C Comfort Thomas skrev:
Det var inte för AC/kyla som jag menade utan för värmedrift.
En märkespump med likvärdig effekt vintertid kostar nog ca 15000-17500:- inkl ”standardinstallation”
Har du redan köpt så blir dock prisjämförelse rätt ointressant för din del
Byresrätt, har inte packat upp än. Vill säkerställa installation blir bra först...

Ska kika runt. Kan nog inte tjäna in mellanskillnaden på värmen då BVP är mkt effektiv, men får man nåt mycket bättre kan det vara värt det ändå, även om det går få timmar totalt.

Drän problemet är dock relevant vad jag än väljer, då det främst verkar vara estetiskt. Skiter man i utseendet är det ju inga problem att dra kanalen lite snett... :)
 
J JohanLun skrev:
Byresrätt, har inte packat upp än. Vill säkerställa installation blir bra först...

Ska kika runt. Kan nog inte tjäna in mellanskillnaden på värmen då BVP är mkt effektiv, men får man nåt mycket bättre kan det vara värt det ändå, även om det går få timmar totalt.

Drän problemet är dock relevant vad jag än väljer, då det främst verkar vara estetiskt. Skiter man i utseendet är det ju inga problem att dra kanalen lite snett... :)
ja dräneringen blir ingen skillnad (y)
Bergvärme är effektiv med snarlik effektivitet hela året om det är samma temperatur i borrhålet , luft/luft har hög effektivitet vid mildare utetemperatur.
Om eller hur lång tid en ”bättre” luftvärmepump tjänar ihop mellanskillnaden är dock svårt att svara på.
Använder själv luft/luft för att kompensera vårat tröga system med golvvärme på vår och höst när det är stora tempskillnader under dygnen.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
ja dräneringen blir ingen skillnad (y)
Bergvärme är effektiv med snarlik effektivitet hela året om det är samma temperatur i borrhålet , luft/luft har hög effektivitet vid mildare utetemperatur.
Om eller hur lång tid en ”bättre” luftvärmepump tjänar ihop mellanskillnaden är dock svårt att svara på.
Använder själv luft/luft för att kompensera vårat tröga system med golvvärme på vår och höst när det är stora tempskillnader under dygnen.
Det är ju heller inget jättebeslut, blir jag frälst med en julapump som pajar efter 4 år köper jag en kvalitetspump. Eller använder jag den inte alls och kan vara utan när den pajar. Den jag köpte hade 36 mån garanti, den som var 500 billigare hade 48. Tror wifi och effektivitet var ngt bättre på den dyrare. Men vet egentligen inte, mer ett antagande. Den billigare fanns inte hemma i många varuhus.
 
Nu har jag tagit tjuren vid hornen och öppnat förpackning, mätt rör och kollat infästning. Det ser ut bli Julapumpen, installationen kommer bli lite special (som tidigare sagts eftersom den går genom 2 väggar) - Inselo ringde upp mig och de verkar debitera extra för allt, de verkar också köra Bauhaus installationer och där fanns bara alternativet de gör allt om jag förstod rätt...

Nå. Nu till frågan.

I manualen står att utedelen ska monteras 30cm från vägg, 60cm från vägg där anslutningen sitter, se bild nedan.
fzbcjbyehaan9daukbxao7d6

Jag kommer få rätt tajt med de 4m rör som kommer med pumpen. Eftersom min tanke med denna är en backup eller stöd vid speciella fall så är inte ljudnivån superviktig. Jag funderar på om jag kan göra det enkelt för mig och montera den på en konsol på väggen istf stativ, trots det är trävägg.

jsuwkgmgf9biq3embc9ch6my

Mitt problem är altså att utedelen måste sitta i "hörnet". Jag skulle även kunna sätta den på andra sidan men det är mot trädgården (iofs mot söder också) och där vill man mindre gärna ha nåt som låter och inte är snyggt...

Jag funderar på om en väggkonsol gör livet enklare och då hamnar pumpen närmare fasaden (jag antar det är mindre än 30cm på dem?) vilket är bra då vi passerar precis här när vi går till bilen.

jeewekdymdy0ylm586uwedc

Här ovan syns altså hur jag tänkt montering. Drar jag den så utedelen sitter åt andra hållet vinner jag ju ~ pumpens bredd 60-70cm i extra längd på rören.

babr4iytq2d8zyeo8bqm1r

Den totala horisontella dragningen blir här ca 2m, så helst ska pumpen upp högre än ett markstativ tillåter för att hamna bra?
 
Redigerat:
Kommer ju inget kondensvatten från innedelen när du kör värme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.