H henlin431 skrev:
Historiskt sett har elbolagen över tid alltid tjänat pengar på bundet avtal. Lika långt tillbaka har det historiskt alltid varit billigare med rörligt än fast.

Problemen just nu är att ingen kan göra prognoser baserat på historiken.

Jag startade en tråd för några månader sen som handlar om mitt förra elavtal med Telinet. Jag hade rörligt med pristak och fick för några månader sen tillbaka kring 7700:- för just det pristaket. Telinets avgifter för mig för 2021 var kring 600 kr för hela året. När ett företag gör den förlusten på en kund och många har liknande avtal, då finns man inte kvar så länge till som företag.
Inte den abonnemangsformen. Rörligt med tak. fasta priser däremot kommer inte försvinna. Av den anledning du just nämnt.
Det är dyra priser. men det är dyra priser på elavtalen. det fasta priset är baserat på hela dagen. Det intressanta är inte siffrorna. utan är det svårare att beräkna priset just nu?
 
H henlin431 skrev:
Visst är det så. Jag förespråkar alla energitekniker och även kärnkraft. Jag förespråkar även timpris, rörligt och fast pris.

Även jag har noterat att solen och vinden inte ger speciellt mycket energi när de inte existerar. Jag har även noterat att jag senaste 15 dagarna dragit in över 3000 kr på solkraft. Under dagtid. Givetvis. Jag levererar dagligen nära 100kWh till folk som behöver det för svinhöga summor som jag inte bestämt själv. Total solkraft i sverige under ett år syns knappt i statistikstaplarna. Jag tror inte ens vi kommer upp i mer än nån procent.

Det lustiga med kärnkraften är att vi inte äger kärnkraftverken själva. Det gäller även andra energislag i Sverige. Tryggheten med kärnkraft är inte alltid nödvändigtvis att svenskar har första tjing på all el som skapas, trots att den produceras dygnet runt. Så enkel är nämligen inte den här nöten att knäcka. Men många tror att det är så enkelt.

De dagar det blåser rejält består Sveriges totala enegikapactitet till mer än 40% av vindkraft. De dagarna är också just de dagar där spotpriser kommer nära 0 öre för oss konsumenter. Det skrivs/gnälls väldigt lite på dessa forum när det sker. De där 0-öringarna lär man aldrig få se om vi bara kör kärnkraft.

Om vindkraft och solkraft är en dålig energiform så är den lika dålig när den ger oss nära 0 öre i kostnad som när den inte finns tillgänglig och vi ramlar upp på 500 öre per kWh.

Kärnkraft är vårt enda energislag som är riktigt svårt att räkna verkligt pris på. Vi kan hävda kring 50 öre per kWh men sanningen är en annan.

I över 20 år har våra politiker försökt enats om hur vi skall lagra uttjänt avfall. Lagringen behöver hanteras under enorm tid framåt. Vad har detta kostat och vad kostar det framåt? Inkluderar de där 50 örena att bygga och lägga ner? Inkluderar de där 50 örena kostnaderna och riskerna vid krig? Vid en olycka där garanterat mer än 5 personer lär drabbas, hur sätter vi priset på det? Mångårigt långsiktiga skador, hur sätter vi priset på det? Svenska kärnkraftverk är bland de säkraste i världen. Det är troligtvis lika sant som att Ryska ledare just nu är bland de farligaste i hela världen. Svenska kärnkraftverk må vara säkra men de är knappast rustade för krig eller gåtfulla anfall som någon i slutänden blånekar till att ha genomfört. Om vi krigsrustar våra kärnkraftverk och därtill lägger på kostnaden för lagring av avfallet inklusive kontroller i många generationer, vad kostar en kWh egentligen och mot vilken risk? Knappast 50 öre per kWh.

För en tid sen fick vi drönarbesök över en del av våra svenska (men delvis utlandsägda) kärnkraftverk. Polis och militär lyckades till viss del (efter mycket möda, besvär och gissningar) komma fram till att det lutade åt olaglig verksamhet ovanför några av Sveriges mest besvärliga anläggningar. Vi hade i princip inget skydd. Vi hade inget att sätta emot och vi kunde inte mer än att acceptera läget. Fanns det någon i Sverige som ens reflekterade över elpriset de dagarna eller var vi mer oroliga för någon form av anfall/förstörelse med en stor katastrof som följd? Har vi samma oro om någon flyger drönare över våra vindkraftverk eller vattenkraftverk?

