D Daniel 109 skrev:
Nej, visst är det ett problem som kan behöva lösas med stöd. Men motivera inte stöden med att folk ska energieffektivisera mer om de får billigare el. Det händer inte.
Mjo det händer.. men först måste de flesta få en ordentlig nu-jävlar-åker-jag-till-riksdagen-och-nackar-några-politiker-på-måfå-men-jag-har-inte-råd-pga-elräkningen... sen då de får pengar igen först då är de villiga att prioritera in energieffektivisering
 
T Thomas' skrev:
Nej, men dom har lyckats riva ner Sverige i fördärvet.
De var inte med och stängde Barsebäck iallafall
 
Jag hävdar envist att prismodellen inte är rimlig vid brist.

Jag ska inte falla ned på "burgarjämförelser" igen även om big mac index faktiskt är vedertaget...

...men återigen, el är något vi alla är mer eller mindre beroende av, vi har inte en "bra" konkurrenssituation, priset är inte reglerat - och då menar jag inte sovjetreglerat utan reglerat så att man inte kan ta 100-falt mer än produktionskostnad.

Jag ser ogärna att politikerna snickrar ihop modeller som sen missbrukas för att maximera individens bidrag. Har man en jättekåk, spabad eller pooler som drar massa energi så bör vi inte med skattemedel bidra varken till att individen kan värma dessa eller vinsterna elbolagen får när de få sälja el som annars konsumenten sparat in på. Har man ett förhandlat lågt elpris är det inte rimligt att man får bidrag per kilowatt förbrukat, inte per öre betalat. Det är inte rimligt att någon administrerar att reda ut om en individ har fast eller rörligt, spabad eller 1600-talsstandard på isoleringen. Att jämföra med förra årets konsumtion och premiera sparande eller sätta tak för bidrag är förvisso en bra ide, men då straffar man de som förra året sparat och belönar de som slösat. Det enda rimligt kan jag tycka är att man kan få bidrag med max en viss procent av elräkningen och nån elområdes/geografiskt anpassad faktor. Men det bästa vore att reglera priset så att det för konsumenter hamnade närmare medelproduktionskostnad än kostnad för sista kilowatten.

Jag har inte fått nåt klart svar på vad det kostar att producera el från diesel. Men om jag tänker att min elbil drar ca 1.5kWh per mil om jag för försiktigt, så säg 2kWh om jag kör som jag gör i en motsvarande fossilbil. Då drar fossilbilen ca 0.5l / milen. Bilmotorer är inte speciellt effektiva. Men oljeverket i karlshamn behöver personal och har kostat att bygga och underhålla. Nånstans 4kWh per liter bensin eller diesel (á 20kr/l) tänker jag ändå kan vara rimligt för den rörliga kostnaden? Det landar på vad nån skrev i tråden att ett eget elverk kostar 5kr/kWh. Men dubbla det då, 10kr/kWh är inte orimligt då de har anläggning och personal och behöver ha en vinst. Nu är pristaket tydligen 40kr/kWh. Jag inbillar mig att på 5kr/kWh täljer alla utom Karlshamn guld. Skulle "medelpriset" vara 10kr och köpt kärn- och vattenkraft betalas med 1kr/kWh så finns det fortfarande stora marginaler att ersätta de dyraste producenterna med lite av övervinsterna från den billiga elen. Om elen kostar 40kr/kWh nere i Tyskland, sälj då all el vi har över för det. Men låt oss i Sverige köpa för ett reglerat pris. Om det snedvrider konkurrensen i landet, låt då konsumenter/privatpersoner få det priset medan företag kan få samma skatterabatter som serverhallar, för det verkar ju OK att gynna den typen av företag?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har inte fått nåt klart svar på vad det kostar att producera el från diesel.
Tror du kan köpa en generator som ger dig 3kWh per liter, betvivlar att en sådan håller för 1000timmars drift.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tror du kan köpa en generator som ger dig 3kWh per liter, betvivlar att en sådan håller för 1000timmars drift.
Jo, det måste nog till en rejäl motor och riktig industrigenerator för att få nån rimlighet i det... Så som privatperson måste man få med hela kvarteret gå off grid. Men det visar ju på nån form av rimlig alternativkostnad som inte är 40kr/kWh iallafall...
 
Klart politikerna lovar det. Det är skulle vara politiskt självmord att inte säga det nu...
Efter valet ska regering bildas mm. Diverse överenskommelser mellan partierna ska lösas...
Vi får helt enkelt se vad det blir...

