Hej!
Tänkte höra om någon har tips på toalösningar i fjällen?

Vi har en enkel liten timmerstuga med el men varken vatten eller avlopp indraget.
Utedasset är hiskeligt kallt på vintern, och dessutom har kontainern för latrin flyttats så att vi måste skjutsa geggan i bilen numera...

Tänkte först på kompostvarianter, men egentligen har vi ingenstans att göra av komposten. Vi har inga rabatter, tomten består av granar, tallar och blåbärsris.

Stugan används ganska sporadiskt, sisådär två veckor på vintern och två på sommaren. Det ska visst vara svårt att lyckas med kompostering när man inte använder toan kontinuerligt?
 
I fjällstugan har vi en tekniskt avancerad komposttoa inomhus som orsakat massor med problem! Rena katastrofen, faktiskt (av hänsyn till känsliga personer ges inga detaljbeskrivningar av de situationer som uppstått)

Problemet är att när stugan används är det väldigt hög belastning samt att under en så stor del av året sker ingen nedbrytining p.g.a. det är för kallt. Tillverkarens försäkringar om att det skulle funka visade sig ha inget värde alls. För den som är intresserad kan jag ta reda på vad denna toa hette så att ni kan undvika den. Hur som helst, ett vanligt torrdass utomhus hade varit ett betydligt bättre alternativ.
 
Tack för den tankeställaren!

Vi är fem pers i familjen, så det är nog inte otroligt att vi skulle få problem med överbelastning.
Får kanske hålla fast vid den gamla hederliga pottan inomhus...
 
Det bästa måste vara en separationstoalett kombinerat med en latrinkompost. En sådan lösning kan användas kontinuerligt eller sporadiskt, fungerar lika bra i bägge fallen. När latrinbehållaren i toaletten är full, tömmer man den i latrinkomposten. Där får den förmultna under ett års tid, då kan återstoden tömmas var som helst. Den är då i praktiken jord, helt luktfri. Finns även torrtoaletter för inomhusbruk.
 
Precis så har jag på mitt torp. Vanligt utedass med urinseparatorinsats (dass-Isak), och där man strör med torvmull mellan användningarna. Luktar väldigt lite, skulle absolut fungera inomhus med lite god ventilation. Sedan kompostering i varmkompost, där man bara får se till att det är lagom fuktigt, och eventuellt tillsätta lite kväverikt avfall, färskt gräsklipp, lite urin eller nässelvatten eller liknande. Det behövs förstås två komposter, så man kan lägga latrinen i den ena medan den andra står och efterkomposteras.
 
Kan också starkt rekommendera en urinseparerande toalett. Det blir mycket mindre och mycket trevligare att ta hand om. Gäller att du kan leda ut urinen på något lämpligt ställe alternativt ta hand om det i en dunk för spridning. Urin är till 95% identiskt med blomgödningen Blomstra...

Har själv en Separett Villa i fjällstugan där vi har el samt Separett dassinsats i stugan i skärgården där vi saknar el. Bägge är godkända av kommunen. Separett Villa är väldigt fräsch och lätt att hålla ren tycker jag. Skulle t.o.m. kunna tänka mig att ha en sådan i kåken hemma.

Har aldrig haft problem men lukt eller flugor i någon separerande toalett.
En sak att tänka på vid flitigt bruk är att urin kan sätta igen ledningar efter några år. Skölj regelbundet med vatten eller använd citronsyra i hett vatten för att lösa upp om det händer.
 
Det finns även någon sorts tabletter från Separett, här, att lägga i urinskålen för att undvika att ledningen sätts igen, men jag har inte testat dem. Vet inte heller något om miljöpåverkan eller giftighet om man vill använda urinen som gödning. De verkar ganska harmlösa och fungerar tydligen med någon form av biologisk aktivitet.
 
Har också erfarenhet av urinseparerande. Tycker det blir väldigt mycket urin att ta hand om, mycket mer än man någonsin kan gödsla bort. Så vi häller den i en grannes WC. Ha funderat över att ha en sån i fjällstugan (i stället för en tekniskt avancerad mulltoa som aldrig fungerar), men hur gör vi då med urindunkarna? Tar hem i bilen? När man reser med tåg då? Inte precis något man häller ut i naturen.....

Vår erfarenhet av urinseparerande är också att besökare har svårt med att göra sina behov i rätt fack. Vissa drar sig dessutom att använda toan eftersom dom tycker det verkar svårt att sikta rätt.
 
