Patrik440
Har haft min kärra med galler i strax över nio år nu. Gallergrindarna har varit av en gång men det var när en bekant skulle låna den.

Tanken har slagit mig om jag skulle göra något regelverk ovanpå och trä på något kapell men har inte kommit längre än till tanken. :)

Släpvagn med gallergrindar och en stor vattentank, parkerad utomhus med en fluffig hund i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Släpvagn med galler fullastad med grenar och en leksakspapegoja på ovansidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/ P

• Gilla
PierrePierre
  • Laddar…
P PierrePierre skrev:
Hade du saknat gallret om du enbart haft kapell med bågar?
Det tror jag men det ska jag låta vara osagt. För mig stod det mellan kåpa och galler. Galler kändes mer allround.

En annan fråga är hur lätt det är att ta på/av kapellet. Jag fixar det hjälpligt på egen hand över gallret (det är rätt högt galler) men det går klart snabbare om man är två. Kan vara värt att kolla hur lätt detta är om du endast har bågar.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fjojtmehmet Fjojtmehmet skrev:
Ja, det har jag. Köpte mitt släp för knappt ett år sedan. Hade tänkt bygga galler i sommar men har inte hunnit. Men hade jag börjat söka släp idag så hade jag garanterat letat efter ett med kåpa. Vetskapen att material på släpet kan klara en natt i regn utan att behöva tömmas är ovärderlig
Men det klarar väl även regn med kapell?

P PierrePierre skrev:
Men det klarar väl även regn med kapell?
Nä, inte mitt iallafall

• Gilla
cja
  • Laddar…
Nä, inte mitt iallafall
Mitt galler/kapell fixar regn upp till en viss nivå. Den har stått på landet med kapellet på någon vecka och när jag kommit ut har det varit en pöl mitt på kapellet men det har hållit tätt.

Numera står vagnen tippad och då blir det aldrig en stor pöl på kapellet.

• Gilla
PierrePierre
  • Laddar…
B Beape skrev:
Mitt galler/kapell fixar regn upp till en viss nivå. Den har stått på landet med kapellet på någon vecka och när jag kommit ut har det varit en pöl mitt på kapellet men det har hållit tätt.

Numera står vagnen tippad och då blir det aldrig en stor pöl på kapellet.
Det var en klok lösning. Dock inbillar jag mig att om man har kåpa så behöver man inte tänka på det

Det var en klok lösning. Dock inbillar jag mig att om man har kåpa så behöver man inte tänka på det
Säkerligen. Efter regn när man får tampas med pölen på kapellet, även om den är liten, känner man att det hade varit bra med kåpa :)

B Beape skrev:
Säkerligen. Efter regn när man får tampas med pölen på kapellet, även om den är liten, känner man att det hade varit bra med kåpa :)
Exakt.pölen är ett litet bekymmer om du förberett för tippen, värre om du precis varit och köpt en bunt gips

• Gilla
Beape
  • Laddar…
Fairlane
P PierrePierre skrev:
Håller med om att det gäller att hitta den bästa kompromissen för ens egna behov.

Vad tycker du gallret fyller för funktion om du ändå har kapellet och kanske surrar lasten?
Galler har jag på nästan konstant. Ska jag köpa längre virke eller liknande så lyfter jag av det.

Gallret är suveränt när det kommer till ris och liknande man kan ladda på rätt högt. Sen tar jag spännband och drar ihop det. Sen kan man ladda på ett lass till. Efter det slänger jag på fler spännband. Överst lägger jag ett lastnät, typ som detta från Biltema.
Gallret är också bra när man flyttar saker, som en säng eller liknande. Man kan luta sängen nåt gallret och spänna fast den. Det är knepigare utan galler.

Kapellet ligger oftast i förrådet, men ska jag köra något som är omtåligt och inte gillar regn så åker det på. Tar inte många minuter att sätta dit själv. Vattentätt är det också. Det har hänt att jag haft saker i släpet i veckor, med kapellet på, inget problem.

Galler och kapell fyller båda sina funktioner, men lastsäkring måste man alltid ha, enligt mig.

• Gilla
PierrePierre
  • Laddar…
Kör oftast utan grindarna på då det är mycket smidigare att spänna när man kommer åt från sidan. Men sen har jag sällan behov av högre lämmar då mycket beror ju på vad man ska köra.

Har ett kapell också som monteras på grindarna men har inte använt det så mycket. Är väldigt osmidigt att öppna bakre grinden med kapellet på och om man tar bort grinden blir det inte samma stabilitet.

Har letat ett bra tag efter ett högbyggt släp att komplettera med då jag även tycker att hjulen är ivägen ofta. Men det är svårt att hitta 2,5tons släp till vettiga priser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.