5 938 läst · 39 svar
6k läst
39 svar
Släp med kapell utan nätgrindar?
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 311 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 311 inlägg
Har haft min kärra med galler i strax över nio år nu. Gallergrindarna har varit av en gång men det var när en bekant skulle låna den.
Tanken har slagit mig om jag skulle göra något regelverk ovanpå och trä på något kapell men har inte kommit längre än till tanken.
/ P
Tanken har slagit mig om jag skulle göra något regelverk ovanpå och trä på något kapell men har inte kommit längre än till tanken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/ P
Det tror jag men det ska jag låta vara osagt. För mig stod det mellan kåpa och galler. Galler kändes mer allround.P PierrePierre skrev:
En annan fråga är hur lätt det är att ta på/av kapellet. Jag fixar det hjälpligt på egen hand över gallret (det är rätt högt galler) men det går klart snabbare om man är två. Kan vara värt att kolla hur lätt detta är om du endast har bågar.
Men det klarar väl även regn med kapell?Fjojtmehmet skrev:
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Mitt galler/kapell fixar regn upp till en viss nivå. Den har stått på landet med kapellet på någon vecka och när jag kommit ut har det varit en pöl mitt på kapellet men det har hållit tätt.Fjojtmehmet skrev:
Numera står vagnen tippad och då blir det aldrig en stor pöl på kapellet.
Renoverare
· 797 inlägg
Det var en klok lösning. Dock inbillar jag mig att om man har kåpa så behöver man inte tänka på detB Beape skrev:
Renoverare
· 797 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 902 inlägg
Galler har jag på nästan konstant. Ska jag köpa längre virke eller liknande så lyfter jag av det.P PierrePierre skrev:
Gallret är suveränt när det kommer till ris och liknande man kan ladda på rätt högt. Sen tar jag spännband och drar ihop det. Sen kan man ladda på ett lass till. Efter det slänger jag på fler spännband. Överst lägger jag ett lastnät, typ som detta från Biltema.
Gallret är också bra när man flyttar saker, som en säng eller liknande. Man kan luta sängen nåt gallret och spänna fast den. Det är knepigare utan galler.
Kapellet ligger oftast i förrådet, men ska jag köra något som är omtåligt och inte gillar regn så åker det på. Tar inte många minuter att sätta dit själv. Vattentätt är det också. Det har hänt att jag haft saker i släpet i veckor, med kapellet på, inget problem.
Galler och kapell fyller båda sina funktioner, men lastsäkring måste man alltid ha, enligt mig.
Kör oftast utan grindarna på då det är mycket smidigare att spänna när man kommer åt från sidan. Men sen har jag sällan behov av högre lämmar då mycket beror ju på vad man ska köra.
Har ett kapell också som monteras på grindarna men har inte använt det så mycket. Är väldigt osmidigt att öppna bakre grinden med kapellet på och om man tar bort grinden blir det inte samma stabilitet.
Har letat ett bra tag efter ett högbyggt släp att komplettera med då jag även tycker att hjulen är ivägen ofta. Men det är svårt att hitta 2,5tons släp till vettiga priser.
Har ett kapell också som monteras på grindarna men har inte använt det så mycket. Är väldigt osmidigt att öppna bakre grinden med kapellet på och om man tar bort grinden blir det inte samma stabilitet.
Har letat ett bra tag efter ett högbyggt släp att komplettera med då jag även tycker att hjulen är ivägen ofta. Men det är svårt att hitta 2,5tons släp till vettiga priser.
Produkter som diskuteras i tråden