Grymt jobbat, djupt imponerad!

Akta dig bara. Att vakna klockan 4 och inte kunna somna om är inte optimalt, ta hand om dig så du orkar hela projektet!
 
  • Gilla
cmb
  • Laddar…
G Niklas Anders skrev:
Grymt jobbat, djupt imponerad!

Akta dig bara. Att vakna klockan 4 och inte kunna somna om är inte optimalt, ta hand om dig så du orkar hela projektet!
Tack! Ja jag kämpar på :)
Börjar väl kanske få så kallad ”gjutfrossa”, sover nog bättre inatt, tack för omtanken
 
  • Gilla
cmb
  • Laddar…
Allt gick i ett igår så jag släpar lite med dagboksföringen av gårdagens arbete. Till att börja med så åkte jag och handlade lite allt möjligt så som infästningsgrejer, slang med fördragen 5x2,5mm2 kabel, tomslang, primer, bruk, plyfa med mera. När jag hade lastat av efter shoppingrundan så började jag att fixera ventilationsrör, nu sitter de bra upptill men jag behöver fixera botten och det kommer jag göra genom att täta kring rören med bruk, två flugor i en smäll kan man säga. Det man nu kan se på bilderna är 160mm rör, tre stycken tilluft och en frånluft som ska tillgodo se källarplanet. För att rören inte ska trilla ned så har jag under varje hål satt en plywoodbit som röret står på, denna skiva håller alltså ventrören i nivå men fungerar också som form om det skulle läcka flytspackel.
Ventilationsrör står på plywoodbit mot en vägg i ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsrör och kablar på byggarbetsplats under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsrör fastsatta i taket, byggmaterial på golvet i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installationsområde med ventilationsrör och kabel på ett betonggolv vid ett fönster under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter detta började jag titta på hur jag skulle få ned två rör med 5x2,5mm2 kabel till garaget på ett snyggt sätt, för att träffa takvinkeln vid garageporten så var jag tvungen att borra ganska snett, väggarna är tjockare på övre våningen, jag uppskattade att jag behövde borra ungefär 90mm snett genom 170mm bjälklag och prickade helt perfekt. Nu hade klockan sprungit iväg så jag hade inte tid för att börja dra slang utan fick slänga mig i duschen då jag skulle till familjen och grilla, jag och frun firade 10 år som tillsammans igår. Precis innan duschen ringde rörmokaren som hade tittat på alla mina bilder och tyckte allt såg bra ut, men. Han var lite orolig för att jag kanske skulle ha böjt rören lite väl häftigt vid genomföringen i valvet, jag frågade då, om jag skjuter i böjfjäder nedifrån och den glider igenom, kan jag förvänta mig att rören är bra då, han svarade ja, jag har ju haft böjfjädrar i rören till och med när jag fixerat rören så jag kände att detta inte skulle bli något problem, jag får kolla detta imorgon tänkte jag, men det gnagde i mig, tänk om jag sabbat rören. Jag kunde inte släppa detta så efter duschen stod jag i fillingar och tofflor och petade in böjfjäder i ett rör, fjädern gick in bra, gled utan större motstånd igenom, men, när jag skulle backa fjädern så hamnade den på något vis lite dåligt och jag märkte att snöret jag hade fäst i böjfjädern sträcktes oroväckande mycket, såklart gick snöret av och där stod jag som ett fån. Jag sprang upp till röret och började klippa loss alla klammer, tog bort isolering och skyddsrör, tittade på röret som såg bra ut, tyvärr var jag ju tvungen att bocka ut röret igen för att kunna få ut böjfjädern och sedan ruska röret tills fjädern trilla ut. Ok, kändes ju ändå bra att röret var fint. Nu fick jag ändå ge mig för dagen men det kändes ändå lovande att röret såg bra ut.

Hand som håller i ett ventileringsrör vid byggarbetsplats under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Idag började jag med att fortsätta trixa med vattenrören för att se så allt stod rätt till, innan jag började så knöt jag fast tre stycken snören så jag inte skulle tappa en böjfjäder igen, jag skickade in böjfjäder i de tre återstående rören och i två av dom passerade fjädern hur smidigt som helst men i varmvattenröret så fick jag faktiskt trycka lite för att få igenom den, här blev jag orolig såklart, gick upp och tog bort isolering och skyddsrör, jag tänkte också om nu detta röret ser bra ut, då är de andra två safe. Röret var runt och fint så då kunde jag släppa oron över detta och återställa, jag gjorde i ordning lite för att va lite extra snäll mot rören så att de inte skulle knäckas till om man kanske trampar på rören, jag petade in 20mm flexrör som stöd.

Vatten- och elrör med snören och böjfjädrar i ett öppet bjälklag under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av vattenrör och elkabelskyddsrör i en renoveringsmiljö med oskyddade bjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu kunde jag fortsätta med det som jag borde börjat med redan på morgonen, det tog sin lilla tid det där med vattenrören. Jag har idag dragit fram en hel del slang med fördragen tråd, det mesta jag dragit fram idag är inte supernödvändiga grejer utan mer lite extra för att man kan nu när bjälklaget är blottat. Nu är jag klar tänkte jag men så slog det mig ganska fort att det vore ju fint att ha el till altanen som ligger på en egen säkring också, jag drar nog upp två stycken slang med 3x1,5mm2 kabel imorgon som man senare kan ta ut vid takfoten, där kan man ju sätta en kopplingsdosa väl skyddat.

