Hej

Är det någon här på forumet som har Tibber som elleverantör och kan berätta hur det fungerar för er? Upplever ni att ni får en lägre elkostnad jämfört med ex. ett fastprisavtal? Hur mycket har ni ändrat era elkonsumtionsvanor?

Är det någon som använder Tibber i kombination med Easee laddbox och kan berätta hur det fungerar för er? Funkar det bra att låta Tibber sköta laddningen av bilen och blir det till en ”låg” elkostnad?

Tack på förhand!
 
  • Gilla
RolfH
  • Laddar…
Tibber sköter laddningen av våra bilar och det är svårt att uppskatta besparing då man tyvärr inte ser det i appen men minst 20% besparing.
Sen styr också Tibber så vi använder solenergi optimalt för kostnadsbesparing.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
Använder Tibber med Eaase sedan ett år. Har fungerat utan problem. Då priserna har varit ganska rejält mycket billigare på natten.
Så har det blivit billigare

Men har alldrig räknat på hur stor vinsten är.

Så jag skulle rekommera den kombinationen
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
1 111111 skrev:
Använder Tibber med Eaase sedan ett år. Har fungerat utan problem. Då priserna har varit ganska rejält mycket billigare på natten.
Så har det blivit billigare

Men har alldrig räknat på hur stor vinsten är.

Så jag skulle rekommera den kombinationen
Ser man vad elkostnaden blir övrig dygnet?
För elen blir väl ganska mycket dyrare vid 16-19 om man kör timpris?

Är det en månadsavgift på tibbler?
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Ser man vad elkostnaden blir övrig dygnet?
För elen blir väl ganska mycket dyrare vid 16-19 om man kör timpris?

Är det en månadsavgift på tibbler?
Ja, Tibber kostar 29 kr/mån och man kan tydligt följa elpris och förbrukning.
 
Skärmdump av energiförbrukningsapp visar totalförbrukning och fördelning av elkostnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är också exempel på hur den beräknar vad som förbrukar mest.
 
  • Gilla
BobboEriksson och 2 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
[bild]

Här är också exempel på hur den beräknar vad som förbrukar mest.
Har kokarn gått varm denna månad? Gått åt en del el ;)
 
  • Haha
Texan
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har kokarn gått varm denna månad? Gått åt en del el ;)
Poolvärme... :)
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Ser man vad elkostnaden blir övrig dygnet?
För elen blir väl ganska mycket dyrare vid 16-19 om man kör timpris?

Är det en månadsavgift på tibbler?
i appen kan du se kommande dygns elkostnad, det går att se även om du inte har elavtal med dem. Månadsavgift på 39 kr.

Skärmdump av elprisapp som visar en linjediagram över dagens elkostnad och kostnadsspecifikation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eriksgatan
Vi kikade på Tibber och Easee laddbox först eftersom de är bra på att hitta oss med sin reklam.
Men det blev istället en Zappi v.2 3-fasladdare som erbjöd mer funktioner och innehöll lastbalansering och jfb. Och istället för Tibber blev det konkurrenten Greenely som blev billigare totalt sett. Båda erbjuder smart elbilsladdning när taxan är som lägst, MEN enbart för en minoritet av de elbilar som finns idag. Så tyvärr inte till vår elbil. Så kolla upp bägge och vilka bilar som de stöder så att du inte blir besviken.
 
  • Gilla
Texan och 3 till
  • Laddar…
Jag funderar på att beställa Tibber och Easee laddbox. Har en VW id4 är beställd och på ingång. ID4an är inte en kompatibel modell. Däremot kan man lägga upp den som en offline bil. Jag förstår inte vad det innebär? Någon som kan bringa ljus? Om man skaffar Tibber och laddboxen, måste man styra via Tibber appen, eller kan man istället välja att styra det via VWs egna app?
 