Bränslekompensationen för dieseln har redan ätits upp av prisuppgångar och folket har "accepterat" ett pris på runt 24 kr/litern... Samtidigt som vi fortfarande blandar mer svindyr förnyelsebar andel än övriga Europa...

Men politikerna kommer att lova guld, när de sitter vid makten kommer de att skylla på varandra och det blir någon knepig beräkningsmodell. Samtidigt ska pengarna tas någon stans ifrån....
 
  • Gilla
Zlatje och 1 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Samtidigt ska pengarna tas någon stans ifrån....
Det är du och jag som betalar, om det är med försvagad krona, höjda skatter, höjd pensionsålder eller nått annat vet vi inte ännu...
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är du och jag som betalar, om det är med försvagad krona, höjda skatter, höjd pensionsålder eller nått annat vet vi inte ännu...
Det stämmer inte. Staten drar just nu in enorma summor pengar på de höga priserna vi nu ser tack vare skatt på el på 25%. De inkomsterna kommer vida överstiga det som de vill "ge tillbaka" under 3 vintermånader.

För att inte tala om Svenska Kraftnät som nu drar in 100 miljarder i år på ett riksgäldskonto som bara kommer stå där och se fina ut.
 
  • Gilla
Zlatje
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Det stämmer inte. Staten drar just nu in enorma summor pengar på de höga priserna vi nu ser tack vare skatt på el på 25%. De inkomsterna kommer vida överstiga det som de vill "ge tillbaka" under 3 vintermånader.

För att inte tala om Svenska Kraftnät som nu drar in 100 miljarder i år på ett riksgäldskonto som bara kommer stå där och se fina ut.
Vattenfall och svenska kraftnät ägs väl i princip uteslutande av staten = oss skattebetalare?
Och skatten på vinst hos de andra tillfaller också staten.

Men prismodellen berikar nog väldigt många andra, samtidigt som den kommer rasera mångas ekonomi (om vi får priser på 15-20-30 kr kWh i vinter). Det MÅSTE finnas ett bättre sätt att styra priset på el än att ta ett riktigt rövarpris till oss innevånare som varit med och bekostat uppbyggnaden av elinfrastrukturen och sen med olika skattelättnader och bidrag lämna tillbaka endel av pengarna.

Sen tycker jag visst elbolagen ska få ta höga priser och tjäna pengar, men då framförallt på export. Låt oss sälja de där dyraste kWh utomlands, och använda de billiga inom rikets gränser. Fri marknad pratar många om, men jag tycker faktiskt inte Nordpols modell motsvarar det jag anser vara en fri marknad med konkurrens, så det faller redan där.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Det stämmer inte. Staten drar just nu in enorma summor pengar på de höga priserna vi nu ser tack vare skatt på el på 25%. De inkomsterna kommer vida överstiga det som de vill "ge tillbaka" under 3 vintermånader.

För att inte tala om Svenska Kraftnät som nu drar in 100 miljarder i år på ett riksgäldskonto som bara kommer stå där och se fina ut.
Vem menar du betalar/betalat skatten om det inte är du och jag?
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Johanlun: Elmarknaden är en välfungerande marknad med konkurrens. Om du har en annan bild så beror det sannolikt på okunskap.
 
  • Haha
  • Gilla
Zlatje och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Johanlun: Elmarknaden är en välfungerande marknad med konkurrens. Om du har en annan bild så beror det sannolikt på okunskap.

nothing-to.gif.
 
  • Haha
  • Gilla
MultiMan och 9 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Johanlun: Elmarknaden är en välfungerande marknad med konkurrens. Om du har en annan bild så beror det sannolikt på okunskap.
Ja, det är väl egentligen inget fel på elmarknaden - Den fungerar som det är tänkt. Grundproblemet är att våra politiker har bestämt att ett så basalt "livsmedel" som el ska styras av marknaden samtidigt som man fattar dåliga beslut som påverkar produktionen.

Så det är inte elmarknaden som fungerar dåligt, utan elmarknaden är en dålig lösning i grunden för oss vanliga medborgare.
 
  • Gilla
fribygg och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, det är väl egentligen inget fel på elmarknaden - Den fungerar som det är tänkt. Grundproblemet är att våra politiker har bestämt att ett så basalt "livsmedel" som el ska styras av marknaden samtidigt som man fattar dåliga beslut som påverkar produktionen.

Så det är inte elmarknaden som fungerar dåligt, utan elmarknaden är en dålig lösning i grunden för oss vanliga medborgare.
Har du en bättre lösning än en marknad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.