Oljemarknaden fungerar ju nästan på samma sätt dock så producerar ju Sverige ingen råolja.

Priset på råolja åker upp och ner beroende på efterfrågan.


oligopol kanske är ett bra ord..
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Se nordpool som ett torg där alla handlare bjuder ut sin el.
Ok. Hur gör jag då som konsument om jag vill köpa el av en specifik handlare till just det (låga) pris den erbjuder för tillfället istället för det pris Nordpool har fastställt för det kommande dygnet?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej. Skillnaden är att alla köper det billigaste. Då sätts priset efter den billigaste som finns kvar, för ingen vill ju sälja onödigt billigt.
Men om priset sätts efter den dyraste som säljs, alla vill väl sälja onödigt dyrt?

Det finns ett antal parametrar som måste uppfyllas för att en marknad ska kunna fungera, om dessa inte är på plats är det inte en fri marknad. Jag är tveksam om just nu elmarknaden fungerar.

Flera har försökt visa att om andra konsumentprodukter skulle handlas på samma sätt så vore det inte bra.

Men, den som väntar får se. Jag satsar en tom pilsnerflaska på att Nordpol kommer få tvingas se över sin prismodell inom en ganska snar framtid.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Oljemarknaden fungerar ju nästan på samma sätt dock så producerar ju Sverige ingen råolja.

Priset på råolja åker upp och ner beroende på efterfrågan.


oligopol kanske är ett bra ord..

Economists have characterized OPEC as a textbook example of a cartel that cooperates to reduce market competition,
https://en.wikipedia.org/wiki/OPEC

Att detta är tillåtet i EU är jag mer förvånad över. Att arabländerna försöker diktera villkor är jag inte förvånad över, de är vana vid det sättet att agera i hela sin samhällsuppbyggnad. I princip alla OPEC länder är väl diktaturer?

Turligt nog har ju även andra länder olja att sälja, så helt styrande på pris är de inte. Då hade vi nog sett mycket högre priser.

(https://sv.wikipedia.org/wiki/Kartell)
 
Det här är en klassisk bild på hur en välfungerande marknad fungerar. Det är det första man får lära sig när det gäller marknadsekonomi.

Diagram som visar efterfrågans och utbudets kurvor med jämviktspris inom marknadsekonomi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Håller du med om att den stämmer?

Här är en som stämmer bättre för just elmarknaden. Alla marknader har olika kurvformer.
Diagram över elmarknaden visar pris och kvantitet med utbud och efterfrågan samt olika energikällors kostnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det något fel på den?

Förklara sedan hur någon skulle kunna köpa en vara billigare på en marknad med välfungerande marknadsekonomi.

Jag är förvånad att någon med din utbildning inte ens förstår grunderna.
 
  • Gilla
henrikrei och 2 till
  • Laddar…
Ett problem är att det inte finns några leveranstider eller leveranskostnader för el (då menar jag inte de vanliga överföringsavgifterna man betalar). För vanliga varor och tjänster uppstår det lokala marknader och skillnader i pris eftersom det kostar pengar och tar tid att handla från en annan ort. När man köper el kostar det lika mycket att köpa en kWh från Karlshamn som en kWh från Harsprånget och den måste förbrukas direkt vid leverans eftersom det inte finns något vettigt sätt att lagerhålla el.

De modeller du visar verkar bortse ifrån det och förutsätter att hela marknaden kommer att svänga in runt ett och samma pris oavsett vart och när konsumenten vill ha varan/tjänsten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja, så är det ju. Inom elregionen. Men även på större ytor om man inte maxar överföringskapaciteten.

Så jag bortser inte från något. Det aktuella priser varje timme är just på krysset, precis som det ska vara på välfungerande marknader.
 
Den överste bilden är säkert ur boken "Ekonomy for dummies". Verkligheten är mycket mer komplex. Det finns aktörer som försöker påverka kurvan för egen vinnings skull. Man kan t ex strypa tillgång på konstgjort sätt för att driva upp priset.
Den nedre kurvan kanske stämmer på en sluten marknad där systemgränsen kan vara ett isolerat område. Sammankopplar man dock två separata marknader t ex med en kraftledning så funkar kurvan inte längre, speciellt när det sitter folk som rattar på överföringskapacitet, och annat folk som försöker påverka marknaden genom falska påståenden.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Jag undrar vad ett "rimligt" pris på el skulle vara.
Alltså vad kostar det att producera och transportera 1 kwh?

