Statlig kontroll.
 
  • Gilla
kulle och 6 till
  • Laddar…
Okej, statligt upphandlad el och reglerade priser. Ja det är en variant. Då får politikerna full kontroll på elen, det blir säkert bra…..
 
useless useless skrev:
Statlig kontroll.
Det är väl staten som satt oss i den situation som finns nu genom att påverkat den privata markanaden med "hitta på skatter".
 
Vilka "hitta på skatter" är det som gör att elen kostar upp till 10:-/kWh mitt i sommaren?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det går absolut att tycka att den europeiska elmarknaden och NordPool är välfungerande, att allt är som det ska och att detta är den bästa av världar vad gäller elproduktion och -distribution. Visst.

Men ärligt talat? Om en ny liknelse är på sin plats, så sitter vi här, mitt i en stor by där vi odlar massvis med potatis. Det är snudd på rekordskörd i år, men ändå har inte de bybor som saknar egen åkermark råd att köpa potatis för att äta sig mätta, och det sägs bli värre framåt vintern. Hur kan detta komma sig?
Jo, grannbyn i söder har mest ogräs på sina åkrar, kanske någon som sått lite solrosor i en åkerkant och nån tjurig tant som satt potatis ändå. De har hittills hållit sig mätta genom att köpa kålrötter från grannbyn i öster, som visserligen odlas med bekämpningsmedel, men de har varit billiga i många år - och odla mat vill inte byborna i söderbyn göra i onödan, det har deras byråd bestämt. Nu har grannbyn i öster sagt upp bekantskapen med byn i söder pga något lantmäteri-relaterat problem med ytterligare en annan by, och därmed slutat leverera kålrötter. Byborna i söder fattar ingenting, men de är hungriga, och vänder sig mot grannbyn i norr för att köpa potatis, och man är beredda att betala vad som helst!
Potatisodlarna i norr förstår att här finns det pengar att tjäna, det går att klämma många fina slantar ur grannarna i söder. 1 500 kr/kg blir det erbjudna priset. Byborna i norrbyn skrattar först åt grannbyns dumma invånare som mest odlar ogräs, och nu ska få betala dyrt för sin brist på planering. Men de slutar snart skratta när de själva går till potatishandlaren och ser att även de ska betala 1 500 kr för ett kilo potatis. Potatishandlaren rycker på axlarna och förklarar att sockenstämman har bestämt att alla byar är en gemensam marknad, och därför ska priserna på potatis vara samma i alla byar i hela socknen. Sockenstämman hävdar att detta är även till norrbyns fördel, de kan i gengäld få köpa några buketter solrosor från söderbyn framåt jul, om de behöver.
Byborna blir förbannade, ser sig omkring bland de frodiga potatisåkrarna i sin by, och frågar sig hur detta kan vara möjligt? Hur kan vi som bor mitt i potatisåkern, inte ha råd att köpa potatis?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
KJE och 17 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vilka "hitta på skatter" är det som gör att elen kostar upp till 10:-/kWh mitt i sommaren?
Det är resultatet på dom straffskatter man valde att införa på kärnkraften som gjorde den olönsamm.

Hade staten inte gjort kärnkraften olönsamm hade dom nog varit igång fortfarande och vi hade inte haft dessa priser..
 
  • Gilla
Elektra
  • Laddar…
Nu börjar i alla fall liknelsen ha någon typ av likhet med verkligheten.
 
Problemet med alla försök att göra liknelser mellan elmarknaden och marknaden för andra produkter är att man som konsument inte har någon valfrihet när det gäller att köpa el.
Om jag ska köpa en TV kan jag leta upp olika priser på nätet och köpa från det billigaste stället. Ska jag köpa el är det precis tvärtom - Man letar upp det dyraste stället/den som vill betala mest, bockar och bugar och betalar det priset.



Men, som sagt var, elmarknaden fungerar precis som de som har designat den har tänkt.
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Johanlun: Elmarknaden är en välfungerande marknad med konkurrens. Om du har en annan bild så beror det sannolikt på okunskap.
Det är riktigt att jag är lekman på hur elmarknaden fungerar, jag har inte haft anledning att sätta mig in i det då det hittills, innan det rådde en brist, hade en prissättning som verkade fungera och var rimlig. Nu är den inte rimligt mera.

Jag vet inte vad som gör att du utnämner dig till att vara den enda här i tråden som förstår elmarknaden, kanske jobbar du inom området eller har en bakgrund som gör du har kunskaper, eller är extremt påläst.

Jag själv är som sagt inte inläst, men som både civilingenjör i teknisk fysik och civilekonom bedömer jag att jag har den teoretiska bakgrund som krävs för att kunna läsa in mig både hur elmarknaden fungerar och vad eldistribution ingenjörsmässigt har för begränsningar, om jag väljer att ta mig den tiden. Det var dock inget som specifikt togs upp på dessa ganska torra teoretiska utbildningar. Men basen finns där.

Du får gärna själv berätta vad du sitter inne på för kunskaper som gör att du kan bedöma att jag har noll koll och du alla rätt...
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det är riktigt att jag är lekman på hur elmarknaden fungerar, jag har inte haft anledning att sätta mig in i det då det hittills, innan det rådde en brist, hade en prissättning som verkade fungera och var rimlig. Nu är den inte rimligt mera.

