige.
 
Enda säkra kortet är helt enkelt att försöka få ner sin förbrukning i vinter.

Vad kWh priset blir är det ingen som vet.
Och vad vi kanske får i bidrag av staten är det ingen som vet.

Men en sak är säker: en sparad kWh är en mindre inköpt kWh.

Off topic:
Nu är det budgivning i bland partierna enbart för att locka väljare, men inget parti är så populärt att de kommer att få majoritet. Så jag tar allt de säger med en rejäl nypa salt. Eller jag tror inte på något de presenterar.

De här skulle partierna kunna enas om innan valet men frågan är så svår att enas om så det blir vidlyftiga vallöften istället.

Regeringen har i alla fall gett ett uppdrag till SVK.
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/08/hogkostnadsskydd-for-elpriser/

Ska inte det räcka med den informationen innan valet??? 60 Miljarder är budgeten...
En sak saknar jag dock och det är en tidsplan, dvs när förslaget/utredningen ska presenteras, när den ska röstas igenom i riksdagen, och när eventuella pengarna kan betalas ut.

Får vi sedan ett regeringskaos som vid förra valet så lär det här inte gå snabbt...

Tycker riktigt synd om drabbade familjer och företag i SE3 och SE4.

Ett sätt för att få alla att spara kanske skulle vara att alla betalar rörligt elpris under vintern, slopar elområden i vinter, så slipper vi äh, jag har bundet till 60öre så mitt spabad kan stå uppvärmt i vinter... Egentligen varför inte då även de med bundna elpriser fick kompensation om de hade nog hög förbrukning, så en del tjänade på kompensationen... Det skulle garanterat inte smälla högt som vallöfte. Men det skulle gissningsvis vara effektivt.... Det var inte många som hade bundet till lågt pris och ändå fick kompensationen som klagade...
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
L lat skrev:
Avluften skulle dock kunna vara så kall, men jag betvivlar att det finns nån fvlp som sänker den så mycket.
Alla moderna flvp som är lite kraftigare kyler avluften till ca 15 minusgrader. T ex Nibe 750/730 eller Comfort Zone RX50/RX65.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
J
H HSP skrev:
Enda säkra kortet är helt enkelt att försöka få ner sin förbrukning i vinter.

Vad kWh priset blir är det ingen som vet.
Och vad vi kanske får i bidrag av staten är det ingen som vet.

Men en sak är säker: en sparad kWh är en mindre inköpt kWh.

Off topic:
Nu är det budgivning i bland partierna enbart för att locka väljare, men inget parti är så populärt att de kommer att få majoritet. Så jag tar allt de säger med en rejäl nypa salt. Eller jag tror inte på något de presenterar.

De här skulle partierna kunna enas om innan valet men frågan är så svår att enas om så det blir vidlyftiga vallöften istället.

Regeringen har i alla fall gett ett uppdrag till SVK.
[länk]

Ska inte det räcka med den informationen innan valet??? 60 Miljarder är budgeten...
En sak saknar jag dock och det är en tidsplan, dvs när förslaget/utredningen ska presenteras, när den ska röstas igenom i riksdagen, och när eventuella pengarna kan betalas ut.

Får vi sedan ett regeringskaos som vid förra valet så lär det här inte gå snabbt...

Tycker riktigt synd om drabbade familjer och företag i SE3 och SE4.

Ett sätt för att få alla att spara kanske skulle vara att alla betalar rörligt elpris under vintern, slopar elområden i vinter, så slipper vi äh, jag har bundet till 60öre så mitt spabad kan stå uppvärmt i vinter... Egentligen varför inte då även de med bundna elpriser fick kompensation om de hade nog hög förbrukning, så en del tjänade på kompensationen... Det skulle garanterat inte smälla högt som vallöfte. Men det skulle gissningsvis vara effektivt.... Det var inte många som hade bundet till lågt pris och ändå fick kompensationen som klagade...
Så de som nu har bundet till t.ex. 2kr/kWh ska de inte få kompensation de dagar då det rörliga priset i genomsnitt ligger på låt säga 0.5kr/kWh? Då betalar de ju helt plötsligt betydligt mer.

Eller är det bara de som har rörligt som ska kompenseras när de betalar mer?

Allt detta är en soppa utan dess like.

Inför ett kraftigt stöd för energieffektivisering säger jag. Värmepumpar, solceller, vindsisolering osv... Det är det enda stödet som gäller mer än en vinter eftersom effektiviseringen är beständig.
 
  • Gilla
Fredric_n och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
J Jerald Stuartson skrev:
Inför ett kraftigt stöd för energieffektivisering säger jag. Värmepumpar, solceller, vindsisolering osv... Det är det enda stödet som gäller mer än en vinter eftersom effektiviseringen är beständig.
Håller egentligen helt med om detta, men givet att allt i världen just nu är totalt sämst är väntetiden på en värmepump närmare ett år…

Edit: luft luft går väl förvisso att få tag på…
 
J
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Håller egentligen helt med om detta, men givet att allt i världen just nu är totalt sämst är väntetiden på en värmepump närmare ett år…
Du kommer inte få en politiker att tänka mer än en årstid i framförhållning oavsett. Bättre infört på fel tidpunkt än inte alls.
 
JanneJanne123
Så är det, det som saknas är lite riktigt ledarskap. Någon som kliver upp och säger som det är, att vi kommer att få ett par tuffa år framför oss, men med en del uppoffringar och investeringar kommer vi att vara i ett bättre läge om några år. Men ja, det är klart att det är lättare att lova 60 miljarder här och nu och skylla allt på Putin…
 
  • Gilla
salkin85
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Inför ett kraftigt stöd för energieffektivisering säger jag. Värmepumpar, solceller, vindsisolering osv... Det är det enda stödet som gäller mer än en vinter eftersom effektiviseringen är beständig.
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Håller egentligen helt med om detta, men givet att allt i världen just nu är totalt sämst är väntetiden på en värmepump närmare ett år…
Hej Jerald Stuartson, JanneJanne123

Egentligen så har väl många av oss haft ett tjugutal år att planera och genomföra energibesparingsåtgärder i våra bostäder där uppvärmningen för de flesta är den största elenergislukaren.

Jag brukar fråga studenter ”om ni ärver 200 000 kr och frågar familjen vad ni lämpligen bör satsa pengarna på, ett nytt kök eller en bergvärmeanläggning, vad blir svaret?”

Oftast har svaret blivit ett nytt kök. ”En bergvärmeanläggning ser man inte ens att man lagt pengarna på, men ett kök kan man glädja sig åt varje dag.”

Men satsar man först på en bergvärmeanläggning, då ger den en återbetalning varje år och den återbetalningen fortsätter även efter pay-off tiden.

När bergvärmeanläggningen har återbetalat sig, då har man inbesparade pengar kvar till att satsa på ett nytt kök….
Så blir det inte om man satsar på köket först…
 
Redigerat:
  • Gilla
Abies koreana och 5 till
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
Hur menar du? Effektskatten va väl inge vidare men drog in pengar en liten stund...
Ja, en väldigt liten stund, hade ingen egentlig påverkan på skicket för våra åldrande verk, hade de varit ok hade de drivits vidare eftersom den lyftes bort i princip omgående och det var nog bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.