J JockeHX skrev:
Vad blir din elräkning om det blir 40kr/kWh?
Snittet kommer förhoppningsvis inte vara 40 kr kwh, så blir omöjligt att svara på

Men kalla månader förra året använde jag mellan 800-1000 kwh Månadsvis
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E
@Elektra menar du att vi i Sverige inte har någon effektbrist, eller har du bara inte tänkt på att våra elnät är hopkopplade och grannarnas effektbrist drabbar även oss?
.
Nu påstår du någonting jag aldrig sagt.

1. Jag är mycket väl medveten om att vi sitter ihop med resten av EU genom våra HVDC-förbindelser samt att även Finland, Norge och Danmark som är aktörer på Nordpool köper och säljer av den el som Sverige köper och säljer på samma marknad tillsammans med bl a Tyskland.

2. Att Karlshamnsverket kör nu beror till mångt och mycket priset, men jag vet även att i Baltikum har de fått starta sin effektreserv för att klara morgondagen och Sverige har lovat att stötta.

3. SE3 och SE4 är underskottsområde, vi har lagt ner den planerbara produktionen i södra Sverige. Våra kära politiker har ansett att marknaden skulle sköta det själva, samtidigt som de inte kunnat ge klara besked till samma marknad vilka spelregler som gäller. UNIPER byggde ett kraftverk som var för dyrt att köra med dåtidens priser och Svk ville inte betala för att hålla det i drift så det såldes och gick på export till Asien, som jag redan länkat om i tidigare inlägg.

4. Jupp, vårt elnät klarar inte av att överföra kraften söder ut och om några år kommer det inte ens att finnas något överskott att överföra. Vi får klara oss bäst vi kan i SE3 och SE4 med tyska priser.

5. Minsta lilla knas med vår kärnkraft nu så kan vi ha bortkoppling av konsumtion redan innan hösten är här.

Tack och bock för produktionsnedläggningarna, tack och bock för vindkraften som inte går att planera.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Vad blir din elräkning om det blir 40kr/kWh?
Stapeldiagram som visar månatlig elkostnad i kronor för 2022, med högsta förbrukning i mars.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Säkerhetskopior för mitt företag
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B Borgen2021 skrev:
[bild] [bild]
Men som synes förbrukar väldigt lite, samt bra solcellsanläggning.
Sen kör ju kaminen med vinter
 
J JockeHX skrev:
Vad blir din elräkning om det blir 40kr/kWh?
Jag skulle få en elfaktura på 70966 kr för december med moms + elskatt :)
 
B Borgen2021 skrev:
Snittet kommer förhoppningsvis inte vara 40 kr kwh, så blir omöjligt att svara på

Men kalla månader förra året använde jag mellan 800-1000 kwh Månadsvis
snittet för skåningarna kommer nog vara över 10kr/kWh i vinter. Det är min amatörprognos.

Hade jag varit politiker hade jag föreslagit en modell där man får subvention till takpris men med en riktigt stor morot om man förbrukar mindre än samma period förra året.

Typ max 3kr/kWh, men om du drar mindre el än förra året så blir det en skala ner till 50 öre om man halverar sin förbrukning. Sprid ordet :rofl:
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
När börjar folk hemma i stugorna att koppla förbi elmätaren för att minska kostnaderna?
 
J JockeHX skrev:
snittet för skåningarna kommer nog vara över 10kr/kWh i vinter. Det är min amatörprognos.

Hade jag varit politiker hade jag föreslagit en modell där man får subvention till takpris men med en riktigt stor morot om man förbrukar mindre än samma period förra året.

Typ max 3kr/kWh, men om du drar mindre el än förra året så blir det en skala ner till 50 öre om man halverar sin förbrukning. Sprid ordet :rofl:
Där håller jag med

Ja, det politiker skulle gjort, är just att driva på eleffektivisering.
Istället för att tramsa runt med några tusen hit och dit, sätt en procentsats som successivt ökas ju mer energieffektiv man blir.
 
