M mrcooper89 skrev:
Jag har bott här i två år. Är man inte skyldig att kolla upp sådan själv då?
Fakta är att om det ett svartbygge och det varit så i mer än 10 år, kan inte byggnadsnämnden tvinga dig att riva tillbyggnaden. Byggnadsnämnden kan hindra dig från nya bygglov innan det gamla är godkänt eller rivits. Det kallas dött hus. Vill du ha braskaminen skicka in nuvarande ritning på huset, försök inte dölja något det blir du bara förlorare på. Det behövs inget bygglov för att sätta in en braskamin utan man gör en anmälan till byggnadsnämnden. Allt finns att läsa på Boverket.
 
M mrcooper89 skrev:
Jag vill installera kamin i ett hus som saknar murstock och har då gjort en bygganmälan på min kommuns hemsida. Jag har då fått ett mail att jag ska komma in med kompletterande information som t.ex planritning där kaminens placering är inritad. Tyvärr misstänker jag att en tillbyggnad på huset (ett sovrum) har tillkommit utan bygglov för ca 20 år sedan och jag undrar om jag bör rita med den tillbyggnaden på planritningen eller ska jag helt enkelt låta bli att rita med den?

Vad jag förstår så är ett så gammalt svartbygge preskriberat men jag är rädd att det ändå kan orsaka problem för min installation av kamin. Eller kan de tvinga mig riva tillbyggnaden i värsta fall?

Jag låter hellre bli att sätta in kaminen om det finns risk att sovrummet ryker
Jag hade en snarlik situation.

Skulle bygga ut huset och saknade gammal planritning, eller rättare sagt de var så gammal att ingen vägg satt där den skulle, så jag gjorde en ny egen ritning.

Efter nån vecka ringde handläggaren upp och sa glatt att hon höll på att godkänna och skriva ut mitt bygglov, men att uterummet saknades i deras gamla handlingar. Hon undrade om jag visste hur gammalt det var.

Jag hade ingen aning om att det var ett svartbygge så jag hade inte försökt mörka något.

Sa som det var att det antagligen är 22 år gammalt, jag visste nämligen att dåvarande ägare gjort en totalrenovering ett visst år, samt att samma årtal var stämplat i fönsterkarmarna i uterummet.

Bra sa handläggaren, då skriver vi in uterummet också så det blir godkänt. Det blev ingen extra kostnad då jag ju hade en större tillbyggnad i samma lov som de tog bra betalt för.

Vet inte hur det blir för dig dock, du kanske får söka bygglov nu i efterhand till en extra penning eftersom schablonavgiften för kaminanmälan inte täcker det.

Jag tycker det är bra med ett vitt hus, men förstår att du funderar... Riva kan det inte bli tal om. Däremot påverkar det framtida byggrätt på fastigheten. Mitt uterum är ju också simplare än ditt sovrum, är ju BBR-regler för boyta. Men antagligen orkar de inte lägga någon möda på det eftersom det är så gammalt.
 
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
T
M mrcooper89 skrev:
Var/hur begär jag ut det kommunen har på mitt hus? Kan jag be personen som mailade mig och bad om kompletterande information eller finns det någon speciell instans man ska vända sig till?
Det beror nog lite på vilken kommun man bor i, där jag bor går det bra att vända sig till kommunens "kontaktcenter" (det är så de kallar sig) och be att få detaljplan och bugglovsritningar för en fastighet skickade. Man behöver inte vara ägare av fastigheten utan vi mailade bara och fick det skickat per mail.

Det kan ju vara så att de vill att du kontaktar någon på stadsbyggnadsavdelningen för att de ska skicka handlingarna men eftersom bygglovshandlingar faller under principen för "allmän handlings offentlighet" så ska det inte finnas hinder för att få dem.

Du kan ju även be den du haft kontakt med om att skicka dem med hänvisning till att du vill rita in det på en kopia av bugglovet för att det är enklare än att rita allt själv...
 
