Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Menar du rimligt som "vad jag kan tänka mig att betala" eller som någon form av uppskattning av det faktiska värdet?

Ett litet kul tankeexperiment kan vara att fundera över alternativkostnaden, dvs att uppnå samma resultat på ett annat sätt. Ganska vanligt är ju tex. att man räknar på kostnaden att värma upp sitt hus med elpatron vs. pellets, men det går ju att göra på andra områden med..
Menade rimligt som i vad produkten kostar + transport + ett påslag som gör att någon skulle vilja producera och sälja varan.
 
useless useless skrev:
På en fungerande marknad har jag som konsument möjlighet att påverka genom att vid varje köp välja en billigare leverantör. Återigen - Hur gör jag det som elkonsument?
Nej, det har du inte på en perfekt marknad. För alla har samma pris.
 
D Daniel 109 skrev:
När det går via nordpool är alla säljare och köpare med. Då hamnar priset på krysset.
Nej, i mitten av din graf är när utbud och efterfrågan är lika.

Det är inte samma sak som att köpare och säljare är överens om ett pris.
 
M mlb88 skrev:
Menade rimligt som i vad produkten kostar + transport + ett påslag som gör att någon skulle vilja producera och sälja varan.
Då har du svaret från @useless ovan.

Men det är kraftigt subventionerat, eftersom alla kostnader inte är inkluderade. Vilket (ur ett rent ekonomiskt perspektiv) leder till ett överutnyttjande.
 
J JohanLun skrev:
Du har tagit bort den viktiga parametern att det måste vara flera säljare och ett fritt pris OCH
att för att supply - demand ska funka måste det finnas en fungerande supply. Du har just nu inte en fungerande marknad. Detta är ett skolboksexempel men inte en bild på hur marknaden faktiskt ser ut.

Ekonomer brukar börja med ett enkelt exempel för sina modeller. Nationalekonomerna kommer lite längre och de som läst lite mera inför matriser så man kan ha många aktörer med, men de flesta ekonomstudenter har inte tillräcklig mattekunskap för att förstå hur man räknar med matriser, vad en integral är eller hur derivata och diffekvationer är. Så de nöjer sig med det förenklade exemplet.

Om efterfrågan och utbudskurvorna inte möter varandra pga en bristsituatiuon kommer marknaden krascha.
Just nu har du fått se att Nordpols modeller ju har kraschat, de har tagit till maxpriser när modellen upphör.
Jag ger det ett halvår innan de måste revidera hela modellen de använder.

Jag är övertygad att nordpol har kompetenta medarbetare som förstår detta bättre än dig och mig. Däremot är jag inte övertygad att deras uppgift är att tillvara ta både ditt och mitt intresse som slutkonsument och elproducenternas intresse som säljare. Jag tror det finns ett egensyfte i att Nordpol vill ha så höga omsättning som möjligt. Eftersom vi "måste" köpa en viss mängd el för att samhället inte ska stanna så kommer de kunna lite av diktera priserna. Vi kan inte, som i skolboksexemplet, avstå den varan och välja en annan.
Ja, naturligtvis är det en förenklad bild. Det är en ideal bild. I verkligheten kommer mycket mer in. Men trotts allt mindre i elmarknaden än de flesta andra marknader. El är enhetligt.
Men för att bemöta argumenten som dyker upp här fungerar den.
 
M mlb88 skrev:
Nej, i mitten av din graf är när utbud och efterfrågan är lika.

Det är inte samma sak som att köpare och säljare är överens om ett pris.
Jo det är det.
 
D Daniel 109 skrev:
Jo det är det.
Nej.

Vad skulle priset vara vid high demand och low supply eller High supply och low demand då?
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det har du inte på en perfekt marknad. För alla har samma pris.
Fast den perfekta marknaden finns ju inte. På en "vanlig" marknad kommer det alltid att finnas någon som påverkar konkurrensen genom att erbjuda ett lägre pris och det kommer alltid att finnas konsumenter som är villiga att betala mer för t ex snabbare leverans.