Dagens dragningar.
EL: 2st 5x2,5mm2 slang till garage för laddstolpe eller 16A uttag med handske
EL: 1st tomslang till garage där värmepanna ska stå, ska dra i 5x2,5mm2 i denna.
EL: 1st 3x1,5mm2 slang till teknikrummet för nätverksskåpet
Patch/Nätverk: 2st till vind, ifall det skulle behövas någon gång, kamera eller liknande.
Patch/Nätverk: 1st extra i vardagsrummet, för att möjliggöra ommöblering.
Signal: 1st 2x2x0,5 från där värmepanna ska stå som ska till andra sidan huset "utegivare"
Signal: 1st 2x2x0,5 till groventré (rörelsedäckare eller liknande)
Signal: 1st 2x2x0,5 till garage (rörelsedäckare eller liknande)
Signal: 2st 2x2x0,5 till vind som senare ska distribueras över våningen (rörelsedäckare eller liknande)
Signal 1st 2x2x0,5 till hallen (rörelsedäckare eller liknande)

Installation av olika rör och elslangar i en pågående renovering av ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med synliga vattenrör och elektriska installationsrör som förs längs ett betonggolv i ett bygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med färgmarkerade vattenrör och elektriska slangar som löper längs en betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det börjar bli en hel del som ska in i elcentral och nätverksskåp. jag ska nog undvika att borra mer sidledes, börjar bli aningen sömborrat i bjälklaget :thinking:
El- och vattenrör ordnade på ett betonggolv med fötter synliga som antyder pågående installationsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eldrör och vattenrör fastsatta längs en betongvägg under renovering, med kablar för el och signaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
Idag blev det en lång dag, började arbeta vid 08:30 och avslutade 22:30, jag hade som tur var en matlåda i kylen som jag kunde slänga i mig under dagen. Är något stressad nu då flytspacklingen sker på tisdag och de som ska flytspackla kommer imorgon för att prima hela våningen och sätta ut höjder.

Jag hade sen igår en plan på att komplettera med lite el direkt på morgonen så att jag kan få egen/egna säkringar till altanen, när jag började påta med det så slog det mig, jag vill ju gärna ha en egen säkring till FTX aggregatet också, så det blev tre slangar fördragen med 3x1,5mm2 till vinden gjorda.
Renoveringsarbete med fördragna kablar och slangar på ett betonggolv i ett tomt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänkte att jag skulle fortsätta dagen med att täta de enklaste sakerna i bjälklaget först, det vill säga småhål, jag hade på tre olika ställen fortfarande stålrör från värmesystemet som jag gärna ville ha loss så att de inte spacklas fast, blir så jobbigt att riva dom efteråt när du inte kan dra ut rören. Anledningen till att jag inte redan hade rivit dessa rör som gick igenom bjälklaget var för att det stod en massa prylar i vägen, krångligt att komma åt helt enkelt. Jag bet tag i det iaf och ni kan ju bara tänka er hur jag såg ut efter att jag kapat dessa rören. Det är ju vettigt att verkligen tömma ur vattnet på en lågpunkt i systemet för att slippa en massa vatten, men jag orkade inte möblera om så pass mycket för att komma åt ett sådant ställe så jag tog hellre smällen och fick se ut som en dalmatin.

Röravskärningsresultat med vattenspill och använda trasor i ett hörn av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När detta var klart så tog jag dammsugaren och började dammsuga av hela våningen, detta var mycket tidskrävande då betongen är väldigt ojämnt gjuten med massvis av stora sten och man behöver ta loss munstycket för att suga rent kring slangar och rör och andra håligheter. Jag vet inte hur lång tid det tog att dammsuga men jag uppskattar att det åtminstone tog tre timmar. När dammsugningen var klar tog jag fram primer och en roller och gick på alla ställen som jag skulle kunna tänkas täta eller fästa något innan flytspacklingen, jag hade mycket gärna använt en pensel vilket hade varit mycket enklare kring rör och ojämnheter men jag kunde inte hitta mina penslar, det är en sådan hiskeligt dåligt ordning i källaren. Eftersom det tog en stund att prima alla ställen så kunde jag direkt sätta fart och täta hål när jag var klar med primern. Jag har några säckar ståendes med isolering från rivningen så jag började med att bottna alla hål och genomföringar som var lite större med det, sedan hade jag en låda med silikon som jag inte har någon direkt nytta av så jag tog fogsprutan och fyllde väldigt många hål och sprickor med silikon, kändes rätt smidigt. Här följer några exempel.

