useless useless skrev:
Eller så funkar inte backventilen så vattnet trycks tillbaks i kallvattenledningen.
Teoretiskt möjligt, men det är tydligt att det kommer ut vatten en stund efter att man duschat/badat och vattnet värms upp, så det verkar som att det kommer ut på rätt sida, men på fel ställe.

Har inte gjort den där rörinstallationen själv, det är en del av vad som gjordes när bergvärmen installerades för 20 år sedan.
 
Jag har helt motsatt problem, min VVB fyller en tiolitershink på en vecka utan problem vid dagliga duschar. Så skall det alltså inte vara låter det som - hur sjutton fixar jag det?
 
Joshuahh Joshuahh skrev:
Det kan finnas olika modeller tror jag. Min röris sa att ”nej,nej det ska inte droppa något från ventilen” -men det gjorde det kan man säga, vilket det också skulle
Skulle nog hellre se att det hamnar lite vatten i en hink i pannrummet än att det droppar från duschen.....
 
Dalbotant Dalbotant skrev:
Jag har helt motsatt problem, min VVB fyller en tiolitershink på en vecka utan problem vid dagliga duschar. Så skall det alltså inte vara låter det som - hur sjutton fixar jag det?
Du kan byta plug i ventilen till en som tar nån bar mer. Eller så är den gammal och ska bytas av ålder helt enkelt
 
Dalbotant Dalbotant skrev:
Jag har helt motsatt problem, min VVB fyller en tiolitershink på en vecka utan problem vid dagliga duschar. Så skall det alltså inte vara låter det som - hur sjutton fixar jag det?
Men OM du hade tagit den där sprutan hade du inte behövt duscha så ofta och då hade det inte runnit ut så mycket.
 
  • Haha
Dalbotant
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Teoretiskt möjligt, men det är tydligt att det kommer ut vatten en stund efter att man duschat/badat och vattnet värms upp, så det verkar som att det kommer ut på rätt sida, men på fel ställe.

Har inte gjort den där rörinstallationen själv, det är en del av vad som gjordes när bergvärmen installerades för 20 år sedan.
Om det blir så högt tryck att vattnet kommer ut ur en stängd blandare så är det nog hög tid att kolla upp säkerhetsventilen.
 
  • Gilla
  • Haha
Maxwells demon och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Skulle nog hellre se att det hamnar lite vatten i en hink i pannrummet än att det droppar från duschen.....
va? Det ska helst inte droppa alls.
 
C
MathiasS MathiasS skrev:
Varför kissar inte min VVB något från säkerhetsventilen….
Finns fler faktorer som trycket på inkommande vatten och hur stora varmvattenuttag som görs i relation till beredarens storlek. I vårt förra hus var det framför allt tryckslag i inkommande vatten som gjorde att det kom några droppar ibland.
 
Joshuahh Joshuahh skrev:
va? Det ska helst inte droppa alls.
Jo. Med dagens regler ska man ha en backventil som förhindrar att varmvattnet trycks tillbaks i kallvattenledningen. Då måste det droppa från säkerhetsventilen om inte beredaren ska sprängas.
 
useless useless skrev:
Jo. Med dagens regler ska man ha en backventil som förhindrar att varmvattnet trycks tillbaks i kallvattenledningen. Då måste det droppa från säkerhetsventilen om inte beredaren ska sprängas.
Ja, men stod nått om duschblandare? Aja… hur som så skulle jag leda det droppandet till ett avlopp iaf
 
Ja, att det droppar i duschen är såklart helt fel.
 
Joshuahh Joshuahh skrev:
Ja, men stod nått om duschblandare? Aja… hur som så skulle jag leda det droppandet till ett avlopp iaf
Ja jag inser att något är knas här. Men det har varit knas i 20 år så det är ju ingen större ko på isen. Nu verkar min duschblandare fungera som säkerhetsventil vilket förstås inte är optimalt. Säkerhetsventilen på blandningsventilen verkar vara på 9 bar.
 
Joshuahh Joshuahh skrev:
Jag skulle rekommendera att sätta ett avlopp under eller koppla in på ett befintligt via ett rör. Installerade själv en Nibe 300L för ett år sedan och den puttar ut rejäla mängder med vatten, helt enligt manualen. Det är för mycket för att avdunsta iaf och en skål under skulle bli full på en vecka. Kanske blir det så eftersom det är 300L men det ska installeras ett avlopp till den iaf
Har också en Nibe 300L, och det blir helt klart en del vatten som rinner ur den, för mycket för att hinna avdunsta i en liten bunke. Så jag monetrade helt enkelt en vanlig vattenslang i botten av bunken och tätade med silicon.
Se'n la jag slangen med självfall till golvbrunnen en bit bort.
 
Dalbotant Dalbotant skrev:
Jag har helt motsatt problem, min VVB fyller en tiolitershink på en vecka utan problem vid dagliga duschar. Så skall det alltså inte vara låter det som - hur sjutton fixar jag det?
Säkerhetsventiler håller inte i evigheter och det kan vara så det är säkerhetsventilen på inkommande som läcker eller kommit skräp i den och ibland räcker det med att motionera den några gånger eller byt som varken kostar eller speciellt svårt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag gick från 10l i veckan till nån deciliter i månaden när jag bytte backventil, har inte behövt tömma 25l dunken på över ett år nu, några gånger i månaden tidigare. Sen beror ju hur mycket det droppar på vanorna, en långdusch på morgonen som fyller VVB med kallvatten och sen ingen förbrukning på dagen ger ju avsevärt mycket mer dropp än om man går och småduttar hela dagen med varmvattenkranen och släpper trycket den vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.