Tvärtemot vad andra säger anser jag själv att styrkan i vårt svenska elnät hittills (det har fungerat rätt bra rätt många år) är just fördelningen av krafttekniker.

Om du tar del av energimyndighetens skrivelser står deras plan där rätt tydligt. De guidar våra politiker med underlag. Det finns också siffror kring andel sol och vindkraft och till viss del hur planen ser ut framåt och vilken mängd solkraft som satsas på och var begränsningen ligger och varför. Planen är långsiktig.

Ibland behöver man inte ta diskussionen längre än att sammanfatta allt såhär:

När solen skiner är solceller det i särklass bästa energivalet
När vattnet finns tillgänglig är vattenkraften det i särklass bästa energivalet
När vinden blåser är vinden det i särklass bästa energivalet
När inga av ovanstående är verksamma är kärnkraft det enda energivalet

Det finns inget logiskt med att välja mellan ovanstående energityper eftersom de samverkar och har gjort det under lång tid och kommer göra det under lång tid. Det finns bra och dåligt med alla energitekniker om man synar dessa separat. Men...de körs inte separat. De samverkar.
Jag har inte sagt att man måste välja. Vindkraften är effektiv och levererar energi till bra priser. Men du kan inte planera med vindkraften. vattenkraft och kärnkraft ger oss energi hela tiden. Sen när det blåser så fyller vi på med vindkraft. Sen tror jag inte solen kommer slå som energikälla inte i Sverige. Att det passar på ett hustak, är inte samma sak att det passar storskaligt.
När vi börjar prata om skumma ägare så är vindkraften lika illa de.
Sen så fungerar vattenkraft generellt hela tiden. Vattnet finns 24/7 på samma ställe. ibland har halva kris. men aldrig hört talas om att det varit avstängt pga vattenbrist.
Kostnaden för att producera är lätt att förutse när det gäller kärnkraft och vattenkraft.
Sen vindkraft kommer aldrig bli noll. eftersom det finns kostnader i driften. samt vinst till ägaren. Jag vet inte hur lång avskrivning det är på ett vindkraftverk. Det blandar sig i priset.
Det kan vara lågt. men aldrig noll.
 
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det intressanta är inte siffrorna. utan är det svårare att beräkna priset just nu?
Fullständigt obegripligt…
 
  • Haha
jawen
  • Laddar…
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
En fördel med bundet är att det är samma pris hela tiden.
Du har aldrig funderat över prissättningsmodellen vid fast pris?

Det är ungefär som när du anlitar en hantverkare med fast pris, priset blir högre eftersom hen lägger in de risker som finns men som kanske inte faller ut.

Här får du ett uppvaknande av mig:
https://texttv.nu/108/arkiv/2022-8-17/33732610/

citat:
”Text TV sidan 108.
Delat via https://texttv.nu.

----------------------------------------

108 SVT Text onsdag 17 aug 2022
INRIKES PUBLICERAD 17 AUGUSTI

Rekorddyrt att binda elpriset


Att binda elpriset är nu rekorddyrt.
Det visar färska augustisiffror från
Elpriskollen som SVT tagit del av.

För en lägenhet i det sydligaste
elprisområdet kostar ettåriga
elprisavtal i snitt 5,15 kr. Räknar
man med en förbrukning på 2 000 kWh/år
landar elräkningen på 850 kr/mån.

För en villa i samma område är priset
4,99 kronor per kwh. Har hushållet en
förbrukning på 20 000 kWh per år blir
månadskostnaden över 8 000 kronor.

I norr kostar elen en spottstyver
i jämförelse - runt 5 öre/kWh.
Mer på webben - svt.se ”
 
Redigerat:
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du har aldrig funderat över prissättningsmodellen vid fast pris?

Det är ungefär som när du anlitar en hantverkare med fast pris, priset blir högre eftersom hen lägger in de risker som finns men som kanske inte faller ut.

Här får du ett uppvaknande av mig:
[länk]

citat:
”Text TV sidan 108.
Delat via [länk].