Vill inte ha massa svar om effektförluster eller att det skulle bli olika i olika områden utan nu kör vi i grova drag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, så är det ju. Inom elregionen. Men även på större ytor om man inte maxar överföringskapaciteten.

Så jag bortser inte från något. Det aktuella priser varje timme är just på krysset, precis som det ska vara på välfungerande marknader.
Bara för att en säljare och köpare kommer överens så betyder det inte att priset är på krysset i din graf.
 
D Daniel 109 skrev:
Det här är en klassisk bild på hur en välfungerande marknad fungerar. Det är det första man får lära sig när det gäller marknadsekonomi.

[bild]
Håller du med om att den stämmer?

Här är en som stämmer bättre för just elmarknaden. Alla marknader har olika kurvformer.
[bild]
Är det något fel på den?

Förklara sedan hur någon skulle kunna köpa en vara billigare på en marknad med välfungerande marknadsekonomi.

Jag är förvånad att någon med din utbildning inte ens förstår grunderna.
Du har tagit bort den viktiga parametern att det måste vara flera säljare och ett fritt pris OCH
att för att supply - demand ska funka måste det finnas en fungerande supply. Du har just nu inte en fungerande marknad. Detta är ett skolboksexempel men inte en bild på hur marknaden faktiskt ser ut.

Ekonomer brukar börja med ett enkelt exempel för sina modeller. Nationalekonomerna kommer lite längre och de som läst lite mera inför matriser så man kan ha många aktörer med, men de flesta ekonomstudenter har inte tillräcklig mattekunskap för att förstå hur man räknar med matriser, vad en integral är eller hur derivata och diffekvationer är. Så de nöjer sig med det förenklade exemplet.

Om efterfrågan och utbudskurvorna inte möter varandra pga en bristsituatiuon kommer marknaden krascha.
Just nu har du fått se att Nordpols modeller ju har kraschat, de har tagit till maxpriser när modellen upphör.
Jag ger det ett halvår innan de måste revidera hela modellen de använder.

Jag är övertygad att nordpol har kompetenta medarbetare som förstår detta bättre än dig och mig. Däremot är jag inte övertygad att deras uppgift är att tillvara ta både ditt och mitt intresse som slutkonsument och elproducenternas intresse som säljare. Jag tror det finns ett egensyfte i att Nordpol vill ha så höga omsättning som möjligt. Eftersom vi "måste" köpa en viss mängd el för att samhället inte ska stanna så kommer de kunna lite av diktera priserna. Vi kan inte, som i skolboksexemplet, avstå den varan och välja en annan.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M mlb88 skrev:
Jag undrar vad ett "rimligt" pris på el skulle vara.
Alltså vad kostar det att producera och transportera 1 kwh?

Vill inte ha massa svar om effektförluster eller att det skulle bli olika i olika områden utan nu kör vi i grova drag.
Menar du rimligt som "vad jag kan tänka mig att betala" eller som någon form av uppskattning av det faktiska värdet?

Ett litet kul tankeexperiment kan vara att fundera över alternativkostnaden, dvs att uppnå samma resultat på ett annat sätt. Ganska vanligt är ju tex. att man räknar på kostnaden att värma upp sitt hus med elpatron vs. pellets, men det går ju att göra på andra områden med..
 
M mlb88 skrev:
Bara för att en säljare och köpare kommer överens så betyder det inte att priset är på krysset i din graf.
När det går via nordpool är alla säljare och köpare med. Då hamnar priset på krysset.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, så är det ju. Inom elregionen. Men även på större ytor om man inte maxar överföringskapaciteten.

Så jag bortser inte från något. Det aktuella priser varje timme är just på krysset, precis som det ska vara på välfungerande marknader.
På en fungerande marknad har jag som konsument möjlighet att påverka genom att vid varje köp välja en billigare leverantör. Återigen - Hur gör jag det som elkonsument?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.