Maskinen kör ca fem minuter men rapporterar sedan att den är färdig. Den fördiskar, ploppar ut tabletten och påbörjar diskning, sen visar displayen ”Färdig”. Då står det vatten i botten. Vi kör då ett 15 minuters spolprogram och det fungerar fint, maskinen kör hela programmet och pumpar ur.

Har rengjort bottensilen samt runt pumphjulet och det såg väldigt rent och fint ut. Inga felkoder på displayen. Felet upprepar sig trots att vi gjort maskinen strömlös och fabriksåterställt den. Den är drygt 2 år gammal. Tips på felsökning?
Öppen diskmaskin från Bosch inbyggd under köksbänk med synliga kontroller och delvis synligt diskställ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Wow sån maskin skulle jag också villa ha:surprised:
Klar på 5 minuter!
Min IKEA tar mer än 1 timma på sig.:rofl:

Det är troligen en givare som är kass.
 
  • Gilla
2:a: villan
  • Laddar…
Tiden går FÖR snabbt! Hittade leveransbekräftelsen och det visade sig att maskinen faktiskt är 5 år gammal, och inte 2. Kanske inte så konstigt att någonting går sönder då.

Har mailat Bosch Home för att höra vad reparation kommer att kosta. Kanske en givare Leif, eller något annat. Vi får se!
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
torbeno torbeno skrev:
Läge att köra testprogrammet.
Se inlägg 18 här. [länk]
Tack! Se nedan.
 
Redigerat:
Hoppsan, nu kom jag in i en servicemeny enligt knapptryckning á la inlägg #18.

Det står ”P1 - customer service, step 00” och ”Råd: Program ännu inte avslutat” (går att nolla med Reset).
Edit: får även fram ”P0 - failure storage” och ”C:00”. Det går att trycka sig fram till C:01 upp till C:07 och efter varje kod står det E:00.

Går att starta maskinen i test mode genom att bara stänga luckan när P1 visas. Återstår att se vad det ger, annars två veckors väntan på reparatör.

Till saken hör att kvällen före stoppet hade jag ställt in att maskinen skulle starta kl 12 dagen därpå. Det programmet startade då men stannade efter fem minuter. Tror maskinen fortfarande att det programmet kör? Har ju tryckt Reset och även gjort maskinen strömlös,
 
Redigerat:
Den körde ett kortare testprogram och meddelade sedan ”Step 255”. Antagligen något som teknikern från Bosch kan tyda. Öppnade luckan och då stod det åter vatten på botten.
 
2 2:a: villan skrev:
Den körde ett kortare testprogram och meddelade sedan ”Step 255”. Antagligen något som teknikern från Bosch kan tyda. Öppnade luckan och då stod det åter vatten på botten.
Du kan ju meddela BSH det om du nu bokat tid redan. Step 255 var nytt för mig.
Step kanske bara är att det gått klart alla steg.
 
Redigerat:
  • Gilla
2:a: villan
  • Laddar…
Om du vill skruva lite själv så kan det vara idé att kolla på backventilen på position 0431. Om det fastnat en tandpetare eller liknade där
 
  • Exploded view diagram av en apparats delar med fokus på delnummer 0431 för backventilkontroll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
2:a: villan
  • Laddar…
Kanske tar mig en titt. Dock märkligt i så fall att inte fördiskningsprogrammet stannar i samband med urpumpning. Det kör så fint så.
 
torbeno torbeno skrev:
Du kan ju meddela BSH det om du nu bokat tid redan. Step 255 var nytt för mig.
Step kanske bara är att det gått klart alla steg.
Men varför står det då vatten på botten när testprogrammet kört färdigt? Maskinen verkar ha fått knas på processorn.
 
A
du har ju zeolit-möget, skulle inte förvåna mig om det är rellaterat
 
Jag kommer att redovisa felet här. Zeolit-torkningen kommer in i slutet på programmet. Mitt program stoppar redan efter 5 minuter.
 
A
2 2:a: villan skrev:
Jag kommer att redovisa felet här. Zeolit-torkningen kommer in i slutet på programmet. Mitt program stoppar redan efter 5 minuter.
Zeoliten startar i början och du hör fläkten genom hela programmet när det fungerar
 
  • Gilla
2:a: villan
  • Laddar…
Ok. Märkligt att ingen felkod kommer upp när ett program på 150 minuter rapporteras färdigt efter 5.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.