----------------------------------------

108 SVT Text onsdag 17 aug 2022
INRIKES PUBLICERAD 17 AUGUSTI

Rekorddyrt att binda elpriset


Att binda elpriset är nu rekorddyrt.
Det visar färska augustisiffror från
Elpriskollen som SVT tagit del av.

För en lägenhet i det sydligaste
elprisområdet kostar ettåriga
elprisavtal i snitt 5,15 kr. Räknar
man med en förbrukning på 2 000 kWh/år
landar elräkningen på 850 kr/mån.

För en villa i samma område är priset
4,99 kronor per kwh. Har hushållet en
förbrukning på 20 000 kWh per år blir
månadskostnaden över 8 000 kronor.

I norr kostar elen en spottstyver
i jämförelse - runt 5 öre/kWh.
Mer på webben - svt.se ”
Jodå... Jag är väl medveten om att rörligt nästan alltid är mer ekonomiskt. Det är en smaksak. vad man väljer. Det ena är tryggt. det andra troligtvis billigare.
 
Nissens Nissens skrev:
Fullständigt obegripligt…
Eftersom diskussionen egentligen handlade om bundet skulle finnas kvar. Vad jag syftade var att för elbolaget så är det viktigaste att det förutsägbarhet. kostnaden. är en annan del
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Eftersom diskussionen egentligen handlade om bundet skulle finnas kvar. Vad jag syftade var att för elbolaget så är det viktigaste att det förutsägbarhet. kostnaden. är en annan del
Skärmdump av en artikel om elbolag som avslutar erbjudanden om fastprisavtal på grund av marknadens osäkerhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

F fb35523 skrev:
Jag antar att om man kan överföra 5600 MW och det finns ett behov av 6000 MW så kommer något att gå sönder om man inte antingen stänger av vissa förbrukare eller får somliga att minska sin förbrukning på grund av ett högt pris.Fallerar allt det och det faktiskt blir överlast kommer naturligtvis inget att gå söder i praktiken utan ett överlastskydd kommer att lösa ut. Detta skapar i sin tur en lavineffekt eftersom andra överföringslänkar då måste bära den del av lasten som länken som just bröts nyss gjorde. Inom några tiondels sekunder kommer alla länkar att ha poppat. Dessutom skapas obalans i de andra regionerna, vilket kan innebära att de också måste kopplas ur (t.ex. p.g.a. frekvenshöjning). Det är därför det är bra med lite marginal i överföringarna och jag antar att priserna stegras mer och mer ju närmare max man kommer..
Skillna
 
Fairlane
En fråga mför den som vill klura lite är när man ska slå av SPA-badet om man vill komma undan så billigt som möjligt totalt. Jag tänker att normaltemperatur på badet är 36 grader och man tänker sig att sänka till 10 grader under vintern. Om man då bortser från att man kanske vill bada något under hösten, när blir det billigast att sänka temperaturen?
Det tar ju ett tag innan temperaturen är nere i 10 grader och under den tiden betalar man jubib något för varmhållning. Det kan vara billigast att sänka redan i september eller oktober, men misstänker man att priset per kWh är det dubbla i december kan det vara bättre att vänta, totalt sett. Sen kan ju eventuella bidrag från staten förändra uträkningarna, så det blir mest en gissningslek, men lite intressant tycker jag det är.
 