Jag vet inte vad som gör att du utnämner dig till att vara den enda här i tråden som förstår elmarknaden, kanske jobbar du inom området eller har en bakgrund som gör du har kunskaper, eller är extremt påläst.

Jag själv är som sagt inte inläst, men som både civilingenjör i teknisk fysik och civilekonom bedömer jag att jag har den teoretiska bakgrund som krävs för att kunna läsa in mig både hur elmarknaden fungerar och vad eldistribution ingenjörsmässigt har för begränsningar, om jag väljer att ta mig den tiden. Det var dock inget som specifikt togs upp på dessa ganska torra teoretiska utbildningar. Men basen finns där.

Du får gärna själv berätta vad du sitter inne på för kunskaper som gör att du kan bedöma att jag har noll koll och du alla rätt...
Då är jag förvånad att du inte tycks förstå. Du har mer utbildning än mig. Elmarknaden fungerar som marknader ska fungera. Även om många marknader inte fungerar så.
 
useless useless skrev:
Problemet med alla försök att göra liknelser mellan elmarknaden och marknaden för andra produkter är att man som konsument inte har någon valfrihet när det gäller att köpa el.
Om jag ska köpa en TV kan jag leta upp olika priser på nätet och köpa från det billigaste stället. Ska jag köpa el är det precis tvärtom - Man letar upp det dyraste stället/den som vill betala mest, bockar och bugar och betalar det priset.



Men, som sagt var, elmarknaden fungerar precis som de som har designat den har tänkt.
Nej. Skillnaden är att alla köper det billigaste. Då sätts priset efter den billigaste som finns kvar, för ingen vill ju sälja onödigt billigt.
 
D Daniel 109 skrev:
Då är jag förvånad att du inte tycks förstå. Du har mer utbildning än mig. Elmarknaden fungerar som marknader ska fungera. Även om många marknader inte fungerar så.
Nja, på en marknad som fungerar kan jag som konsument välja att köpa en vara från det ställe som är billigast för tillfället. Hur gör jag det på elmarknaden där alla säljer till samma pris?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det är ju exakt så det blir när alla köper det billigaste. Det är så det ska fungera på en perfekt marknad. Även om det är ovanligt att det fungerar så i verkligheten.
 
D Daniel 109 skrev:
Då är jag förvånad att du inte tycks förstå. Du har mer utbildning än mig. Elmarknaden fungerar som marknader ska fungera. Även om många marknader inte fungerar så.
Jag förstår att Nordpol och producenterna tycker det är ett bra sätt, om det accpeteras.

Jag förstår inte att vi accepterar hela lösningen, inkl eftergiften till länder söderut att ha elområdespriser som driver upp våra interna priser.

Hade det funnits ett "nordpol" och ett "sydpol" (och ett par till), och man fick välja vilken elbörs man ville använda sig av, då hade jag tyckt marknaden fungerat lite bättre.

Anta det BARA skulle finnas Ica Maxi butiker, inget annat, bara för att Ica Maxi inte bara säljer "ICA" brandade varor utan varor från många olika leverantörer betyder det inte att det är en fungerande marknad.

Jag accepterar tex att vi bara har ett "Systembolaget" för att priserna där har satts på en rimlig nivå, men skulle en öl kosta 500 spänn så skulle jag även tycka det var skäl att ompröva det. Dock skulle det betyda mindre för mig, då jag inte är storkonsument på systembolaget och då skulle försöka handla när jag passerade utanför rikets gränser. Tyvärr kan jag inte handla min el på annat sätt än det som diskuteras här.

Om vi fortsätter avveckla kärnkraften utan att bygga ut andra rimliga energikällor och inte gör nåt åt hur elen handlas så tror jag att jag själv skulle försöka gå så off-grid som jag kunde, med solceller och generator och försöka värma huset med ved/pellets etc.

Jag är för övrigt negativ till att fortsätta driva gamla kärnkraftverk som långsiktig energilösning, men på kort sikt hade det varit det klokaste alternativet - MEN jag är positiv till att fortsätta forska kring hur vi kan förbättra kärnkraften. Man kan inte avveckla en lösning som är okej och ersätta med nåt skitdåligt. Kärnkraft är inte perfekt, men just här och nu minst dålig.

Osäkerheten för konsumenter och företag med den elleverans vi har nu är mycket osund. Det kommer inte gå i längden. Vi kommer få många som hamnar hos kronkalle pga uppvärmningen i vinter, liksom företag kommer gå omkull. Givetvis ska vi inte offra klimatet för att folk ska få bada spabad och företagen tillverka skräpprodukter, så att bygga bort beroendet av Putins gas är bra, därvidlag tycker jag faktiskt att gasbristen satt fingret på en mycket viktig punkt och jag tror det kommer ramla ut nåt positivt ur detta till sist, frågan är hur mycket skada som skapas på vägen dit...
 
Redigerat:
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Det är ju inte Nordpool som sätter priserna. Se nordpool som ett torg där alla handlare bjuder ut sin el. Det skulle inte bli bättre med fler börser. Tyvärr har vi ju begränsningar i transportmöjligheten. Annars skulle hela EU ha samma pris.

Att jag försöker förklara att det är en fungerande marknad tycks väldigt många tolka som att jag tycker att det är den enda vettiga lösningen. Men jag försöker bara påpeka att många invändningar är galna.
 
  • Gilla
henrikrei
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.