P PierrePierre skrev:
Det jag vill fråga om är hur pass bra kapellet i sig säkrar lasten?
Inte Alls.
Kapell är väderskydd, inte lastsäkring.
 
  • Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
Har en enkel regel, lasten ska säkras så den inte kan röra sig och klara en kraftig inbromsning. Kör du av vägen eller krockar är det andra krafter som du aldrig kan ta höjd för.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Inte Alls.
Kapell är väderskydd, inte lastsäkring.
Men grindar säkrar lasten då (åtminstone delvis)?
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
P PierrePierre skrev:
Men grindar säkrar lasten då (åtminstone delvis)?
Har sett last vandra runt på sånt släp. Och isolerpaket klättra över bakdelen på Ölandsbron, man förstod inte lyftkraften och trodde de skulle ligga kvar mot botten. Inget ovanpå.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P PierrePierre skrev:
Varför är kapell värdelöst menar du?
Evinnerligt ömtåligt. Kort livslängd då väder och vind nöter ohyggligt på dem. Bökigt att hålla på med...
 
Fairlane
P PierrePierre skrev:
Men grindar säkrar lasten då (åtminstone delvis)?
Galler är i sig inte någon direkt säkring. Alltid, alltid spänna fast.
 
Fairlane
F Fluxor skrev:
Kapell är värdelöst. Kåpa i alu vinner alla dagar. Kåpa i plast bör man undvika pga. att de oftast är förbannat fula (Jaxal). Tyvärr så kostar alukåpa multum. Köp dyrt - gråt bara en gång.
Kåpa i aluminium vinner väl inte alla dagar? Det beror väl helt på vad man ska göra? Dels tar de mycket mer vikt, vilket kan vara intressant, dels är det jobbigare, mycket jobbigare att plocka bort/sätta tillbaka, särskilt om man är ensam.

Kapellet tar jag av och stuvar in i förrådet på 5 minuter, alldeles själv. Fixar du det med aluminiumkåoa? Om inte så vinner inte aluminiumkåpan den dagen iallafall. Alla lösningar har fördelar och nackdelar. Jag har gallersläp med kapell och inser att det är en kompromiss, liksom kåpa etc som jag funderade på innan jag köpte denna.
 
  • Gilla
PierrePierre
  • Laddar…
Jag låg bakom ett gallersläp härom dagen som hade fullt med ris ute på en landsväg.
Jag tutade och blinkade på honom utan respons, det var först när jag körde om att halva släpet blivit tomt.
Gallersläp i all ära, men om man inte surrar flyger skiten av ändå
 
  • Gilla
PierrePierre och 1 till
  • Laddar…
P PierrePierre skrev:
Tack, det vat mycket läsvärt.

Börjar tänka att det kanske skulle vara bättre med en gallervagn och sen dra över den med presenning när det behövs. Kapellen kostar ju rätt mycket. Men gallrena är ju så klart betydligt motståndskraftigare och bättre att använda med inlåsning.

Om man t.ex. ställer ett bord i ett kapellsläp (utan grindar) längst fram funderar jag på om lemmen längst fram står emot bordet tillräckligt och kapellet hindrar det från att tippa fram. Åt sidorna borde man ju surra det så eller låsa in så det inte kan glida.

Ved beror ju lite på träslag också, jag har just nu en hel del aspved som ju är lättare än björk.
Jag gick i liknande tankar som dig för ett par år sedan och fastnade för galler med kapell. Galler som kan tas bort och öppnas både fram och bak är praktiskt. Kapellet ger skydd vid regn och mot blåst.

Jag skaffade även möjligheten att tippa kärran vilket jag inte behövt så ofta men som är bra de gånger man lastar på/av något tungt.

Jag köpte en NIWE. Jag är överlag mycket nöjd men något jag vill anmärka på är att det följer med två metallpinnar som ska hålla upp taket på kapellet. Dessa är inte så stabila som jag hoppats. Dessutom bildas en sjö på kapellets tak när det regnar. Detta sista kan man slippa om man låter kärran stå i tippat läge när den är parkerad.