Fairlane Fairlane skrev:
En fråga mför den som vill klura lite är när man ska slå av SPA-badet om man vill komma undan så billigt som möjligt totalt. Jag tänker att normaltemperatur på badet är 36 grader och man tänker sig att sänka till 10 grader under vintern. Om man då bortser från att man kanske vill bada något under hösten, när blir det billigast att sänka temperaturen?
Det tar ju ett tag innan temperaturen är nere i 10 grader och under den tiden betalar man jubib något för varmhållning. Det kan vara billigast att sänka redan i september eller oktober, men misstänker man att priset per kWh är det dubbla i december kan det vara bättre att vänta, totalt sett. Sen kan ju eventuella bidrag från staten förändra uträkningarna, så det blir mest en gissningslek, men lite intressant tycker jag det är.
Nja, diskuterar vi att varmhålla poolen i månader kan det orimligen bli billigare att hålla värmen uppe även om priset i december är mångdubbelt högre. Priset lär ju dessutom inte vara lågt i månader för att sedan plötsligt hundrafaldigas. Även om priserna kan variera hundrafalt inom ett dygn i den verklighet vi lever i idag så är det ju just variationer som sker ofta.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag har inte sagt att man måste välja. Vindkraften är effektiv och levererar energi till bra priser. Men du kan inte planera med vindkraften. vattenkraft och kärnkraft ger oss energi hela tiden. Sen när det blåser så fyller vi på med vindkraft. Sen tror jag inte solen kommer slå som energikälla inte i Sverige. Att det passar på ett hustak, är inte samma sak att det passar storskaligt.
När vi börjar prata om skumma ägare så är vindkraften lika illa de.
Sen så fungerar vattenkraft generellt hela tiden. Vattnet finns 24/7 på samma ställe. ibland har halva kris. men aldrig hört talas om att det varit avstängt pga vattenbrist.
Kostnaden för att producera är lätt att förutse när det gäller kärnkraft och vattenkraft.
Sen vindkraft kommer aldrig bli noll. eftersom det finns kostnader i driften. samt vinst till ägaren. Jag vet inte hur lång avskrivning det är på ett vindkraftverk. Det blandar sig i priset.
Det kan vara lågt. men aldrig noll.
Vind, vatten och solenergiförsörjning är också delägt i viss utsträckning. Mitt exempel på ägandeskapet var däremot bara för ett specifikt kärnkraftverk. Där ligger också mycket av svaret till de problem vi har. Om vi bygger fler kärnkraftverk med ytterligare delägare, vad förändrar det elpriserna? I vilken utsträckning gynnar det oss svenska konsumenter att kärnkraftverkens ägare väljer att exportera ytterligare mängder energi? Är det självklart att el från nyproducerade kärnkraftverk genererar energi som hamnar i mitt hus? För det mesta, ja, men vid kriser som nu? Självklart inte. Det finns ingen garanti för det alls. Därtill kommer vi alltid ha samma problem så länge vi accepterar ett växande energiutnyttjande som har högre hastighet än vår utbyggnad. Vi ligger konstant efter. Sol-/vindparker kan vi dra upp snabbare än kärnkraftverk och det kommer bevisligen ge effekt, men inte lösa hela problemet.

Att planera vind, sol, vatten och kärnkraft i samröre med varandra går alldeles utmärkt historiskt sett. Men all planering kräver underlag och finns inte underlag kan man heller inte skylla på planeringen.

Det finns en rad faktorer som man kunde tagit höjd för tidigare. Det finns också en rad faktorer som varit betydligt svårare att förutse.

Om solkraft slår i Sverige eller inte ser jag som en ickefråga. Den har redan slagit. Varje hus som har paneler ger ett märkbart avtryck mot elnätet i form av avlastning. Den här avlastningen misstolkas av många och det finns fortsatt folk som hävdar att det påverkar Sveriges energiförsörjning negativt. Det är samma sak som att hävda att jag påverkar Sveriges energiförsörjning genom att stänga av något i hemmet i syfte att spara energi några timmar om dagen. Solenergin byggs löpande ut i Sverige. Att det borde gå långt snabbare råder det enighet om. Bidragen pekar på att man vill det här. Industriellt satsas det också en hel del pengar. Och igen, enligt energimyndighetens planering och rådgivning till regeringen, samt i enlighet med bidragen som fortsatt är kvar.
 
Fairlane Fairlane skrev:
En fråga mför den som vill klura lite är när man ska slå av SPA-badet om man vill komma undan så billigt som möjligt totalt. Jag tänker att normaltemperatur på badet är 36 grader och man tänker sig att sänka till 10 grader under vintern. Om man då bortser från att man kanske vill bada något under hösten, när blir det billigast att sänka temperaturen?
Det tar ju ett tag innan temperaturen är nere i 10 grader och under den tiden betalar man jubib något för varmhållning. Det kan vara billigast att sänka redan i september eller oktober, men misstänker man att priset per kWh är det dubbla i december kan det vara bättre att vänta, totalt sett. Sen kan ju eventuella bidrag från staten förändra uträkningarna, så det blir mest en gissningslek, men lite intressant tycker jag det är.
Det kräver att du har spotpriser längre än ett dygn framåt. Allt annat är en gissning. Resonemanget utgår också från att din ekonomiska plan samarbetar med familjens vilja att bada exakt vid den mest ekonomiska tidpunkten. Det är en helt omöjlig situation i min familj. Barnen vill alltid bada vid de få tillfällen de inte får eller kan och vägrar doppa sig när det är mest logiskt och mest ekonomiskt eller när deras far snällt ber dom.