Ett golv med markerade och delvis isolerade rörkonstruktioner inför flytspackling och renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämnt gjuten betonggolv med fördragna elektriska kablar och primerade kanter redo för flytspackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med kablar och rör i betonggjuten våning med isolering och fyllmedel runt genomföringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det fanns såklart fler hål men där det inte riktigt är lämpligt att köra med silikon så som avloppet från badrum och avloppet från kök. Jag bestämde mig för att trycka ned isolering kring dessa och slå på lite flytspackel för att bottna, det gick bra, hade en liten läcka vid avloppet från badrummet, det var ett litet borrhål som jag inte hade sett, det gick att stoppa nedifrån genom att trycka in lite isolering med en penna i det lilla hålet, det rann väldigt lite så ingen skada skedd. Jag fyllde också det gamla avloppet med flytspackel närmast genomföringen i valvet, jag skulle vara väldigt orolig vid flytspacklingen på tisdag om jag inte hade fyllt det redan nu, blir så mycket mer tryck när det ska läggas i snitt 60mm spackel på golvet. Jag slog försiktigt i lite flytspackel kring ventrören också, jag tänkte att om man har otur så fylls ventrören upp om röret inte står helt tätt emot plywoodskivan, om det nu rinner igenom lite när jag slår på lite spackel för hand så är det åtminstone lätt åtgärdat gentemot att det är kring 200mm spackel i rören.

Ett stålrör som är fastsatt i ett ojämnt betonggolv, omgivet av spillt material och märkt med röda streck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grovt genomföringsrör i betonggolv med synliga spår av gammal flytspackling och omkringliggande rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett otätt ventrör i betonggolv med vattenläckage och flytspackel runt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elslangar fördragna i bjälklag med märkningar på betonggolv nära uttag och ventlationsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det fanns några andra hål/genomföringar som jag kunde komma åt bra kring, där spacklade jag med bruk för hand, sedan hade vi genomföringarna till nätverksskåpet och elcentralen, där kändes det också säkrast att köra med bruk.
Rörgenomföring i betonggolv med framdragna elkablar och flytspackelarbete påbörjat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Föreberedelsearbete för flytspackling med fördragna elslangar och flytspackel fyllt kring genomföringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
El- och VVS-installationer i förtaget golv med isolering och kabelförskruvning inför flytspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har en del virke som är blottat i vardagsrummet mot altanen, jag vill inte att spacklet ska få kontakt med virket på grund av både fukt samt att jag vill att det ska vara lätt att få bort virket om jag någon gång vill byta ut det. Jag handlade 50mm cellplast för ändamålet tidigare i veckan. Jag kände att denna lösningen kan jag också göra emot entrén. Faktum är att det inte bara är enkelt, man förebygger också kallras. När jag ändå var i farten med cellplast så köpte jag också en 100mm skiva som jag tänkte jag skulle ha som form emellan badrum och hall.

Renoveringsarbete med verktyg och material längs ett fönster och fördragna elkablar på ett ojämnt betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämnt gjuten betonggolv med framdragna slangar och kablar inför flytspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på rör och slangar som genomföras genom betongbjälklag, med tillagd cellplast för isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon kommer alltså de som ska flytspackla, jag har en del kvar att göra, det som är bra är att jag har tätat så jag slipper få primer i källaren när de kör igång. Jag har bara limmat all cellplast, jag behöver lägga en fog så att det inte sipprar flytspackel under eller vid avsluten, jag behöver lägga bruk för att förstärka cellplastformen vid badrummet, jag har två ställen i badrummet där det kan läcka in från rummen när de spacklar som jag måste mura till på något vis. Det som sedan återstår som jag inte riktigt har koll på är virket "spaljen" som står vid trappen, jag skulle vilja riva den för den står på sista snutten uppreglat golv som finns kvar i huset, om jag hinner riva den och golvet så måste jag också hitta en lösning med form, jag har cellplast kvar, kanske kan fungera, i värsta fall så har kanske de som ska spackla avstängningslister. Något jag absolut inte får glömma är att gå och känna på alla slangar så att de inte kan flyta upp för högt, om någon enstaka råkar göra det så är det inte hela världen men det vore ju trist om det blir lite här och var.

Ett par översiktsbilder från sent ikväll.
Renoveringsarbete med förberedelser för flytspackling, synliga elinstallationer och byggdamm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med rör och kablar längs golvet i ett ofärdigt och stökigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 10 till
  • Laddar…
Kom i säng rätt sent i natt, hade dessutom svårt att somna. Ställde klockan på 07:00 så att jag skulle vara vaken när flytspackelgubbarna skulle komma, jag hade en liten ruta där det stått saker i köket som jag ville dammsuga innan de skulle knacka på. jag vaknade först vid 05:00 tiden, somnade om och vaknade vid 06:00 tiden, trött som tusan men jag kände att ligga och dra sig kommer inte hjälpa, petade i mig lite frukost och körde igång. Jag var klar lagom tills de kom gåendes på tomten.

Vi gick igenom vad jag tänkt och jag visade vilken höjd jag ville ha, det var lite strul med deras instrument så det tog en stund innan de kom igång, de hade en typ av vattenpass där man har en slang som man går runt med, när den väl fungerade så var det ett smidigt verktyg eftersom du kan gå runt hörn utan bekymmer så som det blir om man kör laser eller liknande, de gjorde punkter med en sprayfärg där de sedan måttade med passet och skrev höjden, därefter klippte dom av små höjdpinnar och klistrade fast. Innan de satte dit höjdpinnarna så hade de också gått över hela våningen med primer.

