Vilken färg?

  • Antal röster
    17
  • Omröstningen stängd .
LoweW
Har ett gäng äldre skiftnycklar från Bahco i varierande skick som jag tänkt putsa upp & måla men är inte säker på vilken färg som är lämplig.

Sneglar på hammarlack i sprayburk eftersom att jag är otroligt dålig på att måla med pensel men tar tacksamt emot tips om någon har en bättre idé!

Övervägde att låta bli att måla men då är risken stor att den försvinner när den lånas ut…

Bilden är lånad och bara för att visa ungefär hur jag tänkt.
 
  • Hand håller en svart skiftnyckel med polerade käftar mot grusunderlag, texten "After." synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen färg. Bara olja in.
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 3 till
  • Laddar…
Håller med Stefan (y)
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Düsseldorff
Jag fattar ingenting. Varför vill du måla skiftnycklarna?

Målar du andra verktyg också? Skruvmejslar?
 
Alternativ till att olja in är blånering av skaftet och justeringsrullen och sedan blankpolering av käftarna...
Själv föredrar jag obehandlat stål som oljats in.
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
LoweW
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag fattar ingenting. Varför vill du måla skiftnycklarna?

Målar du andra verktyg också? Skruvmejslar?
För att jag tycker det är snyggt & blir ärligt talat glad av att jobba med verktyg jag tycker är fina. Det får ju såklart inte påverka funktionen av verktyget, därav frågan om vilken färg som kan vara lämplig och håller för lite stryk.
 
  • Gilla
turbo100 och 1 till
  • Laddar…
LoweW
H HSP skrev:
Alternativ till att olja in är blånering av skaftet och justeringsrullen och sedan blankpolering av käftarna...
Själv föredrar jag obehandlat stål som oljats in.
Blånering hade jag inte tänkt på. Har alltid velat testa det. Ska läsa på lite om det, tack för tipset!
 
Düsseldorff
LoweW LoweW skrev:
För att jag tycker det är snyggt & blir ärligt talat glad av att jobba med verktyg jag tycker är fina. Det får ju såklart inte påverka funktionen av verktyget, därav frågan om vilken färg som kan vara lämplig och håller för lite stryk.
Aha, då fattar jag! Håller med om att estetik är viktigt. Har dock aldrig reflekterat närmare över det när det gäller skiftnycklar.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Sätt en nyckelbricka med namn på, så löser det sig. Skriv sedan upp vem som lånat vad. Om någon inte lämnar tillbaka eller tar bort nyckelbrickan, så är man 1 vän mindre, men det gör ingenting för falska vänner ska man ändå inte ha.
 
  • Gilla
Henrik.woll och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
Gamla verktyg... Det finns tre vägar att gå.
Blånering
Japanning
Olja/vax
Jag föredrar det sista då en härdande olja med ett lager vax på är skitsnyggt i mina ögon.
Nya verktyg brukar ju vara förnicklade eller chromade. Dom behöver ingen behandling. Om jag ska märka dom så sätter jag en bit blå krympslang. Men jag lånar aldrig ut något verktyg som jag inte kan leva utan.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
På 1970 jobbade jag på Findus i Bjuv alla hade en färg markering på verktyg.
Jag hittade limegrön och var ensam om det.
 
LoweW
L Leif i Skåne skrev:
På 1970 jobbade jag på Findus i Bjuv alla hade en färg markering på verktyg.
Jag hittade limegrön och var ensam om det.
Minns du vilken slags färg det var och om den var slittålig?
 
Ta bort rosten med syra och fosfatera dom
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Gul plasti-dip så du får bättre grepp och aldrig kan misslyckas att se verktyget? :cool:
 
Bengalack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.