Men egentligen blir frågan skev eftersom alla grader under 36 troligtvis är temp din familj lär vägra använda badet. Det innebär att ju längre tid det tar att sänka badet, desto mindre kommer ni kunna bada. Men visst, om nån badsugen tjatar på pappa när badet nått 27 grader går det fortare att värma upp igen till 36, jämfört med från 10.

Jag är en av de lyckligt lottade som har en så pass enkel badkopp att jag kan vinterförvara den på under en timme totalt sett. (den är simpelt byggd). Det gör att jag kan ha den igång tills det på riktigt svider i plånboken och jag får ge upp. Då tömmer jag, kallställer och skippar badet tills elpriserna blivit förnuftiga igen.

Vår badstatistik ser inget vidare ut. Ingen börjar tjura om jag tömmer poolen om 5 minuter. Det är sorgligt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Fairlane
F fb35523 skrev:
Nja, diskuterar vi att varmhålla poolen i månader kan det orimligen bli billigare att hålla värmen uppe även om priset i december är mångdubbelt högre. Priset lär ju dessutom inte vara lågt i månader för att sedan plötsligt hundrafaldigas. Även om priserna kan variera hundrafalt inom ett dygn i den verklighet vi lever i idag så är det ju just variationer som sker ofta.
Jag tänker att det kanske inte behöver vara 100-falt högre, utan frågan är hur det ställer sig om det är dubbla priset per kWh i december/januari mot oktober/november. Tanken är alltså att poolen ska hålla omkring 10 grader under vintern, lagom för att inte riskera att saker fryser sönder.

Alternativ 1. Ställ ner temperaturen till 10 grader 1 oktober. Poolen kommer då inte dra någon ström förrän temperaturen sjunkit från 36 till 10 grader. Om det tar 1 månad eller två beror såklart på pool, isolering, utetemperatur etc, men bara för skojs skull säger vi att det tar 2 månader. Det innebär att från 1 december kommer man behöva ha underhållsvärme igång, som troligen drar mindre än föregående månad då det ska hålla 10 grader istället för 36, men det är också kallare ute.

Alternativ 2. Behåll temperaturen på 36 grader under oktober och november. Det kommer då dra el för underhållsvärme. Ställ ner temperaturen till 10 grader 1 december. Under december och kanske lite in i januari kommer den då inte dra något alls, tills dess att temperaturen sjunkit ner till 10 grader varpå den följer samma kurva som i alternativ 1.

Om då elen kostar dubbelt så mycket i december som i oktober, så kanske det ändå är lönsamt?

Obs, jag har inte alls räknat på det, utan kastar bara ut en tanke.
 
Fairlane
H henlin431 skrev:
Det kräver att du har spotpriser längre än ett dygn framåt. Allt annat är en gissning. Resonemanget utgår också från att din ekonomiska plan samarbetar med familjens vilja att bada exakt vid den mest ekonomiska tidpunkten. Det är en helt omöjlig situation i min familj. Barnen vill alltid bada vid de få tillfällen de inte får eller kan och vägrar doppa sig när det är mest logiskt och mest ekonomiskt eller när deras far snällt ber dom.
Familjen vilja att bada kan vi skriva till noll, bara för sakens skull. Jag behöver inte veta spotpriser alls, jag funderar bara generellt över vid vilka prisskillnader som den ena eller andra lösningen är mest lönsam. Exempelvis om jag gissar att elen för december kommer vara dubbelt så dyr som under oktober. Jag kör rörligt så spotpriset är inte så intressant, utan det är månadspriset som är viktigt. Gissar jag fel så faller såklart beräkningen, men man bör fortfarande kunna räkna på det grovt.