Jag blandade bruk och fortsatte att laga och bygga vallar/formar. Jag tog ett taktiskt avbrott i detta arbete då det plötsligt började blixtra och vräka ned vatten och jag står ju helst och blandar utomhus. Jag började riva ned spaljen i hallen istället, rensade virket från spik och sparade, det gick ganska smidigt att riva utan att behöva stöka ned och damma speciellt mycket. Efter att spaljen var demonterad så gick det också enkelt att riva bort det sista golvbitarna. När rivningen var klar så kunde jag förstärka lite vid väggen och sedan täta så att jag kan få flytspackel nära kanten, vill att det ska bli stabilt där då vi tänkte sätta ett glasat räcke som inte når till tak. Det kommer sättas en avstängningslist på den sidan som inte är tätad, jag vill ha möjlighet att komma åt efter flytspacklingen när jag ska ansluta parkett emot trappen i samband med golvläggningen.

Rivningsarbete med exponerat bjälklag, ledningar och mätmarkeringar på en betongyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När detta var klart så fortsatte jag blanda bruk och flytspackel, lagat, format, tätat.

Föreberett golvbjälklag med spraymärkning och primer inför flytspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bjälklag med nyligt applicerad primer runt VVS-rör och stenunderlag inför flytspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bjälklag med orange sprayfärgsmarkeringar, rör i schakt och primer för flytspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bjälklag med nyinstallerade rör och spår av primer samt märkning för höjdnivåer inför flytspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färskt flytspackel och höjdmärkningar med sprayfärg på bjälklag i en renoveringsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Primer på bjälklag och förberedelse inför flytspackel med pålagda höjdpinnar och märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer lite bilder på hur det ser ut på bjälklaget efter dagens arbeten.
Bjälklag med utmärkta höjdpunkter och elektriska rör inför flytspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bjälklag med markerade punkter och slang för flytspacklingsförberedelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bjälklag med elinstallationer och klämmor markerat för flytspackling, verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med markeringar för höjdmätning, slangar och tidigare köksskåp i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon är det dags, spackelbilen svänger in på förmiddagen, känns väldigt bra och kul, i skrivande stund är jag helt klar med allt jag ska göra innan flytspacklingen. Något som jag fick veta idag då alla mått sattes ut var att det kommer behövas ganska mycket mer spackel än jag först trodde, jag hade en gissning på 60mm i snitt när jag borrade upp några titthål i de gamla golven, det visade sig att jag hade lite otur med placeringen av dessa titthål då jag prickade på många höga punkter, det kommer snarare landa på 90mm i snitt, ouch, dyrt, bara gilla läget. jag ska försöka komma ihåg att ta lite bilder under spacklingen imorgon.
Nu ska jag slappna av med ett par kalla öl innan jag går och lägger mig, natti natt.
 
  • Gilla
boschkenta och 13 till
  • Laddar…
Riktigt kul tråd att följa! Väldokumenterat och ett otroligt tempo.
Stort lycka till med flytet idag! :)
 
T TechnoKnut skrev:
Hej,
Riktigt roligt när det kommer lite kommentarer och input (y) Jag vill ju inte krympa utrymmet genom att tilläggsisolera inne men jag är rädd för att du ändå har en väldigt bra poäng, det blir ju en dröm när man ska dra fram patch kabel i alla rum. Det är också väldigt enkelt att göra denna vägg i helhet och jag ska ju ändå förmodligen gipsa alla väggar. Något som jag spånar mycket på just nu är FTX ventilation och jag har förstått att man helst vill ha ett väldigt tätt hus och då är det ju också rätt smidigt att lägga till åldersbeständig byggfolie i denna ”installationsväggen”.

Jag jobbar med ventilation och har gjort så i snart 20år. Utan att veta exakt hur stort huset om det finns källare mm så kan du räkna med en kostnad på runt 150-250k om du anlitar någon för hela utförandet. Om Någon erbjuder sig att göra detta från start till mål för 80k så är något fel garanterat. Bara aggregat kostar runt 17-38k beroende på vilken du väljer/hur stort huset är sen tillkommer montage, kanaler, isolering, EL, driftsättning, injustering,OVK Besikting. FTX är kanon och speciellt om du gör en större ombyggnation/renovering så är det bra läge att dra alla rör så de blir så dolda som möjligt. Bra att tänka på:

1. placering av aggregat - du ska kunna komma åt den för rengöring/filterbyte/service. En ”liggande” modell på vinden eller ”stående” modell i tex källaren. Tänk på att ha en plan (eller ta in någon som gör en plan åt dig) vart och hur man smidigast kommer åt alla de rum/ytor som man ska komma fram till. Kanaler som löper från källare till vind kan man tex gömma i en garderob för att slippa synliga gipstrummor.

2. Val av aggregat. Köp ett beprövat märke och skippa budgetvarianterna. Systemair, swegon, Östberg är, bland många, tre stora som man kan kolla med. Personligen gillar jag Östberg och Heru serien. Har en själv hemma och fungerar kanon. Prisvärda också när man jämför med tex swegon.