Har du den som offlinebil så vet inte tibber om hur mycket som måste laddas utan gissar på 50% har jag för mig att jag läst.
Du ställer in i tibber när på dygnet du vill att bilen ska vara klar så aktiverar tibber easeeboxen vid lämplig tid innan med tanke på elpris + hur många kwh som (den gissar) ska laddas. Du kan förstås aktivera laddningen manuellt om du behöver ladda direkt. Tror även du kan skriva till tibber att de ska anta att en annan %-sats än 50% vid beräkningen av starttid. Vi har så litet batteri i vår hybrid så inte funderat så mycket på det. Men det är klart att det kan bli knas om man har 60-70kwh att ladda och tibber gissar på 35kwh. Kanske går att "luras" genom att sätta en betydligt tidigare avresetid vid de tillfällena så den startar tidigare?

Styra i wv-app vet jag inte hur det fungerar.. då lämnar man väl easeeboxen alltid vara på antar jag och låter vw-appen styra när bilen ska ladda. Men då "måste" du själv hålla koll på när det billigt samt kan inte ta del av tibbers 50% rabatt vid smartladdning.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Vi får mycket lägre kostnad. Går att jämföra med siten offpeak.se (för tibber kunder)

brukar rekommendera alla med rörligt att prova på tibber. Är dom inte nöjda så är de bara o gå tillbaka, ingen bindningstid på tibber. Juni månad hade vi t.ex 47öre/kw medans vanligt rörligt låg runt 150öre/kw.
Om du är sugen på att prova på så använd gärna min inbjudningslänk.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Smacke37 Smacke37 skrev:
Vi får mycket lägre kostnad. Går att jämföra med siten offpeak.se (för tibber kunder)

brukar rekommendera alla med rörligt att prova på tibber. Är dom inte nöjda så är de bara o gå tillbaka, ingen bindningstid på tibber.
Bör tilläggas att det är många parametrar som spelar in om man kommer spara mycket eller lite med ett timprisavtal. T.ex. möjligheten att "styra" förbrukning till lågpristimmar under dygnet och då gäller det främst "storförbrukare" som uppvärmning av varmvatten, golvvärme, husvärme, uppvärmning av spabad, uppvärmning av pool och elbilsladdning som har överlägset störst påverkan av alla parametrar. Har man elbil och låter Tibber styra laddningen (s.k. Smartladdning) så kompenseras kunden med halva spotpriset vid laddning. Tibber får ersättning från Svenska Kraftnät för elnätsbalanseringen de utför med att slå på/av kunders elbilsladdning under korta perioder vilket får en omedelbar effekt på balansen i elnätet.
Ska man investera i nya "storslukare" så bör man se till att dessa går att styra eller att de själv har möjligheten att styra sin förbrukning till lågpristimmar. Jag har NIBE luft/vatten värmepump sen 2020 och den har denna möjlighet genom att den hämtar elpriset för kommande 24 timmar kontinuerligt och jag kan bestämma hur mycket på en skala 1-10 hur mycket jag vill att "den" tar hänsyn till elpriset i sin "plan" för uppvärmning av huset, samma sak för varmvattnet där historisk data av hushållsbehovet inkluderas. Det är t.ex. onödigt att värma varmvatten i vårt hushåll efter morgonens duschningar eftersom det sällan behövs varmvatten innan kvällen.Då väntar "pannan" med uppvärmning till timmar med lägre elpris istället för att direkt på morgonen när elpriset oftast är som högst.

Blev ett längre inlägg än jag tänkt :p, skulle kunna fortsätta men jag håller mig här för jag tror detta är det viktigaste man behöver veta för att kunna ta ett beslut för en "övergång" till timprisavtal som inte nödvändigtvis behöver vara genom Tibber. Tibber är det elbolag av alla nya som kommit överlägset längst med sina "integrationer" av smartstyrning. De har stöd (integrationer) för flest märken/tillverkare på marknaden. De gamla traditionella elbolagen är väldigt långt efter och kommer förmodligen inte kunna komma ikapp om de inte råkar ut för ett konkurshot som kräver stora omstruktureringar och personalomsättningar i bolaget.
 
Jag har Tibber och Easee laddare. Bilar har vi en Raw 4 hybrid och en el Nissan Leaf.
Hybriden behöver laddas varannan dag medans elbilen max en gång i veckan.

Jag har inte riktigt förstått vad jag behöver göra för att komma igång med att låta Tibber styra laddningen, är det nån som kan guida mig?
Vi fick ny elmätare från Vattenfall i vintras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.