D Daniel 109 skrev:
Johanlun: Elmarknaden är en välfungerande marknad med konkurrens. Om du har en annan bild så beror det sannolikt på okunskap.
Ha ha, ja den var bra. Flera bolag som säljer el/energi men knappt någon prisskillnad egentligen. Luktar nog åt kartell istf konkurrens, men självklart förstod jag ironin i ditt inlägg (y):rofl:
 
Problemet är väll att de inte behöver konkurrera med varandra pga. den "stora" export som Sverige förbundit sig till genom EU?

Utan att veta så skulle jag tro att de flesta elproducenter ligger ganska nära max kapacitet annars skulle ju priset pressas ner av för stort utbud.
 
N Nordsjö skrev:
Ha ha, ja den var bra. Flera bolag som säljer el/energi men knappt någon prisskillnad egentligen. Luktar nog åt kartell istf konkurrens, men självklart förstod jag ironin i ditt inlägg (y):rofl:
På en perfekt marknad finns inga prisskillnader. Prisskillnader är tecken på att det finns störningar.
 
Så om alla TV-handlare i södra Sverige gemensamt bestämde att en LG LCD-TV modell X i morgon ska kosta 8999:- då har man en perfekt fungerande marknad?
 
useless useless skrev:
Så om alla TV-handlare i södra Sverige gemensamt bestämde att en LG LCD-TV modell X i morgon ska kosta 8999:- då har man en perfekt fungerande marknad?
Nej.
 
useless useless skrev:
Så om alla TV-handlare i södra Sverige gemensamt bestämde att en LG LCD-TV modell X i morgon ska kosta 8999:- då har man en perfekt fungerande marknad?
Det kallas för kartellbildning och är olagligt.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej.
Varför fortsätta tjata om perfekt marknad när det ändå aldrig kommer att finnas/ finnas under någon längre tid?
 
M mlb88 skrev:
Varför fortsätta tjata om perfekt marknad när det ändå aldrig kommer att finnas/ finnas under någon längre tid?
För att försöka få folk att förstå vad som utmärker en fungerande marknad.
 
D Daniel 109 skrev:
För att försöka få folk att förstå vad som utmärker en fungerande marknad.
Hur menar du då, alltså vad anser du att en fungerande marknad är?

Är elmarknaden det?
 
TRJBerg
D Daniel 109 skrev:
På en perfekt marknad finns inga prisskillnader. Prisskillnader är tecken på att det finns störningar.
Då har t ex livsmedelsmarknaden störningar. Detsamma för hemelektronik.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Då har t ex livsmedelsmarknaden störningar. Detsamma för hemelektronik.
Ja. Det är tex inte enhetliga produkter mm. Det finns massor av störningar på de marknaderna.

M mlb88 skrev:
Hur menar du då, alltså vad anser du att en fungerande marknad är?

Är elmarknaden det?
Ja,
 
J JohanLun skrev:
Du har tagit bort den viktiga parametern att det måste vara flera säljare och ett fritt pris OCH
att för att supply - demand ska funka måste det finnas en fungerande supply. Du har just nu inte en fungerande marknad. Detta är ett skolboksexempel men inte en bild på hur marknaden faktiskt ser ut.

Ekonomer brukar börja med ett enkelt exempel för sina modeller. Nationalekonomerna kommer lite längre och de som läst lite mera inför matriser så man kan ha många aktörer med, men de flesta ekonomstudenter har inte tillräcklig mattekunskap för att förstå hur man räknar med matriser, vad en integral är eller hur derivata och diffekvationer är. Så de nöjer sig med det förenklade exemplet.

Om efterfrågan och utbudskurvorna inte möter varandra pga en bristsituatiuon kommer marknaden krascha.
Just nu har du fått se att Nordpols modeller ju har kraschat, de har tagit till maxpriser när modellen upphör.
Jag ger det ett halvår innan de måste revidera hela modellen de använder.

Jag är övertygad att nordpol har kompetenta medarbetare som förstår detta bättre än dig och mig. Däremot är jag inte övertygad att deras uppgift är att tillvara ta både ditt och mitt intresse som slutkonsument och elproducenternas intresse som säljare. Jag tror det finns ett egensyfte i att Nordpol vill ha så höga omsättning som möjligt. Eftersom vi "måste" köpa en viss mängd el för att samhället inte ska stanna så kommer de kunna lite av diktera priserna. Vi kan inte, som i skolboksexemplet, avstå den varan och välja en annan.
Priselasticitet är b. la ett ord att nämna.
Orkar inte ens ge mig in i debatten när man postar en supply /demand kurva och det är en fungerande "marknadsekonomi"
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja. Det är tex inte enhetliga produkter mm. Det finns massor av störningar på de marknaderna.
Men varför kostar en LG LCD-TV modell X olika mycket i olika butiker? Det är ju samma produkt, så den borde kosta exakt lika mycket överallt?
 
  • Gilla
Thomas' och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja. Det är tex inte enhetliga produkter mm. Det finns massor av störningar på de marknaderna.



Ja,
Även oljemarknaden?
 
useless useless skrev:
Så om alla TV-handlare i södra Sverige gemensamt bestämde att en LG LCD-TV modell X i morgon ska kosta 8999:- då har man en perfekt fungerande marknad?
Tyvärr är det svårt att hitta bra exempel på konsumentprodukter som kan liknas vid el.

El handlas bara på en marknad. Vi har bara en uppsättning ledningar till huset så vi kan inte "byta" leverantör OM det hade funnits en alternativ marknad. Väldigt få konsumenter har en teknisk lösning att helt undvika att köpa el och istället köpa en alternativ produkt (dock kan man ju ersätta delar av sin förbrukning i vissa fall med olja, ved eller egen produktion).

Vi tänker oss det fiktiva landet Kartellien. Ponera att alla sjukhusen skulle tillämpa samma prissättning på sin akutmottagning, dvs vi antar att alla sjukhus måste ha samma patientpriser, annat vore orättvist, det får inte finnas några alternativa sjukhus, detta är en perfekt marknad (enl D_109) så priser sätts med Nordpolmodellen. Ambulansen rullar in med en patient med punkterad lunga efter en bilolycka, patienten dör om han inte får omedelbar vård. Det är värt rätt mycket att rädda denna patient, så man ringer in en doktor från andra sidan landet som kommer med helikopter då alla andra doktorer är upptagna med en tysk turistbuss där alla fått fotsvamp. Dvs man har tyvärr "fullt" dvs utbud möter inte efterfrågan. Om man då bestämmer att priset för att rädda detta liv är värt 1.000.000 kr, då är det faktiskt så att alla andra akutpatienter borde betala samma pris, för det är ju faktiskt vad någon är villig att betala. Då sätter vi att alla akuttider debiteras 1MSEK istf 300 spänn. Kalle som kommer in med ett klämt finger får åxå betala detta. Det är ju marknadsekonomi. Priset är ju satt till vad någon vill betala. Kunderna kan ju välja att köpa sin akutsjukvård vid ett annat tillfälle. Köerna till sjukvården kommer minska drastiskt då alla som inte hunnit ta en nummerlapp och anmält sig i receptionen vänder i dörren när de ser det kostar 1MSEK. De som redan är inne får betala saftigt men får sin vård. Man slipper köer. Detta system är ett perfekt sätt att slippa köer, så "konsumenterna" borde vara överlyckliga?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.