3. Isolera kanalerna på vinden och ta in en ordentlig isoleraren. Har sett så många ggr där man antingen struntar i kanalisoleringen och gömmer kanalerna i lösull eller där ett ”hemmaproffs” slafsar dit lite isolering som man fick av polaren. Det slutar 7ggr av 10 i att kanalerna kondenserar på vinden.

4. Ska spiskåpan vara inkopplad i FTX aggregatet?eller blir det ett separat system? Alla FTX aggregat kan du inte koppla in din spiskåpa på. Det måste vara en modell som är avsedd för detta med en egen ingång i aggregatet.
Personligen föredra jag att separera dessa och montera en frånluftsventil i köket som kommer från FTX aggregatet som fungerar som ett grundflöde medans spiskåpan används endast vid matlagning. Men det där är smak och tycke.

det var lite av mina tankar kring ventilation. Lycka till!
 
J jani84 skrev:
Jag jobbar med ventilation och har gjort så i snart 20år. Utan att veta exakt hur stort huset om det finns källare mm så kan du räkna med en kostnad på runt 150-250k om du anlitar någon för hela utförandet. Om Någon erbjuder sig att göra detta från start till mål för 80k så är något fel garanterat. Bara aggregat kostar runt 17-38k beroende på vilken du väljer/hur stort huset är sen tillkommer montage, kanaler, isolering, EL, driftsättning, injustering,OVK Besikting. FTX är kanon och speciellt om du gör en större ombyggnation/renovering så är det bra läge att dra alla rör så de blir så dolda som möjligt. Bra att tänka på:

1. placering av aggregat - du ska kunna komma åt den för rengöring/filterbyte/service. En ”liggande” modell på vinden eller ”stående” modell i tex källaren. Tänk på att ha en plan (eller ta in någon som gör en plan åt dig) vart och hur man smidigast kommer åt alla de rum/ytor som man ska komma fram till. Kanaler som löper från källare till vind kan man tex gömma i en garderob för att slippa synliga gipstrummor.

2. Val av aggregat. Köp ett beprövat märke och skippa budgetvarianterna. Systemair, swegon, Östberg är, bland många, tre stora som man kan kolla med. Personligen gillar jag Östberg och Heru serien. Har en själv hemma och fungerar kanon. Prisvärda också när man jämför med tex swegon.

3. Isolera kanalerna på vinden och ta in en ordentlig isoleraren. Har sett så många ggr där man antingen struntar i kanalisoleringen och gömmer kanalerna i lösull eller där ett ”hemmaproffs” slafsar dit lite isolering som man fick av polaren. Det slutar 7ggr av 10 i att kanalerna kondenserar på vinden.

4. Ska spiskåpan vara inkopplad i FTX aggregatet?eller blir det ett separat system? Alla FTX aggregat kan du inte koppla in din spiskåpa på. Det måste vara en modell som är avsedd för detta med en egen ingång i aggregatet.
Personligen föredra jag att separera dessa och montera en frånluftsventil i köket som kommer från FTX aggregatet som fungerar som ett grundflöde medans spiskåpan används endast vid matlagning. Men det där är smak och tycke.

det var lite av mina tankar kring ventilation. Lycka till!
Hej,
Tack för det utförliga inlägget. Först och främst kommer jag göra så mycket jag kan själv, om jag ska isolera själv så kommer jag be någon som kan visa mig först, jag ska dessutom ha kalla rör som leds upp till ett vattenbatteri så det är ju också väldigt noga att det blir bra. Det verkar i dagsläget troligt att jag kommer montera ventilationen på vinden tillsammans med en ventilationsmontör som erbjudit sig att hjälpa mig med det, åtminstone komma igång.

Jag tänker att jag enklast svarar på dina punkter i samma ordning.
1. Planen just nu ser ut som följande, klistrar in två ritningar som jag skissar på, så som rören ligger på vinden ovanför plan 2 möjliggör rätt bra åtkomst för rensluckor, jag kan stå raklång i princip, vart jag tar ned rören till källaren har jag redan bestämt, det kommer resultera till 2 gipsgubbar, en försvinner i köket och en kommer hamna i en schaktvägg.

Hand håller upp öppen anteckningsbok med tekniska ritningar av VVS-installationer i en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller en skiss med ritningar av byggprojekt som visar rördragning och planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Självklart ska jag köpa en bra produkt, jag vet dock inte vilken jag ska välja ännu. Jag letar efter något jag tror kallas plattvärmeväxlare som inte blandar någon luft alls eftersom jag har radon vill jag minimera detta.

3. Om jag ska isolera själv så kommer jag be någon som kan visa mig först. Är spontant lite sugen på att leja bort just detta arbete.

4. Jag kommer köra spiskåpa med motor som har egen kanal i skorstenen. Blir bara krångligare att blanda ihop det i min smak då kanalen som brukas i dagsläget är smidigt att rensa. Jag undrar dock hur man löser detta då spisfläkten är avstängd och man har ett lågt undertryck med FTX, man behöver kanske en spiskåpa som har en ventil som öppnar samt stänger också så att matoslukt inte dras in i köket.
 
