A
Vi har anlitat en hantverkare för en altan och på fakturan är 30% ROT för arbetet avdraget. Då huset är nyproduktion vet i f*n om detta går igenom
Inget är skrivet på fakturan om ev reservation gällande återbetalning av ROT vid icke godkänt från Skatteverket.

Kan snickaren återkräva summan denne dragit av?
 
tommib
Nej, det går inte igenom och du bör betala till snickaren oavsett vad det står på fakturan. Var du noga med att påpeka för snickaren att du inte hade rätt till ROT? Frågade snickaren om det skulle vara ROT eller inte?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
A
tommib tommib skrev:
Nej, det går inte igenom och du bör betala till snickaren oavsett vad det står på fakturan. Var du noga med att påpeka för snickaren att du inte hade rätt till ROT? Frågade snickaren om det skulle vara ROT eller inte?
Han drog ROT utan att fråga. Skall inte en snickare ha koll på sådant gällande nyproduktion?
Är jag verkligen skyldighet att betala igen ROT om den ej går igenom.
 
tommib
Varför skulle du inte göra det? Brukar du stjäla saker om det inte finns en skylt som explicit säger att du inte ska?

Rent legalt vet jag faktiskt inte om det nu inte står något på fakturan, men någon moral får man väl ändå vänta sig att folk har.
 
  • Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
A
Absolut, ärlighet varar längst
 
A
Klart du ska betala till snickaren. Hur är det ens möjligt att tänka tanken att inte göra det?
 
Helt klart ska du betala 100 %. Men hantverkaren borde ha klart för sig vilka regler som gäller så jag tycker han borde "veta bättre". Det är faktiskt hans skyldighet att läsa "på" om man inte kan. Reglerna finns lätt åtkomliga att läsa på skatteverkets hemsida.
/B
 
  • Gilla
Anonymiserad 159024
  • Laddar…
Snicakren har väl försökt vara lite schysst och räknat med att det kan slinka igenom... ? Eller?
 
Vet snickaren att det är en nyproduktion...?

/ATW
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vem står för 40 % skattetillägg om hantverkaren inte får igenom "försöket" ?
 
A
yoloboi skrev:
Klart du ska betala till snickaren. Hur är det ens möjligt att tänka tanken att inte göra det?
Kanske för att snickaren ej upplyst innan start om att hans timpeng var exkl moms vilket visade sig på fakturan.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
A
A ArneTW skrev:
Vet snickaren att det är en nyproduktion...?

/ATW
Borde vara uppenbart att se när han gjorde altanen
 
Aztorboy skrev:
Kanske för att snickaren ej upplyst innan start om att hans timpeng var exkl moms vilket visade sig på fakturan.
Då skall du klaga, det skall ALLTID vara inklusive moms till privatperson, och det är det priset han säger som gäller inklusive moms, alltså.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
tommib
Aztorboy skrev:
Kanske för att snickaren ej upplyst innan start om att hans timpeng var exkl moms vilket visade sig på fakturan.
Ah, ja. Det ställer saken i ett lite annorlunda ljus. Om du är privatkonsument, vilket jag förutsätter, så ska snickaren veta att prisuppgift alltid anges ink moms (om det inte explicit sägs att det är ex moms).

Du kan ju säga till snickaren att om han fakturerar det priset du har fått offererat (du har väl skriftligt på detta) så betalar du hela fakturan utan knot.

Just det där med hantverkare som kommer och påstår att priset skulle vara utan moms är en av de mest efterblivna felaktigheterna som finns och det provocerar mig något fruktansvärt.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Om man tittar på lite rättsfall, så är det framförallt avgörande om det i huvuddokument, dvs första fakturan eller helst en offert där rot är avdraget, framgår en reservation från entreprenören. Står det någonstans i offert eller i fakturan att de förbehåller sig rätten att fakturera om rot avslås, så har de ordentligt torrt på fötterna. Men det verkar de ju inte gjort. Så utifrån det så ahr du möjlighet att inte betala.

Å andra sidan får jag inte uppfattningen att ni diskuterat ROT vid beställningen heller. Eller var det uppe på tapeten när ni diskuterade priser, eller är det något som syntes först på fakturan? Stor skillnad om han gett dig ett pris på tex 500:- inkl rot, eller att han bara sagt jag tar 500:-/h. Sen har han vid faktureringen oaktsamt eller slentrianmässigt lagt in timdebiteringen med rot.

Om inga föregående diskussioner skett ang ROT, så både jag tror du måste, och dessutom moraliskt bör betala detta. Hans faktura skall här ses som en felaktig faktura om ni inte tillsammans varit överens om attd et rör sig om ett jobb där man vid beställning förväntar sig rot avdrag. Felaktiga fakturor kana alltid rättas. En rättning här står inte på något sätt i strid mot er överenskommelse (Om ni inte hade en rot diskussion innan.)
Jag skickade tex idag per mail av misstag en faktura på 0:- då jag hade glömt lägga in pris på raden. hade blivit tufft om kunden när han fick en ny rättad hade påpekat att han redan fått en faktura och inte accepterar någon mer.


Däremot har han i sin tur felaktigt, om jag förstår dig angett ett pris exkl moms. Om han anger ett pris till dig som privatperson skall du kunna förutsätta att det är inkl moms. En företagare får inte ange ett pris exkl moms, utan att tydligt ange det. Det är mao tex i en offert inte olagligt på något sätt att ange ett pris exkl moms, men då måste det vara mycket tydligt, och man bör summera det inkl moms.

Ni verkar ha byggt en altan, har ni inte fått en offert på detta? Har allt gått löpande utan någon föregående prisuppgift mer än timpriset??
Hur har han angett priser på material, har även det presenterats exkl moms, för att sen faktureras med påslag för moms?? Eller har ni stått för material???

Får man fråga vilket timpris han gett, det kan ju även ge en indikation på vad som kan vara rimligt, även om 25% variation mellan entreprenörer får ses som rätt normalt..
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.