G GA Anderson skrev:
När börjar folk hemma i stugorna att koppla förbi elmätaren för att minska kostnaderna?
Går det ens atr göra med de nya?
 
Fairlane
J JockeHX skrev:
har beställt kamin och fixat offert på bergvärme som jag förhoppningsvis får igenom inom kort. Det är helt irrelevant om staten sponsrar dec till feb eftersom övriga månader kommer bli svindyra ändå. Så jag kommer inte lägga de planerna på hyllan.
Det är bra. Andra tänker tydligen annorlunda.
Förra året gick man ett bidrag upp till 2000 kr / månad om man förbrukade minst 2000 kWh. Många med billiga elavtal brände el i onödan, typ ett öppet fönster i kombination med ett element. Så länge folk gör så har jag inte alltför stora förhoppningar till att energiåtgången totalt sjunker så mycket som sen borde kunna göra.

Jag skulle gärna se att vi sparade rejält, där det är möjligt, så vi kan exportera till Tyskland så de slipper köpa med gas än nödvändigt från Ryssland.
 
  • Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det var det hävdades att vi har effektbrist.
Undrar du fortfarande om min läsförmåga eller kan det vara så att du skriver dåligt ibland?
 
F fribygg skrev:
Undrar du fortfarande om min läsförmåga eller kan det vara så att du skriver dåligt ibland?
I den meningen föll det uppenbarligen bort ett ”nu”.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det är bra. Andra tänker tydligen annorlunda.
Förra året gick man ett bidrag upp till 2000 kr / månad om man förbrukade minst 2000 kWh. Många med billiga elavtal brände el i onödan, typ ett öppet fönster i kombination med ett element. Så länge folk gör så har jag inte alltför stora förhoppningar till att energiåtgången totalt sjunker så mycket som sen borde kunna göra.

Jag skulle gärna se att vi sparade rejält, där det är möjligt, så vi kan exportera till Tyskland så de slipper köpa med gas än nödvändigt från Ryssland.
Vi kan nog alla vara överens om att förra årets idé om ersättning till maxförbrukning var urbota dum. Men med den chock som elpriset kommer ge i vinter kommer skicka folk från hus eller hem i värsta fall och i bästa fall sänka deras ekonomi så de inte har råd att byta från elpannor till något mer effektivt. Man måste ge någon typ av respit och inte bara säga till dem att de ska skylla sig själva, för vem står upp för Ukraina när de blir ruinerade?

Först maten, sen moralen, brukar det sägas.
 
  • Gilla
Biclight och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
G Greger_08 skrev:
Om man inte har "råd" att ta en dusch så kanske man ska fundera på hur man använder duschen så här kommer ett tips.

Om du vill lyxa till vänta till det blir varmt annars börja direkt.

Blöt ner dig stäng av vattnet.

Applicera tvål och schampo.

Slå på vattnet och skölj av dig.

Beroende på mängden hår på huvudet kanske du behöver ha kranen på i 60 sekunder.
Eller också ger man fan i att duscha. Max besparing.
 
D Daniel 109 skrev:
Finns det någon vettig anledning att inte hjälpa Tyskarna genom att sälja dyr el till dem?
Tja, att sälja dyr el till Tyskland är ju bra.

Men mindre bra att svenskar tvingas betala för att sälja dyr el till Tyskland.

Lite grann som att det var bra för Sovjetunionen att exportera spannmål i början av 30-talet.

Men mindre bra för sovjetmedborgare att svälta ihjäl på kuppen.

Missförstå mig rätt, om man vill släppa elmarknaden fri så är det okej med mig. Jag betalar för mig och alla andra för sig. Men då måste man förstås slopa alla sorters bidrag och subventioner till allt och alla.

Så länge man inte gör det är det dock hål i huvudet att tvinga upp elpriserna i Sverige som man gör nu.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.