Flytspackling idag, underbart!

Det började med att flytspackelbilen blev lite sen, vi kom igång runt 13:00, det var tråkigt att vänta och man blev trött. Det vi skulle börja med var att "bottna" alltså bara fylla på en lagom mängd (i snitt 70mm) för att senare lägga på ett skikt (i snitt 20mm) till lite noggrannare. Det var varmt idag så spacklet brann fort, killen som siktade med slangen fick vara försiktig så att han inte rörde upp spackel som redan börjat brinna. Här kommer lite bilder på bottningen.

Arbetsprocess med pågående flytspackling av golv med slang och arbetare i skyddsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Processen av flytspackling av ett golv, med slangen som applicerar det våta spacklet över betongytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyutlagt flytspackel på ett golv med avstängningslister och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett nyligen flytspacklat golv i ett under-renovering hus med sladdar som hänger ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter bottningen så kunde vi ganska snart gå på golvet, nya avstängningslister monterades och sen körde vi igång och toppade med andra och sista lagret flytspackel. Här kommer bilder på det.

Nyligen påbörjad flytspackling på ett golv inne i ett rum, med våta spackelmönster synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golv under renovering med nylagt flytspackel och verktyg runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyutgjuten flytspackel på ett golv i ett hörn av ett rum med väggar klädda i fuktskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetare flytspacklar golv, tjock slang lägger ut spackel i svirliga mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer lite bilder som jag tog alldeles nyss på slutresultatet.
Flytspacklad yta på golv under renovering med synlig slang och avstängningslister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyflytspacklat golv i ett rum med synliga kablar och slangar på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flytspacklat golvunderlag med nyinstallerade avstängningslister i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen flytspacklat golv i ett renoveringsprojekt med synliga verktyg och avstängningslister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum med nylagt flytspackel på golvet, kablar längs väggarna och arbetsbelysning i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var det, i princip 28 dagars slit 8-12 timmar om dagen, varje dag inför denna dag, med undantag för en dag på lekland med frun och dottern :strong:. Jag ska erkänna att jag är rätt sliten, samtidigt så har det känts som att kroppen faktiskt tagit det här rätt bra med tanke på att jag sedan ganska många år jobbar på kontor.

Nu ska jag runda av denna dag med några öl, det blir fint det.
 
  • Gilla
TickyNucker och 17 till
  • Laddar…
T TechnoKnut skrev:
Hej,
Tack för det utförliga inlägget. Först och främst kommer jag göra så mycket jag kan själv, om jag ska isolera själv så kommer jag be någon som kan visa mig först, jag ska dessutom ha kalla rör som leds upp till ett vattenbatteri så det är ju också väldigt noga att det blir bra. Det verkar i dagsläget troligt att jag kommer montera ventilationen på vinden tillsammans med en ventilationsmontör som erbjudit sig att hjälpa mig med det, åtminstone komma igång.

Jag tänker att jag enklast svarar på dina punkter i samma ordning.
1. Planen just nu ser ut som följande, klistrar in två ritningar som jag skissar på, så som rören ligger på vinden ovanför plan 2 möjliggör rätt bra åtkomst för rensluckor, jag kan stå raklång i princip, vart jag tar ned rören till källaren har jag redan bestämt, det kommer resultera till 2 gipsgubbar, en försvinner i köket och en kommer hamna i en schaktvägg.

[bild] [bild]

2. Självklart ska jag köpa en bra produkt, jag vet dock inte vilken jag ska välja ännu. Jag letar efter något jag tror kallas plattvärmeväxlare som inte blandar någon luft alls eftersom jag har radon vill jag minimera detta.

3. Om jag ska isolera själv så kommer jag be någon som kan visa mig först. Är spontant lite sugen på att leja bort just detta arbete.

4. Jag kommer köra spiskåpa med motor som har egen kanal i skorstenen. Blir bara krångligare att blanda ihop det i min smak då kanalen som brukas i dagsläget är smidigt att rensa. Jag undrar dock hur man löser detta då spisfläkten är avstängd och man har ett lågt undertryck med FTX, man behöver kanske en spiskåpa som har en ventil som öppnar samt stänger också så att matoslukt inte dras in i köket.
T TechnoKnut skrev:
Hej,
Tack för det utförliga inlägget. Först och främst kommer jag göra så mycket jag kan själv, om jag ska isolera själv så kommer jag be någon som kan visa mig först, jag ska dessutom ha kalla rör som leds upp till ett vattenbatteri så det är ju också väldigt noga att det blir bra. Det verkar i dagsläget troligt att jag kommer montera ventilationen på vinden tillsammans med en ventilationsmontör som erbjudit sig att hjälpa mig med det, åtminstone komma igång.

Jag tänker att jag enklast svarar på dina punkter i samma ordning.
1. Planen just nu ser ut som följande, klistrar in två ritningar som jag skissar på, så som rören ligger på vinden ovanför plan 2 möjliggör rätt bra åtkomst för rensluckor, jag kan stå raklång i princip, vart jag tar ned rören till källaren har jag redan bestämt, det kommer resultera till 2 gipsgubbar, en försvinner i köket och en kommer hamna i en schaktvägg.