T
useless useless skrev:
...
Dessutom skickar försäkringsbolaget ut en besiktningsman som går igenom huset när man tecknar en ny försäkring, så dom har gott om möjligheter att kolla upp rimligheten i angivna uppgifter.
...
Det här är nog en sanning med modifikation. När vi köpte hus så tecknade vi en villa- och hemförsäkring utan att det skickades ut någon från försäkringsbolaget och när vi uppdaterade uppgifterna om BYA och vi fick ange lite uppgifter om antal badrum etc efter att vi hade byggt till så ändrades premien men ingen besiktningsman skickades ut och inga bilder etc efterfrågades.
 
A AndersBlomberg skrev:
Jo det är som jag säger, pratade med LF Västernorrland och har du byggt utan lov så bygger inte försäkringsbolaget upp den delen just därför att det inte finns något lov.

Skaderegleraren gav ett exempel där en kund byggt en 110kvm stor carport där en husbil började brinna, bygglovet var på 54kvm och det var det som bolaget byggde upp efter branden. Kunden hade rapporterat 110kvm och betalade premie för detta dessutom.
Det där håller inte. Den kan komma nya detaljplaner som gör att man inte får bygga upp nya hus om huset t.ex. brunnit ner. Det su säger är att man inte kan försäkra ett sådant hus?
 
M mrcooper89 skrev:
Jag vill installera kamin i ett hus som saknar murstock och har då gjort en bygganmälan på min kommuns hemsida. Jag har då fått ett mail att jag ska komma in med kompletterande information som t.ex planritning där kaminens placering är inritad. Tyvärr misstänker jag att en tillbyggnad på huset (ett sovrum) har tillkommit utan bygglov för ca 20 år sedan och jag undrar om jag bör rita med den tillbyggnaden på planritningen eller ska jag helt enkelt låta bli att rita med den?

Vad jag förstår så är ett så gammalt svartbygge preskriberat men jag är rädd att det ändå kan orsaka problem för min installation av kamin. Eller kan de tvinga mig riva tillbyggnaden i värsta fall?

Jag låter hellre bli att sätta in kaminen om det finns risk att sovrummet ryker
Vi hade en provisorisk carport för byggmaterial i några år tyckte vi. Till slut var den med som byggnad på Lantmäteriets kartor. Flygfoto fanns och 10 år har passerat. Så officiellt har vi en byggnad där.

Är ditt svartbygge 20 år gammalt så är det preskriberat. Har inte kommunen agerat tidigare så kan det inget göra nu.
 
harry73 harry73 skrev:
När köpte du huset?
Svartbygge kan vara dolt fel, och då kan säljaren stå för kostnaden att rätta till det. T ex bygglovskosgnader mm
Säljaren kanske rättar till felet genom att komma och riva sovrummet också.
 
M mrcooper89 skrev:
Jag vill installera kamin i ett hus som saknar murstock och har då gjort en bygganmälan på min kommuns hemsida. Jag har då fått ett mail att jag ska komma in med kompletterande information som t.ex planritning där kaminens placering är inritad. Tyvärr misstänker jag att en tillbyggnad på huset (ett sovrum) har tillkommit utan bygglov för ca 20 år sedan och jag undrar om jag bör rita med den tillbyggnaden på planritningen eller ska jag helt enkelt låta bli att rita med den?

Vad jag förstår så är ett så gammalt svartbygge preskriberat men jag är rädd att det ändå kan orsaka problem för min installation av kamin. Eller kan de tvinga mig riva tillbyggnaden i värsta fall?

Jag låter hellre bli att sätta in kaminen om det finns risk att sovrummet ryker
Skicka in en planritning på hur det ser ut idag rakt av bara.
OM (vilket är ett stort OM) det ifrågasätts så har den ju byggtså för >10 år sen, så rivning skall du inte kunna råka ut för. Däremot kan dom vägra nya bygglov för tillbyggnader med hänvisning till det, dock är ju en kamin en annan sak skulla jag tro, men i värsta fall kanske du inte får sätta in den (Av ngn anledning)

"...
Preskription

Gällande den preskriptionstid du tänker på regleras även det i 11:20 PBL. Du har rätt i det du säger gällande att det är en 10-års gräns för preskriptionstiden av byggnader som upprättats utan bygglov, detta regleras i 11:20 2 st. PBL. Denna preskriptionstid innebär att efter 10 år från det att byggnaden upprättades får inte byggnadsnämnden förelägga något rättelseföreläggande. "

"
Är svartbygget äldre än tio år är det däremot inte längre ett svartbygge, då har det olovliga bygget blivit preskriberat. Efter tio år får kommunen inte utdela en påföljd eller göra ett ingripande, som det heter i lagen. Med andra ord kan de inte tvinga dig att riva eller att betala en avgift.