Dessutom drar en ny kärra till sig intresse hos grannar och bekanta som gärna skulle låna kärran (ingen annan pryl har väckt samma intresse :)) Någon frågade om det gick att låna den sprillans nya kärran för att köra bort gammalt tegel :O
 
  • Gilla
PierrePierre
  • Laddar…
Fairlane
B Beape skrev:
Jag gick i liknande tankar som dig för ett par år sedan och fastnade för galler med kapell. Galler som kan tas bort och öppnas både fram och bak är praktiskt. Kapellet ger skydd vid regn och mot blåst.

Jag skaffade även möjligheten att tippa kärran vilket jag inte behövt så ofta men som är bra de gånger man lastar på/av något tungt.

Jag köpte en NIWE. Jag är överlag mycket nöjd men något jag vill anmärka på är att det följer med två metallpinnar som ska hålla upp taket på kapellet. Dessa är inte så stabila som jag hoppats. Dessutom bildas en sjö på kapellets tak när det regnar. Detta sista kan man slippa om man låter kärran stå i tippat läge när den är parkerad.

Dessutom drar en ny kärra till sig intresse hos grannar och bekanta som gärna skulle låna kärran (ingen annan pryl har väckt samma intresse :)) Någon frågade om det gick att låna den sprillans nya kärran för att köra bort gammalt tegel :O
Jag håller med om det mesta. Har ett annat märke, men ja, det blir pölar på kapellet. Störande, men inget jätteproblem.

Det jag inte håller med om är väl sista delen. Jag köpte en kärra för att sen ska brukas. För min del får man gärna köra tegel i den så länge man inte överlastar. För mig är kärran ett verktyg som ska klara det. Blir den lite smutsig eller repig så brukar jag mig inte om det.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
För övrigt har jag kapell med bågar på mitt släp. Vid halvfullt så kör jag spännband kors och tvärs över kapellet, hitiöls har inget ramlat av
 
  • Gilla
PierrePierre och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Kåpa i aluminium vinner väl inte alla dagar? Det beror väl helt på vad man ska göra? Dels tar de mycket mer vikt, vilket kan vara intressant, dels är det jobbigare, mycket jobbigare att plocka bort/sätta tillbaka, särskilt om man är ensam.

Kapellet tar jag av och stuvar in i förrådet på 5 minuter, alldeles själv. Fixar du det med aluminiumkåoa? Om inte så vinner inte aluminiumkåpan den dagen iallafall. Alla lösningar har fördelar och nackdelar. Jag har gallersläp med kapell och inser att det är en kompromiss, liksom kåpa etc som jag funderade på innan jag köpte denna.
Håller med om att det gäller att hitta den bästa kompromissen för ens egna behov.

Vad tycker du gallret fyller för funktion om du ändå har kapellet och kanske surrar lasten?
 
B Beape skrev:
Jag gick i liknande tankar som dig för ett par år sedan och fastnade för galler med kapell. Galler som kan tas bort och öppnas både fram och bak är praktiskt. Kapellet ger skydd vid regn och mot blåst.

Jag skaffade även möjligheten att tippa kärran vilket jag inte behövt så ofta men som är bra de gånger man lastar på/av något tungt.

Jag köpte en NIWE. Jag är överlag mycket nöjd men något jag vill anmärka på är att det följer med två metallpinnar som ska hålla upp taket på kapellet. Dessa är inte så stabila som jag hoppats. Dessutom bildas en sjö på kapellets tak när det regnar. Detta sista kan man slippa om man låter kärran stå i tippat läge när den är parkerad.

Dessutom drar en ny kärra till sig intresse hos grannar och bekanta som gärna skulle låna kärran (ingen annan pryl har väckt samma intresse :)) Någon frågade om det gick att låna den sprillans nya kärran för att köra bort gammalt tegel :O
Hade du saknat gallret om du enbart haft kapell med bågar?
 
Fjojtmehmet Fjojtmehmet skrev:
För övrigt har jag kapell med bågar på mitt släp. Vid halvfullt så kör jag spännband kors och tvärs över kapellet, hitiöls har inget ramlat av
Har du saknat att ha galler?
 
P PierrePierre skrev:
Har du saknat att ha galler?
Ja, det har jag. Köpte mitt släp för knappt ett år sedan. Hade tänkt bygga galler i sommar men har inte hunnit. Men hade jag börjat söka släp idag så hade jag garanterat letat efter ett med kåpa. Vetskapen att material på släpet kan klara en natt i regn utan att behöva tömmas är ovärderlig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.