[bild] [bild]

2. Självklart ska jag köpa en bra produkt, jag vet dock inte vilken jag ska välja ännu. Jag letar efter något jag tror kallas plattvärmeväxlare som inte blandar någon luft alls eftersom jag har radon vill jag minimera detta.

3. Om jag ska isolera själv så kommer jag be någon som kan visa mig först. Är spontant lite sugen på att leja bort just detta arbete.

4. Jag kommer köra spiskåpa med motor som har egen kanal i skorstenen. Blir bara krångligare att blanda ihop det i min smak då kanalen som brukas i dagsläget är smidigt att rensa. Jag undrar dock hur man löser detta då spisfläkten är avstängd och man har ett lågt undertryck med FTX, man behöver kanske en spiskåpa som har en ventil som öppnar samt stänger också så att matoslukt inte dras in i köket.
jag svarar tillbaka i samma ordning:

1. jag har lite svårt och se allt då jag har endast telefon nu och det lite dåligt men det jag reagerade på var att samtliga kontrollventiler och don verkar vara 160mm? Det är onödigt stort. Oavsett vilket aggregat du väljer så kommer den ganska säkert ha en anslutning på 160mm. Det blir alltså storleken på dina huvudkanaler. Avsticken till donen kan vara 125 eller 100 beroende på hur stort rummet är den ska betjäna.
Jag såg inte riktigt heller vart intag/avslut går någonstans? Tänkte du sätta en kombihuv på gaveln?

2. Jag är ingen expert på radon så där kan jag inte yttra mig riktigt men jag förstår hur du tänker. Jag undrar ändå om det likväl skulle fungera med roterande iaf? Alltså radon är ju en gas som är farlig men om du har cirkulation i huset / X antal luftomväxlingar så borde inte radonhalten kunna stiga. Jag bara spekulerar nu men kolla förslagsvis med någon expert på just radon.

3. Det är helt klart värt att leja bort. De killar jag använder mig av tar 400kr/h + moms och en ”normal” vind där det kryps och ålas gör 2 gubbar på 1 eller Max 2dgr.

4. Jag vet inte om jag förstod dig riktigt här men nya spiskåpor följer det oftast med backspjäll för att förhindra tex kallras utifrån. Spiskåpan är luft rätt ut så denna använder du då endast vid matlagning. För att ta tillvara på värmen i frånluften samt få bort ev rester av matos så rekommenderar jag dig att montera en 125mm kontrollventil i närheten av spiskåpan. Den småsuger hela tiden och tar upp resterande matos efter att du stängt av spiskåpan.

5. extra punkt:
Vad gäller radonet. Injustera luftflöden efter färdig installation så att du får aningen övertryck i huset. På såvis trycker ni ut luften och radongasen ur huset.
För att lyckas med detta och i övrigt för att projekteringen ska bli korrekt så behöver du balansera antalet tilluftsdon / frånluftsdon i huset så att man kan få ut ungefär samma luftmängd. Blir fel om du monterar 10st TD don men bara 2st kontrollventiler.

Vad gäller luftmängden totalt i huset så ska du se till att du minst får ut 0,35l/s per kvadratmeter. Med den informationen samt när du ser totala mängden don i huset kan du börja titta på vilken storlek av aggregat du behöver.
 
Grattis. En milstolpe i bygget. :D

Var själv upp på vinden idag och bytte filter i mitt aggregat. Ett SAVE 300 från systemair.
Hade gärna haft det i källaren istället, då hade jag kanske fixat en slinga för värmning med vatten. (och kanske en kylslinga)
Men vill inte ha det på vinden där det blir iskallt på vintern. (Med risk för sönderfrysning och läckage)

Blir nog bra med lite grövre kanaler, mina tjuter det i om jag höjer flödet.

//AA
 
J jani84 skrev:
jag svarar tillbaka i samma ordning:

1. jag har lite svårt och se allt då jag har endast telefon nu och det lite dåligt men det jag reagerade på var att samtliga kontrollventiler och don verkar vara 160mm? Det är onödigt stort. Oavsett vilket aggregat du väljer så kommer den ganska säkert ha en anslutning på 160mm. Det blir alltså storleken på dina huvudkanaler. Avsticken till donen kan vara 125 eller 100 beroende på hur stort rummet är den ska betjäna.
Jag såg inte riktigt heller vart intag/avslut går någonstans? Tänkte du sätta en kombihuv på gaveln?

2. Jag är ingen expert på radon så där kan jag inte yttra mig riktigt men jag förstår hur du tänker. Jag undrar ändå om det likväl skulle fungera med roterande iaf? Alltså radon är ju en gas som är farlig men om du har cirkulation i huset / X antal luftomväxlingar så borde inte radonhalten kunna stiga. Jag bara spekulerar nu men kolla förslagsvis med någon expert på just radon.

3. Det är helt klart värt att leja bort. De killar jag använder mig av tar 400kr/h + moms och en ”normal” vind där det kryps och ålas gör 2 gubbar på 1 eller Max 2dgr.