Men, vill du senare göra något på tomten som kräver bygglov, kan exempelvis kommunen ställa kravet att du bara får göra det om du först river det olovligt byggda garaget eller annan byggnation som saknar bygglov."


https://lawline.se/answers/hur-gor-man-ett-svartbygge-lagligt-i-efterhand

https://kopa-hus.se/guide/bygglov/
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Skicka in en planritning på hur det ser ut idag rakt av bara.
OM (vilket är ett stort OM) det ifrågasätts så har den ju byggtså för >10 år sen, så rivning skall du inte kunna råka ut för. Däremot kan dom vägra nya bygglov för tillbyggnader med hänvisning till det, dock är ju en kamin en annan sak skulla jag tro, men i värsta fall kanske du inte får sätta in den (Av ngn anledning)

"...
Preskription

Gällande den preskriptionstid du tänker på regleras även det i 11:20 PBL. Du har rätt i det du säger gällande att det är en 10-års gräns för preskriptionstiden av byggnader som upprättats utan bygglov, detta regleras i 11:20 2 st. PBL. Denna preskriptionstid innebär att efter 10 år från det att byggnaden upprättades får inte byggnadsnämnden förelägga något rättelseföreläggande. "

"
Är svartbygget äldre än tio år är det däremot inte längre ett svartbygge, då har det olovliga bygget blivit preskriberat. Efter tio år får kommunen inte utdela en påföljd eller göra ett ingripande, som det heter i lagen. Med andra ord kan de inte tvinga dig att riva eller att betala en avgift.

Men, vill du senare göra något på tomten som kräver bygglov, kan exempelvis kommunen ställa kravet att du bara får göra det om du först river det olovligt byggda garaget eller annan byggnation som saknar bygglov."


[länk]

[länk]
För TS gäller ju äldre PBL - men nyare svartbyggen blir väl aldrig preskriberade? Det kom ju en ny PBL häromåret.

För TS är det alltså lugnt - däremot kan jag inte bygga idag och vänta 10 år så är det lugnt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Sir Duke skrev:
För TS gäller ju äldre PBL - men nyare svartbyggen blir väl aldrig preskriberade? Det kom ju en ny PBL häromåret.

För TS är det alltså lugnt - däremot kan jag inte bygga idag och vänta 10 år så är det lugnt.
Det är samma preskriberingsregler i dag som förr. Fem år efter överträdelsen kan byggsanktionsavgift inte tas ut och tio år efter överträdelsen kan byggnadsnämnden inte begära rättelse.

Så efter tio år tolereras resultatet av åtgärden av den offentliga makten. Den behöver då inte smygas med.

(Sen finns det ett undantag, om man tar en bostad i bruk för annat ändamål så preskriberas det aldrig. Den kan alltid rättas tillbaka till bostad.)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
G gimmok skrev:
Det där håller inte. Den kan komma nya detaljplaner som gör att man inte får bygga upp nya hus om huset t.ex. brunnit ner. Det su säger är att man inte kan försäkra ett sådant hus?
Nej du förstår fel, den del av huset som inte har bygglov (svartbygge) ersätts inte av försäkringsbolaget.
 
A AndersBlomberg skrev:
Nej du förstår fel, den del av huset som inte har bygglov (svartbygge) ersätts inte av försäkringsbolaget.
Oj är det verkligen sant? Det är ju världens bästa skäl att göra sina gamla svartbyggen vita...
 
S Sir Duke skrev:
Oj är det verkligen sant? Det är ju världens bästa skäl att göra sina gamla svartbyggen vita...
Tro inte på allt som skrivs på ett forum;)
 
  • Gilla
Anonymiserad 220941 och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Tro inte på allt som skrivs på ett forum;)
väntar man 10 år så preskriberas bygget.
 
J
Det är väl lika bra att ta tag i frågan och säga som det är till kommunen. Det kanske inte ens är ett problem.

Förr eller senare behöver du ändå hantera det, när du säljer eller vill bygga något annat bygglovspliktigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.