Man kan oftast få tillstånd av kommunen att infiltrera urinen i marken. Man gräver en liten stenkista och leder ner urinen där. Detta blir helt luktfritt.

Jag vet inte om jag någonsin hört om någon som har svårt att sikta rätt, tror inta att det i normalfallet behövs något särskilt siktande.
 
jon_h skrev:
Man kan oftast få tillstånd av kommunen att infiltrera urinen i marken. Man gräver en liten stenkista och leder ner urinen där. Detta blir helt luktfritt.

Jag vet inte om jag någonsin hört om någon som har svårt att sikta rätt, tror inta att det i normalfallet behövs något särskilt siktande.
Vår toa är sån att man sätter sig långt fram eller långt bak beroende på om man ska göra 'det stora' eller 'det lilla'. Man ska helst inte göra båda samtidigt. Sätter man sig långt bak öppnas en lucka där 'klumpen' kan trilla ner i. Ska man bara göra 'det lilla' sitter man långt fram.

Följande svårigheter har kunnat observerats:
* Karlar som inte kan tänka sig att sitta ner när dom ska göra 'det lilla'.
* B....s som hamnar ovanpå locket till det bakre facket eftersom personen ifråga har satt sig för långt fram varvid dess lock inte har öppnas.
* P...ss som hamnat i det bakre facket p.g.a personen har satt sig långt bak med avsikt att endast göra 'det stora'men inte har kunnat kontrollera sina vätskor.
* Folk som inte fattar att vattnet ska hällas i det främre facket och inte det bakre.
* Folk som lägger papper där papper inte ska läggas.

Kanske finns det numera mera lättanvända modeller?
 
Det låter ju ganska besvärligt i och för sig. Jag har urinseparatorinsats i mitt utedass och det har inte varit några problem. Det verkar funka av sig själv.
 
Sommartorparn skrev:
Följande svårigheter har kunnat observerats:
* Karlar som inte kan tänka sig att sitta ner när dom ska göra 'det lilla'.
...
Hej.
Med risk att tråden spårar ur kan jag inte låta bli att delge denna länken:
http://bloggfrossa.blogspot.com/2005/12/jag-har-en-drm.html

Till vår sommarstuga har vi sonderat vad som verkar bra och nu införskaffat en Separett Villa 9010. Det är modellen med en 12V fläkt som enligt Separett är tystare.
Vi kommer också att använda den sporadiskt och det verkar bäst med urinseparation då enligt de erfarenheter jag fått fram i forumsökningar etc. Kan återkomma med egna erfarenheter om c:a 1 år...
Kan tipsa om att Bauhaus har kampanj nu på Separett Villa 9000 (och 9010) för 4995:-.

/Frank Vincent (den omanlige som vanligtvis sitter ner och kissar)
 
Hej!
Det finns gasoltoaletter , ca 20.000:, som förbränner skiten:) det blir bara lite aska kvar som ni kan strö ut på fjället, inget klet överhuvudtaget!
 
Tack alla som har svarat.
Separation verkar ju bra i teorin men...

Om vi ska ha separerande toa är det dunkvarianten som är aktuell. Grundvattnet står rätt högt i området, så någon enkel infiltrationsgrop/stenkista räcker inte. Om vi ska få släppa ut urinen i marken måste vi lägga ner 15 m infiltrationsrör i grusbädd, och det är inte ett projekt som känns så lockande just nu i alla fall.

Hur äckligt är det att sprida den samlade urinen? (Tänker på de plastpåsar med blöta kläder man får hem då ungarna råkat ut för en "olycka" på dagis. Om de har stått ett tag kan de verkligen få en att hisna. Min sambo har dessutom traumatiska minnen från sommarjobb som infattade byte av påse på gamlingar.)

Just nu lutar vi åt att skaffa någon typ av förbränningstoa. Själva toan kostar visserligen en del, men det blir antagligen billigare än att fixa separationtoa + filtrationsanläggning, och bekvämt verkar det onekligen.
 
Billigast och bäst DASS-ISAK. Urinseparering ( har jättedunk och hanterar urinen 1 gång per år ) det stora luktar inte pga självdrag vid hinken och torv. Problemet med att killar har svårt att träffa rätt när de står upp har jag löst genom att komplettera med en urinoar för killars lilla behov. För det stora behövs en varmkompost 1 år och en kall kompost i 1 år . sedan ut i rabatterna. Med ditt behov blir det väldigt små mängder att hantera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.