F
Har denna pump till vår pool. https://aquamax.uz/en-glong-fcp-750s.html

Gul poolpump av märket GLONG med anslutna slangar och teknisk specifikationsetikett på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har ingen energimätare men är nyfiken på elförbrukningen. Output står ju som 0.75kw. Betyder det att den förbrukat 0.75kwh per timme då?
 
Ja, typ.
 
Nej. Det betyder att den kan avge 0,75 kW i kontinuerlig drift.
Märkskylten visar Max ström vid denna last.
Men hur mycket pumpen verkligen drar måste man mäta dess strömförbrukning och räkna.
 
F Fideliox skrev:
Har denna pump till vår pool. [länk]

[bild]

Har ingen energimätare men är nyfiken på elförbrukningen. Output står ju som 0.75kw. Betyder det att den förbrukat 0.75kwh per timme då?
Köp en mätare som du sätter i uttaget innan pumpen, finns på tex Classe för småpengar…
 
Som referens har jag också en poolpump på 0,75 kwh. Den drar ca 15,5 kwh/dygn eller 645 w/h.
Återbetalningstid på att timerstyra den var typ ett par dagar...
 
  • Gilla
avdpos och 1 till
  • Laddar…
Jonas Lindman Jonas Lindman skrev:
Nej. Det betyder att den kan avge 0,75 kW i kontinuerlig drift.
Märkskylten visar Max ström vid denna last.
Men hur mycket pumpen verkligen drar måste man mäta dess strömförbrukning och räkna.
På din skyllt står 5,1A. Effekten beräknas P=UxI enl Ohms lag. I=230 V ger P=1173 W
Men enfasmotorer är knepiga. De kan dra mer på dellast.
Köp en Mulimeter, det behöver man ”alltid” Det ingår i husägarens basverktygssats.
 
F
H Hans G2 skrev:
Som referens har jag också en poolpump på 0,75 kwh. Den drar ca 15,5 kwh/dygn eller 645 w/h.
Återbetalningstid på att timerstyra den var typ ett par dagar...
Jag har ett styrningsrelä faktiskt så jag körde bara dagtid fick alger rätt fort men det kan ju ha berott på dålig kemi. Läste att man då borde köra pumpen dygnet runt. Men det kan också varit så att pumpen knappt körts alls då den fastnar ibland och behöver startas med skruvmejsel. Så om den går på schema kanske den inte gick alls ett tag. Är nybliven poolägare.
 
  • Gilla
FdW
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Jag har ett styrningsrelä faktiskt så jag körde bara dagtid fick alger rätt fort men det kan ju ha berott på dålig kemi. Läste att man då borde köra pumpen dygnet runt. Men det kan också varit så att pumpen knappt körts alls då den fastnar ibland och behöver startas med skruvmejsel. Så om den går på schema kanske den inte gick alls ett tag. Är nybliven poolägare.
Som jag har förstått det så bör vattnet filtreras 3-4 gånger per dygn, så drifttid bör styras av poolens storlek och pumpens flöde.
 
F
H Hans G2 skrev:
Som jag har förstått det så bör vattnet filtreras 3-4 gånger per dygn, så drifttid bör styras av poolens storlek och pumpens flöde.
Ah det är ju sant. Vi har lite drygt 35 kubik. Enligt ettiketten på pumpen så gör den 290l/minut.

35 000/290=120, dvs det tar ca 2 timmar att cirkulera det 1 gång. 2*4=8. Så det borde räcka med 8h. Eller tänker jag fel?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Du tänker rätt. Men det finns såklart fler parametrar på hur ofta vattnet bör cirkuleras. T.ex. hur mycket poolen används, vilken temperatur du håller etc. Vi kör pumpen typ varannan natt (liknande storlek på både pool och pump) och har aldrig haft några problem med vattnet.
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Som referens har jag också en poolpump på 0,75 kwh. Den drar ca 15,5 kwh/dygn eller 645 w/h.
Återbetalningstid på att timerstyra den var typ ett par dagar...
Berätta gärna för en ickeelektriker hur du gjorde och vad du köpte.
Jag måste göra liknande till nästa säsong.
 
F
K Kallens skrev:
Du tänker rätt. Men det finns såklart fler parametrar på hur ofta vattnet bör cirkuleras. T.ex. hur mycket poolen används, vilken temperatur du håller etc. Vi kör pumpen typ varannan natt (liknande storlek på både pool och pump) och har aldrig haft några problem med vattnet.

Ja såklart, tänker att det blir en uppskattning. Vårt problem just nu kan mycket väl vara något annat Vi har värmepumpen på 25 grader men den har nog knappt gått senaste veckan, varit 29 grader i luften nu varje dag.

Får köpa en elmätare imorgon och kolla, ändå nyfiken.
 
F Fideliox skrev:
Ja såklart, tänker att det blir en uppskattning. Vårt problem just nu kan mycket väl vara något annat Vi har värmepumpen på 25 grader men den har nog knappt gått senaste veckan, varit 29 grader i luften nu varje dag.

Får köpa en elmätare imorgon och kolla, ändå nyfiken.
Då pumpen har stickpropp gjorde jag det enkelt för mig och kopplade in en Shelly plug S. Den kan styras från mobil/dator/padda över wifi, man kan schemalägga av/på eller gör lattjo automatisering om man är böjd åt det hållet. Och den mäter även förbrukningen och den betalade av sig på mindre än 13 dagar :)

Sen så kommer säkert någon elkunnig att förfäras över mitt bruk av utrustning som inte är superduper ip-klassad, men jag känner mig lugn i den miljö pluggen sitter under poolsäsongen.

https://www.styrahem.se/p/510?gclid...fNq5xLoSd0F4SgtGINna_S6ya2u-xfpxoCUL8QAvD_BwE
 
F
H Hans G2 skrev:
Då pumpen har stickpropp gjorde jag det enkelt för mig och kopplade in en Shelly plug S. Den kan styras från mobil/dator/padda över wifi, man kan schemalägga av/på eller gör lattjo automatisering om man är böjd åt det hållet. Och den mäter även förbrukningen och den betalade av sig på mindre än 13 dagar :)

Sen så kommer säkert någon elkunnig att förfäras över mitt bruk av utrustning som inte är superduper ip-klassad, men jag känner mig lugn i den miljö pluggen sitter under poolsäsongen.

[länk]

Har redan HA och Zigbee sticka men har inte hittat något bra att koppla in där tyvärr.
 
Vi har en frekvensomvandlare som drar ner pumpen hastighet, har den på dygnet runt på lägre frekvens. Sparar mycket ström.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.