H henlin431 skrev:
Men egentligen blir frågan skev eftersom alla grader under 36 troligtvis är temp din familj lär vägra använda badet. Det innebär att ju längre tid det tar att sänka badet, desto mindre kommer ni kunna bada. Men visst, om nån badsugen tjatar på pappa när badet nått 27 grader går det fortare att värma upp igen till 36, jämfört med från 10.
Som skrivet innan så är det ointressant, utan jag funderade bara på om det kunde vara billigare eventuellt att köra lite längre.

H henlin431 skrev:
Jag är en av de lyckligt lottade som har en så pass enkel badkopp att jag kan vinterförvara den på under en timme totalt sett. (den är simpelt byggd). Det gör att jag kan ha den igång tills det på riktigt svider i plånboken och jag får ge upp. Då tömmer jag, kallställer och skippar badet tills elpriserna blivit förnuftiga igen.
Jag har cirka 8 kubikmeter vatten som måste ut, bara det tar sin lilla tid, så det är inget jag kommer göra.

H henlin431 skrev:
Vår badstatistik ser inget vidare ut. Ingen börjar tjura om jag tömmer poolen om 5 minuter. Det är sorgligt.
Ok, så är det inte här. Nu badas det hela sommaren, men inte i 36 grader utan i 27. Brukar sen dra upp till 36 när hösten kommer och barnen jag tidigare år badat på vintern, jag mindre frekvent. Förra året badades det på nyår till exempel. I år kommer det dock inte bli så, den kommer ställas ner till 10 grader, men inte tömmas helt.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tänker att det kanske inte behöver vara 100-falt högre, utan frågan är hur det ställer sig om det är dubbla priset per kWh i december/januari mot oktober/november. Tanken är alltså att poolen ska hålla omkring 10 grader under vintern, lagom för att inte riskera att saker fryser sönder.
...
Obs, jag har inte alls räknat på det, utan kastar bara ut en tanke.
Jag har ingen egen pool men jag har mycket svårt att tro att det är fråga om veckor innan det börja bli lite kallt i poolen. Nog tappar man en eller några grader i vattentemperatur per dygn i alla fall (när vattnet är fullt uppvärmt och alltså avkylningen är som störst)? Kanske någon med ett verkligt spa kan uppskatta hur lång tid det tar för badet att svalna 10 grader från maxtemp (säg från 40 till 30 grader) en sommarvecka som denna alternativt ge lite siffror på hur mycket poolen drar för att hålla värmen under t.ex. en vecka? Det måste ju så klart vara ett helt elvärmt bad för att siffrorna ska vara relevanta.

Mitt exempel med 100-faldiga priser tog jag för att jag gillar att belysa samband med extremfall. Om det i detta fall inte ens är lönsamt vid sådana extrema prisvariationer (vilket jag TROR är fallet) är det inte ens lönt att diskutera om priserna förväntas variera väsentligt mindre. Tanken är intressant men jag tror att energiåtgången för att hålla vattnet varmt över tid blir mycket högre än att värma på inför ett planerat dopp..
 
H henlin431 skrev:
Solenergin byggs löpande ut i Sverige. Att det borde gå långt snabbare råder det enighet om. Bidragen pekar på att man vill det här. Industriellt satsas det också en hel del pengar. Och igen, enligt energimyndighetens planering och rådgivning till regeringen, samt i enlighet med bidragen som fortsatt är kvar.
Det råder minst sagt delade meningar om solkraftens resurseffektivitet, och att det skulle finnas en "enighet" om fortsatt utbyggnad är inte sant. Faktum är att solkraftsutbyggnaden (i likhet med vindkraftsutbyggnaden) lever på bidrag som finansieras via beskattning av alla skattebetalare - vilket givetvis kan ge fördelar privatekonomiskt för de som kan nyttja dessa bidrag tex för små solcellsinstallationer. Eller som i fallet med vindkraftsparker, för utländska investerare som till stor del står som ägare till anläggningarna.

Att bidragen för solpanelinstallationer kvarstår kan man inte ta som argument för att det är det vettigaste sättet att använda skattemedel från ett samhällsperspektiv, inte heller från klimatpåverkande perspektv. Solpaneler har en relativt hög klimatpåverkan vad gäller CO2-belasting och även i andra miljöaspekter.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.