Jag gillar Erskine, framförallt lådan men även hotellet i Borgafjäll som är både snyggt och funktionellt. Han har däremot ritat ett flerfamiljshus i Umeå som får min OCD att slå bakut. Fönster och balkonger är placerade utifrån funktion och inte symmetri så det ser helt galet ut. Tyvärr passerar jag skapelsen på väg till jobbet varje dag. Jag funderar allvarligt på att börja med morgonpilsner…

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Östermalm,_Umeå
 
Villan i artikeln verkar fin! Kul att se omsorgen med muren och garaget. Sånt som ofta faller bort men gör hela projektet.

Andra byggnader är ett av världens första "gallerior" dvs Shopping i Luleå, Aula magna och andra hus vid Stockholms universitet, "Flinks järn" huset i Slakthusområdet, Göteborgs Läppstift, Myrstuguberget vid Masmo, Gästrike Hammarby, Gällivare, de bättre husen i Skarpnäck samt Ekerö centrum.

Han var del av den sena modernismen som införde allt tydligare referenser till äldre byggnader och rumsbildningar. I Erskines fall blev det även en viss ton av de norra ursprungsbefolkningarnas estetik. Lustig prick!

@possum77 om du får ocd av östermalm skulle du nog svimma av Myrstuguberget. Östermalm måste varit nåot av ett misslyckade för honom. Känns som han där inte fick bukt med svensk byggindustri på samma sätt om på andra platser.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 2 till
  • Laddar…
Gyttorp är värt ett besök.
 
Erskine är en favorit. Verkligen snyggt med muren som en del av huset etc. Han gjorde också bla Brittgården i Tibro på 60 talet som var lite före sin tid. Ett helt kvarter/område med hans egensinniga stil.
 
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
"Vardagsrummet som har 4,90 m i takhöjd ligger en trappa ner."

Nej, det där tror jag inte riktigt på. Nivåskillnaden är bara ett par trappsteg. Gissar på skrivfel, och att rätta rumshöjden är kanske 2,90 meter.
 
  • Gilla
arkityp
  • Laddar…
Jag kan inte påstå att jag är lyrisk kring Erskines verk.

"Betongbunkern" som han tilläts bygga i Drottningholm är en katastrof bland alla andra vackra hus i omgivningen.
Ingen annan än Erskine skulle tillåtits bygga något liknande, och så missprydande "bunker" i vackra Drottningholm.
 
makhno_ makhno_ skrev:
@possum77 om du får ocd av östermalm skulle du nog svimma av Myrstuguberget. Östermalm måste varit nåot av ett misslyckade för honom. Känns som han där inte fick bukt med svensk byggindustri på samma sätt om på andra platser.
Jag googlade myrstuguberget och det var onekligen snäppet värre än Östermalm :surprised:

Shopping i Luleå är lyckat, speciellt om man tittar på gamla bilder hur det ursprungligen såg ut innan det renoverades med något slags marint tema som inte passar byggnaden.
 
Redigerat:
BirgitS
I impala65 skrev:
Ingen annan än Erskine skulle tillåtits bygga något liknande, och så missprydande "bunker" i vackra Drottningholm.
Peter Celsing ritade ungefär 10 år tidigare Villa Friis i modern stil med betong: https://sv.wikipedia.org/wiki/Villa_Friis
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
L
Tänker att skorsten utanpå gaveln inte är den mest energieffektiva varianten. Traditionellt är väl skorstenar i Sverige inbyggda i själva byggnadskroppen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Tänker att skorsten utanpå gaveln inte är den mest energieffektiva varianten. Traditionellt är väl skorstenar i Sverige inbyggda i själva byggnadskroppen.
Han var ju engelsman och där är motivet vanligt på många platser. Bildgooglar du "english cottage" är sannorlikheten stor att du får se många skorstenar i fasad.

Även om han var superintresserad av klimatfrågor så var han ju formgivare också...
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Arkitekter som Erskine har tyvärr förstört för mycket av gamla fina kvarter för att han ska få någon uppskattning från mig. Det är väl inte direkt hans fel utan snarare politiker som inte skyddar områden bättre.
 
  • Arg
perror
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Arkitekter som Erskine har tyvärr förstört för mycket av gamla fina kvarter för att han ska få någon uppskattning från mig. Det är väl inte direkt hans fel utan snarare politiker som inte skyddar områden bättre.
Vilka kvarter då? Jag känner inte till några projekt av honom som ligger så att kritiken är relevant.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
I impala65 skrev:
Jag kan inte påstå att jag är lyrisk kring Erskines verk.

"Betongbunkern" som han tilläts bygga i Drottningholm är en katastrof bland alla andra vackra hus i omgivningen.
Ingen annan än Erskine skulle tillåtits bygga något liknande, och så missprydande "bunker" i vackra Drottningholm.
https://www.atlasofplaces.com/architecture/villa-erskine/
Här är bunkern. Varsågod, att hata! ...OBS Ironi ...
Själv tycker jag, att det är en riktigt fin gårdsmiljö
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B billy_baver skrev:
"Vardagsrummet som har 4,90 m i takhöjd ligger en trappa ner."

Nej, det där tror jag inte riktigt på. Nivåskillnaden är bara ett par trappsteg. Gissar på skrivfel, och att rätta rumshöjden är kanske 2,90 meter.
Om du tittar noga på bilderna så kommer takhöjden av att man ovanför vardagsrummet har en vind som nu blivit inredd. Denna vind har en trappa upp från ovanvåningens golv. Taket i vardagsrummet är alltså ovanför ovanvåningens övriga golvnivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.