4. Jag vet inte om jag förstod dig riktigt här men nya spiskåpor följer det oftast med backspjäll för att förhindra tex kallras utifrån. Spiskåpan är luft rätt ut så denna använder du då endast vid matlagning. För att ta tillvara på värmen i frånluften samt få bort ev rester av matos så rekommenderar jag dig att montera en 125mm kontrollventil i närheten av spiskåpan. Den småsuger hela tiden och tar upp resterande matos efter att du stängt av spiskåpan.

5. extra punkt:
Vad gäller radonet. Injustera luftflöden efter färdig installation så att du får aningen övertryck i huset. På såvis trycker ni ut luften och radongasen ur huset.
För att lyckas med detta och i övrigt för att projekteringen ska bli korrekt så behöver du balansera antalet tilluftsdon / frånluftsdon i huset så att man kan få ut ungefär samma luftmängd. Blir fel om du monterar 10st TD don men bara 2st kontrollventiler.

Vad gäller luftmängden totalt i huset så ska du se till att du minst får ut 0,35l/s per kvadratmeter. Med den informationen samt när du ser totala mängden don i huset kan du börja titta på vilken storlek av aggregat du behöver.
1. Jag gillar stora kanaler då jag vill ha låg hastighet på luften, eftersom jag kan köra 160 så känns det bra.

2. Jag har hört att det finns plattvärmeväxlare som har i princip samma verkningsgrad som en roterande, varför skulle du välja en roterande istället, det är jag nyfiken på.

4. När jag tänkte efter så borde ju faktiskt alla dagens spiskåpor som går att koppla på en ventil ha någon form av backventil, annars skulle det lukta mycket matos hos många. Alla hus med lite undertryck skulle ju suga in luft från den skitiga kanalen.

5. Gällande radon så tror jag att du har helt rätt men om jag skulle prata med en fuktkonsult så skulle han gå i taket om jag berättade att jag skulle sätta ett övertryck då man trycker ut den fuktiga inomhusluften i väggar och tak, har man väl isolerade fönster så kan det också bli väldigt mycket kondens mellan rutorna, det senare har jag stött på många gånger, när jag varit och felsökt orsak kondens mellan rutor så är det i princip 90% av gångerna som frånluften i dusch och kök satt igen sig lite, de övriga 10% så har boende skruvat på ventilerna när det varit varmt på sommaren och sedan till hösten/vintern så blir det massa kondens mellan rutorna när ytterrutan är kall och kondenserar den fuktiga luften.

Luftmängd:
Huset är på totalt 189m2. 189x0,35 = 66,15
I källaren leder jag ned 4st 160 rör, varav 1 blir frånluft. Det blir 5 tilluft- och 2 frånluftventiler
På övre våningen blir det samma sak, 5 tilluft- och 2 frånluftsventiler.
 
S saiter skrev:
Grattis. En milstolpe i bygget. :D

Var själv upp på vinden idag och bytte filter i mitt aggregat. Ett SAVE 300 från systemair.
Hade gärna haft det i källaren istället, då hade jag kanske fixat en slinga för värmning med vatten. (och kanske en kylslinga)
Men vill inte ha det på vinden där det blir iskallt på vintern. (Med risk för sönderfrysning och läckage)

Blir nog bra med lite grövre kanaler, mina tjuter det i om jag höjer flödet.

//AA
Tack!

Jag tror också på grova kanaler, det är kanske inte nödvändigt men det känns bra, är nog inte heller jättemycket dyrare totalt sett.

Kylslingan som jag kommer köra upp till vinden cirkulerar samma köldbärare som man använder för bergvärmen, jag antar att man borde kunna välja en som klarar ett gäng minusgrader.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Idag var vi iväg en repa igen för att få klart köksplaneringen, det gick bra. Återstår bara några smådetaljer.

En detalj som är lite tråkig är att blandaren vi helst skulle vilja ha inte går att ha då det skulle bli omöjligt att putsa mellan glasen på fönstret ovanför, stod och kände på blandaren och testade hur mycket den böjbara slangen kunde ge sig, det gick att böja ned den så att den bygger 360mm på höjden, vi har ungefär 250mm för att fönstret ska kunna gå fritt. Jag vet att man kan köpa blandare som har en funktion där man kan fälla blandaren men det ger inte ett lika stort urval att välja på och jag är tveksam på om vi kan hitta en sådan blandare vi vill ha med den funktionen. Är det möjligtvis någon här på byggahus som har något tips?

Svart köksblandare med böjbar slang och sidospak på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När vi var ute och åkte så ringde jag runt lite och kollade om någon hade avfuktare ståendes som inte används, så var fallet, har nu lånat tre stycken avfuktare som står och brummar, jag tror att jag skulle behöva täta lite kring de fönster jag monterat för att få ut så mycket effekt som möjligt av avfuktningen. Jag har dock ingen koll på hur det är med luftväxling eller om jag kör på för hårt med tre avfuktare som kan ge en negativ effekt på flytspacklet, till exempel att ytan torkar för snabbt så att man kapslar in fukt på djupet. Jag har vädrat så mycket det bara går i ett dygn.

Renoveringslokal med nylagt flytspackel och en igångsatt avfuktare, sladdar hänger på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.