Att man bestämmer ett pris i förväg som alla ska betala betyder inte att man har uppfunnit en perfekt marknad.
 
  • Gilla
MagHam och 4 till
  • Laddar…
M mlb88 skrev:
Nej.

Vad skulle priset vara vid high demand och low supply eller High supply och low demand då?
Väldigt högt i det första fallet. Sannolikt på pristaket runt 50kr/kWh och ransonering. Dvs då fungerar inte marknaden som den ska längre.
I det andra fallet blir det noll eller som vi sett vid något tillfälle negativt pris. Dvs ingen producent går runt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast den perfekta marknaden finns ju inte. På en "vanlig" marknad kommer det alltid att finnas någon som påverkar konkurrensen genom att erbjuda ett lägre pris och det kommer alltid att finnas konsumenter som är villiga att betala mer för t ex snabbare leverans.

Att man bestämmer ett pris i förväg som alla ska betala betyder inte att man har uppfunnit en perfekt marknad.
På elmarknaden är leveransen alltid snabb och varan identisk. Det finns ingen anledning för någon att erbjuda ett lägre pris efter som allt kan säljas till marknadspris.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
På elmarknaden är leveransen alltid snabb och varan identisk. Det finns ingen anledning för någon att erbjuda ett lägre pris efter som allt kan säljas till marknadspris.
Problemet är att det är en oligopol/kartellliknande upplägg.

Även om de stora elbolagen inte gör upp med varandra, så kommer de kunna räkna ut hur de andra tänker.
De små bolagen har att finna sig i vad de stora gör.

Alla marknader där det bara finns ett fåtal aktörer som "styr" marknaden har risk att få problem.
I detta fall finns få leverantörer av effekt och ledningskapacitet.
Väldigt få kunder har alternativ för sina energiköp, man kan inte avstå el helt.
Marknaden är inte fungerande vill jag hävda. Du hävdar den fungerar perfekt eftersom elektronerna i sig i ledningen är lika. Men sättet de levereras på är inte lika och för konsumenterna mycket begränsande.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Väldigt högt i det första fallet. Sannolikt på pristaket runt 50kr/kWh och ransonering. Dvs då fungerar inte marknaden som den ska längre.
I det andra fallet blir det noll eller som vi sett vid något tillfälle negativt pris. Dvs ingen producent går runt.
Ja men då kan du inte säga att all försäljning sker i mitten av den graf du visade i ett tidigare inlägg.

I mitten av den grafen är utbud och efterfråga lika. Försäljning kan ske närsomhelst på grafen.
 
All försäljning sker där kurvorna korsas. Var det sker varierar naturligtvis. (Med undantag om taket nås)
 
J JohanLun skrev:
Problemet är att det är en oligopol/kartellliknande upplägg.

Även om de stora elbolagen inte gör upp med varandra, så kommer de kunna räkna ut hur de andra tänker.
De små bolagen har att finna sig i vad de stora gör.

Alla marknader där det bara finns ett fåtal aktörer som "styr" marknaden har risk att få problem.
I detta fall finns få leverantörer av effekt och ledningskapacitet.
Väldigt få kunder har alternativ för sina energiköp, man kan inte avstå el helt.
Marknaden är inte fungerande vill jag hävda. Du hävdar den fungerar perfekt eftersom elektronerna i sig i ledningen är lika. Men sättet de levereras på är inte lika och för konsumenterna mycket begränsande.
Ledningarna är ett reglerat monopol. Det är ingen marknadsekonomi.
Elproducenter finns det flera av. Det är dessutom en så pass genomlyst marknad att manipulation högst sannolikt skulle upptäckas.
 
D Daniel 109 skrev:
All försäljning sker där kurvorna korsas. Var det sker varierar naturligtvis. (Med undantag om taket nås)
Då menar vi samma, gött.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.