M Marsman80 skrev:
Jag har efter mycket funderingar färdigställt en grillplats som är gjord av huggna stenblock som är tagna från gamla stenbroar. Jag har även köpt ett par kantstenar och och några storgatstenar som användes för att höja upp stenen som används som bordsskiva. Grillen hade jag hjort sedan tidgare av en gammal metallkon som jag monterat ett höj och sänkbart galler över.

Eventuellt gör jag lite mer jobb med timmerbitar (tänk huggkubbar) som extra sittplatser men den tunga delen av jobbet är iaf klar nu.

Lite bilder...
[bild]
M Marsman80 skrev:
Jag har efter mycket funderingar färdigställt en grillplats som är gjord av huggna stenblock som är tagna från gamla stenbroar. Jag har även köpt ett par kantstenar och och några storgatstenar som användes för att höja upp stenen som används som bordsskiva. Grillen hade jag hjort sedan tidgare av en gammal metallkon som jag monterat ett höj och sänkbart galler över.

Eventuellt gör jag lite mer jobb med timmerbitar (tänk huggkubbar) som extra sittplatser men den tunga delen av jobbet är iaf klar nu.

Lite bilder...
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Ser bra ut. Underhållsfritt och håller i generationer ;)
 
  • Gilla
Marsman80
  • Laddar…
Åsa Lund
Jättefint! Och vad mysigt att kunna sova i total tystnad utan elapparater i rummen intill. Myggfritt dessutom tack vare rök från elden :heart:
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jättefint! Och vad mysigt att kunna sova i total tystnad utan elapparater i rummen intill. Myggfritt dessutom tack vare rök från elden :heart:
Ja lär behövas rök för myggen eller så får det bli att köpa myggnät och hänga upp :)
 
  • Gilla
RolfoHelena och 2 till
  • Laddar…
B
M Marsman80 skrev:
Nu är nockplåt på plats så tätt och jag har också fixat lösninh för att enkelt fälla upp bordet. Blev kanon!
[bild]
Hur fungerar den lösningen?
 
B breakman skrev:
Hur fungerar den lösningen?
Benen på varje kortsida fälls ned under bordet när de inte används (sitter med gångjärn). Benen närmast eldstaden är gjorda så att de inte kan vicka mot eldstaden utan håller bordet lite tryckt mot bortre väggen. Benen mot väggen är bara ett stabilt stöd som också fälls upp under bordet vid användning.
 
  • Gilla
Andrakarriären och 1 till
  • Laddar…
Superfint!
 
M Marsman80 skrev:
Jag har efter mycket funderingar färdigställt en grillplats som är gjord av huggna stenblock som är tagna från gamla stenbroar.
Spontant tänker jag att ryggstödsstenen borde vara lite lutad bakåt; kan inte vara skönt med 90* vinkel...
 
Fint!
 
M Mikedigitize skrev:
Spontant tänker jag att ryggstödsstenen borde vara lite lutad bakåt; kan inte vara skönt med 90* vinkel...
Det är ju ett bord och inget ryggstöd.
 
engs
Läckert, får mig att tänka på Asterix och Obelix av någon anledning. Var väl några decennier sen jag läste så kanske minns fel men nått med bautastenar och har för mig de hade en del "A-frame" hus i deras Galliska by. :D
 
  • Gilla
Fulkemisten och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Läckert, får mig att tänka på Asterix och Obelix av någon anledning. Var väl några decennier sen jag läste så kanske minns fel men nått med bautastenar och har för mig de hade en del "A-frame" hus i deras Galliska by. :D
Skulle vara lite coolt med en bautasten stående på högkant i närheten men vet inte riktigt var man skulle få tag på en :)
 
  • Gilla
Peter #11 och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Vad har ni bakom mellanväggen? Vedförvaring? Snyggt jobbat för övrigt.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Vad har ni bakom mellanväggen? Vedförvaring? Snyggt jobbat för övrigt.
Någon slags förvaring ska det bli. Ved tror jag att jag kommer att placera utanför bakersta väggen, under takutsprånget för att slippa ta plats inuti. Planen är att placera saker för att laga mat med som t.ex. Dutch Oven (fältugn tror jag på svenska), stekpanna, kastrull etc. Eventuellt någon sorts förvaring av saker som kryddor/oljor/kaffe om jag kan fixa något som är säkert mot råttor etc. Blir troligtvis plåttunna eller gammalt badkar med lock.
 
Testade lite glamping inatt. Gick bra, inga mygg men lite kyligt precis innan solen började gå upp.
Träkoja med öppen front och eldstad vid natt för glamping-upplevelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Glamping med tältkonstruktion i trä och tänd eld i brandgrop på natten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 7 till
  • Laddar…
Ser riktigt trevligt ut! Well done!
 
  • Gilla
Marsman80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.